Recenze: Princezny před velkým plesem

Ples pořádaný princem Edwardem byl vyhlášený po všech okolních královstvích. Princezny se na něj jen hrnuly. Posla s pozvánkou proto nedočkavě vyhlížela i princezna Fridolína, ale žádný kůň nezaržál na jejím nádvoří. Princ na ni zapomněl. Fridolína byla velmi smutná, už dávno se smířila, že nepatří mezi ty nejkrásnější, ale přesto ji vždy zamrzelo, když jí to někdo dal takto najevo.

S takto hrubým chováním však nesouhlasila její matka, královna. Když se dozvěděla, že očekávaný posel nedorazil, rozhodla se, že urážku své dceru pomstí – přece ji nikdo nebude házet do pytle s těmi ostatními ošklivými princeznami. Tohle je přece její jedinečná dceruška! Protože se věnovala temným čárům, dala si za úkol zařídit, aby princi na jeho slavný ples nikdo nedorazil.

Královna ve svém magickém hrnci vytvořila růžový voňavý nápoj, který jménem prince rozeslala všem pozvaným princeznám jako dar, který jim měl dodat ještě větší krásu. Princezny nic netuše pohár vypily, když se chystaly na cestu. Sotva se první kapka dotkla jejich rtů, ocitly se Šípková Růženka, Popelak, Kráska, ale i Sněhurka v obrovském průchozím sále plném dřevěných truhel. Měly na sobě jen obyčejné staré šaty a neměly žádné boty ani šperky.

Dívky se strachem choulily uprostřed, když vtom se k nim shora snesl hlas. „Pokud chcete jít na princův ples, musíte si najít své šaty. Jsou schované v některé z těchto truhlic.“ Princezny na nic nečekaly a rychle se rozeběhly po místnostech a otevíraly jednu truhlu za druhou…

Firma Trefl si pro nás připravila hru z dílny studia Disney. Po Faraonově kletbě, Barbie: Svět modelek a Medvídkovi Pú s Petrem Panem nás tentokrát zavede do světa těch nejklasičtějších pohádek. Připojíme se ke Sněhurce, Krásce, Popelce a Šípkové Růžence.

Růžová krabice zaujme nejen svojí barvou, ale především úctyhodnými rozměry. Ty ovšem mají svoje opodstatnění, protože uvnitř se ukrývá obrovský hrací plán a stěny paláce, které rozdělí plán na čtyři místnosti. Dočkáte se i spousty různobarevných žetonků a vaše oči určitě upoutá šestibarevné kulaté kolo, k němuž musíte připevnit červenou šipku. Posledními a neméně nezbytnými komponentami jsou kartonové figurky princezen, které po vycvaknutí zasadíte do připravených průhledných stojánků.

Příprava hry může být lehce zdlouhavá, protože na všechna zdvojená políčka musíte náhodně rozmístit žetonky a to jejich zadní stranou s obrázkem truhlice nahoru. Tyto žetony ukrývají nástrahy, pomůcky, ale především součásti princezniných šatů, tedy cíl vašeho putování. Každou figurku hrající princezny postavíte do její komnaty na políčko s nápisem START. Pak stačí jen vztyčit zdi rozdělující komnaty čtyř princezen a příprava na ples může začít.

Herní plán sestává z šesti kruhů, po kterých se princezny mohou pohybovat ve směru hodinových ručiček. Největší a k tomu ještě nejmenší kruh protínají všechny komnaty, zatímco zbylé čtyři se rozkládají v pokojích princezen. Všechny jsou posázeny různobarevnými políčky (žlutá, růžová, fialová a modrá). V rozích obdélníkové desky jsou nakresleny jednotlivé princezny a jejich portréty jsou osázeny předměty, které je nejlépe charakterizují (růže, vřeteno,…).

Pohyb figurek je náhodný, ale nestará se o něj tradiční kostka, naopak je zde využit originální prvek točícího kola. Každá z hráček roztočí ručičku na barevném kole a svojí princeznou může postoupit na nejbližší políčko stejné barvy, jako je výseč, nad níž se zastavila šipka. Kromě zmíněných čtyř barev může padnout ještě barva bílá nebo zelená. V případě první zmíněné si může hráčka vybrat libovolné políčko na celém herním plánu, na které se se svojí svěřenkyní přemístí. Zelené políčko naopak má schopnost přinést k princezně jeden z tajemných kufříků na hracím plánu, aby se do něj mohla podívat (jen a jen ona).

Pokud vstoupí některá z princezen na políčko se žetonem (ne všechna políčka jsou obsazena žetony), musí obrázek, který se na něm skrývá, ukázat všem soupeřkám. Pokud se jedná o část jejích šatů, může si žeton ponechat a umístit jej na příslušné místo. Hra končí, jakmile se některé z princezen podaří posbírat všechny části svých plesových šatů.

Grafické ztvárnění hry vychází z klasického pojetí disneyho pohádek, takže grafika je na první pohled barevná, líbivá a dokáže děti ihned zaujmout. Nejen kresby, ale celé zpracování je na velmi vysoké úrovni, takže nehrozí žádné poškození komponent, ať již se jedná o silný hrací plán nebo o žetony představující jednotlivé předměty.

Zajímavostí celé hry je její prostorové pojetí. Na hracím plánu vám vyroste před očima palác ze dvou kartonových stěn. Nemusíte mít strach, že by vás při hře rušila jeho nestabilita, protože je navržen dobře. Zástěny mají zároveň správnou výšku, aby hráči měli přehled o všech místech na ploše.

Herní princip je jednoduchý, což vyplývá z dětského pojetí. Princezny na plese by mohly v průběhu jedné partie rychle ztratit na zábavnosti a přejít v nudnou snahu vstoupit na konkrétní políčko. V důsledku náhodného pohybu mohou děti kýžené políčko snadno přeskočit i několikrát po sobě. Problém částečně kompenzuje zelená barva na točícím kole, která umožní přesun na libovolné místo kdekoliv na plánu.

Věkové určení pro děti od pěti let nám připadá odpovídající. Hra neobsahuje žádná čísla ani texty, pouze obrázky a barvy. Navíc jediné počítání, které by bylo způsobeno přítomností hrací kostky, je vtipně nahrazeno točícím kolem. Pravidla jsou natolik jednoduchá, že by nemělo pětiletému dítěti jejich pochopení činit nějaké potíže.

Velkým plusem Princezen na plese je jejich prodejní cena, která s ohledem na výtečné zpracování je opravdu nízká. Navíc se jedná o licencovaný produkt, který je pro děti tematicky bližší než nové, neprozkoumané postavičky a mohou se tak vcítit do některé ze svých oblíbených pohádkových postav.

Herní princip nepřináší do zábavných deskových her žádné novinky, jedná se o klasické chození postavičkami a sbírání věcí. Problémem může být, že hra se může zvrhnout v nekonečnou partii. Oproti tomu každý souboj cvičí děti v poznávání barev, starším pak vylepšuje paměť, protože nutnost pamatovat si rozložení svých předmětů je základem úspěchu. Bonusem nad tím vším je samotné zpracování, které zaujme na první pohled. Celkem se jedná o klasickou dětskou hru, která děti nezklame, pokud mají vyobrazené pohádky rády.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 15% za dětský pohled.

Recenze: Princezny před velkým plesem

+ krásné zpracování
+ je to Disney