Recenze: Choose One! – najděte spřízněnou duši

Choose One! - balení

Často si musíme vybrat jen jednu věc ze dvou. Nechceme. Rádi bychom si ponechali obě, ale někdy to prostě není možné. Novou práci nebo tu starou? Manželku nebo milenku? Ferrari nebo Lamborghini? Windows 7 nebo Windows 8? Život je plný takových rozhodnutí a bylo by fajn mít někoho, kdo by nám s nimi poradil. Takovou spřízněnou duši, která by s námi byla snad spojená nějakým druhem čtečky myšlenek..

Hra Choose One nám pomůže někoho takového najít. Jedná se o horkou novinku od firmy Looney Labs a autora Andrewa Looneyho. Ze stáje této firmy vzešly hry jako Fluxx (recenze) nebo nedávno Fluxx: The Board Game (recenze). Ale teď zavítal autor pa pole party her a to s pomocí ilustrací od Dereka Ringa.

Celá zábava se nachází v naprosto netypické krabičce, která se vymyká jakémukoliv zařazení. Je vysoká přes pět centimetrů, ale současně je úzká (cca 10 centimetrů) a krátká (cca 20 centimetrů). Oblečená celá v oranžovém se dvěma postavami propojenými právě takovou čtečkou myšlenek, o které jsme před chvilkou mluvili. Trénink pro telepaty začíná.

Choose One! - připravená hra

Vzhledem k rozměrům byste nám asi nevěřili, že se uvnitř může ukrývat celých 300 karet. Ale věřte nám, že to tak je a není k tomu potřeba technologie TARDIS ani jiná. Když povážíte, co potřebuje Dominion k uskladnění pěti set, určitě je to pozoruhodné. S o to větším nadšením teď znovu odkryjeme víko, abychom vám tu obrovskou hromádku ukázali.

Všechno uvnitř odpovídá formátem krabici. Kopíruje ji brožurka pravidel i na třetiny složený herní plán. I ten je celý v oranžovém a najdete na něm jedenáct soustředných kruhů – deset očíslovaných a jeden modrý uprostřed ohlašující vítěze. Nepotřebujete žádnou další nápovědu k tomu, abyste uhodli, že právě sem se budete muset z kraje plánu dostat. Jedenáct správných odpovědí, to je všechno, co potřebujete.

Pod kartonovou deskou se ukrývají dvě přihrádky. Jedna skladuje kompletní obrovský balíček karet s oranžovým rubem. Na přední straně najdete jin a jang, světlo a tmu, vzduch a vakuum – dva protiklady, které čekají jen a jen na vás, abyste je rozsoudili. Bude to PC nebo Mac? Hry se štěstím nebo čisté strategie? Mezi čím byste se mohli někdy rozhodovat, to zde najdete rozdělené na dvou polovinách slůvkem OR (nebo).

Choose One! - připravená hra

Tu nejroztomilejší součást celé hry jsme si ale nechali až na závěr. Je jí mrňavý látkový pytlíček, který obsahuje vaše figurky. Když jej poprvé otevřete, neubráníte se smíchu. Můžete hrát nejen za domeček, autíčko, raketu nebo láhev, ale třeba i za knoflík, matičku a fialový mozek.

Samotným pravidlům stačí pouhých šest odstavců textu, aby vám vysvětlily všechno potřebné. Tím si nejspíš podají ruce s naší recenzí. Do začátku si vyberete žeton, kterým budete postupovat po bodovací stupnici. Ta může ležet trochu stranou, protože hlavním centrem pozornosti budou karty.

Každý z hráčů dostane sám pro sebe dvě karty – jednu modrou a jednu bílou, které každá mají na zadní straně otazník. Tyto karty jsme vám v popisu balení úmyslně zatajili, protože budou sloužit k rozhodování v každém kole. Můžete si vybrat modrou nebo bílou odpověď, záleží to jen na vás. A všechno to bude probíhat zpočátku tajně. Do začátku všichni dostanou také pět náhodných karet s tématy.

Choose One! - rozehraná hra

V každém kole se jeden ze soupeřů stane aktivním hráčem. Vybere jedno z témat v ruce, které mu připadá vhodné a kartu položí textem nahoru před sebe. Může ji u toho ostatním přečíst. Současně s tím vybere z ruky také jednu kartu s barvou odpovídající tomu, čemu by dal přednost.

Nyní je čas pro ostatní, aby také zahráli modrou nebo bílou kartu.Snaží se uhodnout, co si vybral aktivní hráč a co tedy preferuje. Pokud neuhodne nikdo, co hráč zvolil, získá aktivní hráč rovnou dva body. Naopak všechny správné odpovědi znamenají, že nedostane body nikdo. V případě, že někdo to má správně a jiní hráči ne, každá správná odpověď dostává bod, stejně jako hráč na tahu.

Všichni posunou svoje figurky o získané body blíže středu. Za odloženou kartu si dobere hráč náhradu a může současně zahodit i libovolný počet nevhodných karet a vzít si místo nich nové. Partie pak pokračuje dalším hlasováním až do chvíle, kdy některý z hráčů dorazí do středu herního plánu. Takový hráč se stává vítězem.

Choose One! - rozehraná hra

Choose One na první pohled zaujme svým ano / ne rozhodováním, které by mělo být spolu s párty zaměřením zárukou zábavy. A většinu času je to opravdu tak, protože otázky jsou zábavné a chytře vymyšlené. Zasahují snad do všech oblastí a hráči mohou vybírat jen ty karty, u kterých se jim dobře odpovídá.

Přesto je někdy rozhodování pro aktivního hráče opravdu těžké. Občas máte rozporuplné pocity k oběma nebo byste naopak obě možnosti brali. Pak je velice těžké se rozhodnout a zároveň nelhát. Ostatní hráči vlastně pak téměř tipují, když ani sami nevíte, co byste chtěli. A tady je největší potíž herního mechanismu – hra vlastně není ani tak snahou poznat druhého, ale tipováním s šancí padesát na padesát.

Nejdůležitější tak je možnost zahodit kartu, která se vám nehodí nebo na ni nedokážete třeba odpovědět. To Choose One poskytuje výrazné plusové body, protože nejste tolik odkázaní na štěstí a zamíchaný dobírací balíček. A hra se zaměřuje především na konkrétní věci, mezi kterými se musíte rozhodovat a zůstává dost seriózní.

Choose One! - karty

Hra sice v pravidlech jasně zakazuje lhát, ale současně k tomu hráče nabádá. Odmění ho dvěma body za situaci, kdy ani jeden z hráčů neuhodne správnou odpověď. A protože není žádný způsob, jak změřit pravdu a lež, je pouze na samotných účastnících, jestli budou podvádět a využívat tohoto mechanismu k sesbírání bodů.

Protože ve hře se velice často rozdělují body více hráčům, může se snadno stát, že dojde v cílové rovince k remíze. V takové situaci se neposouvá dopředu ani jeden z těch, kdo jsou před posledním políčkem, a bod jim propadá. To je nespravedlivé, protože ostatní bod normálně dostanou a mohou své soupeře dohnat, ačkoliv byli v průběhu hry v hádání horší. A dokonce mohou i vyhrát, protože záleží pouze na tom, kdo jako první získá body sám.

Partie se nemohou výrazně zpomalit ani s vyšším počtem hráčů, protože všichni mají šanci získat body v každém jednotlivém kole. Figurky tedy v podstatě sprintují a o vítězi rozhodují chyby. Přitom je hra ve více hráčích zábavnější, protože není tak jednoduché získat dva body v pozici aktivního hráče. Místo toho se souboj sníží na to, abyste dělali co nejméně chyb.

Choose One! - karty

Musíme tentokrát opravdu pochválit zpracování. Tahle odlehčenost nám minule chyběla u Fluxx: The Board Game, která se tvářila příliš seriózně. To platí především pro samotné figurky, které nepostrádají vtip a pokaždé se budete těšit, že si zahrajete s něčím jiným – třeba s hot dogem. Kdo by nechtěl vyhrát, když hraje za párek v rohlíku? Určitě vás potěší, že v krabici najdete i několik prázdných karet, které čekají na vaše dvojice.

Choose One je hrou, která vyžaduje, aby se hráči alespoň trochu znali. Jedná se o příjemnou zábavu pro večer mezi kamarády, o kterých se dozvíte zajímavé nové informace. A velké množství otázek vás určitě potěší a zabaví. Choose One není nejlepší party hrou na světě. Najde si svůj okruh fanoušků a nakonec to všechno skončí na otázce: mám si koupit Choose One nebo jinou party hru? Snad jsme vám poskytli dostatek vodítek, abyste si na tu otázku dokázali odpovědět sami.

AutorAndrew Looney
IlustraceDerek Ring
VydavatelLooney Labs
Počet hráčů3 - 10
KategorieParty Game
RozšířeníChoose One! Promo Pack, Choose One!: Fluxx or Looney Pyramids, Choose One!: Fruitcake or Egg Nog, Fluxx: PB&J Fun Pack, Fruitcake Fun Pack, Looney Labs Mammoth Fun Pack

Choose One se snaží zařadit mezi první ligu párty her a se svojí myšlenkou jinu a jangu se jí to na chvíli daří. Hráči se snaží trefit do chutí a přání jednoho ze svých protivníků a získat tak (podobně jako v Dixitu) body za správný odhad. Karet je ohromné množství, možnosti na výběr jsou vtipné, ale to nejlepší na celé hře se ukrývá ve zpracování. Místo figurek dostanete nejrůznější zvláštní a ještě více podivné předměty, za které můžete hrát. Za každý bod se posunujete na malém herním plánu blíž ke středu až možná nakonec zvítězíte. Jenže samotné bodování je řešené velice nešťastně a navádí hráče k podvádění. Tak mohou získat body na úkor svých protivníků. Navíc do cíle ve středu může vstoupit pouze jeden z hráčů, takže někteří mohou stát před cílovou linií i několik kol, ačkoliv odpovídají správně. Choose One by mohlo být pěknou párty hrou nebýt několika zásadních nedostatků. Pouze pokus si sami upravíte pravidla, získáte kromě obrovské hromady karet a pěknou hru.

+ obrovské množství karet
+ krásně variabilní figurky
+ hezký mechanismus volby ze dvou věcí