Recenze: Ingenious je česky Kaleidoskop

Na pokládání dílků na hrací plochu se spoléhá obrovské množství abstraktních her od klasického Go, přes vizuálně skvělý Marrakech až po výborný Blokus. Je až neuvěřitelné, kolik různých variací a nápadů se dá v tak úzkém oboru vymyslet.

Jednoduché principy mají obvykle tu největší šanci na úspěch. Možná právě proto nazval Reiner Knizia svoji čistě logickou a abstraktní hru Genial, respektive v originále Ingenious, ale nejvýstižnější je asi název německý, který zní „jednoduše geniální“ (Einfach Genial). Hra je totiž opravdu zároveň jednoduchá a přitom originálně vymyšlená.

Krabice je veliká tak akorát, aby se do ní vešly všechny potřebné herní komponenty. V horní části naleznete čtyři malé desky pro jednotlivé hráče a pravidla ve formátu balení, díky němuž se vejdou na jeden oboustranný papír. Pod ním je v krabici zapuštěn hrací plán a v prohlubenině se pak ukrývá pytlík plný 120 plastových dílků pro hru a také dřevěné kostičky v šesti barvách.

Před zahájením partie si každý z hráčů vezme jednu desku s počítadlem bodů a šest kostek v různých barvách, které postaví na začátek bodovacích drah. Důležité je, aby tato deska byla viditelná pro všechny hráče. Oproti tomu plastový stojánek si postavíte před sebe a naplníte jej šesticí žetonů tak, aby vám soupeři do „karet“ neviděli. Žetony jsou zvláštní tím, že jsou ve skutečnosti tvořeny dvěma sousedícími šestiúhelníky, které obvykle mají různou barvu.

Místa pro začátek partie jsou na hracím plánu vyznačena a jsou stejná pro všechny počty hráčů. To ovšem neplatí o hrací ploše samotné, která se zvyšuje s rostoucím počtem hráčů. Ve dvou je to pouze nejmenší bílý prostor, ve třech přidáte mírně šedou barvu a teprve ve čtyřech využijete plný rozsah a velikost celé šestiúhelníkové desky. Vyznačené šestiúhelníky se počítají jako obsazená pole a lze k nim tedy přikládat a rovnou od úvodního tahu partie získávat body.

Body dostanete rovnou ve chvíli přiložení žetonu na hrací plochu. K tomu však žeton musíte položit tak, aby alespoň jednou stranou sousedil s žetonem stejné barvy. Pokud některou jinou ploškou z celkových deseti sousedí s žetonem jiné barvy, nevadí. Důležité je, aby se shodoval alespoň s jedním sousedem. Jak jste už ale určitě pochopili, pro vás bude výhodnější, pokud bude barva souhlasit u co nejvíce plošek položeného kamene.

Umisťování žetonů je povinné, ovšem povolují jeho umístění na libovolné místo na hracím plánu. Pokud vám tedy nevadí, že nezískáte v tahu žádné body, můžete jej položit do volného prostoru, kde nebude sousedit s žádným dalším kamenem. Tím si samozřejmě můžete strategicky připravovat situaci pro další kola.

Pouze za totožné barvy totiž získáváte body, ale ne pouze za sousední, ale za linii žetonů stejné barvy v daném směru. Tato linie však musí být přímá a nesmí nijak zatáčet, takže je obvykle pouze jeden správný způsob, jak kámen přiložit, abyste získali větší počet bodů. Bodují se vždy obě části položeného žetonu zvlášť, takže občas můžete získat dva body za jeden sousední kámen.

Veškeré bodové zisky si okamžitě poznamenáváte na počítadle bodů, které mohou všichni ostatní vidět. Ovšem ve hře se nebudete hnát slepě za body, protože se jedná o logickou hru. Naopak musíte strategicky promýšlet, kterou barvu zrovna při pokládání preferovat, protože na konci hry se porovnává vaše nejméně úspěšná ze šestice barev. Důležitý je tedy vyrovnaný postup, protože jen ten, kdo má svůj poslední kámen na nejvyšší pozici, vyhrává.

V průběhu hry vám může usnadnit cestu za vítězstvím bonusový tah, pokud některou ze svých kostiček na počítadle dosáhnete na maximální číslo osmnáct. Pokud nebudete spokojení s výběrem destiček, které jste si vylosovali, můžete si je vyměnit. Podmínkou výměny však je, že nesmíte mít na stojánku žádného zástupce barvy, která je v tuto chvíli na počítadle vaší nejslabší.

Hra může skončit i předčasně, pokud by některý ze soupeřů byl tak dobrý, že by všechny jeho kostičky na počítadle dosáhly čísla osmnáct. Ale ani pokud se vám to nepodaří, nemusíte nutně zaplnit celou hrací plochu a mezi žetony mohou zůstat nezaplnitelné mezery.

Vzhledem k malému rozsahu bodovací stupnice se často může stát, že se o některé místo bude dělit i více hráčů. Velký vliv na to má samozřejmě i to, že si navzájem vidí do bodových zisků a mohou tomu uzpůsobovat svoji aktuální strategii.

Genial je výborně odladěný pro všechny počty hráčů, protože hrací plocha se pro počty hráčů zvyšuje, podobně jako třeba u Callista od stejného autora. Zde je však vše řešeno jednoduše na jednom hracím plánu pomocí odstínovaných oblastí. Hráči mají vždy prostoru tak akorát, aby se porvali i o poslední volná místa na desce a přitom nemuseli využít úplně všechny dílky, takže i poslední tahy jsou stále taktické a nejedná se o volbu nejmenšího zla jako u mnoha jiných her.

Pravidla jsou vysvětlena jednoduchým způsobem a pomáhají jim v tom názorné obrázky, díky kterým je průběh hry okamžitě jasný. Vše potřebné se dozvíte během několika minut čtení.

Pro začátečníky může v prvních partiích být jedinou složitostí nutnost počítání bodů. Než se s hrou dostatečně sžijete, někdy se můžete přepočítat, zvlášť pokud přiložíte dvojdílek ve shodné barvě. I v takovém případě se sousední části počítají za každý šestiúhelník zvlášť, takže musíte dávat pozor, abyste na nějaký nezapomněli nebo naopak některý nezapočítali dvakrát. Především mladším hráčům budou muset zpočátku pomáhat rodiče.

Ve hře je výborným způsobem sladěná strategie s náhodou, kterou reprezentuje losování dílků z pytlíku. S podobnou variabilitou jsme se setkali například u také vynikajícího Tantrixu. Nabídka šesti různobarevných variant je většinou dostatečná, abyste mohli vždy pokládat barvu, kterou potřebujete více a nemuseli hrát z nouze nějakou barvu, u které máte bodů dostatek.

Systém bodování je tím zásadním faktorem, který z Genial dělá opravdu vyrovnanou zábavu. Hráči musí neustále sledovat svůj stav a rychle měnit své priority, protože vítězem není hráč s nejvyšším součtem, jak tomu většinou bývá. Pouze ten, který dokáže vyrovnaně a účelně přikládat všechny barvy může bojovat o vítězství. Vzhledem k systému bodování začnou hned od začátku konflikty a boje na všech částech hrací plochy, protože se všichni snaží pokládat body za každou barvu.

Mnohé situace umožňují také přímý boj mezi soupeři. Málokoho nechá chladným, pokud mu protihráč zablokuje přístup k velmi výhodnému tahu. Toto riziko se samozřejmě zvyšuje s přibývajími počtem hráčů, a zároveň se zvyšuje také náročnost celé hry na postřeh. Nemáte tak snadnou pozici pro přípravu nějakého úspěšného tahu. Soupeř sice nevidí na dílky, které máte k dispozici, ale moc dobře ví, kterou barvu nejvíc potřebujete a čím víc je hráčů mezi vámi a vaším dalším tahem, tím je větší šance, že vám vaše myšlenky někdo z nich překazí.

V pravidlech naleznete také varianty pro týmovou partii a dokonce i pro hru osamotě. V takovém případě se snažíte získat co nejvyšší bodové skóre při zachování vyrovnaného hodnocení všech barev. V obou případech používáte takzvanou dvojnásobnou bodovací desku, kterou vytvoříte položením dvou desek vedle sebe.

Věk hráčů je doporučen od klasických deseti let, což je odpovídající. Hru si mohou sice zahrát i menší děti, které bude bavit tahání žetonů ze sáčku i vytváření barevných vzorů na hrací desce, ale nebudou moci soupeřit se strategií starších soupeřů.

Jednotlivé partie nejsou nijak dlouhé, pohybují se většinou kolem půl hodiny. Snadno se tedy můžete utkat i na sérii několika zápasů, aby vše vypadalo férověji a aby, řečeno hokejovou terminologií, utkání nerozhodl jeden náhodný gól.

Provedení celé hry je na jedničku s hvězdičkou, dílky jsou z kvalitního tvrdého plastu, hrací plán je pevný a jeho povrch kvalitní, takže se neošoupe neustálým posouváním dílků. Ani bodovací desky pro jednotlivé hráče v kvalitě nezaostávají a vše završují dřevěné kostičky pro bodování jednotlivých barev, které vždy potěší oko hráče. V průběhu partie je vše velice přehledné, protože kromě samotných barev jsou různé typy žetonů rozlišeny i grafickými symboly od klasického kolečka až po různé variace hvězdiček.

Genial získalo za svoji šestiletou existenci velké množství ocenění. V roce svého vydání získal nejvyšší ocenění Spiel der Spiele v Rakousku a v tom samém roce byl nominován na Spiel des Jahres. Vyhrál dvě ceny od mensy (2005 – Mensa Select, 2010 – Mensa-Spielepreis) a získal také zlatého geeka na serveru BoardGameGeek v kategorii nejlepší rodinná hra.

Jedná se všeobecně o jednu z nejlépe hodnocených abstraktních her všech dob, a to jak mezi hráči zkušenými, tak příležitostnými. Na serveru BoardGameGeek je v tomto žánru na šesté příčce.

Hru si můžete pořídit nejen v tomto velkém zpracování, ale ve světě je k dostání také přenosná verze z roku 2006 pro dva hráče. V Německu se prodává také karetní verze. Letos rodinu rozšířila ještě Ingenious Challenges, která ukrývá v krabici hned trojici her.

Přes veškerou naši chválu je Genial především rodinnou zábavou a neosloví tolik zaryté stratégy, kteří se v ní budou snažit hledat nějakou ukrytou hloubku. Ovšem na svoji cílovou skupinu útočí výborně a všemi dostupnými zbraněmi.

Kdykoliv dostanete chuť na logickou zábavu, Genial bude určitě v první řadě her, na které si vzpomenete. Vděčí za to originálnímu systému bodování, který zajišťuje napínavou hru až do posledních tahů. Díky skvělému vyvážení pro všechny počty hráčů se u ní pobaví celá rodina. Jedná se o výbornou přemýšlivou hru, ke které můžete přistoupit jako k relaxační zábavě s pokládáním žetonů, ale také jako k náročnému souboji, kde nenecháte svému soupeři nic zadarmo.

AutorReiner Knizia
IlustraceMichaela Kienle, Fabio Maiorana, Scott Nicely, Simone Peruzzi, Nick Whyles
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Bard Centrum Gier, Brain Games, Damm / Egmont, Devir, Edge Entertainment, Egmont Litas, Esdevium, Fantasy Flight Games, Filosofia Éditions, Giochi Uniti, Green Board Game Co., Hobby Japan, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Kärnan, Kirjalito, Korea Boardgames, Laser plus, Litor, Mass Games, MINDOK, Nexus Editrice, Piatnik, Sophisticated Games, Stupor Mundi, Tilsit, White Goblin Games
Rok vydání2004
(87 voters)
KategorieAbstract Strategy
MechanismyHand Management, Highest-Lowest Scoring, Pattern Building, Team-Based Game, Tile Placement
RozšířeníAXIO: Duel Hexagonal
RodinaGame: Ingenious, Misc: Mensa Select, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyEinfach Genial, Ganske enkelt genialt, Génial, Genial, Génial !, Genial Connections, Geniale, Geniale!, Genialt, Genius, Geniusz, Helt genialt!, Kaleidoskop, Mensa, Mensa Connections, MENSA: Απλούστατα Ιδιοφυές!, Preprosto Genialno, Просто гениально, インジーニアス, ライナー・クニツィアのインジーニアス, 智谋棋, 인지니어스

Recenze: Ingenious je česky Kaleidoskop

+ kvalitní zpracování
+ jednoduchá pravidla