Recenze: Soqquadro – sportovní výkon u stolu

Soqquadro - balení

Můj dům vypadá, jako by se v něm odehrál nějaký velký zápas. Při tom ale pouze hrajeme deskovou hru. Nikdy bych si nepomyslel, jakou spoušť mohou hráči nadělat jen tím, že bojují o body a karty. Jenže to jsem ještě neznal Soqquadro.

Zatím mluvíme jen v tajemných náznacích, protože Soqquadro je hrou, která si zasluhuje specifický přístup. Jejími autory je trojice Simone Luciani, Daniele Tascini a Lorenzo Tucci Sorrentino. Svoji novinku pro rok 2014 představili na veletrhu Spiel v Essenu pod hlavičkou firmy Cranio Creations.

Luciani, Tascini a Sorrentino se zapsali už dříve jako autoři netradičních her. V první řadě musíme zmínit Dungeon Fightera (recenze), který je u nás hvězdou některých party i dnes. Stojí ale také za vesmírným 1969 (recenze) a zajímavým Steam Park (recenze). Jenže tento nový výtvor jde ještě mnohem dál. Pokud jste si mysleli, že v Dungeon Fighterovi ze sebe děláte blázna, tak tato hra vám zasadí poslední úder.

Soqquadro - připravená hra

Už titulní obrázek na víku naznačuje, že něco nebude správně. Spousta lidí se zde přetahuje, honí a bláznivě pobíhá. Zatím si ještě nedokážete představit, že byste jedním z nich mohli být i vy. Nic nebudete tušit ani ve chvíli, kdy z krabice vytáhnete oboustranný herní plán a jeden list pravidel. Krátce a výstižně vysvětluje vše, co je potřeba o této hře vědět.

Na dně pak jsou dva balíčky karet, pytlík s figurkami pro hráče a jedny přesýpací hodiny. Na každé z karet (odlišených podle tří barev na zelenou, oranžovou a červenou) najdete bodovou hodnotu a také jeden až dva charakteristické znaky.

A to je vlastně všechno. Na začátku partie doporučujeme najít především velmi benevolentního hostitele. Hráči si každý vezmou jednu z figurek a postaví ji na začátek bodovací dráhy. Ta má dvě strany – jednodušší světlou a náročnější tmavou pro pokročilé hráče. Karty je třeba zamíchat do tří hromádek podle barev.

Soqquadro - rozehraná hra

Po odpočítání začátku si každý z hráčů vezme úvodní kartu a všechno to šílenství může vypuknout. Úkolem hráčů je najít kdekoliv v domě (v rámci domluvených mezí s hostitelem – míst, kam je vstup zakázán) předmět, který odpovídá instrukcím na kartě. Může to tedy být něco černého a teplého, oranžová věc na písmenko N nebo modrá a lesklá věc.

Hráči běhají po domě naprosto nezávisle, a jakmile se jim podaří věc najít, musí ji přinést zpět a položit ji společně s kartou na židli (nebo třeba na zem). Za svůj úspěch si okamžitě posunou figurku vpřed o počet bodů, který odpovídá obtížnosti karty (jeden až tři body). V tu chvíli si ale rovnou může hráč vzít i novou kartu z hromádky a pokračovat v hledání.

Partii na chvíli přeruší až ten, kdo jako první překročí linii označenou QQ. V tu chvíli vykřikne slovo „výzva“ a ostatní musí nechat všeho, co právě dělají. To bude jediná chvíle, kdy budou všichni hledat jednu společnou věc za odměnu pouze pro nejrychlejšího, než se vrátí zpět ke svému sólovému pátrání. Souboj končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů dosáhne šestnáctého bodu na herním plánu.

Soqquadro - karty

Soqquadro je extrémní hrou, která si vlastně ani nezaslouží označení desková. Na stole sice leží herní plán, ale samotní hráči u něj stráví pouze zlomek času. Většinu doby ve spěchu prohledávají celý dům s kartou v ruce. Nápovědy jsou dostatečně obecné a většina písmen je řešitelná i v češtině, ačkoliv celá hra je v původním anglickém znění.

Na konci hry ještě ale není vše u konce. Je na hráčích, aby svoje volby obhájili před ostatními, protože taková špatná volba může někoho stát i vítězství. Tady už platí kolektivní rozhodnutí. Samotná řešitelnost karet je navíc také chytře vyřešena, protože hráč může kdykoliv svoji snahu o konkrétní úkol vzdát a vzít nový úkol. Za každou takovouto kartu ve finálním zúčtování ztratí jeden bod.

Tady už jste si ale domysleli první nedostatek. Záleží totiž na samotných hráčích, jak moc chtějí podvádět. V Soqquadru je to jednoduché, tedy alespoň pokud jde o hledání té správné karty a úkolu. Stačí jen nepřiznat, že jste si vzali novou kartu a třeba nějakou těžkou i podstrčit soupeři na hromádku. Možná si říkáte, že by to snad nikoho nenapadlo, ale to se pletete.

Soqquadro - karty

A zatímco největší síla hry je v reálném čase, kdy se hráči překotně snaží ukořistit věci a při tom si navzájem nepřekáží, protože má každý jiný úkol, hledání s sebou přináší ještě jeden problém. Partie se těžko může účastnit samotný hostitel, protože má oproti ostatním neférovou výhodu. Ví o mnoha předmětech, které jsou ukryté někde v šuplíku a ostatní je těžko najdou. Většinou právě proto vítězí a ze stejného důvodu jej doporučujeme jmenovat pouze čestným rozhodčím a do partie jej nepustit. Pro partii je ale třeba měnit místo, protože karet zase tolik není a hledání stejných předmětů na stejných místech už zábava není.

Překvapivě zábavné je ale také samotné vyhodnocení. Hráči často vyberou opravdu zajímavé předměty a jejich zdůvodnění stojí za to. Někdy jsou uspokojivé, jindy znamenají ztrátu bodu. Vždy ale zaručují, že se u nich hráči zasmějí.

Možná vás také zajímá, v čem se liší náročnější hra. Ta omezuje výběr karet mezi hráči. A zatímco Soqquadro lze hrát už od dvou, zábavná začíná být už od tří (ačkoliv ve dvojici do páru také není špatná) a čím větší chaos, tím lépe. Protože se celá partie odehrává v reálném čase, snadno všechno dohrajete zhruba do patnácti minut.

Soqquadro - karty

Soqquadro je unikátním sportovním zážitkem. Pokud hledáte hru, u které se zadýcháte, pak tohle je jasná volba. Úspěch závisí na pozornosti a šťastné ruce, hráči ale vždy mají na výběr obtížnost. Rozhodně není pro hráče, kteří raději sedí a přemýšlí, protože tohle je vše o rychlosti, pozornosti a bláznivém běhání. Soqquadro si ale snadno najde svoji specifickou skupinku fanoušků, kteří se u ní vždy dobře zasmějí.

AutorSimone Luciani, Lorenzo Tucci Sorrentino, Daniele Tascini
IlustraceErica de Giglio, Erika Vattelapesca, Matteo Zanfi
VydavatelCranio Creations
Počet hráčů2 - 12
Minimální věk6 and up
Jazyková závislostUnplayable in another language
KategorieAction / Dexterity, Party Game, Real-time
MechanismyPick-up and Deliver
Alternativní názvySens dessus dessous

Soqquadro je hrou, která se zdárně vyhýbá jakémukoliv zařazení. Možná by se dala označit jako party hra pro ty, kdo mají méně kamarádů (lze hrát maximálně v šesti). Tomu nejvíc odpovídá její bláznivá náplň, ve které si hráči berou karty se zadáním a snaží se kdekoliv ve svém okolí najít předmět, který odpovídá popisu. Hostitel má výraznou výhodu, proto by se neměl partie účastnit a místo toho dohlíží, aby nikdo nepodváděl při vracení karet, které se zdají neřešitelné. Soqquadro lze hrát naprosto kdekoliv a u hry se budete zaručeně hýbat. Je to vlastně svým způsobem takový druh sportu.

+ tři úrovně karet zmenšují vliv náhody losu
+ dvě úrovně obtížnosti plus týmová hra
+ velmi originální náplň