Recenze: Escape from 100 Million B.C. – cestovatelé časem

escape-from-100-million-bc-25

Kdo by si pomyslel, že Mars bude pořád jen vzdáleným snem ve chvíli, kdy se podíváme do minulosti. Kdesi z koutu Číny se objevil stroj času. Ani komunistický režim neměl tolik odvahy a bláznovství, aby uspořádal expedici bez pomoci světa. A tak nastal čas pro přihlášky podobně, jako dříve dělal Musk pro cestu na Mars. Další fází byl výběr těch nejlepších a poté ještě loterie. Jen několik z nás má tu čest vydat se daleko do minulosti a doufat, že najde nejen odpovědi na miliony otázek, ale také cestu zpět.

Na to ale nikdo v takovém okamžiku nemyslí. Největší moment lidstva čeká právě na vás, pokud se pustíte do partie hry Escape from 100 Million B.C. A jak už napovídá název hry Kevina Wisona (Civilizace), vše nepůjde úplně hladce. Dobře zvolené téma cestování časem si zvolila do svého portfolia společnost IDW Games a o distribuce hry z roku 2017 se postará v Evropě firma Esdevium Games.

Co na hráče čeká v minulosti? Rozhodně to nebudou domorodci či nějaké uvítací akce. Naopak králové tehdejší fauny si hrdinů velmi rychle všimnou a uvidí v nich.. večeři. Takovou honičku s dinosaury objeví hráči také na víku. Poté otevřou box a najdou velký rozkládací herní plán s hromadou šestiúhelníkových políček, který položí do středu stolu a označí na stupnici přecházející ze zelené do červené stávající úroveň paradoxu.

escape-from-100-million-bc-08

Poté vezmou do ruky balíčky, kterých je dohromady šest (tři druhy nepřátel, vybavení, dobrodružství a paradoxy), zamíchají je a položí na určená místa po straně mapy a k nim případnou výbavu žetonů a figurek (kartonových obrázků v podstavcích). Do hlavního prostoru položí hráči v rámci přípravy také desku stroje času, na stupnici pohotovosti položí žeton (na pozici s číslem jedna) a označí zde také zvolenou obtížnost partie.

Každý z účastníků si vybere svého hrdinu z velmi variabilních profesí, dostane k němu nejen plánek se čtyřmi statistikami, ale také figurku. A tu postaví do středového políčka plánu. Hráči dostanou také žetony vůle v počtu odpovídajícím úrovni vůle na kartě hrdiny a také dvě náhodné karty vybavení. Zdálo by se, že je vše připraveno, ale než začne boj o bezpečný návrat, musí do celé rovnice zasáhnout čas. Tím, že postavy odcestovaly do minulosti, narušily tok času a první důsledky se hned začnou projevovat. Je tedy třeba otevřít jednu nebo více (podle počtu hráčů) trhlin v časoprostoru. Značku trhliny položí na odpovídající číslo na plánu a kartu paradoxu, která přivedou do historie významné osobnosti z různých období. Jeho figurku také postaví na mapu.

Protože jsou členové expedice pečlivě vybraní, nepodlehnou tlaku a i přes mnohá nebezpečí se semknou a budou pracovat jako tým. I přesto se hráči, kteří na sebe vezmou jejich role, budou střídat na tahu.

escape-from-100-million-bc-01

Základem všeho v této hře je pohyb. Počet kroků, které může hrdina hry udělat je stanovený jeho schopnostmi a odpovídá číslu vedle symbolu boty. Mohou se tak pohybovat na jakékoliv volné, ať už prozkoumané nebo ne, místo. Pokud tuto pozici ještě nikdo nenavštívil, je třeba na místo vyložit jednu náhodnou destičku odpovídajícího terénu ležící na plánku stroje času. Následkem ikony na daném dílku mohou nastat různé situace. Mezi ty příjemnější patří zisk žetonu vůle, vybavení nebo dílku stroje času. Mnohem častěji ale hráči narazí na nějaké dobrodružství či přímo na nejrůznější stvoření.

V průběhu soubojů a dobrodružství se budou muset hrdinové celého příběhu vyrovnat s nejrůznějšími nástrahami. A aby je překonali, musí vždy uspět v testu dovedností proti nějaké obtížnosti. K tomu použijí hod kostkou a jako cíl jim poslouží hodnota uvedená na nově odkryté kartě. Za vůli je možné své šance navýšit, stejně jako si pomoci nějakou kartou vybavení. Místo boje se může hráč také pokusit zvířeti utéct (zvládnutím testu rychlosti) nebo ji zahnat s pomocí odvahy (Brawn). Neúspěch znamená jedno zranění.

Už od začátku se ale po plánu budou pohybovat také nedobrovolní časoví trosečníci. Úkolem hráčů je dostat je zpět do jejich domovů tak, že je zavedou do trhliny, jíž se sem dostali. Na začátku při objevení je totiž náhoda posune o několik polí stranou a poté budou bloudit bezcílně ve snaze najít cestu zpět.

escape-from-100-million-bc-13

Jejich pohyb, stejně jako všech ostatních neporažených stvoření, je otázkou tahu paradoxu. Ten nastane, jakmile všichni hrdinové využili svoje pohybové body a už nemohou nic provádět. V takovou chvíli hráči hodí kostkami a podle jejich výsledků posunou ukazatel na stupnici paradoxů. Jakmile tento žeton projde kolem symbolu trhliny, hráči na plán umístí nový žeton i trosečníka. Podle červené kostky se pak posunou i veškeří neherní obyvatelé mapy.

Kdykoliv v průběhu pohybu mohou ale hrdinové dělat i další akce, které nic nestojí. Mohou tak předávat svůj majetek některému ze spoluhráčů, zvednout předmět ze země nebo utéct z políčka se stvořením. Některé pozice a směry na již odkrytých dílcích jsou označeny jako blokované a nelze jimi procházet nebo pohyb daným směrem stojí více energie (a tedy i pohybových bodů).

Cestovatelé časem se mohou vrátit také na svoje výchozí políčko se strojem času, aby nabrali nové síly. Za to si okamžitě doplní úroveň vůle a vyložit nově získané části stroje. Nejdůležitějším důvodem je ale dokončit opravu a odcestovat domů. Pokud se to celému týmu podaří dříve, než doběhne ukazatel paradoxu na konec svojí stupnice, vše dobře dopadlo. V opačném případě ale hrdiny ani svět nic pěkného nečeká.

escape-from-100-million-bc-02

Escape from 100 Million B.C. nabízí napínavý kooperativní příběh, který si bere za své ústřední téma cestování časem. A téma zpracovává výborně. Je třeba ocenit především časové trosečníky, kteří vše dělají opravdu zajímavé.

Partie je krásně variabilní. Na plánu jsou dílky rozmístěny opravdu náhodně a nikdy nevíte, kde narazíte na kýžené části stroje času. Navíc hráči mají na výběr z více postav se speciálními schopnostmi. A obtížnost je nastavitelná – specifikuje, kolik dílů stroje času musí hráči najít, aby jej dokázal profesor dostat do funkčního stavu. A určitě netřeba zdůrazňovat, že čím méně jich bude, tím jednodušší je úkol.

Jenže ani opravení stroje nemusí ještě stačit. To proto, že všechny nevyužité karty vybavení mohou způsobit nové paradoxy. Hráči je totiž nechali za sebou, mohou je najít naši předkové a voilá – máme tu zcela přepsanou historii lidstva i s pomocí jedné nebo dvou zbraní.

escape-from-100-million-bc-19

Od autora slavné Civilizace asi mnozí čekají něco víc. To bude asi největším problémem spousty hráčů, kteří si tento box pořídí. Téma je zde funkční, ale hra jako taková je čistě náhodná a bez štěstí v setkáních se prostě neobejdete. Je pravda, že jednou prohrajete, jindy ne. Dalo by se tedy říct, že hodně záleží na tom, jak se s nově vzniklou situací vyrovnáte. Jenže pak si vytáhnete náhodný dílek mapy a jste zase napospas štěstí.

Největším překvapením ale je fakt, že hra funguje nejlépe ve dvou! Ačkoliv se na krabici dočtete až maximální počet šest. Čím vyšší počet, tím méně hry pro každého z účastníků a také menší podíl na všem, co se na plánu děje. Díky tomu jsou lepší nižší počty a rozumným maximem jsou pak tři účastníci.

escape-from-100-million-bc-21

Kooperace zde funguje spíš na té lehčí úrovni, protože každý si putuje mapou, bojuje a sleduje pouze společný cíl. Vždy pak vynikne velmi rychlý tah paradoxu, díky čemuž se hráči samotní ocitají po většinu času ve středu pozornosti. Hra sice nenabízí žádnou dechberoucí grafiku, ale kvalita komponent je solidní a všechno slouží svému cíli.

Escape from 100 Million B.C. je lákavou hrou především díky tématu a nevypočitatelnosti. Pokud ale nejste fanoušky náhody, pak budete nejspíš výrazně zklamaní. Samotný průběh ale je velmi solidní, hratelnost je na úrovni a účastníci se rozhodně nenudí. Escape from 100 Million B.C. tedy můžeme doporučit, pokud chcete nějaké nové téma a také jiný způsob spolupráce.

AutorKevin Wilson
IlustraceAlex Horley
VydavatelIDW Games
Počet hráčů1 - 6
KategorieAdventure, Prehistoric, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Critical Hits and Failures, Dice Rolling, Grid Movement, Hexagon Grid, Map Addition, Pick-up and Deliver, Stat Check Resolution
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Animals: Dinosaurs, Misc: LongPack Games, Theme: Time Travel

Escape from 100 Million B.C. vysílá stroj času do minulosti, ale nedopadne to vůbec dobře. Na hráčích je, aby v nepřátelském prostředí co nejrychleji našli potřebné součástky pro opravdu. Jednotliví hrdinové tak putují plánem, bojují se stvořeními tehdejší doby a snaží se u toho spolupracovat. Do hry výrazně vstupují také postavy časových trosečníků, kteří bezcílně bloudí po plánu, dokud je nezavedete zpět do jejich časové trhliny. Escape from 100 Million B.C. je velmi náhodnou, ale moc pěkně tematickou hrou.

+ dobře zvolené téma
+ velmi variabilní
+ nastavitelná obtížnost