Recenze: Scracker – kdo rozlouskne písmenka?

scracker-01

Slova praskají, rozpadají se a zase se spojují zpět. Každé písmenko je důležitým stavebním kamenem, a když je dáte všechny správně dohromady, odmění se vám bohatou záplavou bodíků.

Písmenkovou zábavu si pro nás přichystala společnost Betl Games. Za tímto cílem vytvořili hru Scracker. Jmenovitě ji vytvořil v roce 2015 Ivan Lounek a vydal první edici vlastními silami. Jestli se náklad 3000 kusů rychle rozprodá, na to se pokusíme odpovědět i my v naší recenzi.

Celá hra se ukrývá v plechové krabičce. Na jejím víku vidíme gamblerské doupě, které je plné karet s písmenky. Trochu jiné doupě, než si asi představujeme. Ale uvnitř krabičky to vypadá vlastně právě tak. Je tu balíček karet, každá má na sobě velké písmenko (zopakované ve všech čtyřech rozích) a také bodovou hodnotu. A pak je tam ještě jeden pytlík s pěticí kostek a i ty mají na sobě písmenka.

scracker-05

Do začátku partie dostane každý z hráčů pět karet ze zamíchaného balíčku. Ve středu stolu pak vytvoří nabídku ze tří kostek na dosah všech účastníků. Všechny tyto kostky budou zobrazovat samohlásky.

Hráči nyní mohou zkombinovat svoje karty s kostkami a vyměnit libovolný počet karet z ruky za nové. Ty si doberou ze společného balíčku a poté hodí čtvrtou z pěti kostek. Čtyři písmenka na stole vytvoří předpoklady pro další skládání slov, a proto v druhém kole hráč znovu má možnost vyměnit libovolný počet karet z ruky. Znovu je položí před sebe obrázkem dolů a dobere si náhodně nové z balíčku.

Poté dohodí i poslední kostku, ale výměna karet už probíhat nebude. Místo toho se musí nyní pokusit ze svých karet a kostek na stole vytvořit co nejdelší slovo. Součet bodů za písmenka na kostkách a kartách ale není konečný výsledek. Hráč si totiž bude muset od svého skóre odečíst všechny nepoužité karty. Hráč s nejhodnotnějším slovem získává bod. Pak následuje nové kolo s novými kartami a bez jakýchkoliv vazeb. Vítězem celé partie se stane ten, kdo nasbírá jako první pět vítězných bodů.

scracker-07

Scracker vypadá na první pohled jako další slovní hra. Do průběhu partie nenápadně zapracovává mechanismus texaského pokeru. Hráči mají tajnou sadu karet a kombinují ji se společnou nabídkou ve středu stolu. Její náhodnost je zajištěna tím, že se jedná o kostky a šest samohlásek. Jenže to není všechno!

Hlavním překvapením je zvrat v podobě odečítání bodů za nepoužité karty. Hráč tak musí po celou dobu vyvažovat chytře snahu získat co nejvyšší bodový zisk, ale současně si hlídat možné odečítání, které může přinést nepříjemnou ztrátu.

Tato kombinace kostek a karet je výborně zvolená a díky tomu je hra zajímavá. Hráči mají dostatek taktických možností, jak svoje šance ovlivnit. Navíc zisk nejhodnotnějšího slova není všechno, protože těžko použijete opravdu všechny karty. Je možné riskovat a jít po hodnotném slově, ale ani sebelepší kombinace nepřinese víc než pouze jedno vítězství. Hráč tak musí podávat konstantní výkony a vyhrát několikrát, aby mohl slavit celkové vítězství.

scracker-08

Kostky uprostřed vytváří společnou nabídku, takže podmínky jsou na první pohled pro všechny stejné. Jenže karty to mění a přináší do partie také náhodu. A ta je v rozhodování o vítězi velmi důležitá, protože pokud má někdo smůlu a nedostane správná písmenka, nesestaví svoje vysněné slovo. Vždy ale má možnost improvizovat a přizpůsobit se tak, aby získal co nejvíce bodů s tím, co má. Díky tomu hra nabízí až překvapivé množství kontroly na slovní hru.

Počet hráčů v partii nemá žádný vliv na celkový dojem. Při použití pěti vítězných bodů partie může trvat nějakých dvacet až třicet minut. Záleží to na počtu hráčů a tom, jak se body rozmělní mezi všechny účastníky. Pět je ale rozumný počet, aby hráči měli možnost ukázat, že na to mají.

Kromě základních pravidel najdete v příručce také další možnosti, jak soupeřit. Hráči mohou hrát na sčítání bodů místo vítězství v jednotlivých kolech nebo můžete hrát opravdu jako v Texas Hold’Em, včetně přihazování s žetony. A tady vstupuje do partie také blafování. Ale ani tady autor nekončí a nabízí i šestkový Scracker, kdy se hraje pouze se třemi kartami a třemi kostkami. Každá varianta má detailně popsaná pravidla.

scracker-11

Scracker je příjemným překvapením. Slovní hra, která používá kromě karet i kostky a mechanismus, který je všechny spojí. Dává hráčům dostatek kontroly, ale i tak umožňuje pokaždé vytvářet nová a nová slova. Scracker je výbornou volbou pro všechny, kdo rádi testují svoji slovní zásobu.

Scracker je báječnou zprávou pro všechny, kdo mají rádi písmenka a slova. Jejich kombinace postupně vzniká tak, že v každém kole přibývá jedna kostka ke startovním třem. Hráči ale mají také možnost měnit svoje karty a tím ovlivnit kombinaci. Každý se snaží vytvořit co nejhodnotnější slovo, ale to nestačí. Nepoužité karty body zase odejmou. To všechno dohromady tvoří v případě Scracker velmi dobrou, i když pořád náhodnou, zábavu.

+ variace na texaský poker
+ rychlá kola i celá partie
+ počet hráčů nemá zásadní vliv