Recenze: Star Trek Five-Year Mission

star-trek-five-year-mission-22

Mise do vesmíru nejsou žádná dovolená na víkend. Je to práce, které obětujete měsíce a roky. Každý průzkumný let na hranice známého světa s sebou nese nejen nebezpečí, ale především nejistotu. Z roku se může stát pět a z plánovaného návratu se mohou zbýt jen roztříštěné trosky plavidla na nějaké zapomenuté oběžné dráze. Tohle není úkol pro žádná ořezávátka.

A právě proto jsme k jeho řešení pozvaní my. Budeme dělat společnost hned dvěma velkým kapitánům Enterprise, kteří se setkali ve víru těch nejméně pravděpodobných událostí. Můžeme se k nim připojit v deskové hře Star Trek: Five-Year Mission, kterou vydala firma Mayfair Games a vytvořil ji David E. Whitcher (Nitro Dice, Tahiti). Jeho novinka nese nálepku roku 2015.

Na hráče pod víkem s oběma posádkami při jejich prvním setkání najdou řadu zajímavých komponent. První v řadě je oboustranná herní deska, která zobrazuje na každé straně jednu z lodí – U.S.S. Enterprise NCC-1701 nebo NCC-1701-D v závislosti na tom, za kterou posádku se budete chtít s nebezpečím poprat. Každá strana obsahuje šest barevných puntíků a také symboly hodnot kostek.

star-trek-five-year-mission-02

O trochu menší jsou pak desky věnované jednotlivým hrdinům. Je jich sedm a i ony jsou oboustranné, vždy věnované posádce z jiných časů. Na každé z nich ale najdeme jedinečné textově popsané vlastnosti a také dva boxy pro odkládání kostek akcí a zranění. Právě kostky jsou to hlavní, co v krabici dostanete a také jediným prostředkem, jak celou vyhrocenou bojovou situaci zachránit. Je jich celkem pětatřicet a to ve třech barvách – nejvíce je modrých a červených (14) a k nim patří ještě sedm žlutých.

Celkový dojem pak dotváří přesýpací hodiny, jeden žeton poškození Enterprise a především 112 karet poplachu. Ty se dělí do tří úrovní – modré, žluté a červené (jak jinak). Ty přináší vesmírné lodi hráčů nějaké to poškození, ale také po vyřešení mohou přinést hráčům nějaké výhody. Vše pak doprovází fotografie z filmů / seriálu.

Na úplném začátku partie se musí hráči dohodnout na obtížnosti, kterou by chtěli zdolat. Podle toho si stanoví cíl, tedy počet bodů, kterých musí dosáhnout v různých úrovních poplachů. Druhé rozhodnutí hned následuje a provází ho otázka, jestli se hráči postaví nepřátelům po boku kapitána Kirka nebo Picarda. Odpovídající loď si položí hráči do středu stolu a ozdobí ji jedním žetonem poškození. Protože plavidlo teprve vyrazilo z domovského přístavu, je zatím nablýskané a nepoškozené.

star-trek-five-year-mission-05

Potom si hráči rozdělí desky posádky. Hráči si vyberou nebo svoji roli dostanou náhodně ze všech postav v nabídce. Každý hrdina pak dostane pět kostek – dvě červené, dvě modré a jednu žlutou – a položí si je vedle svého plánu. Zbývající kostky začínají svoji pouť stranou na hromádce. Teď už zbývá jen rozdělit karty na tři druhy a odstranit z nich karty specifické pro druhou posádku. V modrém balíčku najdou kartu „To boldly go“ a položí ji jako první do hry (zahájí tak sloupeček pod modrým balíčkem).

A výprava začíná. Každý hráč má ve svém tahu čtyři úkoly. Všechno začne tím nejméně příjemným, tedy odhalením nové karty poplachu. Výběr je volný z libovolného ze tří balíčků. Hráč položí novou kartu do jejího sloupečku, kde zůstane, dokud se s ní hráči nevypořádají. Někdy se musí průzkumníci kartě postavit, jindy jim bude překážet delší dobu (takové karty z minulých tahů právě teď opět provedou posádce nějakou neplechu). A některé mají okamžitý efekt. Záleží vždy od typu karty.

Potom si hráč může doplnit kostky, pokud jich má méně než pět. Všemi kostkami pak hodí (může i těmi, které má na plánu v akčním boxu) a přesune je do akční oblasti na svém plánu. Právě tyto kostky pak může libovolným způsobem rozmístit na aktivní poplachy a pokusit se tak s nimi vypořádat. Kostka musí odpovídat jak barvou, tak hodnotou políčku, na které je umisťována (někdy může mít hodnotu vyšší nebo nižší, jindy musí být položeno více kostek současně).

star-trek-five-year-mission-08

Pokud se podařilo tímto způsobem hráči zakrýt poslední políčko na kartě, může ji odložit stranou. Do bodovací části zavítá ale pouze v případě, že má v levém horním rohu ikonu vesmírného letectva. Ostatní karty jdou přímo na odkládací balíček a použité kostky zpět do zásoby.

Některé události mohou zranit členy posádky. Takový hráč musí jednu z kostek v akčním boxu přesunout do oblasti zranění a bude tak mít menší počet kostek k použití, protože i zranění se počítají do celkového počtu pěti. Právě proto je dobré mít v posádce doktora, který může léčit účinněji. Ale hrdinové se mohou léčit i sami (jednu kostku), pokud se vzdají tahu.

Problémy se ale nevyplatí nechávat dlouho nevyřešené. V případě, že se poplachů v jedné barvě nashromáždí příliš a měla by být přidaná čtvrtá karta v pořadí, hráči tu nejstarší přesunou do hromádky nevyřešených. V případě, že by měli dostat pátou takovou kartu, partie končí prohrou.

star-trek-five-year-mission-11

Jiné útoky ale budou mířeny přímo na loď. Ta něco vydrží, ale přesto ji hráči mohou s využitím červených kostek opravovat. Tato poškození jsou ale také druhou cestou, jak mohou hráči prohrát, pokud je jejich loď zničena. To veselejší zážitky čekají na hrdiny, pokud se jim podaří splnit bodový limit ve všech barevných kategoriích. V takovém případě jejich loď přestála svá nebezpečí a splnila misi.

Star Trek: Five-Year Mission je kostkovou kooperativní hrou s oblíbeným sci-fi tématem. To tu ale je prostě plácnuté na hru, která by mohla klidně být o nebezpečích pěstování kávy. Už to samotné hru řadí do poměrně neobsazené kategorie, ale to současně nijak nesnižuje její kvality. Ty totiž umí překvapit, protože tahle novinka patří rozhodně ke kvalitní rodinné zábavě, ačkoliv se v ranku her o spolupráci řadí do ranku těch jednodušších.

Hráči dostanou do ruky kostky, se kterými si musí poradit. Do cesty se jim postaví řada náhodných událostí, které mohou být jednorázové, nebo se může jedna o útoky na jejich životy. Díky široké nabídce karet je boj o přežití velice variabilní a zajímavý.

star-trek-five-year-mission-15

Na hře pak není nejzajímavější ani tak volba kostek, která je často samozřejmá, ale samotný výběr sloupce, ve kterém odhalit další kartu. Počty rychle přibývají na všech pozicích, ale právě na to si musí dát hráči pozor. Kdyby jim počet problému přerostl přes hlavu, mohou se brzy setkat s nepříjemným pocitem „GAME OVER“.

A přesto, když jsme mluvili o jasném použití číslic a barev, později ve hře to není tak docela pravda – tady musí hrdinové volit mezi využitím kostek k opravě. Ale mnohem důležitější je rozhodování mezi několika kartami. Tady je dobré opravdu poctivě spolupracovat, protože jen tak mohou hráči prodloužit svoje přežití. Pěkně funguje efekt zranění, který hráčům ubírá kostky, a tak jim prakticky svazuje ruce v jejich snažení.

Partie je rychlá, protože jednotlivé tahy se s ničím nezdržují. Navíc všichni účastníci jsou stále zapojení a sledují vývoj a osudy vlastní lodi. A minimum se sice tváří být pevně stanovené na třech hráčích, ale to záleží pouze na tom, jestli jste ochotní ovládat více postav. Potom hra může stejně dobře fungovat i ve dvou. Herní doba je většinou hodně podobná (a závislá na obtížnosti) a dosahuje nějakých 45 minut.

star-trek-five-year-mission-20

Star Trek: Five-Year Mission nevzbuzuje žádné nadšení, když jej poprvé vidíte. Grafika a zpracování je veskrze průměrné, včetně ilustrací převzatých z originálů. Jenže pak začnete hrát a pochopíte, že síla téhle hry netkví v grafice, krásných kostkách nebo figurkách. Tady dostáváme zábavu a hratelnost, která by měla být kooperativním hrám vlastní. Star Trek: Five-Year Mission zvládá svou misi pobavit nás s bravurou.

AutorDavid E. Whitcher
VydavatelMayfair Games
Počet hráčů3 - 7
(5 voters)
KategorieDice, Movies / TV / Radio theme, Science Fiction
MechanismyAction Timer, Action/Event, Communication Limits, Cooperative Game, Dice Rolling, Die Icon Resolution, Pattern Building, Re-rolling and Locking, Set Collection, Variable Player Powers
RozšířeníStar Trek: Five-Year Mission – Janice Rand / Wesley Crusher Promo
RodinaComponents: Sand Timers, TV Shows: Star Trek (various)

Recenze: Star Trek Five-Year Mission
Star Trek: Five-Year Mission je fajn kooperativní hrou, která se nejlépe hodí pro rodiny, méně náročné hráče.. nebo pro trekkies. Všichni si ji užijí a to navzdory velmi průměrnému zpracování. Celkový zážitek ne úplně dobrý první dojem nahrazuje a nabízí příjemné použití kostek pro přežití ve vesmíru. A u toho jste náhodou na palubě Enterprise a řítíte se nepřátelským územím. Je možné snadno prohrát, ale právě proto si mohou hráči na začátku volit rovnou z šesti úrovní obtížností. Přesto vznikla povedená rodinná zábava. Se Star Trek: Five-Year Mission bychom se na tak dlouhou cestu možná i vydali..

+ zábavná kooperace
+ více úrovní obtížnosti
+ hráči jsou pod tlakem