Recenze: Stranger Things – Attack of the Mind Flayer – všechno vzhůru nohama

Kdo by věřil, že strašliví demogorgoni jsou jenom předvojem všeho zla. Za trhlinou, o které nikdo z obyvatel městečka Hawking netuší, kráčí věčným šerem stvoření děsivé za všechny možnosti našich smyslů. Ze světa Vzhůru nohama natahuje svá neviditelná chapadla a pod svoji kontrolu dostává nejen stvůry a zvířata, ale i lidi. Dávejte si pozor, s kým se kamarádíte!

Všude se o nich mluví. Jedenáctka, Dustin, Billy nebo Will čelí dosud největšímu nebezpečí ve čtvrté řadě. A pokud vám těch pár dílů seriálu nestačí, je tu nášup. Ten se jmenuje Stranger Things: Attack of the Mind Flayer a jeho hlavním hrdinou je strašlivý mozkožrout. Hru vytvořil Joey Vigour a o vydání se s licencí Netflixu postarala firma Repos Production. A společnost ADC Blackfire nezaváhala a zařadila ji do svého portfolia lokalizovaných her.

Čelní strana malé, ale vysoké krabice, klame tělem. Vypadá anglicky a nevidíme ani českou vlajku. Ale mezi pěticí hlavních hrdinů, kteří jsou na druhé části víka ve světě Vzhůru nohama, vás dovnitř na své dobrodružství z osmdesátých let nalákají tak jako tak. Uvnitř na všechny zájemce čeká deset velkých kulatých žetonů postav. Ty mají čelní stranu z tohoto světa, zatímco tu druhou zatemněnou, která naznačuje stav omráčení. Jednotliví účastníci partie si každý jednu postavu vyberou a položí ji barvitou stranou vzhůru.

Základem zážitku je ale velký balíček karet. S jeho pomocí (konkrétně s pomocí karet vaflí a mozkožroutů) si hráči rozdělí svoje role. Většina zůstane příčetnými lidmi, ale jeden nebo víc (podle počtu hráčů) hrdinů bude už od začátku pod kontrolou nepřítele. K jedné obdržené dostane hráč další tři náhodné karty z balíčku. Do zbývajících karet rozdělených na tři stejně velké hromádky přidají hráči vždy po jedné náhodné kartě setkání.

Tah hráčů postupuje ve směru hodinových ručiček a všichni se neustále střídají bez ohledu na to, jakou ze dvou tajných rolí hráči mají. Na začátku každého tahu si hráč dobere jednu kartu z balíčku, a položí ji před sebe. Ani v jednom případě si kartu neponechá pro sebe, ale místo toho ji obvykle dá libovolnému jinému hráči, který není omráčený. Před tím se může poradit s ostatními, může se nechat přesvědčovat a domlouvat na adresátovi karty.

Její nový majitel si musí kartu ihned přidat do ruky a tím může dojít hned k několika situacím. V případě, že takto hráč získal kartu Tvrdý náraz a má jich o tři více než karet Pomocná ruka, pak je ihned omráčen a z partie vyřazen. Otočí svůj žeton, aby tuto skutečnost nikdo nepřehlédnul. Naopak pokud dostane od někoho kartu mozkožrouta a má jich o tři více než karet Vzpomínky, pak je ovládnut a stává se členem mozkožroutova týmu.

Třikrát za partii se objeví ale kromě těchto karet dobrodružství také nějaké to náhodné setkání. V tu chvíli nejenže se musí hráči zařídit podle pokynů na kartě. Ta může situaci ve hře trochu změnit nebo zamíchat, ale stále základem všeho jsou role a přání jednotlivých hráčů a jejich spojenectví.

A tak se v rámci této fáze setkání odehraje ještě jedna část, které se zúčastní úplně všichni. Ta umí pořádně zamíchat vývojem celé partie. Každý z hráčů vybere ve své ruce karty, jednu pošle tajně obrázkem dolů svému soupeři po levé ruce a druhou soupeři po pravé ruce. Každý z účastníků partie tedy dvě karty odevzdá, ale dvě také získá. Nesmí se na ně ale zatím dívat. Nejdříve je zamíchá spolu s ostatními kartami, které v ruce má. Díky tomu nebude vědět, kterou novou kartu dostal od hráče po levé ruce a kterou dostal od hráče po pravé ruce.

Partie pokračuje dál střídáním, dobíráním a předáváním karet ostatním. Tohle rozdávání je hlavní náplní celého souboje mezi světem v Hawkingu a světem za portálem. Situace se může vyvinout dvěma způsoby – buď ze hry vypadnou všichni hráči kromě posledních dvou nebo čas uběhne až do momentu, kdy se z balíčku objeví třetí setkání. V obou případech partie končí a obě skupiny hráčů se postupně projeví. Pokud se některému hráči po celou dobu podařilo vyhýbat chtivým chapadlům mozkožrouta, tak vyhrává on a jeho tým. V opačném případě vítězí všichni hráči pod kontrolou stvůry ze Vzhůru nohama.

Stranger Things: Attack of the Mind Flayer je týmová party hra plná zrádců a nejistoty. Její princip je velmi originální. Možná byste čekali, že ve hře se skrytými rolemi bude nějaká dedukce. V tomto případě ale nedostáváte žádné vrstevnaté indicie, ale pouze jeden náznak, který lze potvrdit nebo to jednoduše risknout. Je pouze na rozhodnutí každého, co zvolí.

Středobodem je předávání karet, které se odehraje v každém kole. Na začátku partie je to ale střelba naslepo, protože hráči toho moc nevědí. Později ale lze hrát chytře, pomáhat spoluhráčům a škodit nepřátelům. Především by si ale hráč měl ponechat dostatek obranných karet, které snižují účinek karet Mozkožrout a Tvrdý náraz.

Hra neměla od počátku své existence toto téma. Vyšla totiž už v roce 2019 jako GROWL s tak nějak očekávaným vlkodlačím tématem. To je ale hodně ohrané, zvlášť u takovéhoto druhu her. Proto jsme rádi, že se dostala krabička na pulty obchodů a na naše hráčské stoly až v této nové verzi s velmi populárním tématem. To se navíc ke krabici překvapivě hodí, protože nervozita z neznámé dimenze funguje spolehlivě.

Základním problémem je vyřazování hráčů. K tomu může v rámci štěstí a smůly dojít kdykoliv a to způsobí, že zbytek partie sleduje. A těch vyřazování se děje hodně. Pokud tedy patříte mezi ty, kteří se snadno potom stanou znuděnými, zvažte, jestli je hra pro vás. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že herní doba je pouze něco kolem patnácti minut.

Na rozdíl od mnoha podobných her není třeba nikoho, kdo by hru řídil. Všichni se účastní a takových zájemců o zážitek z Hawkingu může být až deset. A právě ty vyšší počty jsou skvělé, protože hráči napravo a nalevo od vás o vás sice vědí nejvíce informací, ale většinu času lze útočit na jakéhokoliv hráče sedícího u stolu.

Hráči si na začátku rozdají role, a pokud jich je víc než pět, pak se o svých rolích dozví i dopředu. V opačném případě ale nevědí ani lidé, ani ti kontrolovaní mozkožroutem, kdo je kdo a musí si to postupně zjistit sami. K tomu nejlépe fungují setkání a není jednoduché spolupracovat, pokud nevíte, jestli s vámi někdo je. Pokud se pak potřebujete rozhodnout, komu poslat kartu Tvrdý náraz, je to problém.

Z hlediska zpracování vás hra nemá příliš čím překvapit. Nabízí licenci, takže se dočkáte portrétů všech hlavních hrdinů (chybí Hopper), ale samotné karty té grafiky zase tolik nenabídnou.

Celkově vzato je ale Stranger Things: Attack of the Mindflayer hrou, která sází na originalitu a daří se jí to. Nenabídne sice zábavu pro každého, ale pokud máte rádi bláznivou výměnu karet, napětí a zajímavou bitvu dvou skupin. Pravidla jsou jednoduchá, ale hra dokáže překvapit pokaždé jinými setkáními. Ty ovlivní samotné hráče, ale celkově už jsou dávno ovlivnění svojí náklonností ke stejnojmennému seriálu. Právě z nich (a že jich není málo) se budou počítat zájemci o tuto novinku.

Stranger Things: Attack of the Mindflayer je dynamická zábava dvou znepřátelených stran, ale identita jednotlivých účastníků partie není dopředu známá. Postupně lze ostatní vyřazovat a ve třech k tomu určených kolech, jejichž pozice v partii je nejistá. Hra je zajímavá, i když především její první část je velmi náhodná. Ale ono to platí pro celou hru, které vládne štěstí. Stranger Things: Attack of the Mindflayer nabízí originální pojetí a populární téma, ideální kombinace.
+ populární téma
+ originální pojetí
+ možnost se bránit