Recenze: Cucina Curiosa – kuchařská vysoká škola

cucina-curiosa-14

Kuchyně na lodích jsou vyhlášené rybími specialitami. Jenže k tomu, aby si lidé pochutnali, je třeba navíc ještě velmi dobrý kuchař. A tady je chvíle, kdy nastoupí všichni hráči v deskové hře Cucina Curiosa, kterou vydává společnost Noris Spiele. Jejím autorem je Reiner Knizia a ilustrace nakreslili Fabia Zobel a Andrea Hofbeck. Hra vyšla v roce 2015.

Na víku vidíme pohled do kuchyně, kde se připravují všechny ty největší lahůdky. Mírně větší krabice v sobě pak ukrývá čtyři desky pro hráče, právě s pozicemi připravenými pro stavební dílky kuchyně. K tomu dostanou jednotliví soupeři také jednu sadu destiček kuchyně roztříděné podle barvy na zadní straně. Zatímco jeden z hráčů je zamíchá a vytvoří z nich dobírací hromádku, ostatní před sebe destičky mohou rozložit obrázky nahoru. Budou mezi nimi už brzy hledat.

Začínající hráč odhalí horní destičku, ukáže ji ostatním a ti najdou tu samou mezi svými odkrytými dílky. Potom ji umístí libovolně na svůj herní plán na volnou pozici. Hráči tak vyloží šestnáct dílků z dvaceti a vytvoří tak každý svoji kuchyň.

cucina-curiosa-06

Pokládáním dílků se všichni snaží vytvořit cestičky napříč svojí kuchyní. To proto, že každý plán má svůj jeden vstup do kuchyně dole a je potřeba zachovat pro kuchtíky přístup k humrům. Každý takový humr, který je dostupný cestičkami od vchodu, přinese svému majiteli jeden vítězný bod. Totéž platí i pro obrázky hostů. Ovšem naopak každý rybí kost, která zůstane poblíž cestiček, odečte od celkového skóre rovnou body dva! Při hodnocení se počítají nejen hosté, ryby a krabi z destiček, ale i ty natištěné na herních plánech. A ten, kdo získá nejvíce bodů, se rovnou stane vítězem.

Cucina Curiosa nabízí stavění kuchyní přesně tím způsobem, jak to máme rádi. Bez náhody a v naprosto skvěle porovnatelném hávu. Bohužel ale hra nepřichází s touto možností jako první. Karuba (HABA) to všechno dělá lépe a už nějakou dobu je na trhu. Pravděpodobně byly obě hry v přípravě současně, ale dobrodružná verze se povedla podle našeho soudu o něco víc.

To proto, že tohle téma není tak lákavé. Navíc obrázky na dílcích jsou pevně natištěné, ačkoliv je možné je libovolně natáčet. Hráči na mapce vytváří cestičky pro kuchaře a tím se snaží získat co nejvíce bodů spojením humrů a hladových hostů. A těch možností je prostě o kapku méně.

cucina-curiosa-01

Jenže už samotné kouzlo volby stejných destiček a snahy o jejich co nejlepší umístění stačí k tomu, aby i Cucina Curiosa byla super zábavou. A opravdu to funguje. Hráči sice nemají takové možností, ale zase je potřebných destiček pouze šestnáct. To znamená rychlou partii (kolem dvacet minut) a také samotnou přípravu při rozkládání dílků.

Hráči mají každý svůj plán a bojují spíš sami se sebou a vlastními schopnostmi. Proto je vlastně jedno, jestli bojujete ve dvou, třech nebo maximálních čtyřech. Hra je pokaždé stejná. Naštěstí ale dojem i vzhled kuchyně se odlišuje, takže variability celkového dojmu se naštěstí bát nemusíte.

Destičky jsou si dost podobné a někdy je snadné udělat chybu. Na to si musejí hráči dávat pozor, aby třeba i nechtěně nepodváděli. Díky tomu ale na konci hra působí opravdu kuchařských dojmem. Možnost jejich rotace pak zaručuje, že každé kolo mají hráči na výběr řadu možností. Jejich počet se ještě zvyšuje v dalších kolech, kdy je na plánu už nějaká část kuchyně a je třeba ji dobře připojit ke zbytku.

cucina-curiosa-09

Partie díky velkému důrazu na přehled je poměrně obtížná a nezvládnou ji začínající školáci. Je lepší hraní s rybičkami trochu odložit a začít jej trénovat až s osmiletými prcky, kteří už všechny ty možnosti pokládání destiček budou schopni pojmout.

Cucina Curiosa nepřichází s myšlenkou pokládání stejných destiček na plán jako první. Ovšem i tak stále přináší mechanismus, který nás baví a vás bude taky. Bodování je jednoduché, obrázky jsou jasně natištěné a díky tomu je hra docela jednoduchá. Určitě si díky podvodnímu tématu a rychlé herní době najde svoje fanoušky.

AutorReiner Knizia
IlustraceAndrea Hofbeck, Fabia Zobel
VydavatelNoris Spiele
KategorieMaze
MechanismyNetwork and Route Building, Pattern Building, Tile Placement
RodinaTheme: Food / Cooking

Cucina Curiosa pošle hráče do kuchyně, kde se budou muset starat o co nelepší rozmístění stolů. Hráči ale současně musí stíhat také obsluhovat hosty a roznášet jim lahůdku v podobě humrů. To všechno dělají pouze stavěním destiček a vytvářením chodem. Ty musí propojovat správné obrázky a tím přinesou hráčům body. Všichni mají ale v každém kole stejný dílek a je pouze na nich samotných, jak přesně jej umístí. Stejné šance zaručují zajímavý a napínavý průběh, ale při tom je zachovaná i krátká herní doba. Cucina Curiosa má zajímavý název, téma a fajn fungující hratelnost.

+ jen šestnáct destiček = rychlost
+ vynikající mechanismus (všichni hráči mají stejné možnosti)
+ záporné body