Recenze: Keystone – základní kameny světa

keystones-04

Bohové si usmysleli, že nicota je nudná. A tak se jednou večer (což je sporné, protože den byl stejně temný jako noc) dohodli, že vytvoří vesmír. Prvním krokem k univerzu musí být samozřejmě Slunce a pak přijdou dokonce i planety. A ty budou možná i plné života, stačí, aby božstva vydechla na planetu a ta je najednou zahrnuta vodou a zelení.

Tak co, jste pro se na tom podílet i vy?  Můžeme, protože designér Kenichi Tanabe vytvořil karetní hru Keystone, ve které je právě vytvoření světa základním úkolem. Jedná se o hru vydanou pod záštitou vydavatelství Takamagahara a s ilustracemi od Wato (7 symbols, 7 nations). Jedná se o poměrně novou hru s datem výroby 2015.

Tyto síly se ukrývají v černé krabičce s velmi alternativními ilustracemi božstev s brýlemi a kulatými klobouky. Veškeré možnosti pak odhalí 53 karet, mezi nimiž najdeme pět barev po deseti kartách. Každá má svoji číselnou hodnotu (od jedničky do desítky) a také důležité symboly čárek pod hodnotou. Nechybí ani symboly pro snadnější rozlišení barev v případě, že s tím máte problémy. Tři zbývající karty představují božstva a mají speciální postavení i v samotné hře.

keystones-08

Pro začátek samotného hraní stačí zamíchat celý balíček. Všechno ostatní už se odehrává jako součást kola. Hráči totiž dostanou tucet karet na začátku každého kola. A tu jednu po druhé budou odehrávat v jednom štychu za druhým.

V každém kole je zvolen jeden začínající hráč, který určí svojí vyloženou kartou barvu štychu. Tu se musí i ostatní snažit dodržet. Vítězem se ale stává ten, kdo současně zahrál tu nejvyšší kartu v této barvě. Výjimkou je situace, kdy někdo zahraje kartu boha. Takový hráč automaticky vyhrává celý štych bez ohledu na ostatní karty.

Tento hráč si může vzít všechny karty k sobě a teprve teď začíná zásadní část každého kola. Karty si totiž hráči rozdělují do řad. Každá taková linie ale může mít pouze vzestupnou nebo sestupnou sekvenci. Pokud některou kartu nelze přiložit, musí hráč zahájit novou řadu. Tyto karty přijdou k užitku na úplném konci partie, po odehrání všech dvanácti kol.

keystones-07

Řadu s nejvíce kartami hráči odloží stranou, protože ta body nepřinese. Všechny ostatní ale odmění své vlastníky podle symbolů pod číslicemi. Každá linie s sebou ale na počátku nese penalizaci tři body, takže je třeba ji obsadit alespoň dvěma kartami, aby se hráč dostal ze záporných hodnot. Po sečtení bodů ze všech řad si svoje zisky soupeři porovnají a zjistí tak vítěze.

Keystone je na první pohled naprosto klasická štychovka. A tak se bude tvářit po většinu doby, kdy se snažíte vyhrát jedno kolo za druhým. Jenže centrem pozornosti by měly být samotné karty a jejich skládání do řad. Pouze vytvářením velkých a vyvážených sad je možné získat opravdu výrazný bodový zisk, protože každá nová linie připravuje hráče o body.

Zásadní je ale i použití karet bohů. Hráči musí časovat chytře karty různých hodnot a rozhodovat se, který štych chtějí vyhrát. A naopak ve chvíli, kdy nemají šanci (nebo zájem) mohou svým soupeřům předhodit karty, které je přinutí vytvořit novou řadu. Vždy je ale třeba dodržovat barvu. Výjimkou je pouze situace, kdy hráč žádnou kartu dané barvy v ruce nemá. To se ale zase hodí jako informace jeho soupeřům.

keystones-13

Dvanáctku štychů není problém odehrát během nějakých dvaceti až třiceti minut. Hra ubíhá rychle při hraní karet a zdržuje se pouze při tvorbě nových řad. Tady vítěz kola potřebuje vždy chvíli, aby karty chytře umístil. A ostatní čekají, což je trochu nepříjemné. Druhým nedostatkem je omezený počet hráčů, ve kterých si hru zahrajete – pouze ve třech nebo čtyřech. Pravidla jsou přeložena pouze do hodně lámané angličtiny (samotná hra obsahuje pouze pravidla v japonštině), takže budete mít možná problém jim napoprvé porozumět, přestože je hra jednoduchá.

Keystone je ale jinak dalším zajímavým počinem na poli štychových her. Odlišuje ji zdánlivě pouze jedna myšlenka. Ta ale stačí k tomu, aby hra byla dostatečně zajímavá. Tedy pro všechny, kdo holdují právě tomuto stylu karetních her. Pro ně bude Keystone ceněným přírůstkem do sbírky.

AutorKenichi Tanabe
Ilustraceわと (wato)
VydavatelTakamagahara
Počet hráčů3 - 4
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyTrick-taking

Keystone bychom mohli smést ze stolu jako další klon štychového herního stylu. Naštěstí řazení získaných karet do sad je dostatečně zajímavým prvkem, který hru v kombinaci s chytrým bodováním posouvá do hledáčku fanoušků žánru. Díky těmto prvkům je možné soupeře ovlivňovat, protože všichni své řady navzájem vidí a znají. Keystone tak je zajímavou karetkou.

+ vyhrané karty řadí hráči do linií
+ čím víc řad, tím více mínusů
+ možnost ovlivňovat ostatní