Recenze: Numerix – počítání, které baví

Numerix - balení

Plus, mínus, krát a děleno. Čtveřice kamarádů, kteří u mne zazvonili, když mi bylo šest. Od té doby nikam nejdu bez nich. Jsou se mnou v mojí hlavě. Nikdy mne nenechají ve štychu a já jim občas za odměnu dám něco spočítat jen tak pro zábavu. Kdo jsem? Pracuji jako výzkumný pracovník v NASA a pomáhám dostat vesmírná plavidla na oběžnou dráhu.. Chtěli byste si to taky zkusit? Nechte znaménka zazvonit i u vašich dveří.

Čas od času zabrousíme ze světa zábavy do trochu vážnějšího místa. To představují hry, které sice stále přináší legraci, ale současně je jejich velice důležitou součástí schopnost učit. A to je právě případ Numerixu od nové české firmy Loris Games. Přesto se vydání Numerixu datuje ještě do loňského roku 2012 a pod jeho vznikem najdete hned sedm jmen – Jan Daněk, Jiří Daněk, Jiří Dvořák, Jiří Simonides, Ondřej Kareš, Kryštof Kozák a Jan Dřevíkovský, který je současně i autorem grafiky.

Jestli čtete naše recenze pozorně, asi jste si všimli, že autoři jsou podobní, jako u vzdělávacích her společnosti SCIO vzniklé pod záštitou evropských fondů. Na našich stránkách jste si přečetli před dvěma roky recenzi hry Ekopolis (recenze) a už brzy také horké novinky, která dorazila do škol v tomto roce – Multipolis (už brzy recenze).

Numerix - připravená hra

Krabička je malá a odpovídá obsahu, který uvnitř najdete. Stejně tak víko rovnou ukazuje kostky, které jsou základem všeho, co vás čeká. Jakmile dáte víko stranou, odhalíte pytlík s řadou nejrůznějších kostek – dvě bílé s matematickými symboly (jedna pro sčítání/odčítání, druhá pro dělení/násobení) a také tři různé kostky pro desítky, jednotky a čísla mezi jedničkou a dvacítkou. Všechny tyto číselné kostky dostanete ve dvou barvách – v červené a modré.

V pytlíku s nimi sídlí také čtyři figurky pro hráče. Teprve pod pytlíkem leží herní návod hned s pěti variantami hry, oboustranný herní plán a také tabulku s výpočty. Zde jednoduše v průsečíku dvou hozených kostek najdete výsledek násobení a sčítání.

Ještě než se ale pustíme do výpočtů a hraní, musíme se ještě jednou podívat na kostky. Zatímco pro nejjednodušší verzi použijete kostky s čísly od jedné do deseti, případně do dvaceti, pro vytváření vyšších hodnot zkombinujete jednotkovou a desítkovou kostku dohromady. Tím dostanete číslo mezi 1 a 99.

Numerix - rozehraná hra

Důležité v Numerixu jsou obtížnosti, jejichž rozpis najdete pro každou početní operaci na zadní straně pravidel. Někde jsou tři, ale jinde jich je až pět. Liší se pak ve využití některých specifických kostek. Čím vyšší obtížnost, tím vyšší hodnoty vám mohou na kostkách kombinací padnout.

Přeskočíme nyní úplně tu základní verzi určenou pro školy a hodiny matematiky a pro základní popis si zahrajeme rodinnou hru Spirála. K ní budete potřebovat herní plán otočený nahoru stranou, na které najdete cestu svažující se po spirále od okraje ke středu. Po cestě najdete také několik zpáteček, ale nejdůležitější je samotná trasa.

Spirála je současně právě tou hrou, které se mohou účastnit i hráči s rozdílnými početními schopnostmi. Podle sebedůvěry si vyberou obtížnost tak, aby dané výpočty ještě uměli, ale aby byla šance, že čas od času udělají chybu. Podle toho vyberou mezi kostkami ty, které budou potřebovat. JE ale pravděpodobné, že každý ze soupeřů bude potřebovat podle úrovně trochu jiné kostky.

Numerix - kostky

Nyní je čas vybrat si figurku a společně s ostatními ji umístit na políčko start. To je současně také mávnutím startovacího praporku a signálem k začátku partie. Začínající hráč hodí kostkami, které mu určí operaci a také dvě číslice – jednu červenou a jednu modrou. Teď je čas, aby ukázal, jak dobře umí počítat, protože čísla musí vyslovit a pak také odhalit výsledek. Ostatní hráči jej zkontrolují.

Jako odměnu za správnou odpověď postoupí kupředu na spirále. Počet kroků mu určí hod desetistěnnou kostkou. Díky tomu je hra napínavá a ani nejlepší hráč a matematik nemá vítězství jisté. To zároveň představuje dobrou motivaci pro menší děti, které občas udělají chybu, ale přitom stále mají šanci na vítězství. Špatná odpověď způsobí jen, že se nemůžete pohnout vpřed, ale žádný trest vás nečeká.

Ale jsou zde ještě dvě další speciality. První z nich jsou vracečky označené žlutou barvou. Z takového místa se musí hráči vrátit po směru šipky o několik polí zpět. Mnohem zajímavější je ale možnost se mezi hráči navzájem vyhazovat – na jednom místě může stát vždy pouze jedna postavička. Vyřazená figurka se ale nevrací úplně na start, místo toho se vrátí jen na nejbližší modré políčko.

Numerix - herní plán

Vyhrát může hned několik hráčů. Jakmile totiž dorazí do cíle hráč, ještě je třeba dohrát kolo, aby měli všichni rovné podmínky. Díky tomu mohou do finiše dorazit i další. To je další velice příjemná motivace pro menší hráče a díky tomu není Numerix nijak frustrující zábavou.

Tahle zábava je nenáročná a vhodná pro hráče všech věků. Nenásilně trénuje matematiku a přitom není pravidly o moc obtížnější, než třeba Člověče nezlob se.

Duel je druhou hrou, která se odehrává na druhé straně herního plánu. Ta je rozdělena napůl a pro tuto hru je určena horní část s cestou po šlahounu. Výstup se skládá z deseti políček, z nichž první má číslo jedna a je startovní. Ještě před začátkem hry, když už mají hráči umístěné své figurky na startu, si musí určit obtížnost a aritmetickou operaci, ve které budou soupeřit. Ke hře budou potřebovat ještě jeden žeton (lze využít cokoliv, pravidla doporučují některou z nepoužitých kostek).

Numerix - rozehraná hra

Tentokrát všichni počítají stejný příklad. Ten, kdo si první myslí, že ví správný výsledek, si vezme žeton ze středu stolu a ohlásí ostatním číslo, ke kterému dospěl. Ostatní mají šanci ho usvědčit z omylu a pouze ten hráč, který jako první řekl správný výsledek, se posune vpřed. Vítězem se stává ten, kdo dorazí jako první do cíle.

Duel je hrou bez náhody. Místo toho se navzájem hráči předhání v rychlosti. To je velice důležitý prvek pro zdokonalení počtářských dovedností. Nevýhodou je situace, kdy hráči nemají stejné schopnosti, pak je jeden z nich zvýhodněný. Proto je tato hra lepší mezi spolužáky nebo stejně starými kamarády a není tak vhodná pro hraní s rodiči.

Šlahoun využívá i varianta pro školy. I zde hráči soupeří ve čtveřicích o to, kdo dorazí do cíle. V podstatě se liší pouze tím, že je více skupinek, každá se svojí kopií hry.

Numerix - detail herního plánu

Oproti tomu Přetahovaná je zábavou rovnou pro týmy. Tady už je opět možné zařadit hráče s různými schopnostmi, kteří by ale měli být napříč týmy vyrovnaní. Tady se opět nabízí rodina. Hráči využijí poslední část herního plánu s řadou sedmi políček. Libovolnou figurku umístí do středu plánu na políčko start, odkud se snaží spoluhráči utéct druhému týmu na svoji stranu, kterou si vyberou.

Pak už záleží jen na vás, jestli se budou hráči střídat ve výpočtech, kdy si každý hodí svými kostkami (vhodnější pro děti) nebo budou mezi sebou soupeřit ve dvojicích (pobaví i starší děti a dospělé) o to, kdo vypočítá příklad rychleji. Za správnou odpověď nebo vítězství v souboji hráč posune figurku o jedno políčko směrem ke svému cíli. Tým, kterému se podaří dosáhnout svého cílového políčka, se stává vítězem.

Tady Numerix přidává do zážitku více hráčů, kteří musí spolupracovat. Sice pouze nepřímo, ale každá chyba se tady počítá, protože přibližuje soupeře k vítězství. Připomíná tak vlastně takové hokejové nájezdy. Tuhle hru považujeme za ze všech nejzábavnější. Důvodem je také to, že je vhodná pro hráče různých dovedností a přitom neobsahuje žádnou náhodu.

Numerix - kostky

Jako poslední variantu jsme počítali upravení každé z už zmíněných her o dodatečné pravidlo v podobě časového limitu. Na každý příklad tak hráči mají jen pevně daný čas a nemohou přemýšlet příliš dlouho. I tento tlak pak prospívá učení.

Numerix je v první řadě numerická pomůcka pro hodiny matematiky na základních školách a pro výuku doma. Teprve v druhém sledu jde tady o vítězství nad soupeři. Hlavním cílem je něco se naučit. Zpracování je jednoduché, ale hra nic složitějšího ani nepotřebuje, protože všechno se točí hlavně kolem kostek.

Nejzajímavější na hře je fakt, že mohou v jedné partii hrát i děti na různých počtářských úrovních. Kostky to elegantně umožňují a dokonce hráčům dávají zabrat, když střídají nejen číslice, ale také aritmetické operace vždy mezi dvěma příbuznými. Co byste ale nečekali je fakt, že vám nakonec takováto matematická hra potrénuje i reflexy. A je to opravdu tak, jen si stačí vybrat správnou variantu hry.

Numerix - detail herního plánu

Tahle recenze neměla za cíl až tak úplně hodnotit tuhle krabičku, ale především vám ji představit. I s takovouhle pomůckou se mohou vaše děti setkat ve škole a vy si ji dokonce můžete pořídit domů, kde můžete procvičovat počítání na vlastní pěst. A dokonce si u toho vyzkoušíte tyto schopnosti i vy..

Recenze: Numerix – počítání, které baví
Numerix je v první řadě výuková pomůcka, takže bychom po ní vlastně ani víc neměli chtít. O to větší překvapení je, že za svoje peníze dostanete her hned několik. Všechny využívají šikovný systém několika kostek, které vám vždy vytvoří nějaký matematický příklad. A je pouze na hráčích, jestli jej správně z paměti vyřeší. V rodinné hře Spirála dokonce nabízí hra neuvěřitelnou možnost zahrát si proti sobě i v případě, že soupeři mají rozdílnou úroveň znalostí. Nastavitelných obtížností je zde celá řada a zahrnují různé kombinace kostek a také početních úkonů. Celkově hra velice dobře trénuje matematické schopnosti, ale překvapivě také pobaví. Do školy by měla být zavedena jako povinná pomůcka do hodin matematiky, ale můžete o ní klidně uvažovat i domů..

+ více her
+ vhodné pro školy i domů
+ dostatek kostek