Recenze: Psí život – kosti pro každého

psi-zivot-01

Měli jsme se tu skvěle. V sousedství jsme tu byli jen tři a jídla jsme měli, co se do nás vešlo. Odpadky z restaurací, dobroty od lidí, klobásy, salámy, paštiky, mlíčko, všechno na co jsme pomysleli. Jenže pak přišli další. Nevítaní hosté, kteří sem zabloudili, ale zalíbilo se jim tu natolik, že tu chtějí zůstat. Musíme jim ukázat co proto a dostat je z našeho revíru!

Ze života psů vypráví příběh desková hra Psí život. Na českém trhu se jedná o novinku, kterou vytvořil Christopher Boellinger (4 Gods). Jenže hra samotná vyšla poprvé už před patnácti lety, v roce 2001 a to s ilustracemi Davida Cohena. To tahle nová verze je sice založena na původní verzi, ale jinak je kompletně v české produkci. Ilustrace zpracoval Marek Píza, pravidla vyladil Matin Arcimovič a k nim se ještě přidává jméno Jiří Kadavý, který celé vydání zorganizoval. Jeho snažení zaštítila svým logem firma Beton Games.

Do začátku partie hráči rozloží plán s mapou předměstí, kde pejskové žijí. Domečky jsou propojeny ulicemi rozdělenými na políčka. Každý hráč si vybere jednoho pejska. Dostane podle svojí volby kartičku s ukazatelem hladu, močového měchýře, místem v tlamě a také počtem akčních bodů. Ke kartičce patří také jedna karta pelechu, do níž umístí svoji psí figurku, sada karet činností, a žetony ukazatelů pak označí hlad a zčásti naplní močový měchýř. Všechny ostatní dílky vytvoří zásobu stranou.

psi-zivot-07

Hráči se střídají v tahu, kdy každý využije akční body svého pejska a poté je řada na dalším. Ještě před začátkem si ale hráč musí poznačit, že jeho pejsek z toho čekání dostal hlad a posune tedy žeton o jedno políčko doleva. Teprve poté se může pejsek pohnout po městě. Každý přesun o jeden krok stranou stojí jeden akční bod. Může libovolně zatáčet a probíhat hlídanými políčky (odchytový vůz) a jeho pobíhání předčasně ukončí pouze jiným psem počůraná lampa. Na takovém místě si pejsek nemůže pomoci, zastaví se a jde studovat čenichem tento podpis.

Různá políčka ale dávají hráčům další šance k aktivitám. Mohou tak prohledávat popelnice, pít z fontány, čůrat na lampy (přesunout sem svůj žeton z měchýře), žebrat o jídlo (v jiných místech dostane jinak vydatnou večeři) či doručovat noviny (poslední dvě aktivity se odehrávají v budovách). Kromě zvedání novin mohou sbírat také kosti a oboje zase pokládat. Právě kosti jsou tím nejdůležitějším, o co v partii jde.

psi-zivot-03

Právě ve chvíli, kdy nějakou mají v tlamě, jsou ale také největším terčem pro útoky. Bitvu na zuby a drápy rozhodne otočení karet činností. Hráči si porovnají počet tlapek a ten, kdo jich má více, souboj vyhrál. Upustí svoje předměty a uteče z místa boje. Na svých cestách může pejsek také potkat odchytový vůz a dostat se do útulku. Zamíří tam i ve chvíli, kdy mu dojde energie a jeho žeton hladu má být přesunut mimo stupnici. Z útulku může utéct nebo se dostane ven po třech kolech.

Když ovšem pejsek dokáže donést kost až do svého pelíšku na hraně plánu (je označena symbolem barevné tlapky), může ji za akci zahrabat. Taková kost se v tu chvíli stává jeho kořistí. Pejsek a jeho majitel, kteří společně zahrabou tři kosti, se stanou vítězi partie!

Psí život je hra, která si určitě zaslouží pozornost. Je to jednoduchá, náhodná, ale především rodinná zábava. Děti si tuto hru opravdu zamilují. Tedy ty starší děti až od osmého roku věku, kdy zvládnou všechna důležitá pravidla. Výhodou je, že hra je opravdu nenáročná, nemá složitá pravidla, pouze jich má více drobných. Malým prckům ale překvapivě rychle přejde do krve. U téhle hry se ale pobaví celá rodina.

psi-zivot-11

Každý pejsek je jiný. Liší se počtem akčních bodů, ale také skladbou symbolů na svých kartách činností. Ty rozhodují o výsledku hledání v popelnici, o úspěchu žebrání, ale také o šancích na souboj. Hráči s jejich pomocí také utíkají. Celkově jsou právě tyto karty rozhodujícím faktorem v mnoha situacích a díky tomu je hra velmi náhodná, protože úspěch nezávisí na schopnostech.

Hráči ale šance svého pejska ovlivňují pohybem po plánu. Správné rozvržení akčních bodů mezi pohyb a ostatní akce je klíčové. Hráči mohou ale plánovat sebelíp, pokud ale nebudou mít štěstí při odhalování karet, pak jejich šance vysoké nebudou.

Celkový dojem diskvalifikuje nejvíce právě tato náhoda. Ovšem na svoji náplň je hra především překvapivě dlouhá a trvat může i devadesát minut. Především s přibývajícím počtem hráčů se partie protahuje. Sice v ní přibývá soubojů, ale jinak je lepší hrát ne v úplně maximálních počtech. Jako ideální se tak jeví tři až čtyři hráči (šedesát minut).

psi-zivot-19

Celá hra je tedy opravdu přístupná i začátečníkům. O to více překvapí dlouhá příručka s pravidly, kde se řada informací několikrát opakuje. Zkušeným hráčům stačí přečíst několik prvních stránek a bude hru umět. V dalším pokračování je ale také řada příkladů, které mohou pomoci vyřešit případné neshody.

Pro děti ale rozhodování jasně ovlivní jedna věc – figurky pejsků. Celkově je zpracování hodně podařené, mapa je přehledná, pejsci roztomilí, co víc byste si mohli přát? Tohle je každopádně více realistická grafika v porovnání s ilustrovanou původní verzí.

psi-zivot-22

Psí život je hra, která je nejvíce zajímavá svým tématem. Právě jeho zásluhou budou chtít tuto krabici asi všichni milovníci pejsků, protože se její zásluhou mohou svými miláčky na chvíli i stát. Poznat, jak myslí a jaké mají choutky. Cílovému publiku mezi rodinami a dětmi nebude tolik vadit vliv náhody, jako spíš delší herní doba. Ale i tak má Psí život potenciál se stát rodinným hitem, i když ne úplně pro každého.

AutorChristophe Boelinger
IlustraceDavid Cohen
VydavatelDescartes Editeur, Eurogames
Rok vydání2001
KategorieAnimals
MechanismyAction Points, Area Movement, Pick-up and Deliver, Simulation, Variable Player Powers
RodinaAnimals: Dogs, Components: Miniatures
Alternativní názvyDogville, So ein Hundeleben, Une vie de chien

Recenze: Psí život – kosti pro každého
Psí život je hra, která nabízí lehkou rodinnou zábavu. Do této kategorie padá díky náhodě, která rozhoduje o výsledcích akcí (odhalováním karet). Hry jsou ale přesto zajímavé, zábavné, jen trochu příliš dlouhé. Tady závisí na počtu hráčů, na který si musíte dát dobrý pozor a nehrát v maximálním množství figurek. I tak je ale dobře, že si tato hra našla cestu na český trh. Téma hry Psí život společně s příjemnou hratelností je zárukou úspěchu a tato hra si určitě pozornost získá. A nezklame.

+ lehká zábava pro rodiny
+ dostatek akcí a možností
+ ve hře se stále něco děje