Recenze: HEROICA Hrad Fortaan – největší dobrodružství HEROICA

Zdi hradu byly už studené, veškeré teplo ze slunečního světla z kamenů dávno vyprchalo. Blížila se půlnoc, když se Pan konečně odvážil vyplazit ze svého úkrytu u paty strážní věže. Rozhlédnul se a okolí vypadalo klidně.

Včera v noci se mu podařilo připlížit až sem, když konečně k ránu noční hlídky polevily svoji pozornost. Celý den odpočíval a čekal na svoji příležitost, aby překročil poslední kousek, který ho dělil od připravené cesty dovnitř. Jeho bratr Pen na něj včera celou noc čekal uvnitř s kotoučem lana připraveným k přehození.

Pan věděl, že dnes se konečně společně budou moci vypravit do nitra hradu a pokusit se v něm najít svoji zajatou sestru. Věděl, že uvnitř čeká spousta nebezpečí, ale přesto se pomalým krokem vydal podél zdi. Cítil na sobě pohledy číhajících nepřátel, ale nedbal na varování šestého smyslu a posouval se dál, než konečně po nekonečné době narazil na visící lano. S jeho pomocí se vyhoupnul přes zeď, kde na něj čekal bratr Pen. Spolu se vydali temnotou do útrob hradu, za dobrodružstvím.. A za vítězstvím.

My se ale vydáme svojí vlastní cestou, i když s podobnými vznešenými cíly. Ty nám s sebou přináší čtvrtá (a zatím poslední) hra ze série HEROICA od společnosti LEGO. Po zátoce Draida (recenze), lesu Waldurk (recenze) a jeskyni Nathuz (recenze) se konečně podíváme do hlavního místa, odkud veškeré to zlo proudí. Jmenuje se to tady hrad Fortaan. Obrňte se odvahou, protože tohle dobrodružství je jen pro opravdové hrdiny.

Jako jediná ze série HEROICA má krabice Fortaan čtvercový rozměr a velikosti odpovídá také obsah. Dílků je totiž zdaleka nejvíce. Přesto jsou opět rozděleny do několika igelitových pytlíků a od vás se čeká trocha té šikovnosti, že si hru sami připravíte. Její vzhled pro vás pro změnu připravili pánové Nicolas Assenbrunner, Cephas Howard a Thomas Robert Van der Heiden.

Kromě těch jednotlivých drobných dílků, které z pytlíků vysypete na velkou hromadu, najdete v krabici také další LEGO kostku do sbírky. Gumové okraje a nacvakávací strany jsou elegantní stejně jako u ostatních LEGO her, které jsou všechny na principu házení založeny. Samozřejmostí, na kterou už jsme si zvykli, je trojice brožurek – první s pravidly, druhá s návodem k sestavení základního vzhledu hry a třetí s obrázkovým komiksem, který hráče uvede do příběhu této části HEROICA.

Tak a teď se konečně podíváme, čím se kromě rozměrů krabice Hrad Fortaan liší od ostatních, menších bratříčků ze světa HEROICA. Na první pohled nezaznamenáte bohužel žádnou výraznou změnu snad s výjimkou možnosti hrát ji jako jedinou ve čtyřech hráčích. Právě čtyři figurky hrdinů totiž v balení najdete.

Hry ze série LEGO HEROICA vyprávějí vždy nějaké dobrodružství. Tentokrát se hráči snaží vniknout do hradu ovládaného nepřátelskými ????. Budeme nyní počítat s tím, že hrací plán již máte sestavený a všechny cesty pospojované podle návodu z krabice. Pak už stačí jen si vybrat jednu postavu, za kterou budete hrát, ať už podle vzhledu nebo schopností a můžete začít.

Celá partie probíhá jednoduše tak, že se postavy pohybují po dílcích a bojují s monstry za pomoci LEGO kostky. Může vám padnout jeden až tři puntíky, podle toho se můžete posouvat. K boji pak slouží druhý grafický trojúhelník na jednotlivých stranách kostky pro případy, kdy se setkáte tváří v tvář s nějakou příšerou. Pak musíte hodit několik zásahů, ale nepřátelé vám samozřejmě vaše zásahy také vrací.

Společně se hrdinové prokousávají až na konec hradu, kde na ně čeká závěrečný soupeř. Kdo jej porazí, stává se vítězem hry, pokud tedy nevyužijete naši bodovací variantu z předchozího článku o Jeskyni v Nathuzu (recenze).

Hrad Fortaan je největší z herních krabic, které si ze světa HEROICA lze pořídit. Hra konečně obsahuje detaily, které jsme si zvykli chválit na ostatních LEGO hrách, jako jsou třeba Harry Potter Hogwars (recenze) nebo Ninjago (recenze). Ačkoliv kolem hracího plánu nepostavíte zdi, jednotlivé místnosti jsou ozdobené drobnostmi, jako je třeba krb. Po hradě se pohybujete s nutností otevírat klíči dveře, čímž se můžete nejen zdržet, ale také zachránit před nějakou příšerou.

Tím se konečně dostává do hry nutnost procházet postranní uličky a hráči se nemohou vrhnout rovnou kupředu k hlavnímu nepříteli. Musí pečlivě plánovat a uvažovat, jak využít ostatních hráčů a jejich průchodů dveřmi nebo co nejrychleji získat klíče a nepomoci při tom i soupeřům.

Velice elegantní je určitě také padací most, kterým hrdinové do hradu vstoupí. A právě samotné prostory hradu jsou konečně také docela prostorné a hráči se jeho průzkumem nějakou tu chvíli zdrží. Jedná se tedy také o časově nejnáročnější část HEROICA dobrodružství.

A protože se jedná také o poslední díl seriálu o světě HEROICA (tedy do doby, než vyjdou případné další rozšíření), podíváme se společně na to, na co se určitě už dlouho těšíte: jak vypadá kompletní svět HEROICA, když jej sestavíme dohromady od zakotvení v zátoce, přes zastávku v jeskyni až po opevněný hrad?

Jak je vidět z okolních fotografií, hra pak vypadá opravdu bombasticky a majestátně. A podobně se i hraje, protože hráči mohou mezi jednotlivými světy přecházet a přenášet si vylepšení svých postav. Zažijí tak mnohem zajímavější a propojené dobrodružství. Právě to je největší síla celé série HEROICA.

Teprve teď, když je HEROICA kompletní, můžete opravdu popustit uzdu svojí fantazii. Už jen to, že od každé zbraně máte několik exemplářů, nabízí velké možnosti – můžete je namíchat tak, že třeba ty slabší budou v úvodních lokalitách a ty silnější pak v pozdějších. Samozřejmě je důležité stanovit si svoje vlastní pravidla, jak vás autoři sami vybízí. Ty základní a jednoduché jsou spíše pro začátečnickou rodinnou hru.

Například hra se nebude hrát na životy, ale na body zásahu. Nejslabší příšera bude mít třeba 10 bodů zásahu, zatímco vaši hrdinové budou samozřejmě mít víc. Aby hra byla zajímavá, postavy by měly mít každá jiné schopnosti i počet bodů zásahu. Ubírat je pak můžete hody kostkou, ale příšera vám úder vrátí. Zbraně pak budou přidávat nějaké bonusy k zásahu, ale pokud se netrefíte, čím těžší zbraň držíte, tím více sil (bodů zásahu) vás to stojí na vaší vlastní stupnici. To byl samozřejmě jen jeden z příkladů, jak lze k celému vyladění systému HEROICA přistoupit. Někdy třeba vytvoříme v redakci kompletní mod, který pak na našich stránkách publikujeme. Ale to je hudba vzdálenější budoucnosti, kdy se nám zase konečně podaří rozjet oblíbenou rubriku Ke stažení.

Jenže kromě výhod v podobě v podstatě neomezených možností má pořízení všech čtyř her i drobnou nevýhodu: je poměrně nákladné. U těch menších navíc je sporné, jestli cena odpovídá obsahu, ale koneckonců je to LEGO a u toho jsme zvyklí, že se za kvalitu platí. Jen je třeba se zamyslet, než začnete nakupovat.

AutorNicolas Assenbrunner, Cephas Howard, Thomas Robert Van der Heiden
IlustraceThomas Robert Van der Heiden
VydavatelLEGO
(6 voters)
KategorieAdventure, Dice, Fantasy
MechanismyDice Rolling, Modular Board, Roll / Spin and Move
RozšířeníHeroica: Character Cards, Heroica: Ganrash, Heroica: Promo Cards
RodinaSeries: LEGO Games, Series: LEGO Heroica, Toys: LEGO
Alternativní názvyHeroica: die Festung Fortaan, Heroica: Le Château Assiégé, LEGO HEROICA: Fortaan

HEROICA je největší dobrodružství z LEGO her, které můžete zažít. To ale bohužel nestačí k ospravedlnění neustále stejného herního zážitku, který nabízí čtvrtá hra z řady: Fortaan. Teprve po spojení do jednoho velkého světa dostanete opravdu pořádnou porci adrenalinu. V každé krabičce jsou však stejné zbraně a nezkušení hráči nedostanou žádný pořádný návod, jak si spojení užít. Zpracování odpovídá LEGO standardu. Fortaan je dobrým doplněním sbírky HEROICA pro fanoušky LEGA a kostičkových světů.

+ až pro čtyři hráče
+ největší dobrodružství HEROICA
+ drobnosti a vychytávky