Recenze: Ve stínu pyramid – místo, kde karty neshoří

ve-stinu-pyramid-01

Všude kolem je jen rozpálený písek. Já se ale ukrývám v jednom z míst, která poskytují alespoň trochu chladu a úkrytu před ohnivým dotekem Slunce. Z bezpečí sleduji zástupy otroků, kteří nosí na zádech zlato a jiné poklady. Pečlivě je sleduji, aby si některý nezkusil ukrást některý z mých cenných předmětů. Ale především jsou do toho stráže, kteří dohlíží na přesun mého majetku do hrobky. Za chvíli už budu mít připravené všechno bohatství, které budu na onom světě potřebovat.

A podobě se Ve stínu pyramid (Valley of the Kings), jak zní název hry, budeme ukrývat i my. Hráči totiž dostávají šanci nastřádat poklady pro svého faraona a připravit tak jeho hrobku na posmrtný život. Vytvořil ji designér Tom Cleaver a vznikla v produkci společnosti AEG (Alderac Entertainment Group). V češtině se hra objevila zásluhou nové firmy Board Bros.

Malá krabička působí nenápadně, ale přináší jasný náznak egyptských motivů. Nesmí tam chybět titulní pyramida. Uvnitř se pak ukrývá stovka karet, výrazná většina pak představuje nejrůznější artefakty rozdělené do tří věků. Právě toto rozlišení hráči ihned na začátku použijí, když najdou karty prvního věku a z něj rozdají každému z účastníků sadu deseti karet. Ty zamíchá a vezme si pět do ruky. Jako startovní vybavení každý z účastníků dostane také jednu kartu hrobky.

ve-stinu-pyramid-07

Ze zbytku karet vytvoří společně s dalšími věky dobírací hromádku, kterou se budou postupně propracovávat až k věku třetímu. Právě s pomocí několika horních karet hráči vytvoří nabídku ve tvaru pyramidy: šest karet, tři v základně, dále dvě a nahoře jedna. Následující sedmá karta je prvním odhozeným artefaktem a vytvoří tak pohřebiště.

Svých pět karet pak hráči vždy využívají na střídačku a mají na výběr tři dostupná použití. Buď kartu lze využít jako finance pro nákup dalšího artefaktu z nabídky nebo lze využít její schopnosti. A právě o ty akční efekty nakonec jde, protože v jejich důsledku lze ovlivňovat soupeře nebo se třeba připravovat na další tah odložením jedné karty zpět na dobírací balíček.

Hráči ve svém tahu často také mohou obětovat kartu přesunutím na pohřebiště. Karta z ruky tak přestane být majetkem hráče, který za to ale získá nějakou jinou výhodu. Například možnost zapečetit jinou kartu z ruky. Takový artefakt se stává vybavením hrobky, které bude mít důležitou roli na konci partie. Kromě efektu karty může hráč jednu ze svých karet zapečetit v tahu díky třetí dostupné akci.

ve-stinu-pyramid-03

Tím, že hráč nakoupil jednu kartu z pyramidy (a paradoxně i v tahu, kdy žádnou kartu nepořídil) dojde k přeskupení nabídky. Artefakty se totiž sesypou shora dolů na uvolněné místo, a to nově vzniklé je zaplněno. Takový sesuv je zajištěný vždy, protože hráči mohou nakupovat pouze karty ze spodní řady pyramidy. Ty horní jsou zatím pouze na koukání a plánování.

Partie pokračuje až do chvíle, než je vyprázdněná kompletní zásoba artefaktů v dobírací hromádce. I poté je třeba nakoupit všechny zlaté předměty z nabídky a až poté nastává čas na závěrečné bodování. Ty přináší pouze karty, které má hráč uschované v hrobce. Může se jednat o jednorázové hodnoty nebo o sady, které mají vyšší hodnotu, čím více jedinečných exemplářů má hráč v držení. Ten, kdo má nejvíce vítězných bodů, se stává nejlépe připraveným faraonem.

Ve stínu pyramid je hrou o budování balíčku, ve které se všechno točí kolem sbírání karet, sad a samozřejmě hlavně vítězných bodů. To jsou vlastnosti, které známe i u jiných her, takže nás zajímalo, čím se hra odliší.

ve-stinu-pyramid-11

První zajímavostí je oddělení bodovacího balíčku od toho, se kterým hrajete. Abyste body skórovali na konci partie, musíte se karty a jejích schopností vzdát. Toto rozhodování s sebou přináší pěknou řádku nejistot.

Při tom je hlavním a směrodatným spojujícím parametrem partie velký důraz na útok mezi hráči a obranu proti němu. Karty k tomu vyloženě vybízí a bez jejich plného využití by zůstala hra daleko za svými možnostmi.

Dalším chytrým prvkem je pyramida, protože hráči nejenže vidí, co bude v nabídce v dalších kolech. Mohou navíc sami ovlivnit, kdy karta spadne do spodní řady a stane se tedy dostupnou. Díky tomu je soupeření plné úvah, jestli odemčením zrovna této karty nepomůžete některému z protivníků, případně jestli vám karta zůstane dostupná do příštího tahu.

ve-stinu-pyramid-12

Obrovskou výhodou je příprava partie, pro kterou musíte mít pouze roztříděné karty do epoch. To doporučujeme udělat vždy na konci hry, kdy to tolik nezdržuje.

Herní doba je klasická, jako už u deckbuildingů bývá. Počitejte tak s necelou hodinou, kterou trvá, než projdete balíček. Nezáleží pak ani moc na tom, kolik účastníků hraje. Důležitý vliv má ale počet hráčů na samotnou interakci a útoky, protože ve dvou mohou cílit rivalové pouze na toho druhého. To má za následek pocit, že je hra ještě konfliktnější, ale hlavně zde chybí ten pocit volby, na koho zaútočím.

Na rozdíl od ostatních karetních her, které ve spodní části pod (nutno podotknout dobově povedeným) obrázkem nabízí jen nicneříkající hlášku. Tato krabička jde ale jiným směrem a v bublině ve spodní části karty najdou hráči nějakou historickou informaci, která přispívá k pocitu z tématu hry daleko lépe.

ve-stinu-pyramid-15

Na našem trhu je stále balíčkovo-budovacích her relativně nedostatek. Proto jsme rádi, že se dostává na pulty obchodů zrovna Ve stínu pyramid. Přináší nejen pořádnou porci konfliktu, ale hlavně zajímavé přemýšlivé možnosti. To vše za velmi příznivou cenu a v malé krabičce.

AutorTom Cleaver
IlustraceBanu Andaru, Guillermo H. Nuñez
VydavatelAlderac Entertainment Group, BoardBros, Devir, Pegasus Spiele
(17 voters)
KategorieAncient, Card Game, Mythology, Religious
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting, Set Collection
RodinaCities: Luxor (Egypt), Country: Egypt, Game: Valley of the Kings, Mythology: Egyptian, Series: Pocket Game (AEG)
Alternativní názvyTal der Könige, El Valle de los Reyes, Ve stínu pyramid

Ve stínu pyramid je podařenou karetní hrou, ve které si budete budovat balíček. Nákup ale není tak jednoduchý, protože nelze jen tak od boku získat kartu, kterou si přejete. Trh se vyvíjí a jen některé karty jsou dostupné. Hráči na sebe mohou navíc útočit. Ale aby bodovali, nestačí mít hodnotné karty pouze v ruce. Ve svém tahu tak mohou artefakty odkládat, ale tím se připravují o jejich pomoc v další hře. Ve stínu pyramid před hráče staví dostatečný počet dilemat, která není jednoduché rozlousknout a ještě být tím nejbohatším faraonem v Egyptě.

+ cena
+ velikost
+ pyramida karet