Recenze: Raverun – armády nájemných bojovníků

Raverun - balení

Raverun byla kdysi klidná země. Tu dobu si pamatuji a vzpomínám na ni každý den s nadějí, že se jednou vrátí. Místo toho kolem našeho domu každý den projíždí nové čety vojáků, aby se zapojili do boje. Co je k tomu vede? Zlato. Synové zesnulého krále je rozdávají po hrstech tomu, kdo se přidá na jejich stranu. Jenže nájemní bojovníci postrádají věrnost. Jeden z bratrů zemřel čepelí vlastního vojáka, kterému důvěřoval, protože z druhé strany dostal větší měšec zlaťáků. Tak to dnes chodí v Raverunu. Odine, ochraňuj nás!

A do téhle válkou zvrásněné země vás přenese také karetní hra Raverun, která je prvním ze čtyř kousků, jež představila distribuční společnost G3 na veletrhu Spiel 2013 v Essenu. Autorem této nejmenší krabičky slibující zábavu je Jêdrzej Doczkal a původním rodným domovem hry je firma ST Games Spólka.

Jedná se o karetní hru a o tom není pochyb od první chvíle. Ukrývá se v malé krabičce s víkem, která vás svým obsahem neohromí ani poté, co ji otevřete. Uvnitř se nachází krátká dvoustránková pravidla a také 24 karet. A to je všechno, co budete k souboji o vládu nad Raverunem potřebovat.

Raverun - připravená hra

Na kartách objevíte celkem osm postav s nájemnými žoldáky, které od sebe rozdělíte nejen podle obrázku, ale také číslice v levém horním rohu karty. Ta představuje sílu vojáka a je vždy společná pro trojici karet se stejnou ilustrací. Ale i zdánlivě stejné karty jednotky od sebe můžete rozlišit zásluhou písmen v pravém horním rohu, které tři karty dělí na A, B a C. Zásluhou toho má každá karta jedinečnou hodnotu, přičemž 1C je pro účely hry silnější než 1A.

Každý z účastníků duelu dostane sedm karet (nebo šest v případě partie třech hráčů) ze zamíchaného balíčku. Zbývající žoldáci vytvoří dobírací hromádku uprostřed stolu, odkud vás časem možná posílí. Ale to je všechno, co potřebujete vědět pro zahájení boje.

Kolo hrají všichni společně tak, že vyberou jednu kartu z ruky a vyloží ji obrázkem dolů před sebe. Nyní na sebe počkají a teprve ve chvíli, kdy mají všichni odehranou nějakou postavu, ji společně odhalí, vyhodnotí její efekt a položí ji na svůj vlastní odkládací balíček. Ten lze kdykoliv v průběhu hry prohlížet, abyste viděli, jaké karty už byly hrané z vaší strany.

Raverun - rozehraná hra

Jednotlivé kolo vyhraje zdánlivě hráč, který vyložil kartu s nejvyšší hodnotou. Protože každá z postav má unikátní hodnotu tvořenou číslicí a písmenem, je snadné to určit. Tento hráč má nyní velkou výhodu, protože může určit, v jakém pořadí všichni vyloží další kartu z ruky představující bojovníka. Tato nová karta se pokládá rovnou obrázkem nahoru před hráče, který tak vytváří svoje bojiště, ale zde jsou užitečné jen červené karty, které mohou bojovat.

Souboj vyhrává karta s nejvyšší hodnotou, která jako jediná zůstane ležet před hráčem. Ostatní svého válečníka přesunou na odkládací hromádku. Nyní je čas využít dovednosti horních karet na odhazovacích balíčcích – ve většině případů tedy poražených bojovníků. Jejich schopnosti vám umožní krást karty jiným, vyměňovat je za nové, přesouvat jednotky na bojišti nebo dobírat nové žoldáky z balíčku uprostřed.

Karty mají pozadí dvou barev – červené a zelené. V případě, že se vám podaří získat od soupeřů pro váš balíček novou zelenou kartu, můžete provést další akci. Samozřejmě tu, která je natištěná na této kartě. Jakmile všichni hráči vyčerpali svoje akce (standardní i bonusové), nastává konec kola.

Raverun - rozehraná hra

Partie pokračuje tak dlouho, dokud některý z hráčů neskončí kolo s prázdnou rukou. V takové situaci odehrají všichni jedno závěrečné kolo. Pořadí tentokrát určují červené karty, které leží hráčům na bojišti. Hráč s nejvyšší kartou (nejlépe 8C) má výhodu posledního tahu, ale partii vyhraje ten, kdo má nejvyšší hodnotu položenou na svém odkládacím balíčku.

Raverun je karetní hra, ve které na sebe hráči neustále útočí. Velmi důležitou hybnou silou v celé partii je chaos. Bojovníci se neustále přesouvají a mění svoje majitele a nikdy nic nemáte ani chvilku jisté. To se samozřejmě setká s pochvalou u jedněch a kritikou u druhých hráčů – záleží, co máte v oblibě zrovna vy.

Nejdůležitější pro hru je pořadí karet, které dokážete udržet na svojí odhazovací hromádce. Je důležité myslet na to, že vám protivníci mohou některou kartu odebrat, a proto je vhodné mít pod ní další silnou. Jenže v každém kole sem přibude jedna nebo i více karet z bojiště.

Raverun - karty

Na první pohled by se mohlo zdát, že hráč, který vyhraje první bitvu, má velkou výhodu. Jeho karta jako jediná zůstává na bojišti, protože přežila krvavý masakr. Ale schopnosti karet mají sílu celým výsledkem zamíchat. K úspěchu tak není důležité pouze hrát karty ve správném pořadí, ale především umět využívat akcí ve svůj prospěch.

Hlasování o pořadí na začátku kola sice na první pohled vypadá zbytečné, ale role posledního hráče, který vynese žoldáka do boje, má svoji podstatnou výhodu. Ovšem potřebujete mít štěstí, protože pokud nemáte v ruce správné karty, nevyhrajete ani hlasování, ani bitvu. Ve hře je překvapivě dost různého počítání, které může mít za následek delší tahy jednotlivých hráčů.

Bohužel nemáme z partie pocit, že vyhraje vždy hráč, který si to zaslouží. Z velké části partie budete mít pocit, že je tu jen proto, abyste se dostali k těm závěrečným několika tahům, které rozhodnou. Vlastně si nepřipravujete žádnou pevnou půdu. Jen si optimalizujete ruku s kartami pro finální souboj a snažíte se neustále hrát co nejnižší karty ale současně i vyhrávat souboje.

Raverun - karty

Jen tak hrajete, hrajete a najednou je konec. Chybí tu gradace, ale především důvod, proč se vlastně probíráte prvními dvěma třetinami partie. V tom vám nepomohou ani ikonky na kartách, které nejsou zrovna ideálně rozvržené a balíček dobírací i vaše odhazovací hromádka jsou zastoupeny stejnými obrázky. Budete si tak muset pamatovat, co která karta vlastně dělá.

Raverun je karetní hrou na dobré cestě, ale bohužel jí schází mnoho k tomu, aby vás výrazně zaujala. Udělá radost snad pouze hráčům, kteří mají rádi v partii chaos a dlouho nepřemýšlí, protože pak je partie rychlá a už brzy se dočkáte rozhodujícího konce. Ovšem většina hráčů raději sáhne po jiných, kvalitnějších hrách.

AutorJędrzej Doczkal
IlustraceKatarzyna Fic
VydavatelG3, ST Games
Počet hráčů2 - 3
Herní doba15
KategorieCard Game, Fantasy, Party Game
MechanismyHand Management, Simultaneous Action Selection

Raverun nás zavádí na bojiště několika malých armád. Jenže vaším úkolem není tentokrát všechny porazit, ale na konci mít jediného nejsilnějšího bojovníka, který stojí na nohou a vítězoslavně řve do světa svůj triumf. Hráči v každém kole bojují o pořadí, pak mají šanci zahrát jednu kartu válečníka. Nejdůležitější na všem je ale správa vaší odhazovací hromádky. Právě horní karta na ní většinou určuje nejen co můžete dělat vy za speciální akce, ale i co vám mohou provést ostatní. Hra je velice konfliktní, jednotlivé schopnosti jednotek jsou zajímavé a dokážou pořádně zamíchat vývojem partie. Jenže spousta věcí ve hře závisí na náhodě a všechno směřuje jen k jednomu okamžiku, který rozhodne o vítězi. Bohužel tak většina hry postrádá smysl a především gradaci. Raverun je postaven na zajímavé myšlence, která ale bohužel (s výjimkou grafického zpracování) nedostala odpovídající kabát.

+ zajímavý mechanismus
+ pěkné ilustrace
+ každá karta má svoji jedinečnou hodnotu