Recenze: Neuroshima Hex – apokalyptické války

Neuroshima Hex - balení

Vydejte se s námi na cestu do světa, který už dávno není takový, jak jej známe dnes. Slunce je jen vzdálený stín za neproniknutelnými tmavými mračny. Jeho dotek už nikdo nepoznal desítky let a kromě rozmazané šmouhy na obloze o jeho přítomnosti svědčí pouze teplo.

Jenže to není jen slunce. Z planety se stala vyprahlá pustina, kde stromy rostou jen na vybraných místech, a většinu plochy pokrývá suchá zem bez špetky života. Když se z oblak spustí déšť, všechno živé se schovává, protože v životadárné vodě se k zemi snáší jedy.

A v tom všem přežívají lidé. Několik frakcí, které spolu soupeří o vítězství a moc. Neustálý boj je jejich jediným smyslem života. Neexistují peníze ani domečky se zahrádkou, majetek se omezuje pouze na to, co člověk má u sebe. Takový je svět Neuroshima.

Neuroshima Hex - rozehraná hra

Právě v tomto světě se odehrává nejen děj karetní hry 51st State od Ignacyho Trzewiczka (recenze), ale také taktická desková hra Neuroshima Hex. Ta staví na zcela jiném přístupu více taktického stylu. Ovšem Neuroshima Hex za sebou má silný svět, příběh a uvnitř motor, který boje pohání kupředu zajímavým způsobem.

Za hrou stojí polský autor Michal Oracz. Plán a dílky graficky zpracoval Jakub Jablonski a již zmiňovaný Ignacy Trzewiczek pomáhal designérovi s doladěním herního návodu. V češtině si jej můžete přečíst po stažení ze Zatrolených her díky překladateli Caulymu a v grafice odpovídající původnímu návodu. To je určitě dobrá zpráva, stejně jako to, že hru lze u nás bez problémů sehnat, ačkoliv ve skutečnosti ji vydává polská společnost REBEL.pl. Do redakce se nám dostala druhá edice se zvětšeným herním plánem pro scénáře a více hráčů i s místem na sledování zásahů základny.

V černé na první pohled postapokalyptické krabici čtvercového tvaru najdete především spoustu žetonů. Ty si musíte poctivě vycvakat z archů, než dostanete 35 pro každou frakci, celkem tedy 140 šestihranných dílků. Kromě nich je v krabici ukrytý také herní plán, který je na první pohled na téma hry trochu malý. Ale nebojte, ke hře bohatě stačí. Určitě si na první pohled všimnete, že grafika je rozdělená na hexy.

Neuroshima Hex - rozehraná hra

Zbylé žetony poranění a poškození doprovázejí také čtyři náhradní prázdné žetony pro případ, že byste některý ztratili. To si zaslouží pochvalu, protože málokdo dnes poskytuje takový servis. V krabici najdete pochopitelně také pravidla, která kromě základního popisu obsahují podrobné popisy jednotlivých frakcí a rozepsaný příklad hry pro snadnější pochopení.

Na rozdíl od 51st State, zde se nebudete muset starat o žádné suroviny, ani příjmy. Vaším jediným úkolem je postavit se nepříteli a zničit ho. Tedy alespoň v základní verzi hry, kdy každá ze stran má svoji základnu (HQ). Dostáváte se tedy do role generála, který vede svoje vojsko na válečnou výpravu.

Každý ze soupeřů si nejdříve musí vybrat stranu, za kterou bude válčit. Na výběr jsou z gangů složené Hegemony, mutantí Borgo, lidský Outpost a strašliví služebníci Moloch. Právě poslední jmenovaní mají ve hře zajímavé místo. Zatímco Outpost a Hegemony jsou opravdoví lidští potomci, armáda Moloch slouží obří bytosti, která byla zodpovědná za zničení planety v roce 2020. To ovšem nebrání tomu, aby ve hře byla její strana také hratelná, protože cílem zde není boj dobra a zla, ale jen a pouze přežití.

Neuroshima Hex - detail herního plánu

Poté, co si každý hráč vybere jednu ze stran konfliktu, vezmou si od ní všech 35 žetonů. Mezi nimi najdou žeton základního tábora (HQ) a všechny ostatní žetony zamíchají a vytvoří z nich svoji dobírací hromádku. Žeton poškození HQ ve svých barvách umístí všichni soupeři na počítadlo na herním plánu na číslo dvacet. Základny jsou stejně silné, stejně jako šance na vítězství.

Neuroshima Hex je v základu hra připravená pro duel dvou hráčů, na němž si vysvětlíme, jak se hraje. Hráči nejdříve umístí na herní plán svoji základnu. Pro její pozici si mohou vybrat libovolné místo na mapě.

Samotný souboj se pak odehrává tak, že hráči mají na výběr vždy ze tří žetonů (dobraných z dobírací hromádky), které však mají odkrytě položené před sebou! Ve hře tedy nejsou k dispozici žádné tajné informace, všechno je veřejné a hráči mohou plánovat podle soupeřových možností.

Neuroshima Hex - rozehraná hra

V průběhu tahu jeden nebo více žetonů odhodí a na začátku svého nového tahu si vždy znovu doberou do tří. V tu chvíli si musí jeden ze tří vybrat a odhodit jej na odkládací hromádku. Tento žeton už ve hře nebudou moci použít. Zbývající dva tvoří možnosti pro aktuální kolo – hráči si mohou oba dva ponechat do příštího kola a vzdát se samotného tahu. Stejně tak mohou i další žetony odhodit, pokud se nehodí do aktuální taktiky a potřebují si připravit místo pro příchod lepších žetonů v dalším kole.

Mnohem zajímavější je ale poslední a nejdůležitější možnost, kterou odhazování a ponechávání jen takticky doplňuje. Samozřejmě hovoříme o zahrání žetonu a jeho případném umístění na herní plán. To se však stane pouze v případě, že se jedná o Poziční žeton. V nabídce jsou také žetony akční, které mají jednorázový účinek a po jeho provedení jsou odhozeny. Dílky jsou od sebe snadno rozeznatelné a ty, které můžete položit na herní plán, mají rámeček.

Žetony můžete umístit na libovolné volné místo na desce. Dávejte však dobrý pozor, protože u všech dílků hraje roli nejen jejich pozice, ale také natočení! Každý z šesti stran u sebe má nějaké ikonky symbolizující útok na blízko, na dálku, brnění a možnost hození sítě znehybňující protivníky. Všechny tyto symboly jsou směrové a působí pouze na tuto konkrétní stranu.

Neuroshima Hex - žetony

Kromě nich na dílku najdete ještě počet životů (odolnost) dané jednotky – tedy kolik zásahů vydrží, než je odstraněna ze hry, iniciativu určující pořadí v bitvě nebo případnou pohyblivost. Většina dílků ve hře Neuroshima Hex se však pohybovat nemůže. Žetony tedy na svém výchozím místě zůstanou až do svého vyřazení nebo do konce hry a o to důležitější je jejich šikovné umístění. Samozřejmě existují výjimky z tohoto pravidla – za pomoci akční karty můžete někdy jednotkami posouvat nebo je natáčet.

Hráči se střídají a pokládají žetony tak dlouho, dokud není zaplněný herní plán nebo dokud některý ze soupeřů nezahraje akční žeton Bitva. V tu chvíli začíná souboj obou stran. Jednotky na sebe střílí a útočí v pořadí daném iniciativou – boj je tedy rozdělen do více kol. Všechny dílky s jednou iniciativou jednají současně, takže pokud na sebe vystřelí dvě jednotky, zranění získají obě. Přesto, že byla jednotka zničena, zůstává na herním plánu až do konce bitvy, pouze je obrácena obrázkem dolů.

Cílem hráčů je v těchto bitvách uštědřit co nejvíce zásahů soupeřově základně. Hra končí buď dobráním žetonů některého ze soupeřů, nebo zničením soupeřovy HQ. V prvním případě ještě před vyhodnocením začne závěrečná bitva, která rozhodne o vítězi. Hráč, který má méně poškozenou HQ, se stává vítězem.

Neuroshima Hex - rozehraná hra

Neuroshima Hex je taktickou hrou, která se řadí do rodiny her s jednoduchými a snadno zapamatovatelnými pravidly. A přitom nabízí opravdu poctivou taktickou bitvu, která vás nenechá v klidu a neustále bude nutit vaše mozkové buňky k funkci.

Každá strana má unikátní jednotky a taktiku. Do hry vstupují ještě další žetony, o kterých jsme se v popisu základních pravidel nezmínili, jako jsou zvědové zvyšující iniciativu, důstojníci zlepšující sílu útoku nebo medikové pomáhající se zraněními. Akční žetony navíc umožňují spoustu zvratů na hracím plánu a to nemusíte ani použít letecký úder. Můžete se totiž žetony přetlačovat nebo po sobě házet granáty.

Strategie je zde ukrytá opravdu v každém pohybu a rozhodnutí. Nemůžete ani na chvilku polevit v pozornosti. Musíte nejen dobře sledovat herní plán a záměry soupeře, ale také žetony, které si ponechává z minulého kola. Stále zde ale zůstává moment překvapení v podobě dílků, jež si dobere na až začátku svého tahu. Proto je důležité tento systém dobírání opravdu dodržovat, jinak budete sami sebe poškozovat a napovídat soupeři, co asi tak uděláte.

Neuroshima Hex - žetony

Jako skvělé hodnotíme rozdělení hry na dvě fáze – přípravnou a bojovou. Hráči tak nepřijdou o své jednotky hned, kdy by třeba slabá jednotka neměla žádnou šanci. Díky tomuto systému je ale mohou ještě podpořit a změnit zcela výsledek samotné bitvy.

Štěstí zde hraje roli pouze při dobírání a míchání dílků. Tím sice přidává do hry pro někoho nepříjemnou náhodu, ale vnáší do hry také napětí a prvek očekávání, zvlášť pokud víte, co na vás může soupeř ještě vytáhnout za karty. Hráči musí stejně jako generálové umět pracovat s tím, co mají zrovna k dispozici. V průběhu celé hry jim však projdou pod rukami téměř všechny dílky jednotek a šance na vítězství jsou tedy rozhodně vyrovnané.

Nejdůležitější je ale plánování bojové fáze co se iniciativy týká – hráč může zdánlivě nebezpečnou jednotku zničit ještě dřív, než si všechny ty své kanóny zamíří, protože jeho jednotky ji bleskově zneškodní v dřívější fázi boje.

Neuroshima Hex - žetony

Hra navíc nabízí ještě týmovou hru ve čtyřech nebo souboje na život a na smrt ve více hráčích (ve třech nebo čtyřech v základní verzi bez rozšíření). Herní plán v nové edici přinesl větší místo pro větší souboje. I zde hra nepřichází o velice zajímavý strategický náboj a rozhodně stojí za vyzkoušení i v odlišném počtu hráčů než v základních dvou. Každý počet má něco do sebe a hra funguje pěkně ve všech variantách.

Jednotlivé armády mají úplně odlišné taktiky, kterým musíte přijít na kloub a držet se jich. Jedna spoléhá čistě na sílu, další pak na taktiku útok-ústup. Už z tohoto popisu je zřejmé, že znovuhratelnost u Neuroshimy bude zajímavá. A věřte nám, že hra se stává lepší a lepší s každým zahráním.

Herní doba je příznivá, protože hráči ve svém tahu v podstatě pouze vybírají místo, kam zahrají nejzajímavější žeton, případně pořadí svých akcí, pokud pokládají oba. Většinou tedy nenarazíte na nějaké zásadní záseky a vše vždy spěje pěkně plynuje k bitvě.

Neuroshima Hex - krabice

Zpracování je po grafické stránce kvalitní. Všechny žetony na sobě mají jasně vytištěné všechny důležité údaje. Jen pro některé hráče může být spousta těch drobných nápisů obtížná k přečtení.

Neuroshima Hex je výbornou taktickou hrou, která nadchne každého fandu sci-fi. Ovšem užijí si ji i hráči, kteří mají rádi šachové bitvy, ve kterých závisí na každém tahu. Jeden omyl se zde opravdu těžko napravuje a většinou mívá devastující následky. Neuroshima Hex vás zve s otevřenou náručí do světa, kterého se snad nedožijeme a ve kterém je spousta místa pro strategii a zábavu.

AutorMichał Oracz
IlustraceMateusz Bielski, Piotr Cieśliński, Piotr Foksowicz, Jakub Jabłoński, Tomasz Jedruszek, Łukasz Lalko, Michael Michera
VydavatelPortal Games, FunBox Jogos, Heidelberger Spieleverlag, HomoLudicus, IELLO, Magellan, Rocks Games, Stratelibri, Z-Man Games
Rok vydání2006
(78 voters)
KategorieCollectible Components, Fighting, Puzzle, Science Fiction
MechanismyArea Majority / Influence, Connections, Grid Movement, Hand Management, Hexagon Grid, Line of Sight, Player Elimination, Solo / Solitaire Game, Team-Based Game, Tile Placement, Variable Player Powers
RozšířeníNeuroshima Hex! 3.0: Assassin, Neuroshima Hex! 3.0: Beasts, Neuroshima Hex! 3.0: Carriers, Neuroshima Hex! 3.0: Dancer, Neuroshima Hex! 3.0: Death Breath, Neuroshima Hex! 3.0: Doomsday Machine, Neuroshima Hex! 3.0: Futboliści, Neuroshima Hex! 3.0: Generator Pola, Neuroshima Hex! 3.0: Gruszka, Neuroshima Hex! 3.0: Iron Gang, Neuroshima Hex! 3.0: Iron Gang Hexpuzzles Pack, Neuroshima Hex! 3.0: Mephisto, Neuroshima Hex! 3.0: Mercenaries from Alabama, Neuroshima Hex! 3.0: Merchants Guild, Neuroshima Hex! 3.0: Mississippi, Neuroshima Hex! 3.0: Moloch the Beginning, Neuroshima Hex! 3.0: Monolity, Neuroshima Hex! 3.0: Neojungle, Neuroshima Hex! 3.0: New York, Neuroshima Hex! 3.0: Night Hunter, Neuroshima Hex! 3.0: Orbital, Neuroshima Hex! 3.0: Pirates, Neuroshima Hex! 3.0: Promo Tiles Set 1, Neuroshima Hex! 3.0: Sand Runners, Neuroshima Hex! 3.0: Sharrash, Neuroshima Hex! 3.0: Smart, Neuroshima Hex! 3.0: Steel Police, Neuroshima Hex! 3.0: Szmugler, Neuroshima Hex! 3.0: Terrain tiles, Neuroshima Hex! 3.0: The Pear, Neuroshima Hex! 3.0: Transport Hub, Neuroshima Hex! 3.0: Troglodytes, Neuroshima Hex! 3.0: Uranopolis, Neuroshima Hex! 3.0: Vegas, Neuroshima Hex! Babel13, Neuroshima Hex! Babel13 Artillery Outpost "THUNDER", Neuroshima Hex! Doomsday Machine 1.0, Neuroshima Hex! Karty Taktyczne, Neuroshima Hex! Mad Bomber
RodinaDigital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Tabletopia, Players: Games with Solitaire Rules, Setting: Neuroshima, Theme: Post-Apocalyptic, Versions & Editions: Board Game Versions of Role-Playing Games
Alternativní názvyNeuroshima Hex!, Neuroshima Hex!: Rok Molocha, Neuroshima Hex!: The Year of Moloch, Нейрошима-6

Neuroshima Hex představuje zajímavou taktickou hru, ve které především pokládáte svoje šestistranné dílky na herní plochu. Jejich pozice je často neměnná, ale každá strana dílku má jiné schopnosti. Jakmile se naplní střídavými tahy hráčů celý herní plán nebo je zahrána speciální akce, dojde k bitvě. Všechny jednotky na sebe střílejí postupně podle iniciativy a navzájem se ničí. Rychlejší jednotky mohou tak zničit soupeře dříve než se vůbec dostane k tahu. Každá ze zúčastněných stran konfliktu má k dispozici jiné síly a taktiku vedoucí k úspěchu. Hra se odehrává dobíráním žetonů ze zamíchané zásoby, což přináší do hry napětí, ale také náhodu, která může někomu v čistě taktické hře vadit. Ovšem právě tato částečná náhodnost má za následek napětí, které je budované postupnou přípravou bitvy. Střelba je na spadnutí, všichni mají prsty na spouštích a stačí jediný výkřik, aby vypuklo peklo. Neuroshima Hex je velice jednoduchá na hraní a přitom nabízí opravdu skvělý zážitek.

+ čtyři zcela odlišné armády
+ malý herní plán, na kterém je neustále těsno
+ dvě fáze hry – příprava a boj