Recenze: Die Verrückte Vogelscheuche – neodbytný strašák

die-verruckte-vogelscheuche-16

Strašák nikdy nebyl naším kamarádem. Právě naopak. Vždycky jsme si hráli, ale jakmile přišel a zašustil tím svým slamákem, všechnu zábavu zkazil. Dnes ale musí všechny naše negativní dojmy stranou, protože na poli se objevil kouzelný havran. Dobroty se nám schovávají pod balíky slámy a ani my, ani strašák, nemáme dost sil je zvednout. Tentokrát nám pomůže magie.

A připravení na sběr zrníček budeme i my v deskové hře Die Verrückte Vogelscheuche, pojmenovanou v anglické části pravidel Crazy Scarecrow. Autorem hry je Klaus Zoch (Bausack) a celou hru ozdobil Johann Rüttinger. V roce 2014 celé toto dílo vyšlo pod hlavičkou německé společnosti Noris Spiele.

Ani velká ani malá krabice je ozdobena krásnou ilustrací, kde vidíme strašáka v modrém oblečení, jak se ukrývá mezi různými rostlinami. Na rameni mu pak sedí magický havran v červeném klobouku. Oba hlavní aktéry najdeme i uvnitř krabice, kde se ukrývají jejich velké dřevěné figurky. Pytlík s nimi od začátku sdílí také dvě kostky – jedna s puntíky a druhá s barvami.

die-verruckte-vogelscheuche-07

Ke hře ale neoddělitelně patří také pořádný balík kartonových komponent. Čtyři sběratelské koše, každý s šesti pozicemi, to všechno jen odstartují. Spousta dalších dílků  totiž tvoří součástky pro sestavení celkem sedmi balíků sena s otvory v horním dílku (jako malé pokladničky), které hráči položí vždy na barevné podstavce. Díky nim je pak v průběhu hry rozeznají. Nechybí ale ani kulaté žetony představující zrní a magické hvězdičky.

Na začátku partie tak hráči postaví jednotlivé balíky sena na barevné podstavce a vytvoří z nich kruh. Do některých z nich pak ještě ukryjí žetony opičí magie. Každý z hráčů dostane jeden koš na sbírání a tři magické žetony. Všechny žetony zrní položí do středu plochy. Spolu s nimi ve středu bude stát i strašák. Kouzelný havran se pak postaví na balík na zelené ploše a vše může začít.

Každý tah začíná stejně – dvojicí hodů. První je třeba provést puntíkovanou kostkou. Její počet určí, kolik žetonů může hráč vložit do libovolných balíků sena. Teprve poté může hodit i druhou kostkou a zjistit, kam se bude muset havran posunout. Pokud dorazí na balík, který na sobě má natištěnou siluetu strašáka, může si jeho figurku vzít k sobě.

die-verruckte-vogelscheuche-05

Po pohybu ptákem má hráč na výběr dvě možnosti – buď neudělá nic a předá tah soupeři, nebo se pokusí podívat do balíku sena (zvedne kartonovou konstrukci). V případě, že se zde ukrývají nějaká zrníčka, může si je vzít. Pokud je ale skrýš prázdná nebo se uvnitř nachází také žeton opičí magie, musí naopak obětovat jeden ze svých už nastřádaných žetonů a vhodit jej do tohoto balíku.

Všichni sbírají žetony zrní. Ovšem do akce mohou hráči zasáhnout i mimo svůj tah, pokud jsou v držení figurky strašáka. V takové situaci může ještě před odhalením obsahu balíku posunout s havranem na jednu ze sousedních hromádek. Hráč na tahu tak je donucen odhalit jiný obsah. Partie pak probíhá tak dlouho, dokud některý z hráčů nedosáhne předem stanoveného počtu šesti žetonů zrní.

Die Verrückte Vogelscheuche je dětská hra, která je zajímavá v první řadě nabídkou tří úrovní obtížnosti. My v pravidlech popsali už kompletní variantu pro ty nejzkušenější děti kolem osmi let, případně pro zkušené hráče jednodušších verzí i o něco dříve. Ze hry pak postupně vymizí žetony magie a později i figurka strašáka, takže hráči pouze hází kostkou a posouvají havrana.

die-verruckte-vogelscheuche-09

V tu chvíli by se mohlo zdát, že je všechno čistě záležitostí náhody. Ale ani tato úplně nejjednodušší verze už pro čtyřleté zájemce o vítězství, není zcela bez kontroly. Každé barvě na kostce odpovídají rovnou dva balíky slámy, takže hráč si ve většině situací (pokud zrovna havran na té druhé nesedí) může vybrat. Pokud tedy sledoval průběh partie a pamatuje si, kde se nachází zrní, může zvolit výhodnější variantu.

Se strašákem dorazí do souboje i škodolibost. Tady už je přehled o situaci pod hromádkami slámy naprosto nezbytný. Právě podle toho se lze nejlépe rozhodnout, kdy zahrát strašáka a kdy ne v závislosti na tom, co aktuální pozice havrana může aktivnímu hráči nabídnout. I další rozšiřující pravidlo magie přidává napětí a klade ještě větší důraz na paměť. Pozice žetonů se totiž po odhalení mění!

Hra je opravdu jednoduchá a rodiče mohou pro svoje potomky nastavit právě tu verzi, kterou zvládnou. Čtyřletí prcci opravdu nemají problém s posouváním havrana. Ovšem hra je pro ně především velmi atraktivní, protože má krásné prostorové komponenty a velké dřevěné figurky. V tom opravdu tato novinka vyniká.

die-verruckte-vogelscheuche-13

Počet cílových žetonů zrní lze určit a tím partii prodloužit. V základním nastavení a při snaze o zisk šesti žetonů zrní totiž všechno je u konce už během patnácti minut, ale zvýšením si souboj můžete o nějakých dalších pět protáhnout. Hra pak je zábavná ve všech počtech, protože jde pouze o pohyb a případné napadání. Není tu žádný prvek, který by byl počtem výrazně ovlivněn.

Die verrückte Vogelscheuche je krásnou hrou pro děti, kteří si ji zamilují. Díky třem obtížnostem s ní mohou růst už od čtyř let a postupně zahrnovat nová pravidla, která do hry přidávají důraz na paměť i trochu toho útočení na protivníky. Rodiče si hru překvapivě také zahrají rádi. Die verrückte Vogelscheuche je hra, která si děti získá zpracováním a nepustí hratelností.

AutorKlaus Zoch
IlustraceJohann Rüttinger
VydavatelNoris Spiele
Herní doba0
Minimální věk4 and up
KategorieChildren's Game
MechanismyMemory
RodinaAdmin: Better Description Needed!

Die verrückte Vogelscheuche je dětskou hrou, které prakticky nelze nic vytknout. Náhoda zde je sice přítomná, ale díky tomu je možné si zahrát už s dětmi od čtyř let. Vždy je základem schopnost zapamatovat si pozice žetonů zrní pod prostorovými balíky sena. Ale lze hrát i čistě na náhodu, pokud děti ještě nemají takový přehled. Postupně pak lze přidávat další pravidla a užít si i další možnosti hry. To všechno udrží pozornost děti po celých patnáct minut, což je ideální doba pro hru s takto malými dětmi. Zpracování je naprosto ukázkové a hra vypadá na stole skvěle. Die verrückte Vogelscheuche je sázkou na jistotu pro každou rodinu s dětmi.

+ krásné prostorové zpracování, velké figurky
+ tři úrovně pravidel
+ postupně zvyšující se důraz na paměť