Recenze: Enclave Zákon kranca swiata

enclave-01

Předpovídali konec světa. Říkali, že nás zničí bohové, zaplaví voda nebo sestřelí meteorit z nebes. Všichni se pletli. Peklo a konec přišel z našich řad. Ale kde něco končí, tam jiné věci začínají. Dvanácti duchovním lídrům se podařilo jejich bláznivé plány uskutečnit. Jenže z temnot vyvstala také možnost pohybovat se mezi dimenzemi a ne pouze pro vyvolené.

Vítejte ve světě na konci. V místě, kde všechno skončilo a znovu začíná, ale s úplně jiným startovními podmínkami. Do takového světa nás zve Krzysztof Wolicki ve své deskové hře Enclave: Zakon kranca swiata. Jeho výtvor publikovalo polské vydavatelství G3 pod licencí, jejímž vlastníkem je Maja Lidia Kossakowska. Hru do finální podoby uvedl svými ilustracemi Maciej Kozik. Hra vyšla v roce 2013.

Jakmile je ve středu stolu položený velký herní plán s lokacemi, které vybaví hráči kartami, každý z účastníků si vybere jednu postavu, dostane její herní desku, jejích šest akčních karet a sadu dřevěných označovacích žetonů ve správné barvě. Tyto ukazatele si položí na různé stupnice a také na společnou bodovací linii.  Navíc ještě získají další čtyři karty obrany s puntíkem ve své barvě. V levé části plánu pak hráči rozloží karty do takzvaného stromu a položí ukazatel tahů na první pozici na nejspodnější větvi. Žetony pak vytvoří nabídku vedle plánu.

enclave-09

V první části každého kola si hráči s pomocí žetonů iniciativy vyberou pořadí vyhodnocení lokaci. Teprve poté si každý akčními kartami obsadí pozice v lokacích (položí na ně kostku své barvy) a o chvíli později má možnost daná místa navštívit a využít v pořadí určeném na začátku kola. Tato místa využívají k zisku předmětů, vylepšení, ale také změně iniciativy nebo možnosti nahlédnout na budoucí karty. Často za to musí zaplatit penězi.

Na poslední lokaci mohou hráči vyrazit do jiné dimenze, respektive se o to pokusit. K úspěchu potřebují hráči mít u svých hrdinů dostatečnou fyzickou i mentální sílu. Poté si hráči vyberou jednu z odhalených karet mise, určí, jaké vybavení si s sebou vezmou a poté se postaví odhaleným kartám pastí. Pokud hráči úspěšně splnili misi, dostanou zaslouženou odměnu (vědomost, žeton stromu nebo předmět).

Teprve na závěr každého kola mohou hráči využít strom a vyměnit jeho prostřednictvím znalosti za vítězné body. Poté se karty v lokacích posunou a partie pokračuje dalším kolem. Kdykoliv jeden z hráčů získá čtyři žetony stromu, partie končí jeho okamžitým vítězstvím. Body začnou být důležité pouze, pokud nikdo cíle nedosáhne ani na konci šestého kola. Poté si hráči přičtou bonusové body za svůj majetek a tím zjistí konečného vítěze.

enclave-03

Enclave je hra, která je překvapivě komplexní a její naučení vám dá pořádně zabrat. Ony na tom mají podíl také ne úplně dobře napsaná (a také přeložená do angličtiny) pravidla a chybějící detailní příklady.

Když se hru naučíte, dostanete v základě worker-placement. Hru, ve které si pokládáním žetonů určíte pořadí a poté vysíláte s využitím karet svoje kostičky. Postupně pak hráči využívají jednotlivé lokace a snaží se připravit dobrou pozici a zdroje.

V jednotlivých balíčcích není dostatek karet. To se projeví dokonce i při hře. A celkově to má samozřejmě vliv také na variabilitu partie. Po několika hrách budete mít pocit, že hrajete se stále stejnými podmínkami. Bohužel se na tom podepíše také poměrně vysoká herní délka, která dosahuje pravidelně dvou hodin.

enclave-12

Hra nabízí zajímavé riskování při plnění misí. Ty společně s tématem a ilustracemi jsou tím nejlepším, co od hry dostanete. Toto cestování do jiné dimenze je hlavním prvkem, který vede k úspěchu. Mise jsou dopředu veřejné, ale hráči se musí popasovat s pastmi, které jsou odhaleny náhodně.

Pro dostatečný zážitek je třeba, aby se partie účastnili alespoň tři hráči. Ve dvou je všude příliš místa a hra nijak výrazně neupravuje startovní a herní podmínky. Na samotnou délku to pak má mírně negativní vliv. A s více hráči se už tak pomalé tahy ještě zpomalují.

enclave-17

Enclave: Zákon kranca swiata slibuje víc, než může nakonec reálně nabídnout. Je to vlastně takový klasických worker-placement s mírně přidanou hodnotou. Bohužel, zatímco na jedné straně se hra snaží být originální, na druhé jí nesvědčí pomalost, délka a především špatná příručka pravidel. Enclave by mohla být dobrou hrou, ale chtělo to ještě trochu víc práce.

AutorKrzysztof Wolicki
IlustraceMaciej "ACIDONE" Kozik
VydavatelG3, REDIMP GAMES, ST Games
(5 voters)
KategorieAdventure, Novel-based, Science Fiction
MechanismyOpen Drafting, Variable Phase Order, Worker Placement

Recenze: Enclave Zákon kranca swiata
Enclave: Zákon kranca swiata nakonec v celkovém dojmu je tak trochu zklamáním. Hra buduje vše na populárním mechanismu worker placementu a přináší i něco nového. Jenže svoji šanci promrhá horší dynamikou a také délkou. Karet je navíc v některých případech méně a určitě není jednoduché se naučit, jak přesně hrát. Pravidla totiž mají ne úplně dokonalé rozvržení i překlad. Enclave tak vnímáme jako promrhanou šanci na zajímavou hru.

+ téma
+ zajímavé cestování do jiné dimenze
+ podařené ilustrace