Recenze: Fingo – všemi deseti

fingo-11

Pět a pět prstů. To je přesně tolik, kolik můžeme obětovat. Ale ne, nebojte, bude to jen neškodné hlasování. Jeden prst je ukazováček, pak se k němu přidá i prostředníček a ani se nenadějete a jediný, kdo trhá partu je palec. Nakonec se ale zapojí všechny a vy konečně zjistíte, že máte mnohem šikovnější prsty, než byste čekali.

Právě o prstech je v první řadě nová karetní hra Fingo, kterou na trh přinesla před Vánoci roku 2015 společnost Stragoo Games. Autorem je Martin Nedergaard Andersen (Voodoo mánie, Hravé vlajky, Confetti). Svoji novou hru vytvořil v roce 2014 pro FoxMind.

Ale teprve v plechovce dosáhla hra svého maxima. Krásná krabička, kterou společnost pokračuje v tradici nastavené hrou Grabolo, je opět zhruba z poloviny plná karet. Šestapadesát kousků vypadá na první pohled stejně. Má na zadání straně natištěné různě zaťaté siluety rukou. A mezi nimi úplně uprostřed, mrňavé a schované, najdeme také pořadové číslo karty.

fingo-01

Důležitější je ale strana přední, na které hráči najdou na fialovém pozadí dvě dlaně s různými počty zvednutých prstů, od nuly (zaťatá pěst) až po všech pět. Soubor součástek uvnitř plechovky dotváří tři karty s pravidly – po jednom kusu v češtině, slovenštině a angličtině.

Na začátku partie některý z účastníků zamíchá celý balíček. Poté z něj vezme horních deset karet a rozloží je do dvou řad po pěti. Tím vytvoří startovní nabídku, zatímco zbylá hromádka je použita jako zásoba a zatím odložena vedle rozložených karet.

Hráči budou v partii používat obě ruce. Na jedné si nastaví libovolný počet vztyčených prstů od nuly až do pěti. Tento počet bude součástí zadání pro dané kolo. Předtím, než si nějakou možnost vyberou, měli by si důkladně prohlédnout nabídku kombinací ve dvou řadách. Druhou bude karty sbírat a měla by to být tedy ta šikovnější, u většiny hráčů pravá, ruka.

Když jsou všichni hráči připravení, společně odhalí svoje volby a položí svoji ruku se zvednutými prsty viditelně na stůl. Od té chvíle mohou všichni účastníci na stole hledat a sbírat karty, které odpovídají kombinaci kterýchkoliv dvou viditelných rukou. Lze sebrat libovolný počet karet, pokud je hráč rychlejší než ostatní.

fingo-04

Kolo končí, když už nejsou v nabídce žádné kombinace, jež by bylo možné sestavit z odhalených prstů hráčů. V tu chvíli stačí doplnit nabídku zpět do deseti karet a nové kolo s novými počty prstů může začít. Partie končí, když už není možné dvě řady na stole kompletně doplnit. V takové chvíli si všichni soupeři sečtou svoje nastřádané karty a vítězem se stává ten, kdo jich má nejvíce.

Fingo zní trochu jako Bingo, ale naštěstí je to úplně jiná hra. V základu je to opět postřehovka, ve které hráči musí být rychlejší než ostatní. Ale tentokrát má každý lehce jinou výchozí pozici a také mírnou výhodu ve svůj prospěch nad ostatními. Každý se totiž zaměřuje na jiné karty na stole a tím vlastně vzniká zajímavý taktický boj. Půjdete počtem prstů pro ty karty, kterých je na stole nejvíc? Tím ale riskujete, že ostatní se o ně budou snažit také. Ale co když po nich právě proto nikdo nesáhne? Těžké dilema.

Jinak je ale všechno při starém. Hráči musí být nejrychlejší a uprostřed stolu nastává často pořádná mela, jak se hráči snaží jeden přes druhého získat karty. Naštěstí není taková, jako u Grabola, protože karet na stole leží jen deset. I to je ale dost na to, aby v každém kole bylo možné nasbírat hned několik bodů.

fingo-05

Co oceňujeme ještě víc, je přítomnost druhé varianty, která je od první dost odlišná. Tentokrát nejde o párování dvou rukou nad stolem. Místo toho hráči musí sečíst všechny vztyčené prsty a hledat karty, které dohromady dají právě tento součet. Jejich počet je na hráčích a samozřejmě je lepší, když je jich co nejvíc. Ale ostatní se snaží také.

V této verzi je zásadní problém v tom, pokud někdo chytí první vhodnou kartu. Poté už mu ostatní často mohou jen těžko konkurovat. Ale někdy je možné součtu dosáhnout více způsoby a v takovém případě je kolo opravdu zajímavé. Jen to není pokaždé, takže někdy může být většina hráčů u stolu zklamaná.

Kola a tedy i celá partie vynikají rychlostí. Není na co čekat, vše se rychle točí a padesátka karet je posbíraná opravdu rychle. Hra by se zdála být lepší v menších počtech, kdy není nad kartami takový chaos. Ale zase je o dost jednodušší, protože kombinace prstů jsou na první pohled jasné. Právě proto nás nakonec bavilo Fingo více ve větších počtech, alespoň ve čtyřech a nejlépe v šesti.

fingo-08

V obou verzích hra v první řadě trénuje počítání. Ta druhá navíc vyžaduje i nějaké matematické schopnosti. A ačkoliv pravidla říkají, že jeden z hráčů by měl součet oznámit, z našich zkušeností vyplynulo, že je lepší nechat si prsty každého sečíst samostatně. Plyne z toho větší zábava a také tlak na všechny účastníky. Právě proto je také velmi vhodná pro menší děti a předškoláky, nebo rodiny. Jako výuka počtů je pak opravdu podařená.

Pravidla ale rozhodně nejsou dokonalá a neřeší některé otázky, které se mohou v průběhu partie objevit. V první řadě není jasné, co se stane, když hráč vezme ze stolu špatnou kartu a vlastně ji ukradne ostatním. Dostane trestný bod v podobě vrácení jiné karty? Pravidla nám to neřeknou a je pouze na vás, jak tuto situaci vyřešíte. A současně není nikde specifikované, jestli hráči musí karty brát po jedné (tak jsme to hráli my) nebo jich může vzít do ruky i více naráz.

Bohužel tisk karet trochu zradil. A tak jedna karta pravidel má českou první stranu a anglickou druhou, zatímco druhá má anglickou první a českou druhou. Snad jste tedy hned po vybalení karty se zdánlivě cizími jazyky nevyhodili, protože to by byl průšvih. Z hlediska technického zpracování se ale jedná vlastně o drobnost. Naopak co zaslouží pochvalu, je fakt, že se stále Stragoo drží svého plánu vydávat tyto kulaté karetní hry jako vodě odolné. Opět nám to hrdě hlásá už kulaté víčko.

fingo-10

Fingo je postřehová hra, která s sebou přináší zajímavou možnost taktizování. Volba prstů může ovlivnit šance hráče a někdy je lepší získat menší počet karet než se prát s ostatními. Drobné technické nedostatky ji sráží dolů, ale i tak je vhodnou zábavou především pro malé počtáře a nakonec i pro méně náročné dospělé, kteří s nimi budou hrát.

AutorMartin Nedergaard Andersen
VydavatelFoxMind, Stragoo Games
Herní doba10
Minimální věk5 and up
KategorieAction / Dexterity, Card Game, Party Game
MechanismyRock-Paper-Scissors, Simultaneous Action Selection
Alternativní názvyFingo

Recenze: Fingo – všemi deseti
Fingo je bláznivá počítací hra, ve které jde o prsty a dobrý postřeh. Hráči musí zvolit nula až pět prstů na své ruce a v kombinacích s ostatními pak sbírat a získávat karty. Všechno to je rychlé a velmi vhodné pro předškolní děti. Zpracování je podařené, ale pravidla mají několik nepřesností, které hraní mohou znepříjemnit. Nižší počty nejsou tak dobré pro zábavu. Fingo je sice jen v podstatě průměrná postřehovka, ale pár nápadů ji zachraňuje od zapadení.

+ taktika ve volbě prstů
+ voděodolné karty
+ kovová krabička