Recenze: Logi-Geister – duchové mají o kolečko víc

Logi-Geister - balení

Duchové se rádi vozí a dělají nejrůznější vylomeniny. Tentokrát se dostali do místnosti, která je plná ozubených kol. Čas od času se celý stroj začne točit a to je chvíle, kdy všechna bílá stvoření rychle naskáčou na kola a vozí se s hlasitým „vííí“. Netuší ani, že jsou v cirkusu a venku jezdí lidé na vozících a také se smějí. Jenže přístroj je rozbitý. Je čas, aby někdo duchům pomohl.

Tuhle šanci by nemělo propást žádné dítě, protože kdo by se nechtěl povozit na nějaké pouti? Právě takový zážitek představuje desková hra Logi-Geister od firmy Ravensburger. Tahle krabice zábavy vznikla už v roce 2006, ale cestu k nám do redakce si hledala tentokrát delší dobu. Jejím autorem je Gunter Baars a veselé duchy nakresll Chris Mitchell. Dříve hra byla známá jako Chaos či Phantom Rally a podle informací dokonce kdysi dávno vyšla v češtině. Pokud ji někdo má doma, budeme rádi, pokud se podělí o fotografie nebo alespoň informace o starší verzi tét hry.

V poměrně velké krabici červené barvy straší. Oni na vás duchové samotní vykouknou už na víku a to i se svými oblíbenými hračkami – ozubenými koly. Podobné překvapení na hráče čeká i uvnitř krabice, kde najdou nejen tři titulní hrdiny v bílých prostěradlech, ale také hromadu plastových ozubených kol. Jen ty zoubky mají pěkně kulaté, aby ve skutečnosti nemohly nikoho pokousat.

Logi-Geister - připravená hra

Spolu s nimi v krabici je také hromada plastových tyčinek a koleček (celkem 32), kterými hráči prošpikují kartonový herní plán a to pěkně různými barvami po celé ploše. Právě na ně se nasadí ozubená kolečka různých barev, s fialovou navíc. Ale to předbíháme, protože nám pořád ještě chybí objevit čtyři barevné vozíky a jednu stříbrnou kostku s obrázkovými pokyny. Na závěr tu pak máme karty s různými startovními rozloženími.

Právě od těchto karet dostane každý hráč na začátku jednu. Na jejím obrázku je vyznačena pozice pohonu a tří pozic pro duchy (dohromady čtyři fialová ozubená kola, která se vymykají barevné paletě hry). Poté si také každé vybere jeden vozík a postaví jej na startovní políčko. Autíčka budou jezdit po hraně dna krabice, která současně představuje herní plán. Právě sem zasadí kartonovou desku s tyčinkami a na náhodné místo položí jedno z fialových koleček – pohon. Ostatní tři zůstanou ležet vedle plánu i s duchy, kteří na nich stojí.

Hráči se pak střídají na tahu v hodu kostkou a mohou provést vždy akci, kterou jim náhoda určí. Na výběr jsou celkem tři symboly, přičemž obrázek netopýra znamená žolíka. A pak jsou tu čtyři barevné obrázky s ozubenými koly. Každá barva umožňuje hráči vzít jedno kolečko ležící vedle plánu v odpovídající barvě a připojit jej na plán na stejně barevnou tyčinku. Druhou akcí je šipka, která povoluje přesun. Tentokrát libovolné kolečko může být přesunuto na jiné místo, ale i cílové místo musí barvou odpovídat.

Logi-Geister - rozehraná hra

Po každém tahu má hráč možnost se podívat na svoji kartu tajného úkolu a rozhodnout se, jestli už splnil svůj úkol. Když se rozhodne, že už je na dosah vítězství, může vzít tři ozubená kola s duchy a postavit je na místa, jak je ukazuje jeho úkol. Poté zatočí s fialovým kolem pohonu, a pokud se otáčivý pohyb převody přenáší na všechny tři duchy, pak se může radovat.

Dané kolo končí a on získává okamžitě čtyři body. Ovšem i ostatní nemusí vyjít úplně naprázdno, protože se i oni mohou pokusit zapojit (bez jakéhokoliv pohybu ozubenými koly) dílky podle svého zadání. Každý otáčející se duch znamená alespoň jeden bod, o který může hráč popojet svým autem po hraně krabice. Plán je vyprázdněn a hráči dostanou nové úkoly. Partie pokračuje tak dlouho, dokud nedojde zásoba karet. Vítězem se stává ten, kdo dojel nejdál. Předčasně může souboj skončit, pokud někdo dokáže objet kolo ještě dříve.

Logi-Geister je jednoduchou dětskou hrou, která využívá pro děti magický mechanismus ozubených kol. Skládání mechanismu je baví a to už od brzkého věku. Děti ani nemusí mezi sebou soupeřit, ale jednoduše si mohou jen tak skládat barevné otáčející se stroje.

Logi-Geister - rozehraná hra

Ovšem už od pěti let mohou soutěžit v jednodušší verzi, kde nemá každý svoje zadání. Jinak ale hra probíhá hodně podobně. Kostka stále z větší části rozhoduje o tom, jaký tah má hráč k dispozici. Tato náhoda ale u dětské hry nijak zásadně nevadí a to ani v dospělejší verzi, kterou jsme popsali v pravidlech my.

Největší omezení představuje štěstí v nasazování ozubených kol na plán, ale hráči vždy mohou využít mnoha cest, jak svůj úkol splnit. Je možné to provést libovolnou oklikou a využít tak ozubených kol, která už umístil někdo jiný. A protože jsou barvy rozmístěné různě po plánu, vždy je možnost hrát alespoň trochu ve svůj prospěch.

Samotné bodování je spravedlivé. I ostatní hráči mohou za svoji námahu dostat alespoň částečnou odměnu, pokud byli už třeba také blízko cíle. Některé karty si jsou podobné, takže i takové situace ve hře nastávají.

Logi-Geister - rozehraná hra

Průběh partie je rychlý a každé kolo trvá nějakých pět minut. V menším počtu hráčů souboj většinou končí oběhnutím kola, zatímco s více soupeři dojdou rychleji karty. Navíc i ve dvou protivnících má díky variabilnímu bodování hra smysl a není to pouze přetahování sem a tam neustále o stejné body.

Hra má výborné provedení. Veškeré komponenty jsou vyrobeny z pevného plastu, který vydrží i zacházení menších dětí. Při tom zde nejsou žádné nebezpečné hrany a jediné nebezpečí představují menší figurky autíček. Využití dna krabice jako herního plánu tu funguje opět velmi dobře.

Logi-Geister - karty

Logi-Geister je dětskou hrou, která se nám líbí. Výborně trénuje představivost, kterou musí malí hráči využít při skládání stroje. Každé ozubené kolo tu musí mít svoje místo, aby se pohyb přenesl od úvodního fialového kola. Navzájem si neznají svoje úkoly, takže se neustále přetahují a není to jen bezkontaktní stavění. Logi-Geister děti baví a je vhodný pro příjemné soupeřivé stavění.

AutorGunter Baars
IlustraceKinetic, KniffDesign, Chris Mitchell (I)
VydavatelRavensburger, VAKKO
Rok vydání2003
Minimální věk5 and up
KategorieChildren's Game
MechanismyDice Rolling
RodinaCreatures: Ghosts, Series: Spielend Neues Lernen (Ravensburger)
Alternativní názvyChaos, Chaos in der Geisterbahn, Fantom Rally, Kummitusjuna, Logi-Geister, Spøkelsestoget, 유령 열차

Logi-Geister je další z výborných dětských her, které u nás příliš nikdo nezná. Tentokrát se všechno točí (doslova) kolem ozubených koleček. Ty hráči využívají, aby sestavili stroj, který bude pohánět kolotoč pro všechny duchy. Soupeři mají každý svoje specifické zadání, které se snaží splnit rychleji než ostatní. Jejich šance ale dost ovlivňuje hod kostkou, který v každém tahu omezuje jejich akce. Hra je ale rychlá a dobrá ve všech počtech. Navíc ji mohou díky jednodušší variantě hrát i předškoláci. Logi-Geister je prostě podařenou dětskou hrou.

+ trénuje představivost
+ dobré i ve dvou (variabilní bodování pro poražené)
+ karet sice není příliš, ale na variabilitu to nemá negativní vliv