Recenze: Fleet Commander Ignition – celá vesmírná flotila

fleet-commander-01

Chtěli jste vždycky být admirálem celého loďstva, ale nikdo vám to nedovolil? Smůla! To místo už je zabrané! Tedy alespoň pro tuto chvíli. Je tedy důležité si leštit svoje frčky a čekat na příležitost, jak se vyšvihnout ve vojenském žebříčku. Nejlepší cestu nahoru mají prý hrdinové!

A ti mohou vzniknout díky deskové hře Fleet Commander: Ignition, kterou vytvořili Elwin Charpentier a Didier Dincher a jejich dílo ilustrovali Antoine Bergerat a Antoine Schindler. Jedná se o hru z roku 2014 a vyšla pod kormidlem společnosti Capsicum Games.

Temná krabice s titulním názvem Fleet Commander vyobrazuje také skupinu vesmírných lodí v prostředí mlhoviny. Pro nás bude ale ještě mnohem zajímavější, co se v dané mlhovině nachází. První na očích se vynoří herní plán s kruhovým bojovým prostorem rozděleným na velké sektory. Hráči dostanou také svoje vlastní příkazové desky s několika málo pozicemi. Z kartonu jsou vyrobeny ale také dílky terénu (například asteroidy). Pro hráče je připravena také sada kostek příkazů, žetony signálů a zbraní, ale především figurky lodí postavených na stojáncích (s destičkami udávajícími statistiky lodí – třídu, sílu i pevnost trupu).

fleet-commander-07

Na začátku partie každý ze dvou účastníků dostane svoji desku příkazů a také sadu kostek (tři od každé barvy), sedm lodí a jednu speciální zbraň dle svého výběru (položí ji na desku příkazů). Doprostřed položí hráči plán, který na střídačku vybaví dílky terénu, jak si přejí. Do startovních sektorů pak umístí všechny své lodě.

Hráči se budou od té chvíle střídat. Začínající generál vybere tři kostky ze své zásoby a hodí s nimi. Jejich ikony lze využít pro akce nebo si některé z nich uložit na svém můstku do dalšího kola. Potom už může hráč využít ikony nejen nově hozených kostek, ale také těch, které si ponechal z minulého kola. Naopak ty, které nepoužije, může přesunout na můstek pro budoucí tah.

Kostky podle barev patří do kategorie motoru (žlutá), zbraní (červená) nebo štítů (zelená). Symboly na žlutých kostkách pohybu určí, jestli se lodě mohou mezi sektory pohybovat po diagonálním nebo ortogonálním směru (nebo všech). To lze vždy provést pouze o jeden sektor za kostku a to vždy pro libovolný počet lodí. Při přesunu ale nikdy nesmí lodě přesáhnout součet tříd lodí v jednom sektoru hodnotu pět.

fleet-commander-03

Podobně jednoduše to funguje také s útoky a obranou. I jejich kostky ukazují šikmé nebo rovné směry a umožňují hráčům útočit nebo blokovat právě z těchto pozic. Útoku se ale za jednu kostku zúčastní všechny lodě, které svojí pozicí sousedí s napadeným cílem. Napadení je možné zablokovat právě s použitím štítů, které si hráči uložili ze svého minulého tahu.

Křižník nejvyšší třídy má na palubě také speciální zbraň, kterou si zvolil generál na začátku bitvy. Tak zní základní pravidla celé hry. Úkolem hráče pak je zničit soupeřovy lodě nebo jiné, pokud mu je předepíše zvolený scénář.

Fleet Commander je čistě taktickou sci-fi zábavou pro dva. Hráči spolu bojují s pomocí kostek, které ale mohou vždy chytře využívat. Důležitým prvkem každého tahu je výběr barev a tedy i akcí, jež hráč provede. Kostky tu ale představují pouze směry, čímž poskytují napětí, ale také dostatečnou předvídatelnost. Samotné boje pak náhodné nejsou a vždy je možné se proti nim bránit.

fleet-commander-16

To je také důvodem, proč z každé partie budete mít vynikající zážitek. Oba protivníci mají po celou dobu dobrý pocit z kontroly nad svými loděmi a poziční postavení tu nehraje tak důležitou roli, jako samotná taktika a troška štěstí. Lodě s průběhem bitev získávají šrámy a hodnota jejich trupu se snižuje. Díky tomu mohou být postupně vyřazeny z boje a hráč za ně již náhradu nedostane.

Jenže základní pravidla zdaleka nejsou všechno, co hra nabízí. Nad rámec základních tajných zbraní (možnosti útočit, přesouvat se nebo dokonce opravovat loď) tu jsou ale pokročilá pravidla. A teprve tak přináší do partie další úroveň taktiky. Každé plavidlo má nějakou svoji schopnost. Za tím účelem také na kostce začnete využívat jeden symbol jinak. Díky nim hráči mohou provádět úhybné manévry nebo krást soupeři kostky.

fleet-commander-12

Pokud bychom tady skončili, určitě byste měli obavu o variabilitu Fleet Commandera. Naštěstí v pravidlech najdete také scénáře, které stanovují nová pravidla a dokonce i vítězné podmínky. To všechno vytváří dobrý a zábavný mix.

Hra je určena právě pro dva soupeře, kteří mají na plánu tak akorát místa pro všechny svoje letky. Jejich duel se odehraje obvykle na ploše jedné hodiny a někdy i v kratší době. Vše je zajímavé, protože tahy netrvají dlouho. Výjimkou jsou útoky, které se ale týkají obou protivníků.

fleet-commander-19

Fleet Commander nabízí všechno, co by taková sci-fi hra měla mít, včetně velmi solidního zpracování. Současně ale zůstává dostatečně jednoduchá a přístupná i méně zkušeným. Hlavní devízou je ale jednoznačně důraz na taktiku. Hráči mají vše pod svojí kontrolou, i když kostky do partie zasáhnou. Fleet Commander je ale parádním zážitkem pro každého fandu sci-fi bitev.

AutorElwin Charpentier, Didier Dincher
IlustraceAntoine Bergerat, Antoine Schindler
VydavatelCapsicum Games
Počet hráčů2 - 2
(10 voters)
KategorieMiniatures, Science Fiction
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Secret Unit Deployment
RozšířeníFleet Commander: 2 – Beyond the Gate, Fleet Commander: Avatar, Fleet Commander: Forge, Fleet Commander: Orbit, Fleet Commander: Pirates, Fleet Commander: Salvation
RodinaGame: Fleet Commander, Players: Two-Player Only Games

Fleet Commander je elegantní sci-fi hrou, která je jednoduchá a při tom dostatečně zajímavá taktickými možnostmi. Jedná se o čistě konfliktní duel, který dále obohacují scénáře. Pokud bychom měli najít nějaký nedostatek, pak to může být malá variabilita lodí a jejich schopností. Celkově je to ale vynikající hrou s miniaturami, kterou nelze než doporučit. Fleet Commander umí velmi příjemně překvapit.

+ chytré použití kostek
+ odpovídající herní doba
+ scénáře