Recenze: Caps Football aneb Víčkový fotbal

caps-football-12

Časy se mění. A tak fotbal už dávno není záležitostí pouze pro kluky. A tak šprtání s mincemi, na které si všichni dobře pamatujeme z vlastního dětství, je pořád v rodinách v kurzu. Stačí jen nějaká mince, branky z tužek a můžete si zahrát fotbálek kdekoliv.

Ale naštěstí dnes už jsou možnosti o dost dál. Zásluhu na tom má i nová dětská hra Caps Football (takový je největší titulek na krabici), kterou ale můžete najít také pod českým názvem Víčka Football, tedy Víčkový fotbal, jak jsme si hru přeložili my. Jedná se o krabici, kterou na českém trhu prezentuje společnost Trefl a jejímž autorem je Grzegorz Przydatek. A právě ta nám také poskytla jeden vzorek k testování na dětech.

A ačkoliv by se dalo čekat, že tahle hra bude mít jasná pravidla, najdeme kromě těch na krabici i uvnitř tučnou příručku v osmi různých jazycích. A jedním z nich je čeština. Na začátku první fotbalové bitvy je vyskládání komponent z jednodílné kartonové krabice. Uvnitř hráči najdou plastové fotbalové branky a k nim patří také figurky brankařů na tyčince. Ty jsou přichyceny k tyčince na spodní části sítě a umožňují opravdu pohyb s gólmanem a snahu o zastavení střely. Hráči si tyto své figurky vyzdobí samolepkou.

caps-football-04

Branky stačí sestavit poprvé a od té chvíle budou už držet pohromadě. To fotbalisty představují modrá a červená víčka. I ty je možné ozdobit samolepkami, tentokrát se jedná o vlajky. Hruči si mohou vybrat ze všech zemí, které mají svoji jazykovou mutaci (Anglie, Německo, Franci,e Itálie, Maďarsko, Slovensko a Belgie). Součástí balení jsou také mantinely, které ohraničí celou herní plochu.

To ale není všechno. Hráči totiž právě všechny tyto plastové komponenty zapíchají do kartonového plánu. Ten složí na úvod ze sady puzzle dílů a vytvoří tak opravdovou mapu fotbalového hřiště. Na začátku hráči položí tři vršky na plán. Ty budou v základní verzi jejich společnými hráči, které se budou snažit cvrnkáním dopravit do branky. Jeden hráč je útočník, zatímco druhý obránce a to po celou dobu jedné akce. Ta končí až ve chvíli vstřelení branky nebo v případě, že některý z vršků opustí hřiště (přeskočí mantinely).

Pro pokračování v útoku a především vstřelení branky je tu ale zásadní jiné pravidlo. Hráč totiž musí vždy posunout vršek tak, aby po cvrnknutí prošel mezi ostatní dvojicí jako mezi tyčemi. Může toho dosáhnout libovolným odrazem. Proto si v prvních tazích každého útoku připravuje útočnou šanci a teprve poté se propracuje dobrou kombinací k brance soupeře. Ten celou dobu drží figurku gólmana a snaží se vykrývat případnou střelu.

caps-football-10

Hra výtečně prověřuje schopnosti soupeřů. Na straně obránce je třeba pozornost a rychlé reakce, zatímco hráč na opačné straně bitvy potřebuje dobré plánování a cit v ruce pro posun vršků. Útok končí tedy také v okamžiku, kdy hráč nedokáže splnit podmínku pohybu víčka mezi dalšími dvěma.

Partie pokračuje tak dlouho, dokud někdo nevstřelí určený počet branek nebo do vypršení nastaveného časového limitu.

Tato základní hra není jediná v popisu pravidel, ale je uvedená jako základní. Hráči ovšem i tady mají plochu, na které se všechno odehrává a odkud figurky nemohou jen tak snadno vyletět. Řešení zpracování celého fotbalového prostředí je velmi dobré. A už teď je jasné, že tátové s fotbalově založenými potomky tuto možnost opravdu ocení.

caps-football-05

Jenže už v této verzi je třeba plánovat a vytvářet si tlak na soupeře. Není to jen o štěstí, prudké střele a náhodě odrazu. Díky tomu postupný útok opravdu připomíná fotbal, což je velmi překvapivé.

S pěti víčky se nabízí více kombinačních možností, ale na hřišti je také mnohem více plno a je třeba mít lepší techniku kopu. Ale pak tu máme ještě možnost hrát tři na tři nebo dokonce pět na pět. V tu chvíli má každý svoje vlastní figurky. V této situaci vršky soupeře brání v kombinacích soupeři, ale pohyb s nimi je zakázán. Hráči stále musí dodržovat pravidlo průchodu vršku mezi libovolnými dvěma jinými stejné barvy.

Poslední možností je takzvaná Cymbergaj. Tady má každý pouze jednoho fotbalistu a žádného brankaře. Ve hře ale přibyl ještě plastový míč. A oba protivníci se snaží svými vršky dostrkat míč do svatyně soupeře.

caps-football-02

Pravidla řeší i fauly, vhazování nebo dokonce pokutový kop! Je skvělé, že autor myslel opravdu na všechno a závisí pouze na samotných hráčích, které z pravidel použijí a které ne. Tahle hra jim poskytuje naprostou svobodu.

Caps Football, tedy Vrškový fotbal, je výbornou zprávou pro všechny fanoušky fotbalu. Jedná se o akční hru, ve které se hráči pomocí vršků snaží střílet góly. Celá bitva se odehrává na ohraničeném hřišti a v soupeřící bráně stojí opravdoví (plastoví) a rukou kontrolovaní brankáři. Caps Football malé fotbalisty i jejich tatínky nesmírně baví.

Caps Football v testu na dětech a rodinách uspěla na výbornou. Nabízí dramatické a především taktické bitvy mezi hráči. Ti potřebují pro úspěch být nejen šikovní, ale především umět takticky plánovat. Síla totiž k vítězství nestačí. V pravidlech hráči najdou řadu variant a obohacujících pravidel, které dohromady utváří opravdu zajímavou a zábavnou hru. Caps Football je hrou čistě o šikovnosti, ale právě taková byste čekali, že bude. A proto jí nemáme co vytknout.

+ mnoho variant
+ překvapivě taktická hra
+ akční a napínavá