Recenze: Flea Circus – blešky až do domu

Bleší cirkus je součástí lidových vtipů a animovaných filmů. Jeho opravdové vytvoření je nereálné, ačkoliv takový pan Bobinsky (Koralína) by se svým skvělým myším vystoupením radikálně nesouhlasil. Nic to ale nemění na skutečnosti, že se jedná o zajímavou představu.

Této fantastické vize se chopila i britská firma Orchard Toys, která se zabývá vymýšlením a distribucí her a hraček pro malé děti a vytvořila jednoduchou deskovou hru Bleší cirkus (Flea Circus). Hry od Orchard Toys mají obvykle výukové zaměření, čehož se chytila paní Jitka Netušilová, která se rozhodla tyto hračky nabídnout místnímu publiku. A pojala to velice originálně – z anglických deskových her pro děti se stávají jednoduchým způsobem výukové prostředky anglického jazyka pro menší děti.

Flea Circus je však hra, která se z této úctyhodné koncepce trochu vymyká – v jejím průběhu totiž nenarazíte na anglické slovíčko a tak jediné, s čím se budete muset v angličtině potýkat, zůstává návod ke hře. Když odhlédneme od faktu, že se jedná o velice jednoduchou hru, jejíž principy pochopíte už od pohledu, je angličtina v rozkládací příručce poměrně jednoduchá a snadno pochopitelná. Navíc list obsahuje také několik dalších jazyků, jako jsou španělština, francouzština, němčina nebo ruština. Kdo by měl s překladem nebo pochopením problémy, může se podívat na stránky internetového obchodu http://www.anglictina-hry.cz, kde má paní Jitka Netušilová všechna pravidla přeložené. Při objednávce se jistě dá také domluvit, že by tato pravidla kupujícímu na požádání vytiskla na obyčejný papír.

Vesele barevná krabice je navržena jako kufřík, takže děti si mohou hru snadno vzít s sebou na piknik, návštěvu nebo na výlet. Při jejím prvním otevření naleznete v balení hromadu kartonových ploch, ze kterých musíte všechny blešky vycvakat. A že jich je opravdu hodně v mnoha barvách a pozicích. Naštěstí vycvakávání jde velmi lehce. Protože ale většina kartonových tvarů znázorňuje postavičky, zbývá nám ještě donutit je stát. S tím vám pomůže pytlík bílých stojánků, do kterých jednotlivé bleší akrobaty zasunete.

Zde však nastává při kompletaci mírný zádrhel, protože plastové stojánky jsou navrženy opravdu bytelně. Jejich rozevření a zasunutí kartonové postavičky tak není snadné a holýma rukama toho docílíte opravdu jen obtížně, doporučujeme si spíše vzít na pomoc nějaký nástroj, jako je kuchyňský nůž. Z toho jasně vyplývá, že první sestavení musí s natěšenými dětmi provádět také rodič.

Zbytek vycvakaných komponent tvoří čtyři ohrádky pro blechy ve čtveřici různých barev a především kruhový základní hrací plán. Kolem něj se bude v průběhu hry vinout také hlediště s diváky, které společně s rudou kostkou završuje výčet veškerého příslušenství potřebného pro hraní Flea Circusu.

Samotná partie pak probíhá velice jednoduše – hráči postaví figurky všech blech do středu šapitó, stavební části jednotlivých ohrádek a všechny zahnuté dílky publika dají na hromádky poblíž. Na kruh s obrázky, který se vine kolem celého hlavního stanu, umístí postavičku principála a hra může začít.

Hráči se střídají v hodu kostkou a podle toho mohou pohybovat figurkou principála od daný počet políček. Každé místo, na kterém zastaví, způsobí nějakou akci – hráč si může vzít k sobě jeden stavební dílek ohrádky nebo odchytit jednu utíkající blechu. Na jiném políčku mu již zajmuté blešky mohou opět utéct a vrátit se zpět do středu hracího plánu. Partie končí ve chvíli, kdy hráči pochytají všechny blechy.

Zatím se tedy jedná o jednoduchou hru pro děti, ve které pouze chodí dokola a snaží se něco sbírat, podobně jako třeba ve hrách Princezny na plese nebo Faraonova kletba. Jenže Bleší cirkus má v záloze ještě jednu zbraň – partie totiž může skončit i předčasně ve chvíli, kdy je k hracímu plánu přiložen poslední dílek publika. V takové situaci již nelze chytat další blechy, protože nemají kudy utéct a partie tedy končí.

Protože dílky publika přikládají také hráči na základě pohybu principála, přináší to do hry velice zajímavý prvek napětí. Všichni chytači totiž moc dobře vědí, že se hra chýlí ke konci a budou se o to více snažit ulovit co nejvíce malých hopsavých potvůrek.

Celá hra má velice pěkné prostorové pojetí, které je kromě samotných figurek hlavních hrdinů znázorněno ohrádkami, do kterých se snaží hráči blešky uzavřít. Musíme zároveň pochválit i grafickou stránku, která má humorný a zároveň roztomilý nádech, takže je vhodná pro všechny děti.

Jak jsme zmínili již na začátku, ve hře se nesetkáte s žádným textem v našem ani cizím jazyce, takže hra je opravdu vhodná pro děti od pěti let, přesně jak radí i samotná krabice. Jednotlivé partie jsou velice rychlé, a i když chytači blech nemají zrovna štěstí, nemusí se bát nekonečné partie, protože její čas je neúprosně odměřován publikem.

Pokud chcete přidat do hry více interakce, můžete přidat zajímavý bonus, který ještě více opepří napínavou partii – při ukončení pohybu na políčku s publikem hráč kromě povinnosti položit jeden dílek diváků získá také možnost ukrást jednu blechu některému ze svých soupeřů.

Druhý požadavek, který lze očekávat, je snížení vlivu náhody na výsledek partie. Na první pohled se zdá, že takový požadavek je neřešitelný, protože pohyb je výsledkem hodu kostkou. Pokud však chcete alespoň trochu strategicky ovlivňovat souboj, můžete jednoduše povolit pohyb figurkou oběma směry. Tím hráč po hodu dostane na výběr dvojici políček, na kterých může skončit.

Flea Circus je opravdu jednoduchá hra, která má za úkol zaujmout předškolní děti, případně ty na začátku školní docházky. Herní systém je založen pouze na hodech kostkou, a tak základním lákadlem zůstává netradiční námět a zajímavé zpracování. Pokud tedy vašim dětem nevadí blešky nebo někdy dokonce básnili o tom, že budou mít doma cvičené mrňavé hopsalky, pak můžete o této hře uvažovat. Pokud hledáte složitější zábavu, pak se raději poohlédněte někde jinde.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 20% za dětský pohled.

+ pěkná grafika
+ hra nekončí jedním způsobem
+ ohrádky na blechy