Recenze: Marc Andre’s Bonbons – bonbónky pro všechny

Marc Andre's Bonbons - balení

Bonbóny nám oslazují život podobně jako čokoláda. Mají je rádi i dospělí a co teprve děti! Jenže existují nejen cucavé bonbony v pytlících v supermarketech, ale také přesladké pochoutky dělané s láskou a na míru. Každý je unikát, jeden ve tvaru labutě, druhý představuje pejska. Každý chutná jinak a vaše chuťové buňky začnou fungovat už ve chvíli, kdy se na ně poprvé podíváte. Tak lahodně vypadají.

Růžové, žluté, zelené v těch nejpastelovějších barvách, které si dokážete představit. A některé z nich mají na sobě dokonce ty mrňavé kresbičky, že je vám až líto dát si je na jazyk a začít vychutnávat. Nejraději byste si je jen vystavili před sebe na stůl. Ale to pomyšlení na tu sladkou chuť na jazyku vám nedá spát. Zítra ráno si ho vychutnáte. Přijde ráno a bonbon už tam není. Sladkou odměnu si vychutnal váš milý bratříček. Vadí? Nebojte, nebyl to poslední bonbon na světě..

A znovu jsme u toho Pexesa. Jednou nebo i častěji za rok se vrátíme k této hře, v níž hledají hráči mezi otočenými kartičkami ty podobné. Zdálo by se, že všechny ty hry budou stejné a nenabídnou hráčům žádné novinky. Ovšem výjimky potvrzují pravidlo, jak nás přesvědčily už Pexetrio (recenze) nebo Harry Potter Lektvary pro pokročilé (recenze).

Marc Andre's Bonbons - připravená hra

Tentokrát se však hra jmenuje Marc André’s Bonbons a pochází z dílny švýcarského vydavatelství GameWorks, které nám zatím nabídlo samé pochoutky – dobrodružný Tschak (recenze) i obchodní Sobek (recenze). Zato po téhle hře dostanete chuť na sladké, to vám zaručujeme. Autora není třeba dlouho hledat, protože jeho jméno najdete už v názvu a je jím Marc André. Grafiku si vzal na starost Mathieu Leyssenne a je jako vždy precizní.

Co vás ovšem dostane nejvíc, bude první pohled na hru. Ta se ukrývá právě v takové krásné pruhované dárkové krabičce, v níž byste hledali nějaké ty sladké s láskou vyráběné bonbóny. Vysoká čtvercová krabička přikrytá nízkým víkem. Všechno působí už na první pohled elegantním a luxusním dojmem.

A z úžasu nevyjdete ani později. Z krabice totiž vytáhnete dvaatřicet koleček a dvaatřicet čtverečků, které na sobě mají nakreslené obrázky osmi druhů sladkostí. Málokomu se při pohledu na ilustrace nezačnou sbíhat sliny a nepoběží alespoň pro nějakou čokoládu. Tahle hra je pro mlsné lidi, o tom není pochyb. A především pro děti, jak se dozvíme o chvilku později.

Marc Andre's Bonbons - rozehraná hra

Čtvercové kartičky, které budou představovat herní plán, mají zadní stranu tmavě zelenou. Jenže pak jsou tu ještě tři speciální kartičky, které jsou k nerozeznání od bonbónků, alespoň co se týká právě zmíněné zelené barvy na zadní straně. Jsou to tři dílky s ilustrací penízků a jeden smutný a opuštěný prázdný obal od bonbónu. Ten vám určitě radost neudělá, to víte už teď a my vám to rádi potvrdíme. To zbylé kulaté sladkosti mají na rubu právě tytéž svislé barevné pruhy, jako najdete na krabici od hry.

Partie od vás bude vyžadovat především dobrou paměť. Dvaatřicet čtvercových kartiček se sladkostmi zamícháte spolu s penízky i prázdným obalem. Tím získáte 36 dílků, jejichž náhodným rozložením získáte čtverec o rozměrech šest krát šest. Z třiceti dvou kulatých destiček dostane každý hráč náhodné čtyři, které představují bonbóny, na které má právě chuť.

Jenže záludný cukrář svoje výrobky schoval do třiceti šesti krabiček. Vaším úkolem je nyní najít ty správné. Problém je, že nevíte, na které máte chuť a současně můžete mít otevřený pouze jeden mrazák. Současně k němu otočíte jeden ze svých dílků. Pokud tyto dva jsou naprosto totožné, necháte mrazák prázdný a svoje kolečko otočené obrázkem nahoru. Tato chuť už byla uspokojena.

Marc Andre's Bonbons - kartičky

Můžete odhalovat v libovolném pořadí – nejdříve vaše kolečko nebo čtvereček ze stolu. Ve hře však existuje také možnost zaměnit soupeřovu kartu chuti za vaši vlastní, kterou nezná. To se vám ovšem podaří pouze v případě, že dokážete uhodnout jeho dvojici. Hráči se krádeži mohou bránit tak, že v kole neotočí svoji kulatou kartičku, ale pouze čtvercovou. Tím si soupeři musí více pamatovat svoje chutě vyložené na stole a nemohou si je příliš často připomínat, protože tak riskují zlodějinu v podání některého z protivníků.

Ten z mlsných soupeřů, kterému se podaří pochutnat si na všech čtyřech jeho sladkostech, se stává vítězem hry. Hledané dílky se samozřejmě musí shodovat nejen tvarem, ale i barvou, která dodává cukrovince příchuť.

Určitě vás zajímá, k čemu jsou vlastně mezi dílky na stole zamíchány tři penízky a jeden prázdný obal. Začneme odzadu – snědený bonbón vás nepotěší, protože vám někdo snědl už nalezenou dobrotu. Musíte si tak otočit jedno libovolné už objevené kolečko zpět obrázkem dolů a znovu najít dílek. Naštěstí si jej ale pamatujete.. Nebo ne?

Marc Andre's Bonbons - rozehraná hra

Tři penízky pak mají v bonbónkové hře roli žolíka. Pokud se vám podaří ve vašem tahu objevit všechny tři po sobě (musíte nejdříve otáčet čtvercovou kartičku), můžete si za mince koupit jeden z bonbónů, které jste ještě nezískali a nemusíte jej tedy dále hledat. Kartičky mincí si vezmete k sobě a položíte je na jeden nesplněný úkol.

Marc André’s Bonbons je hra, která staví jednoduše na paměti. Do klasické paměťové hry však přidává tajné úkoly každého hráče. Ty se stávají veřejnými až postupem hry, jak je hráči neustále otáčí ve snaze najít vhodný pár.

Výhodu budou mít hráči s dobrou pamětí. Je důležité si pamatovat nejen vaše dílky, ale i ty soupeřů, protože jim je můžete ukrást, když se ve svém tahu spletou nebo jejich hledaný dílek objeví některý z protivníků a na ně ještě nepřišla řada. V takovém případě jim můžete podstrčit jeden ze svých úkolů a vy si tímto jeden rovnou splníte. Poskočíte tak výrazně v plnění kupředu a utečete ostatním hráčům. Právě tahle interakce spolu s žetony penízků a nutnosti vyhýbat se místu s prázdným obalem nutí hráče pamatovat si spoustu věcí.

Marc Andre's Bonbons - kartičky

Marc André’s Bonbons jsou skvělou hrou pro děti. Dospělí se u ní také pobaví, stejně jako u Pexesa, ale nejvíce bude bavit děti. Už samotná grafika je pro ně opravdu lákavá a co teprve herní průběh. Hru si užijí všichni s mlsnými jazýčky… což jsou – co si budeme nalhávat – všechny děti bez rozdílu.

AutorMarc André
IlustraceMathieu Leyssenne
VydavatelGameWorks SàRL
Minimální věk7 and up
KategorieMemory
MechanismyMemory
RodinaTheme: Food / Cooking

Marc Andre's Bonbons je hra pro všechny mlsné děti. Kromě krásných ilustrací a trénování paměti jim nabídne rychlou a jednoduchou zábavu. Podle svých tří tajných kartiček se hráči snaží po paměti a s trochou štěstí najít stejné obrázky mezi kartičkami rozloženými na stole. Ten, komu se to podaří jako prvnímu, vyhrává. Ale musí se potýkat s možností, že mu úspěšně nalezený bonbón ukradne hladový soupeř nebo že najde už rozbalený. Všechno je opravdu jednoduché a vhodné pro děti. Rodiče si s nimi hru rádi zahrají, ale cílová skupina je určitě mladší než náctiletí.

+ pěkné ilustrace bonbónů
+ krásné balení
+ tajné úkoly pro hráče