Recenze: Pexino Piráti – zapomnětliví piráti

Někdy jsou piráti ve skrývání pokladů tak dobří, že se ztratí i sami. A protože jsou to hrdí námořníci, nikdy nepoužívají mapy. Vše zvládnou po paměti. Potom je najdete potloukat se na úpatí sopky, jak nemohou najít cestu zpět k pobřeží.

A teď potřebují pomoc dětí a hráčů, kteří si pořídí deskovou hru Pexino Piráti. Tu si pro ně všechny připravil David Dubčák. O ilustrace se autorovi postaral autor vystupující pod přezdívkou Youry.

Malá modrá krabička má barvu moře, ale na víku vidíme zuřivého piráta, jak se společně s papouškem vrhá vstříc paměťovému dobrodružství. To právě hráče čeká uvnitř, kde nejdříve objeví spoustu archů s čtvercovými destičkami, kterých je 64. Především je ale v krabičce pirátské jmění v podobě šedesáti malých, kulatých zlaťáků. Každý z účastníků od této pirátské měny dostane šest žetonů. Všechny kartičky pak vezmou a rozloží je obrázkem dolů do mřížky o rozměrech osm krát osm.

V základu to zní všechno povědomě. Hráči se střídají na tahu, přičemž ten aktivní vždy otočí dvě libovolné kartičky a snaží se najít stejné obrázky. Vždy je nejdříve otočí na místě tak, aby se mohli všichni podívat, jakou pirátskou skrýš se zrovna podařilo objevit. Pokud se podaří odhalit dva stejné obrázky, může si destičky hráč nechat. V opačném případě je vrátí zpět na místo, odkud je vzal. Nyní všichni dostali nápovědu.

Většina dvojic ale svému majiteli kromě bodového zisku přináší ještě něco navíc. Rozeznat se dají podle barvy. Výjimkou z tohoto pravidla jsou bílé karty, které jsou zrádné, protože nic nikomu nepřinesou, a pak černé s výběrčím. Ten naopak hráče penalizuje. Kdokoliv jej odkryje, musí ihned zaplatit jeden zlaťák do banku. Výběrčího nelze sebrat z nabídky a čeká tedy na svou šanci i nadále, i kdyby jej někdo z hráčů odkryl v páru.

Zelené, modré, žluté a červené destičky přináší svým novým majitelům výhody. Modrý dílem je mamonivý a donutí všechny ostatní hráče, aby odevzdali jednu ze svých mincí aktivnímu hráči. Žluté nálezné zase přispějí hráči do pokladnice dalšími zlaťáky podle počtu lebek na kartičce. Zlodějské červené dovolí ukrást jednomu nebo více protihráčům dohromady tolik žetonů, kolik karta ukazuje.

Jakmile na stole zůstanou poslední čtyři kartičky (výběrčí a prázdné), souboj končí. Vyhrává ten, který má pirátských žetonů ve svém držení. V případě, že kdykoliv dříve někomu jeho zásoba zlaťáků dojde, z partie okamžitě vypadává.

Pexino Piráti je vlastně klasickým pexesem, jenže destičky kromě obrázků dostaly do vínku řadu zábavných, napínavých a škodivých schopností. A překvapivě to hře neškodí, ale obohacuje ji to něčím novým.

Pexeso samotné známe, máme a hráli jsme všichni, ale pokud přidáte do mixu záludné schopnosti, najednou se začnou dít věci. Hráči začnou cíleně hledat barvy, které jsou pro ně výhodnější. Najednou nestačí jen najít jakoukoliv kombinaci, ale pokud máte možnost tipnout správně zlodějský pár, tak mu dáte rozhodně přednost před nálezným s jednou lebkou.

Nemyslíme si, že by bylo úplně nutné, aby hráč po odevzdání posledního žetonu musel vypadnout. I když samotná partie s 64 kartičkami netrvá déle než nějakých patnáct minut, s trochou smůly se může někdo i po pěti minutách ocitnout na mizině. No, a to by znamenalo, že musí dalších deset minut čekat a koukat na ostatní. Místo toho doporučujeme, aby si vzal tři žetony a v souboji pokračoval.

Je super, že hra je opravdu jednoduchá a nikde nejsou komplikované počty ani žádné jiné záludnosti. Stačí si zapamatovat několik jednoduchých pravidel k těm, která už všichni bez problémů znají. Díky tomu ji zvládnou malé děti už od čtyř let, a to zcela bez problémů.

K dispozici je i rozšíření, které nabízí čtyři páry kartiček a lze jej dokoupit k základnímu boxu. Tím se herní plocha ještě rozšíří o jednu řadu nebo sloupec. Přibudou nejen noví zloději, čímž se hra stane ještě soupeřivější, ale také žolíci. Ti umožňují ukrást dokonce již kompletní sebranou dvojici protivníkovi, což opravdu naštve.

Celkově je tedy Pexino Piráti zajímavou variací na pexeso, která rozhodně nabídne dostatečně víc, aby zájemce zaujala. A to především ty, kteří mají blízko k pirátskému tématu, protože na obrázcích se setkají se vším, co k takovému pirátskému příběhu patří. Pexino Piráti je hra, kterou rádi doporučujeme.

Recenze: Unhinged – hadí logika