Recenze: Star Wars Klonové války – droidi útočí

4.4

Hvězdná mapa nezná odpověď. Koukám na ni bez úspěchu už několik hodin, ale žádná planeta nejeví známky toho, že by se na ní ukrývala vojenská základna Republiky. Nepochybuji o tom, že takové místo by muselo přitahovat pozornost od toho, jak přilétají a odlétají lodě s nákladem. Všichni ti vojáci přece musí něco jíst.

Do konfliktu se zapojí i další armáda, se kterou ani Jediové nepočítali – hráči. Umožní jim to hra Star Wars: Klonové války, která je založena na systému Pandemic. Autorem původního konceptu je samozřejmě Matt Leacock. Ale tato hra posloužila pouze jako myšlenkový základ pro přepracování Alexandaru Ortloffovi, který je podepsaný jako designér pod tímto boxem. Hra vychází s licencí Disney a v produkci Z-Man Games. My se můžeme radovat z toho, že i do předaleké galaxie dorazila čeština zásluhou firmy ADC Blackfire.

Na víku protáhlého boxu vidíme staré známé hrdiny, ale ani jejich síla nám nemůže zabránit v otevření boxu. Odhodlání je velké, takže s nadšením průzkumníka rozložíme do středu stolu mapu galaxie. Na startovní pozice stupnic invaze a postupu umístí hráči ukazatele. Sami si vyberou každý svého hrdinu Jedi, získají jeho kartu a umísti figurku na startovní planetu, kde je právě v nasazení.

Ještě než obsadí většinu planet figurky droidů, je třeba zvolit hlavního zlosyna, připravit stranou jeho kartu a také balíček. Poté už začne invaze na planety, a to podle náhodně otočených karet invaze z hromádky zamíchaných karet. Hráči tak položí po třech droidech na dvě cílové planety, pak dva a jednu dalších figurky dle dalších otočených karet. Pak už zbývá jen připravit další balíčky – jednotky a mise, ze kterých se objeví startovní nabídka.

Hráči se v každém kole postupně dostanou k provedení čtyř akcí. Ty mohou rozdělit mezi přesun mezi planetami. Jednoduše přeletí po čarách na jednu z nejbližších planet v sousedství, kde se právě jejich Jedi nachází.

Při přeletech budou hráči hledat planety podle svých misí a plnit jejich úkoly. Každá taková mise má předepsanou planetu, kde ji lze splnit s pomocí hodu kostkou a s podporou ostatních Jediů, kteří se na této planetě nacházejí. Pokud hráč při svém pokusu dosáhne dostatečného počtu bodů, splní jej a získá odměnu. Poté odhalí novou misi. Ať už uspěje nebo ne, obvykle si musí poznačit nějaké zranění pro svého hrdinu. Na svoji podporu mohou hráči také používat karty jednotek, které usnadní útok, obranu nebo přesun.

Ale hrdinové to nebudou mít zdaleka tak jednoduché. Zlosynové se ihned po odehrání tahů začnou mstít. V první řadě otočí horní kartu balíčku zlosyna a provedou její efekt. Mezi kartami se může objevit karta Planeta v obležení, která na některou z planet umístí tři droidy. Především ale hráče čeká další fáze, kterou je invaze na planety. Zde se podle náhodně otočených karet planet objeví na mapě noví droidi. Pokud by na některé planetě měli být více než tři droidi, místo toho je tato planeta okupovaná a hráči na ni umístí žeton blokády.

S každou takovou katastrofou se posouvá žeton ohrožení na stupnici a s ním se také blíží možná prohra. Pokud by totiž ukazatel ohrožení dorazil na konec své cesty, a tedy na poslední políčko dráhy, tým hráčů prohrál. Oproti tomu pokud se podaří hráčům splnit všechny mise, které si připravili do startovního balíčku, mohou slavit malé a nenápadné vítězství ve velké galaktické válce.

Star Wars Klonové války je přechodem od Pandemicu někam dál. Skoro bychom hru označili jako takový Pandemic Next, tedy pokračovatele, který buduje na úspěších hry, ale přináší haldu nových nápadů a dělá ze zážitku něco naprosto jiného. V jádru se sice jedná o stejnou hru, ve které pořád otáčíte karty a podle nich rozmisťujete na plán nové přírůstky – tentokrát figurky.

Ale putování hráčů po mapě tady má smysl, protože plnění misí je to, co vás požene dopředu. Na rozdíl od shánění nezajímavých sad karet to tematicky funguje a nečekaně také baví. Hráči stále musí myslet na zadní vrátka a nemohou se bezmyšlenkovitě rozběhnout na všechny strany ve snaze plnit mise. Na to je hrozba posunu žetonu ohrožení příliš blízká a reálná.

Kromě záplavy figurek droidů jsou tu záporáci, kteří jsou fyzicky přítomní na mapě a dodávají hře opravdovou šťávu svými kartami. Díky tomu nejde jen o neustále přidávání nových figurek a jejich odstraňování, ale k tomu přibývá další úroveň nebezpečí. Navíc jejich přidání do hry navyšuje celkovou již tak velmi dobrou variabilitu.

Hra umožňuje velmi chytře a jednoduše zvyšovat obtížnost. To proto, že je po celou dobu výborně vyvážená a každá akce má svoji pevně danou cenu. Po dobu hry má tým opravdu reálnou šanci vyhrát, ačkoliv se současně blíží jeho zkáza.

Na rozdíl od původního Pandemicu tu není tak výrazný problém s různými počty hráčů. Hra je výborná ve dvou. Ale aby se to nepletlo, tak nyní je nově s více hráči o kapku jednodušší, protože tým má více prostoru – mohou si rozdělit úkoly. Ve vyšším počtu hráčů počítejte s protažením herní doby. Ovšem kde hra překvapivě září je sólový zážitek. A dokonce tu ve více hráčích neřádí tolik ani problém jednoho dominantního hráče (tzv. alfa).

Hra umí překvapit. A k tomu se přidává také vynikající zpracování, které je plné ilustrací a hlavně figurek. Pravidla jsou napsaná přehledně a umožní rychlé naučení a vstup do partie.

Star Wars: Klonové války je hrou, která z řady Pandemicových her má bez jakýchkoliv pochyb nejlepší a opravdu zajímavou atmosféru. Je to mix náhody a plánování ve světě, který vás bude bavit. Hráči se musí úspěšně poprat s mnoha nečekanými nástrahami, ale vítězství je reálné. Ale i prohra někdy pobaví a hlavně se máte tendence ke hře vracet. Star Wars: Klonové války jsou příjemně variabilní, vyváženou a zábavnou hrou, která postaví hráče v marném boji proti hře a stormtrooperům.

+ skvělí záporáci
+ hráči mají nový smysl
+ variabilita