Recenze: Rök odhaluje sílu starodávných run

Lidé odjakživa věří, že runy mají magickou moc. Jsou zajímavé pro svůj velice specifický vzhled. Pokud uvidíte něco napsané v řeči run, určitě vás takový rukopis na první pohled zaujme.

Jako písmo se runy používaly napříč Evropou po celé tisíciletí. Mnoho nápisů využívalo grafických tvarů a ornamentů, do nichž byly vepisovány, a odjakživa sloužily především k zápisům magických textů. Vždy jim byl přičítán božský původ a je v nich sepsáno mnoho děl severské mytologie, například báji o jejich sestoupení na zem naleznete v epické básni Runatál.

Runy však mají mnoho podob, každá je příbuznější některé jiné starobylé znakové sadě. Mladší futark, jak se jmenuje prostřední etapa runového jazyka, obsahuje také sadu švédsko-norského runového písma. Říká se jim také Krátkonohé, neboli Rök runy. Právě tyto znaky a jejich název posloužily jako předloha autorovi Thierry Chapeau při tvorbě jeho deskové hry Rök.

Ale jak už to v takovýchto situacích bývá, nejste jediní, kdo ovládá sílu run a jen jeden ze všech může být vyvoleným Velmistrem runového umění. K poražení ostatních budete potřebovat ocelové nervy a bleskové reflexy. Jen ten nejschopnější může stanout na trůnu a pojmenovat se vyvoleným.

Francouzská firma Gigamic svoje hry rovnou lokalizuje do několika desítek jazyků, mezi nimiž je i čeština. A tak si Rök našel cestu už rok po svém vydání i na náš trh díky společnosti BillardCentrum, která představuje oficiální zastoupení těchto her v České republice.

Znaky vyrývali runopisci do kamene nebo do dřeva. Stejně tak i v krabici s hrou Rök najdete hromádku kamení, respektive plátěný pytlík plný oblázků se znaky run. Kamínky mají celkem tři různé barvy – bílou, šedou a černou. V každé barvě naleznete celkem osm párů run, což dohromady stanovuje počet kamenů na 48 a jednu nepárovou runu osudu navíc. K partii nepotřebujete jinak nic kromě příručky s pravidly.

Všechen obsah je ukryt v luxusní čtvercové krabičce, podobně jako kostkové Wazabi vydávané stejnou společností. I Rök se bude vyjímat na každé poličce a navíc je víko zdobeno originálními ilustracemi i z vnitřní strany.

Před začátkem hry musíte z pytlíku vysypat všechny kameny a najít mezi nimi runu osudu, která na sobě má pouze jednu červenou tečku. Tento kámen má své místo ve středu hrací plochy a bude se po stole pohybovat po celou partii. Runa osudu se v nauce o runách nazývá Wyrd a ve skutečnosti se jedná o prázdnou runu zcela bez symbolu.

Nyní si každý z hráčů musí určit svoji runu rovnováhy. Náhodně si vytáhne jeden kámen se znakem z pytlíku a položí si jej před sebe. Žádný z protivníků nesmí mít stejný znak, pokud by k takové situaci došlo, musí oba losování zopakovat a vybrat si jiný znak.

Jakmile jsou splněny tyto dva předpoklady, můžete zahájit samotnou partii. Začínající hráč dostane do ruky pytlík s kameny. Každý ze soupeřů si vytáhne předem stanovený počet runových oblázků (podle počtu hráčů od dvou do pěti) a uzavře je v dlani tak, aby na jejich znaky neviděl ani on, ani jeho soupeři.

Když mají všichni kameny připravené v ruce, na dohodnutý pokyn současně hodí kameny doprostřed stolu tak, aby se vyskládaly na ploše kolem runy osudu. Některé kameny dopadnou znakem dolů a jiné nahoru, což je v pořádku. Pouze ty druhé jmenované vás totiž budou zajímat.

Od této chvíle hrají všichni soupeři zároveň a snaží se ze stolu posbírat všechny runy, které se na hrací ploše objevily v páru. K lovení kamenů můžete používat pouze jednu ruku, takže je občas velice těžké stihnout vzít obě runy do páru včas, než vám je vyfoukne protivník.

Všechny sebrané kameny jsou vaše od chvíle, kdy je položíte za svoji runu rovnováhy. Tam se totiž nachází místo, kterému se říká „pokladnice“, kde uchováváte všechny své vybojované úlovky.

Jakmile hráči posbírají všechny páry kamenů, které se na stole objevily, končí kolo. Před začátkem nového losování vrátíte do pytlíku všechny runy, které padly na stůl znakem dolů. Ostatní nespárované nesebrané runy zůstávají na stole, takže se v příštím kole zvyšuje šance, že se objeví jejich stejný bratříček.

Runy rovnováhy však hrají v partii ještě mnohem důležitější roli, než jen jakousi pečeť na pokladnici. Jak vyplynulo z principu hry, každá runa má v pytlíku svoje dvojče, takže i vaše runa rovnováhy bude mít někde ukrytý kámen se stejným znakem a barvou. Pokud se někomu podaří sebrat druhou runu do páru k vaší runě rovnováhy, drží v ruce klíč k vaší pokladnici a může se těšit na bohatý lup.

Právě zde nastupuje do hry barva kamenů. Protivník, který ukořistil dvojníka vaší runy rovnováhy, totiž získává nejen vaši runu do páru, ale také všechny kameny, které mají stejnou barvu. Hráč, který takto přišel o runu rovnováhy, si musí vzít ze stolu kámen ležící nejblíže k runě osudu a udělat z něj svoji novou pečeť na pokladnici (runu rovnováhy).

Samozřejmě si svoji pokladnici můžete ochránit tím, že dvojníka své runy rovnováhy seberete sami jako první. V takovém případě se z obou run stává klasický úlovek a vy si musíte nahradit runu rovnováhy stejným způsobem, jako byste o ni přišli.

V průběhu tahu může dojít i k chybám, při nichž seberete pár znaků, které se ve skutečnosti neshodují. V takovém případě musíte na konci kola tyto kameny vrátit a jako trest ještě odevzdat jeden již vytvořený a uschovaný pár ze své pokladnice. V případě remízy, kdy každý z hráčů ulovil jednu runu z páru, se oba kameny vrací zpět do sáčku a nic se neděje.

Hra končí ve chvíli, kdy počet kamenů v sáčku je menší nebo roven počtu účastníků partie. V tuto chvíli si všichni sečtou ukořistěné páry, a hráč s největším majetkem vyhrává a stává se Velmistrem.

Rök je hra, která klade velký důraz na reakce hráčů a rychlost jejich orientace. Podobné hry mají velký úspěch, jak se můžeme přesvědčit na příkladu Jungle Speed nebo zvonečkového Cink!

Na první pohled vypadá hledání párů velice jednoduše. Když si budete číst pravidla, budete si říkat, že je to možná až příliš snadné. Jenže runy jsou si velice podobné a navíc vás zdárně matou hned tři jejich barvy, které výrazně zesložiťují jejich rozlišení. Často tak zažijete situaci, že hráči nesbírají, ale jen očima „skenují“ prostor kolem runy osudu a snaží se najít shodné páry.

Musíte si dávat pozor při sbírání, protože zvednutí špatného páru je trestáno velice přísně. Největší pozornost však budete v každém kole věnovat kamenu své runy rovnováhy, protože pokud se objeví shodný znak, je důležité si ochránit obsah svojí pokladnice a sebrat jej jako první.

Častokrát se budete muset hlídat, abyste automaticky nepoužívali obě ruce. Ačkoliv tato situace není v pravidlech nijak penalizována, doporučujeme stanovit nějaký trest, pokud druhá ruka některého z hráčů zasáhne do sbírání kamenů.

Pro hráče je velice obtížné dokázat hledat zároveň páry a ještě se u toho snažit ukořistit runu rovnováhy některého z protivníků. Většinou si musíte vybrat strategii, která se vám zdá lepší. Výhodnější se zdá být samozřejmě lov run rovnováhy, ale dvojice kamenů se hledají mnohem snáze. Pak záleží pouze na rozhodnutí hráče, jakou taktiku v daném kole zvolí.

Zábava trošku vázne ke konci, kdy neposlušné runy nechtějí padat symbolem vzhůru a musíte tedy i několikrát přehazovat než se objeví nový pár. V takových situacích vám často povolí pozornost a uděláte zbytečnou chybu.

Ačkoliv jsou pravidla poměrně jednoduchá a neobsahují žádné záludné kličky, ve kterých byste se mohli splést, najdete na konci brožurky i názorné obrázky představující všechny herní situace, jež mohou nastat.

Rök budete asi většinou hrát na zemi, protože na stole se nehraje dobře. Házení kamenů dřevěnému povrchu neprospívá a navíc se runy mnohem víc odrážejí a jsou mnohem neposlušnější. To koberec jejich dopad pohltí a runy se posunou už jen o malý kousek.

Partie se může účastnit dva až pět hráčů. Zatímco ve dvou se jedná o poměrně klidný souboj, kdy si každý jde svou cestou, a nezažijete moc konfliktů, se zvyšujícím se počtem hráčů roste i napětí. Častěji se budete přetahovat o kameny, mnohem lépe si budete muset hlídat své runy rovnováhy.

Na první pohled by se mohlo zdát, že má hra hodně společného s karetním Jungle Speedem, kde se vrháte co nejrychleji po dřevěném totemu. Naštěstí tomu tak není. Obě hry sice vyžadují především postřeh, ale oproti klidnému Jungle Speedu, ve kterém jen otáčíte karty, je Rök ještě o trochu akčnější. I konflikty mezi hráči zde zažijete častěji než při soubojích o totem.

Hra velmi dobře trénuje koordinaci oka s rukou, a proto je vhodná nejen pro zábavu mládeže, ale i jako trénink pro děti. Jen doporučujeme, aby ji hráli pod dohledem, protože kameny jsou těžké a tvrdé.

Rök je zajímavou novou variací na populární postřehové hry. Pokud se chcete jen odreagovat a nehledáte žádnou strategii, pak se při objevování runového jazyka budete dobře bavit.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorThierry Chapeau
VydavatelGigamic
Rok vydání2009
Počet hráčů2 - 5
Herní doba20
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieAction / Dexterity
MechanismySet Collection

Více o hře.

Recenze: Rök odhaluje sílu starodávných run
Klady:

+ zajímavé téma
+ kvalitní zpracování
+ cvičí koordinaci
+ zábavné konflikty
+ strategická rozhodnutí
+ vypadá jednodušší než je
Zápory:

- není zcela originální
- slabší konec partie
- ve dvou méně konfliktů
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Kakuzu – sudoku pro víc hráčů