Recenze: Puzzle Strike plus Upgrade Pack – bitva žetonů

Puzzle Strike plus Upgrade Pack - balení

Když kasíno takhle nad ránem opustí poslední zákazník, zaměstnanci vypnou všechny automaty a zhasnou světla nad herními stoly. Občas se stane, že na něm zůstanou ležet herní žetony, které gambleři prohráli ve snaze snadno zbohatnout.

A když za sebou poslední zaměstnanec zamkne dveře, začnou se na opuštěných stolech dít věci. Žetony totiž mezi sebou bojují v barevných týmech. Navzájem do sebe naráží, vystřelují se pryč a zahlcují soupeřovu stranu. Ten z týmů, kterému se jako prvnímu zaplní jeho zásobník, prohrává.

Možná i David Sirlin, autor hry Puzzle Strike, je kromě vášnivého fanouška hry Fantasy Strike také častým návštěvníkem kasína. Právě žetony připomínající kolečka, které v takovém místě zastupují peníze, jsou v hlavní roli jeho nové hry.

Puzzle Strike plus Upgrade Pack - připravená hra

Pokud nás čtete poctivě, určitě si vzpomínáte, že název Fantasy Strike nečtete poprvé. Ano, z dílny Sirlin Games jsme tu už jeden kousek měli. Jmenoval se Flash Duel (recenze) a svým bleskovým promyšleným herním systémem si nás dokonale získal. Podobně i Puzzle Strike, kterým se budeme dnes zabývat, má jako svůj zdroj svět této digitální hry. Vrací se tedy mistr Midori, nabručený Grave, zelený Argagarg i roztržitá panda Lum. Grafika je i v případě Puzzle Strike dílem samotného autora hry, teda Davida Sirlina.

Puzzle Strike se schovává v pořádné krabici, která má růžový nádech. Už na první pohled jasně hlásá, že se uvnitř nacházejí žetony. A současně se také hlásí k principu deckbuildingu, tedy sestavování vlastní ruky až na základě nákupu ze společné nabídky. Doufáme, že máte rádi vycvakávání, protože uvnitř na vás čeká 342 žetonů (!) a všechny jsou vyražené z opravdu silného kartonu. Musíte je tedy nejdříve vycvakat ven, abyste si mohli začít užívat hru.

V krabici je snadno umístíte do průhledného plastového pořadače. Ale dávejte dobrý pozor a vycvakané prázdné archy nevyhoďte! Pak by se vám totiž Puzzle Strike špatně přenášel. Místo toho je umístěte dolů pod pořadač, který tím posunete o potřebný kousek nahoru, aby žetony i při naklopení krabice zůstaly pevně na svých místech. Tím ale nastane problém s umístěním zbytku součástek.

Uvnitř totiž najdete ještě čtyři látkové pytlíky, ve kterých si budou hráči schraňovat svoje žetony. Kromě nich už v krabici se základní verzí leží pouze čtvercová brožurka pravidel, která vás uvede do světa Puzzle Striku pomocí spousty textu a názorných příkladů. Není tedy naštěstí problém hru rychle pochopit. Pravidla v češtině bohužel nejsou dostupná.

Součástí této recenze však je také představení takzvaného Upgrade Packu, který dále rozšiřuje balení Puzzle Strike o nové vychytávky. Hlavní novinkou jsou herní plánky pro hráče, kteří tak mají konečně dobrou možnost, jak třídit svoje žetony po zahrání. Druhou specialitou, která potěší, jsou hráčské zábrany s nápovědou k průběhu hry. Ostatní vám tak už nebudou moci koukat pod ruky, když budete připravovat ten smrtící útok.

Puzzle Strike si bere to nejlepší z Dominionu (recenze) a přetváří si to mírně k obrazu svému. David Sirlin se nijak netají poměrně silnou inspirací Dominionu a přiznává ji přímo v pravidlech. Žetony jsou také roztříděné do druhů, které utvoří uprostřed stolu nabídku. Na první pohled by se tak mohl zdát, že se jedná opravdu pouze o předělávku karetního Dominionu do žetonové podoby. Naštěstí je toto prohlášení daleko pravdě.

Puzzle Strike plus Upgrade Pack - rozehraná hra

Puzzle Strike se totiž mnohem víc zaměřuje na konflikt mezi hráči, bez kterého se v podstatě nic nestane a nikdo nemůže vyhrát. Naopak se do sebe hráči musí nemilosrdně pustit a zasypávají se navzájem útoky, které mohou vést k jejich vítězství. Všechno ale je třeba provádět s rozumem, jak se ještě brzy společně přesvědčíme.

Na začátku partie tedy klasicky vylosujete náhodných deset druhů žetonů (nebo připravíte jednu z autorem doporučených sad, například Combo Crazy nebo Master Puzzler). Základních druhů, které si můžete nakoupit je 24 po pěti kopiích od každého z nich. K těmto deseti hromádkám vyložíte vedle také čtyři hromádky žetonů s hodnotami jeden až čtyři drahokamy, kterým budeme nadále říkat gemy v souladu s jejich anglickým názvem. K nim patří ještě speciální červený typ žetonů zranění a tři fialové, které vám budou umožňovat vzít svoje gemy a poslat je soupeři – takzvané combine a crash gemy.

Jenže kromě žetonů uprostřed si hráči nyní ještě mohou vybrat postavu, za kterou budou hrát. V čem se liší? Do balíčku jejich žetonů totiž přibudou tři speciální, které jsou specifické právě pro tuto postavu. Díky tomu se hra za každého z členů Fantasy Strike týmu odlišuje a vyžaduje k perfektnímu zvládnutí jinou taktiku.

Vaše počáteční ruka se skládá tedy ze tří speciálních žetonů pro vaši postavu. Do deseti, se kterými začínáte, doplníte výběr o šest žetonů s hodnotou jednoho gemu a jeden fialový crash gem žeton. Všech deset vložíte do svého herního pytlíku, zamícháte a nalosujete svoji výchozí ruku pěti žetonů.

Na začátku svého tahu si vezmete jeden gem s hodnotou jedna z banku a přidáte si jej na vaši hromádku. Pozor, hromádka žetonů je stále s vámi a musíte ji držet odděleně od ostatních vašich žetonů! V prvním kole je toto místo prázdné a vy si vezmete první gem. Tím odstartujete hru a také začnete naplňovat svoji cestu k výhře nebo prohře. První z hráčů, kterému totiž jeho hromádka gemů naroste na hodnotu deset, prohrál a vypadává ze hry.

Po tomto úvodním rituálu, na který si rychle zvyknete, vás čeká nejdříve klasická fáze, kdy využíváte akce z pěti žetonů v ruce. Můžete nejdřív provádět libovolnou akci s žetony, které držíte v ruce. Můžete dobírat žetony, zvyšovat si svoji nákupní sílu, připravovat si útok nebo útočit na soupeře. K fází útoku, která je součástí akční fáze, se vrátíme za chvilku.

Puzzle Strike plus Upgrade Pack - žetony

Nyní dokončíme klasické mírové kolo nákupem z nabídky žetonů. Můžete si nakoupit libovolný z deseti akčních žetonů v nabídce nebo také crash či combine žeton, který vám zvýší vaši útočnou sílu do budoucích kol. Nakupovat samozřejmě můžete pouze do té hodnoty, kolik máte gemů v ruce s případnými bonusy z akcí.

Na konci svého tahu odložíte všechny žetony, které jste zahráli, nebo které vám zbyly v ruce na odhazovací místo, kde se budou hromadit tak dlouho, dokud vám nedojde zásoba v pytlíku. Nalosujete si do ruky nových pět žetonů a předáte slovo soupeři, zatímco můžete vymýšlet taktiku na příští kolo, případně se připravovat na obranu před útokem.

Právě útok je základem hry Puzzle Strike a točí se kolem hromádky gemů, která vám s každým kolem narůstá. Hráči totiž mohou využívat fialové crash žetony, aby žetony ze své hromádky rozbily, poslali je soupeři a zvýšili mu tak počet žetonů v jeho pyramidě. Pokud přesáhne po vašem útoku deset, právě jste jej vyřadili! Skvělé, nemyslíte?

Ovšem to není všechno. Za pomoci kombinovacích (combine) žetonů můžete ve své hromádce přetvářet žetony z dvou jedniček na dvojku. Pak můžete jedním crash žetonem tuto dvojku rozbít a poslat na soupeře rovnou dva rozbité žetony naráz! Tím zahltíte jeho hromádku o to rychleji!

Tempo hry narůstá, protože čím víc vaše hromádka obsahuje žetonů, tím víc akčních žetonů držíte každé kolo v ruce a tím jste silnější. Navíc aby hra rychleji skončila, tak ve chvíli, kdy je předem stanovený počet hromádek žetonů v banku prázdný, tak si na začátku tahu nedobíráte jeden ale rovnou dva žetony do své hromádky! Tím se přibližuje rychleji její zaplnění do čísla deset a také se zvyšuje tlak na vaši snahu o útoky.

Samozřejmě i útokům se lze bránit. Ve chvíli, kdy na vás soupeř zaútočí a pošle na vás nějaké gemy, můžete zahrát také crash žeton, pokud máte nějaký zrovna v ruce. Tím se váš a soupeřův žeton srazí a oba jdou zpět do banku.

Hra končí ve chvíli, kdy všichni hráči vypadnou, protože získali deset gemů do své hromádky. A protože se to všechno stane opravdu velice rychle, budete rozhodně toužit po okamžité odvetě. Právě rychlost partie totiž je jednou z největších zbraní hry Puzzle Strike.

Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše. Puzzle Strike je absolutní bomba! To obrovské množství interakce směstnané na tak malý časový prostor nabízí obrovskou výbušnou zábavu, která vás jen tak neomrzí. Přispívá k tomu hned několik důležitých parametrů, které ji odlišují od již několikrát zmiňovaného Dominionu.

Tím základním a nejdůležitějším prvkem je, že se od vás prostě očekává útočná hra. Sbíráním žetonů a snahou co nejlépe „vytunit“ svoji ruku se nikam nedostanete. Musíte sledovat svoji a soupeřovu hromádku gemů a snažit se mu ji zahltit takovým způsobem, že už se z toho nedokáže vyhrabat. Partie je sledem útoků a protiútoků vedených jeden za druhým, někdy se povedou lépe, jindy je soupeři zablokují.

Jenže je důležité mít trochu štěstí, protože pokud na vás soupeř útočí a vy nedržíte v ruce žádné crash žetony, kterými byste se bránili, máte prostě smůlu. Ale o tom deckbuildingové hry jsou – musíte si umět sestavit balíček tak, abyste měli co nejlépe vyvážené šance. Přesto zde stále existuje šance, že losováním z pytlíku narazíte jen na ty, které zrovna nepotřebujete.

Hra vám připadá strašně rychlá a opravdu taková je. Důrazem na útok je všechno poměrně rychle u konce, a pokud by hráči byli extrémně vyrovnaní, nakonec je donutí zvyšování dobíraného množství gemů na začátku kola k rezignaci a prohře.

Skvělý pocit z partie ještě umocňují postavy, které mají svoje unikátní dovednosti. Když si tak zvyknete hrát za jednu a zkusíte jinou, budete hodně překvapení, jak se strategie opravdu liší.

Puzzle Strike plus Upgrade Pack - zástěna

Grafika na žetonech je jednoduchá a přehledná, což je přesně to, co se od žetonů očekává. Nemůžeme očekávat žádné grafické orgie na tak malém prostoru, který malá kolečka poskytují. Ono malá kolečka – žetony v Puzzle Striku jsou výrazně větší než žetony, na které jsme zvyklí z jiných her.

Přesto se bohužel nedrží dobře a ve chvíli, kdy si budete dobírat šest či sedm žetonů, těžko je budete směstnávat do ruky. A právě zde nastupuje konečně Upgrade Pack, o kterém jsme se na začátku zmiňovali. Odstraňuje totiž základní nedostatek Puzzle Striku, kterým byla manipulace s žetony tak, aby soupeři neviděli, co jste si to z pytlíku vlastně nalosovali. Nyní si vše můžete v klidu rozložit za zástěnu a teprve až se dostanete k tahu, budete jednotlivé žetony odhalovat a představíte svoji sílu soupeřům.

Stejně tak usnadňují organizaci žetonů herní plány, které jsou vyrobené ze zvláštního pěnového materiálu. Přitom ale mají na sobě ilustrace ze hry a krásně dotváří atmosféru a zapadnou do celého grafického hávu zcela dokonale.

Puzzle Strike plus Upgrade Pack - porovnání starých a nových žetonů postav

Součástí Upgrade Packu je také trojice archů s novými žetony. Dva listy obsahují nové přepracované postavy, stejné jako v základním balení. Ovšem jejich schopnosti jsou odlišné než původní a lépe vyladěné tak, aby byly postavy vyrovnané i pro zkušené hráče. Navíc si můžete s využitím všech šesti žetonů vytvořit svoji kombinaci postavy. K tomu ještě musíte připočítat třetí list s novou trojicí akčních žetonů, které vám opět ozvláštní hru, i když už ji znáte opravdu dobře.

Puzzle Strike byl už v době svého vydání skvělou hrou založenou na neustálém napadání protivníků. Jejím jediným nedostatkem byla manipulace se žetony, ale tu odstraňuje právě Upgrade Pack. Pokud si tedy Puzzle Strike pořídíte i s ním, dostanete nejen opravené žetony postav, ale především bohaté příslušenství ke hře. Budete si tak moci plně užívat napětí a neustálé přelévání sil, které hra poskytuje. A nezáleží, jestli jste panda, kamenné monstrum, ještěrka nebo mírumilovná víla. Jejich svět vás naprosto pohltí. Přesně takhle má vypadat deckbuilding!

AutorDavid Sirlin
IlustraceLong Vo
VydavatelPegasus Spiele, Sirlin Games
Rok vydání2010
(20 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Video Game Theme
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting, Player Elimination, Variable Player Powers
RozšířeníPuzzle Strike Upgrade Pack, Puzzle Strike: Promo Chips
RodinaPromotional: BGG Store Promos, Series: Fantasy Strike (Sirlin), Theme: Anime / Manga
Alternativní názvyPuzzle Strike: Bag of Chips, Puzzle Strike: Das Deck-Hau-Spiel, Puzzle Strike: Deluxe

Puzzle Strike je skvělý. Ale proč? Vždyť je to na první pohled jen další deckbuilding v řadě. Jen místo karet používáte žetony. Prostě si za kolečka nakupujete další dražší kolečka a s těmi můžete využívat lepší a lepší akce. Jenže na Puzzle Strike toho je mnohem víc. První odlišností od ostatních začátečníků v deckbuildingu je zavedení postav s jedinečnými schopnostmi. Ale už ani to není dnes unikátní vlastnost. Všechno ale totálně přebije skvělý herní systém, který přináší bleskové partie a především hromadu soubojů v rámci jedné hry. Hráči totiž mají kromě svojí ruky také druhou hromádku na stole, do které každé kolo přibývá jeden žeton. A ve chvíli, kdy jejich hodnota přesáhne deset, hráč prohrál. Tyto žetony ale může posílat za pomoci akcí na soupeře a ztěžovat mu tak jeho hraní. Všechno skvěle odsýpá a jeden útok stíhá druhý. Puzzle Strike vám předvede svěží vítr v deckbuildingu a to ještě navíc v luxusním zpracování.

+ žetonový deckbuilding
+ hodně konfliktní
+ blesková rychlost partií