Recenze: Soubor her Spiderman Sense

Spiderman se utkal už s hromadou nepřátel, ale jen některé z nich si zapamatoval tak, že se mu o nich zdá každou noc. Tyhle noční můry se s drobnými obměnami neustále opakují noc co noc. Kdo patří mezi tyto nesmrtelné nepřátele Petera Parkera?

Především samozřejmě Venom. Jedná se o symbiotickou životní formu, která se živí z lidské energie a potřebuje ke svojí existenci vždy nějakého hostitele. Jejím prvním hostitelem byl právě udatný hrdina Spiderman. Jeho kostým zčernal a potřeboval napnout všechny svoje síly a schopnosti, aby se nebezpečné infekce zbavil. Jenže symbionta není tak snadné se zbavit, takže si našel nového hostitele jménem Eddie Brock.

Druhou postavou, se kterou Spiderman neustále soupeří ve snech, je pískový Sandman. Ten může měnit podoby a dokáže se přeměnit dokonce v písek. Jeho pískové zbraně nedají Spidermanovi klid a každou ránu odrazí tak, že se zrnka písku rozestoupí.

Zbývá dvojice Zelený goblin a doktor Octopus. Zatímco první začínal jako Spidermanův kamarád, který se dostal na druhou stranu, doktor Octopus byl geniálním vědcem. Jenže každý úžasný vědecký nápad se může zvrtnout, a tak tohoto muže nakonec jeho robotická chapadla ovládla.

Spidermanovy zlé sny se nakonec zhmotnily v podobě deskové hry od společnosti Bonaparte. Jedná se o poslední soubor her, o němž jste si u nás ještě nemohli přečíst. Doplňuje tak řadu dinosauřího Prehistoricu, dvou pohádkových Večerníčků (zde a zde), sekorův Ferda Mravenec a samozřejmě skvělý kutilský Pat a Mat.

I tato tmavě modrá krabice má stejný rozměr, jako všechny ostatní bonapartovské soubory her. Jenže vnitřek neodpovídá rozložením přihrádek klasickému uspořádání. Naopak jsou v krabici zdánlivě nepotřebné šikmé plochy a jedna podivná gumička na kraji krabice.

Rozkládací hrací plán se nachází uvnitř krabice jen jeden, takže na začátku budete asi zklamaní. Jenže pak uvidíte ještě další dva menší rozkládací dílky, které slouží k dalšímu soupeření. A jeden hrací plán naleznete dokonce na dně krabice, což je ještě větší překvapení. Uvnitř však samozřejmě najdete také dílky domina s postavičkami ze Spidermana. Tentokrát však chybí tradiční karetní vložka v podobě Kvarteta nebo Černého petra.

Z kartonového dílu si vycvaknete čtyři postavičky, za které můžete v celé hře bojovat. V některých hrách je však nepoužijete a místo toho budete muset rozbalit průhledný pytlík s barevnými člověčovskými figurkami a dvěma hracími šestistěnnými kostkami. Nechybí ani plastové stojánky, do kterých zastrčíte hlavní hrdiny.

Jenže to stále není všechno. Poslední součást zabírá na začátku poměrně velkou část krabice, jedná se totiž o archy barevných žetonů s obrázky postav. Mají na sobě nakreslené také čtyři číslice, které budete potřebovat při samotné hře. Musíte si je nejdříve vycvakat. Mají tvar i velikost takzvaných pogů a na každém z nich najdete jedinečnou ilustraci s některou z postav. Na nejvíce kouscích samozřejmě najdete Spidermana.

A právě s nimi si užijete spoustu legrace hned ve dvou menších hrách – Duel a Spider shoot. První jmenovaná je méně akční a budete k ní potřebovat skládací zástěny s velkým obrázkem Spidermana. Hra probíhá velice jednoduše tak, že si každý z hráčů nalosuje žetony do svých čtyř bojových řad za zástěnou. Každý z žetonů má čtyři čísla ve čtyřech různých barvách.

Jak si žetony losujete, rozmisťujete je do jednotlivých řad. Dávejte však pozor na sílu žetonu, protože například v červené řadě platí červené číslo na žetonu a tak dále. Jakmile si oba soupeři vybaví všechny bojové pozice, může začít samotný souboj. Hráč ohlásí sílu žetonu, kterým útočí a také místo (řadu), kam útočí. Obránce si vybere svůj žeton, kterým bude bránit a ohlásí. Prohrávající odkládá svého válečníka.

Partie končí ve chvíli, kdy některý z hráčů nemá žádného bojovníka. Hra Duel navíc obsahuje další varianty hry, které mění průběh partie. Tím se z Duelu stává zajímavá samostatná hra, která využívá žetony k jiným věcem, než ke kterým jsou v této krabici hlavně určeny. Jejich hlavní smysl existence se dozvíme během několika okamžiků.

Jedná se o zajímavou variaci na klasické Lodě. I zde však má největší hostinu náhoda, ačkoliv ji hráč výrazně ovlivňuje. Zajímavější by bylo, kdyby soupeři byli nucení rozkládat žetony podle síly buď od nejnižšího k nejvyššímu, nebo opačně, aby nebylo hned jasné, kde leží jak silný žeton. Pak by byla hra mnohem napínavější.

Kromě Duelu jsme zmínili ještě hru Spider Shoot. K jejímu průběhu potřebujete jednu ze zástěn Duelu, na které je nakreslený hrací plán. Zde budete evidovat body za úspěšnou střelbu. Právě to je totiž hlavní smysl žetonů, které tvoří náboje do vaší zbraně. Zbraň samotnou pak vytvoříte z krabice, kde je upevněna gumička, která žetony po natažení vystřeluje.

Sestřelit se snažíte soupeřovy figurky, zatímco vaše by měla zůstat stát. Tím je Spider Shoot velmi náročný na míření a střelecké schopnosti. Proto vás asi bude dlouho lákat na další a další partie, než budete umět střílet opravdu dobře.

Škoda, že gumička je připevněná na krabici a ne na zvláštním dílku, protože se s krabicí při míření špatně manipuluje a zabírá zbytečně příliš prostoru na stole. Musíte také dokázat přestřelit hranu krabice, s čímž mohou mít menší děti, pro které je soubor her také určený, problém.

Z předchozích souborů vychází zbylé dvě malé hry. První z nich je New York Kombat, ve kterém se hráči vytlačují figurkami a hody kostkou. Abyste soupeře porazili, musíte vytlačit jeho figurku zcela z hracího plánu, ale protože k tomu používáte kostku, není to tak snadné. Určitě by hře pomohla ještě nějaká dodatečná pravidla, která by náhodu zmírnila.

Zato u hry Chasing – honička závisí všechno pouze na schopnostech hráčů. Zvláštností této hry je také skutečnost, že její hrací plán se nachází přímo na dně krabice. To je sice pěkné a ekonomické řešení, ale pro hru není vysoká krabice ideálním prostředím.

Hra samotná je podobná stejnému systému ze souboru her Ferda Mravenec, jeden hráč se zde v roli Venoma snaží utéct lovcům odměn. Dobrým vylepšením je počítadlo kol, po které musí hráč utíkat. Pak se stává vítězem. Je to tedy tak trochu ve fantomovském stylu (recenze Fantoma). Souboj je zábavný a honička na pavučině napínavá v každém tahu.

Pomalu se blížíme ke konci nabídky, a tak se podíváme na to nejjednodušší, co balíček her umožňuje. Vezměte čtyři figurky od každé barvy a postavte je na startovní čáru. Nyní je vaším úkolem za pomoci barevné kostky dostat všechny čtyři postavičky kolem celé dráhy až do domečku. Po cestě můžete soupeřovy figurky vyhazovat. Zdá se vám to povědomé? Samozřejmě se bavíme o hře Člověče, nezlob se!, které je věnována jedna strana ze zmiňovaného jediného rozkládacího hracího plánu v krabici.

Tento plán zaujme především grafikou, protože v každém z rohů je obrázek některé ze známých postav z komiksu, které na vás vykukují a rády by vás postrašily. Samotný hrací plán vypadá naprosto klasicky, jedinou výjimkou jsou již zmíněná barevná políčka. Ta umožní hrát hru i dětem, které ještě neumí počítat.

Bohužel u tohoto souboru her je to v podstatě zbytečný přídavek, protože mezi fanoušky Spidermana nebude příliš čtyř či pětiletých dětí. Záleží tedy samozřejmě na rozhodnutích rodičů, ale spidermanovy dobrodružství jsou určeny spíše pro trochu starší děti. Barevná políčka tak nabízejí především zajímavé ozvláštnění pro starší hráče, kteří jsou zvyklí na házení číselnou kostkou.

Druhou hrou, ke které využijete tento rozkládací plánek, je naopak největší a nejnáročnější hra ze všech v krabici. Jmenuje se Aréna válečníků. Při bližším prohlédnutí pavučiny, ze které se skládá hrací plán, zjistíte, že se jedná vlastně o čtyři okruhy obíhající kolem středového hnědého puntíku. Mezi okruhy se lze pohybovat tam i zpět, vše v závislosti na aktuální situaci.

Každý z okruhů má svůj název a smysl ve hře – prvním je střelnice, následují válečnické kluby, lovci talentů a těsně před cílem se ukrývá aréna válečníků, podle níž má hra také svůj název. Z minulé věty je zřejmé, že cílem všech hráčů bude právě střed celého hracího plánu. Na první pohled je jeho dosažení snadné, ale věřte nám, že to je pouze zdání.

Hráči dostanou do ruky jednu postavičku, se kterou se budou celým hracím plánem probíjet. Posun pak bude odpovídat hodům barevnou kostkou. Figurka se vždy pohybuje ve směru startovací šipky, na které všichni zahájili partii. Na začátku partie je figurka na krajním okruhu a má pouze jeden sousední kruh, zatímco jak postoupí do středu, bude mít jeden okruh po každé svojí straně. Pokud na kostce padne barva některého z okruhů, pak se na něj hráč ve svém tahu musí přemístit. V opačném případě se pohybuje po okruhu, na kterém je.

Z toho je jasně vidět, že přesun mezi okruhy bude velice častým jevem. Navíc se vám bude zaručeně zdát, že více sestupujete, než byste stoupali směrem ke středu. Vše je dané pochopitelně náhodou a rozhodnutími šestistranné kostky. Na každém okruhu jsou políčka, která nabízí speciální schopnosti.

V prvním okruhu, který se nazývá střelnice, je to obrázek kuše. Ten znamená, že si vytvoříte terče ze tří náhodných kulatých žetonů a budete se je snažit sestřelit principem, který známe už z předchozích her. Stojánky pro žetony musíte vzít z kartonových postaviček hrdinů. Z toho plynou hned dvě omezení – nemůžete s hrdiny hrát tuto hru a místo nich lze používat pouze člověčovské figurky a především hrozí poškození žetonů a opotřebování stojánků. Přitom stačilo přidat do krabice několik náhradních, které by se pro účely této hry využily.

Pokud některý z žetonů sestřelíte, můžete si jej přidat do svojí armády, ale pouze jako nestranného válečníka, kterého mohou odchytit ve třetím okruhu lovci talentů soupeře. Druhý okruh umožňuje pojistit si ve svých řadách žetony bojovníků, pokud se vám podaří vstoupit na políčko s pavoukem. To označuje takzvaný válečnický klub. Tím některý z vojáků vstoupí přímo na vaši stranu.

No a v závěrečné aréně válečníků se pak budete muset utkat se soupeřovými svěřenci a pouze ten, který přežije a hodí hnědou barvu na kostce, může vítězně zvednout ruce nad hlavu.

Hra Aréna válečníků je stále závislá na náhodě. Pokud vám nebudou padat na kostce správné barvy, můžete strávit spoustu času na prvních dvou okruzích. Ale hra vás za to naštěstí dokáže i odměnit, protože zase budete mít velkou armádu postav / žetonů. A to znamená, že až se vám konečně podaří odlepit od země a dorazit do arény, můžete svého soupeře snadno rozdrtit.

Na hře se nám líbí několik zajímavých nápadů skloubených dohromady. Jako samostatná hra by asi úplně neobstála, ale protože máte v krabici na výběr hned několik zábavných her, pěkně krabici doplňuje o trošku komplikovanější hru pro starší publikum.

Zpracování souboru her Spiderman Sense je kvalitní. Velmi chválíme tloušťku žetonů, které bez problémů vydrží hrubší zacházení, které je při střelbě potřeba. Škoda, že některé herní plány jsou součástí krabice nebo jiných dílků, ale jedná se o pochopitelnou úsporu místa a nákladů. Díky tomu si Spiderman Sense zachoval cenu ostatních souborů her.

Spiderman Sense není úplně nejlepším souborem her z nabídky společnosti Bonaparte, ale svoje téma zpracovává dobře. Některé drobnosti sice do spidermanovského ladění hry příliš nezapadají, jako například klany bojovníků, ale celkově jsou všechny komponenty pěkně zdobené tematickými kresbami a hry jsou dostatečně jednoduché a vyladěné. Pro dětské fanoušky pavoučího muže tak je soubor her Spiderman Sense pěkným dárkem.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 15% za dětský pohled.

Recenze: Soubor her Spiderman Sense

+ originální nápady
+ akční střílení