Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Kraken zuří – chapadla kam se podíváš

4

Zastihl nás nepřipravené. Všichni už jsme se myšlenkami nacházeli v přístavu. Kořist se bezpečně ukrývala v podpalubí a my slavili a na hlídce nechali jen mladičkého plavčíka. Takže když se objevilo první chapadlo, bylo to velké překvapení. Obrovský kraken se vrhnul na naši loď, jako by cítil všechny ty poklady, které jsme ukořistili. Do zbraně!

Je na čase se poprat s mořskou příšerou v deskové hře Kraken zuří, která vychází v populární edici Albi Exclusive. Pod hrou je podepsaný oblíbený designér Antoine Bauza společně s Estebanem Bauzou a hra vyšla pod dohledem značky Loki. Díky firmě Albi pak všechna ta chapadla umí plynule česky.

Krabička je menší a skrz okénko tam na hráče vykukuje figurka Krakena. Mnohem větší chapadlová příšera z hlubin se ale vrhá na víku na bezbrannou loď, takže není na co čekat. Je třeba rychle pomoci nevinným pirátům. Uvnitř se totiž nachází rozkládací (napůl přeložená) deska, která vyobrazuje pirátskou loď viděnou z ptačí perspektivy a moře kolem ní rozdělené do řádků. Jednotliví hráči si vyberou každý jednoho piráta, ke kterému náleží také sada deseti akčních karet. Každý si svůj balíček zamíchá a vyloží před sebe horní dvě karty.

Především ale postaví hráči svoji figurku na palubu lodi a od nebezpečného moře ji oddělí žetony zábradlí, které vyskládají po okraji celého plavidla. Na okraje plánu, zatím daleko od lodi na otevřené moře, postaví hráči figurky krakenových chapadel. Stranou hlavního plánu připraví hráči ještě desku Krakena, na kterou položí čtyři kostky Krakena a také jeho jednu figurku na startovní políčko cesty.

Hráči se v partii stanží spolupracovat a při tom se postupně střídají po směru hodinových ručiček. Na začátku svého tahu musí nejdříve provést nepříjemnou povinnost, kdy se chapadla posunou kupředu. Aktivní hráč hodí sadou kostek, do níž postupně přibývají další, a podle výsledku přesunou červené nebo fialové chapadlo v hozeném řádku (identifikuje jej obrázkový symbol). Hráči ale mají šanci i na to, že se nepohne další, protože příšera odpočívá.

Chapadla se tak postupně přibližují a utahují smyčku kolem lodi. Když se nachází už u trupu a nemají se kam posunout, tak svým dalším krokem zničí zábradlí. Jakmile zmizí i tato poslední zábrana, tak při svém dalším kroku už chapadlo prorazí díru do lodi. Hráč to označí s pomocí speciálního žetonu s obrázkem děravého trupu.

Hrdinové na lodi to ale nechtějí nechat jen tak. Mohou si vybrat jednu ze svých dvou akčních karet a s pomocí kanónu, šavle, pistole nebo kladívka se pokusí odvrátit to nejhorší. Na lodi jsou čtyři oblasti, které sousedí každý se dvěma liniemi, ze kterých útočí chapadlo. Ale aby jej pirát dokázal zasáhnout, potřebuje použít správný nástroj podle vzdálenosti. Hráč může také přesouvat svoji figurku na sousední políčko nebo opravovat zábradlí.

Navíc Kraken velmi pečlivě sleduje piráty, když se brání jeho útoku. A některé akce na sobě mají natištěný také škodolibý obličej. Zahrání takové karty znamená, že hráči Krakena provokují a tropí si z něj legrace, jako správní piráti, kteří se ničeho nikdy nebojí. Jenže tam, kde zachovávají hrdinové klid, Krakena to rozzlobí a jeho figurka se na stupnici posune vpřed. Tím může do příštích kol získat novou kostku.

Rozzuřené monstrum se tak může dříve nebo později přiblížit k lodi a přesunout se na herní plán místo jednoho chapadla. Od té chvíle bude napadat loď a situace hráčů se stane o dost těší, než doposud.

Partie může skončit pouze dvěma způsoby. Hráči se dokážou ubránit dostatečně dlouho, aby Kraken připlaval k lodi a oni jej mohli třikrát zasáhnout. Takto zraněné monstrum útok na loď vzdá a odplave zpět na otevřené moře. Pokud se mu ale dříve nepodaří udělat do trupu lodi i čtvrtou díru, protože takové plavidlo jde rovnou ke dnu a hráči prohrávají jako tým.

Kraken zuří je hra někde napůl cesty mezi rodinnou a dětskou zábavou. Děti ji ale samotné hrát určitě nezvládnou a doporučujeme u nich dozor dospělého. Jedná se o čistě kooperativní zábavu, ve které se mohou dohadovat a vznikají neshody. Proto je dohled určitě na místě.

Základem úspěchu je poziční hra, ve které se musí hrdinové rozvrstvit a řešit nebezpečí na obou stranách trupu. Potřebují sdílet své plány s ostatními a posouvat se tam, kde je největší nebezpečí. V tom pochopitelně hraje důležitou roli také sada zábradlí, která poskytují (byť pochybnou) ochranu proti chapadlům.

A tak ačkoliv je základem náhodné utahování nebezpečí, které řídí kostky, narůstá s průběhem partie. To proto, že jak se kraken blíží k lodi, tak má k dispozici stále více a více chapadel, které se snaží stáhnout loď do hlubin. Ale protože není zase tolik míst, kterých se kostky mohou dotknout, nemají hráči pocit, že by neměli nad hrou kontrolu.

V pravidlech najdete také variantu pro ještě menší děti a to už od pěti let. Zatímco základní pravidla jsou pro malé školáky, s předškoláky se do souboje můžete pustit taky, jen se doporučuje vyřadit některé ty komplexnější prvky. A věřte nám, že mladší děti budou mít o boj s chapadly velký zájem, protože hra vypadá velmi lákavě, obzvlášť svoji kooperativní náplní.

Dodatečná pravidla ale tady nekončí. Žeton víru naopak nabízí dodatečný prvek, který urychluje postup chapadla nebo Krakena.  A tedy i větší výzvu, což je super zpráva, když už máte s bráněním paluby dostatek zkušeností a základní hra vám začne připadat jednoduchá.

K tomu navíc je ústředním prvkem hry kooperace. Hráči nemohou úspěchu dosáhnout tak, že budou každý sledovat svůj cíl a doufat, že se to nějak podaří. Musí velmi pečlivě plánovat pohyby po lodi, což u dětské hry je příjemná zpráva.

Herní doba je s klidem pod půl hodiny, což je naprosto super a to jak pro menší tak větší děti, které by mohly mít o tuhle zábavu zájem. Čím víc hráčů se na plánu pohybuje, tím větší je to zábava, což byste u takovéto hry asi docela očekávali.

Velkým a výrazným kladem celé hry je důraz na zpracování. Od pěkných a barvitých ilustrací přes důraz na prostorovost, všechno odpovídá cílovému publiku. Hra na stole prostě udělá radost a je tak velmi dobrým hostem na každém rodinném večeru, kdy nechtějí rodiče s dětmi měřit síly, ale spolupracovat.

Kraken zuří je fajn rodinná hra. A všechny rodiny přivítají možnost hrát pěkně spolu v partii, kde není osamocených poražených. Pokud prohrají všichni, je to jen důvod navíc, proč děti namotivovat k opakování. Kraken zuří je povedená, jednoduchá, hra.

Recenze: Kraken zuří – chapadla kam se podíváš
Kraken zuří je rozhodně jedna z nejhezčích a nejpříjemnějších her pro malé děti. A jako takovou ji s jednoduchými pravidly a více úrovněmi obtížnosti s radostí vítáme v nabídce her s českými pravidly. Kraken zuří je možností spolupracovat a ukázat chapadlům, zač je toho loket.
Klady:
+ příjemná úroveň kooperace
+ krásné zpracování
+ více úrovní obtížnosti
+ jednoduchost
+ herní doba
Zápory:
= pro zkušenější až moc jednoduché
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Hamouni – škraně plné dobrot