Recenze: New York 1901 – země bez mrakodrapů

new-york-1901-01

Pamatuji jej. Město, které se mohlo na nebe koukat zezdola plno závisti. Byla to od počátku časů daná pravidla, která se teprve v posledních letech začala měnit. Lidé se stali mnohem ctižádostivější a jejich stavby začaly napínat své hlavy k oblakům. A pak se nastala ta chvíle, kdy dům náhle byl tím, kdo se díval na mraky triumfálně shora.

Od té doby uplynula už pořádná řádka let, ale my si ji můžeme připomenout díky nové hře New York 1901, která vznikla v produkci společnosti Blue Orange Games. Jejím autorem je Chenier La Salle a barvité ilustrace připravil Vincent Dutrait. Právě tuto krabici si pak vybrali ve firmě ADC Blackfire, jako kandidáta na českou lokalizaci. A tak se také stalo.

Čtvercová krabice má ty klasické rozměry, které najdeme u většiny středních deskových her. Na jejím víku najdeme dělníky na jednom z mrakodrapů, jak shlížejí dolů na město, které zatím pouze sní o nedobytých výšinách. Uvnitř pak najdeme nejen pravidla (jedny startovní pro začátečníky, a pak klasickou brožuru), ale především velký herní plán. Ten je plný stavebních oblastí různých barev. Bloky jsou odděleny silnicemi a dokola vede bodovací stupnice.

new-york-1901-06

Na všechny stavitele ale čeká také hromada dalších komponent. Tou první jsou archy kartonových dílků ve čtyřech barvách. Představují budovy pro každého hráče a to různých velikostí od těch malých až po velké mrakodrapy. Nechybí ale ani figurky dělníků a jeden mrakodrap pro sledování skóre a to znovu pro každého z účastníků. No a pak nemohou chybět karty, ať už jde o akční, stavební nebo úkoly.

Začátek partie je jasný. Hráči připraví herní plán, vyberou si barvy a postaví svoji figurku mrakodrapu na nulu na počítadle. Potom každý dostane sestavu svých dílků staveb, tři karty akce, figurky a jeden speciální královský žeton. K tomu všemu ale obdrží také jednu náhodnou kartu postavy, která současně určí místo pro startovní budovu každého ze soupeřů. Poté, co jsou první stavby dokončeny, stačí už jen připravit nabídku karet akcí (čtyři odhalené, zbytek v balíčku) a úkolů a vše může začít.

Každý tah jednotlivého hráče se skládá z nabídky dvou činností, ale vybrat je možné pouze jednu z nich. Tou hlavní a základní pro většinu tahů je pořízení půdy a stavba na ní. Hráč si jednoduše vyhlédne jednu z karet pozemku v nabídce, která určuje barvu i velikost pozemku, vezme si ji a položí na svoji kartu postavy. Okamžitě tak má nárok vzít jednu figurku svého dělníka a postavit jej na pozici, která barvou i rozměry odpovídá této kartě a připravit ji ke stavbě. Hned následně může na místo položit (pokud chce) dílek budovy a figurku si vzít zpět.

new-york-1901-09

Při tom samozřejmě musí dodržovat nějaké základní pravidla. Tím hlavním je fakt, že každý pozemek musí vždy sousedit s ulicí nebo parkem. Pozice na plánu jsou sice tučně vyznačené, ale hráč se jimi řídit nemusí a budova může tyto linie přesahovat a může tak být postavena na více pozemcích. Hráč ale při stavbě musí mít dělníka na všech dotčených parcelách.

K čemu takový postavený dům je? Přináší hráči okamžitě odměnu v podobě vítězných bodů. Ty jsou natištěné na každém dílku a hráč si je okamžitě zaznačí na bodovací stupnici. Místo této stavební akce se může někdo z účastníků ve svém tahu rozhodnout, že zbourá jednu ze stávajících budov a nahradí ji jinou, větší a modernější. Právě modernost je důležitá a je zde daná jasná posloupnost, kdy pouze lepší budovy mohou nahradit ty staré (zlaté – stříbrné – bronzové). K novějším technologiím se hráči musí propracovat a to ziskem určitého počtu bodů (šest na stříbrné a osmnáct na zlaté). Kdykoliv pak mohou hráči využít svých akčních karet, které jsou na jedno použití a poskytnou dočasnou výhodu.

Kromě toho je možné postavit také společné královské mrakodrapy. Od nich ale může každý vybudovat pouze jeden exemplář a označit jej svým žetonem. Hráči tak staví a staví až do chvíle, kdy někomu zbývají pouze čtyři mrakodrapy k postavení nebo dojdou karty na trhu budov. V tu chvíli nastává závěrečné bodování, které vezme v úvahu zadání ulic z úkolových karet. Hráči dostanou body za ulici, pokud zde postavili nejvíce budov a to v hodnotě pět bodů. Ten, kdo nastřádal nejvyšší součet, se stává vítězem.

new-york-1901-13

New York 1901 je dalším z řady pokusů, jak oslovit segment hráčů začátečníků. Vstupní hry jsou velmi populární a je zřejmé, že distributor by s New Yorkem rád šel ve stopách populárního a úspěšného Ticket to Ride.

Tentokrát tu nejde o sběr karet, ale pouze a jen o poziční hru. Nabídka je od začátku stejná a ve hře je minimum náhody. Ta ovlivňuje pouze nabídku a moment, kdy se karta objeví na trhu, může mírně zvýhodnit některého z hráčů. Ale to už je opravdu pouhý detail, protože jinak je vše opravdu závislé jen a jen na schopnostech soupeřů.

Základem všeho je rezervování pozemků, o které stojíte. To je ale právě ošemetná věc, protože o ty samé většinou okamžitě projevují zájem také soupeři. Je to dané tím, že všichni se snaží o dosažení většiny na klíčových ulicích. Hra je díky tomuto dominantnímu prvku velmi napínavá a dá vám pořádně zabrat.

new-york-1901-14

Moc nás těší, že hra funguje nejen ve vyšších počtech, kde je její doba kolem 45 minut, ale i ve dvou a to se cení. Navíc taková partie bez problémů zabere pouhých půl hodinky času, ale při tom nabídne pocit a rozsah velké hry. Hra při tom má velmi zajímavý vývoj, kterým se musí účastníci pokaždé prokousat – od bronzových budov až po ty zlaté, vše je otázkou rychlosti.

Chytré je řešení případné shody bodů. Pověstné mrakodrapy, které jsou ve společné nabídce od začátku, mohou rozhodnout svojí výškou. Záleží pouze na rychlosti, v jaké se k nim hráč propracuje. Samozřejmě k tomu potřebuje mít nejdříve zlatou úroveň a dostatek pozemků na to, aby se mu sem budova vešla.

new-york-1901-20

A to jsme ještě nezmínili vůbec bonusové karty, které mají pozitivní vliv na znovuhratelnost. Jednotlivé partie se díky těmto kartám výrazně odlišují, protože pokaždé hraje v bodování na konci roli něco jiného. A hráči tomu musí přizpůsobovat strategii pěkně od začátku. To znamená, že v kombinaci s kartami ulic pro většinové bodování máte jistotu, že několik desítek partií vás hra určitě neomrzí.

V pravidlech najdeme i variantu pro experty, která ze hry odstraňuje startovní nemovitosti, ale především zvyšuje limity pro dosažení stříbrné a zlaté technologie. Hra má sice pomalejší rozjezd a jako důsledek trvá o nějakých deset minut déle, ale obsahuje ještě více interakce.

new-york-1901-21

Ve hře New York 1901 je naprosto zásadní prostorová orientace a vnímání území. Hráči musí dobře plánovat a hledat místa, kam umístit ty velké budovy, za které pak dostanou nejvíce bodů. Někteří lidé s tím mohou mít problém nebo to prostě řadu z nich nebude bavit. Pokud ale nejste jedním z nich, pak pro vás máme dobrou zprávu: New York 1901 je výbornou zábavou a parádní vstupní branou pro všechny začátečníky. Nezklame ale ani zkušené hráče.

AutorChénier La Salle
IlustraceVincent Dutrait
VydavatelBlue Orange Games, ADC Blackfire Entertainment, Bard Centrum Gier, Competo / Marektoy, Lifestyle Boardgames Ltd, PaperGames (III), Swan Panasia Co., Ltd.
(16 voters)
KategorieCity Building
MechanismyArea Majority / Influence, Once-Per-Game Abilities, Open Drafting, Tile Placement
RozšířeníNew York 1901: Flatiron, New York 1901: Goons of New York, New York 1901: Painted Figures
RodinaCities: New York (New York, USA), Components: Map (City Scale), Components: Polyominoes, Country: USA, Misc: Mensa Select, Series: Europe Collection (Blue Orange Games)
Alternativní názvyNowy Jork 1901, 紐約 1901

New York 1901 se tváří jako začátečnická hra, ale nakonec boduje dokonce na více frontách. S plánováním a důrazem na prostorovou orientaci umí být dobrou zábavou i pro zkušenější hráče. A to je vzhledem k půlhodinové herní době vynikající zpráva asi pro všechny. Samozřejmě se najdou hráči, kteří díky jejím mechanismům vnímání prostoru nebudou touto krabicí tak nadšení. Ale všichni ostatní budou nadšení o to víc, že to celé vypadá opravdu krásně. New York 1901 se hraje opravdu výborně a my jej s radostí doporučujeme.

+ výborné pro začátečníky
+ bonusové karty zaručují variabilitu
+ zábava pro dva