Recenze: Tantrix Pocket – barevní hadi v kapse

Tantrix Pocket - balení

Kdysi jsme byli velcí hadi. Dlouzí a nebezpeční. Lidé před námi utíkali, protože v jejich světě se traduje, že pokud má had křiklavou barvu, je zaručeně velmi jedovatý. Není jednoduché si ulovit kořist, když před vámi všichni lidé utíkají. A tak zasáhla evoluce. Z dlouhých nebezpečných hadů se staly zdánlivě bezbranné žížaly. Malí hadi, kterých se lidé nebojí a rádi je vezmou do ruky. Jenže náš jed není o nic méně účinný, než byl dříve. Tohle evoluce vymyslela dobře.

Kapesní a malé hry jsou velmi populární. Není tak divu, že se často dočkáme i menší verze původně stolní hry. A to je i případ Tantrixu (recenze). Jeho autorem je Mike McManaway. Tentokrát k nám ale hra přicestovala v mnohem menším balení. Za jejím vydáním ale stojí stále stejnojmenná společnost Tantrix.

Ve žluté krabičce nepravidelného tvaru, která je nízká a zužuje se směrem dolů, najdeme úplně nahoře plátěný pytlík určený pro přenos hry. Spolu s ním je v krabičce také brožurka s pravidly, která je překvapivě silná. Záhy si povíme proč, ale nejdřív se podívejme na poslední komponentu, kterou jsou šestiúhelníkové kameny s číslicemi na zadní strany. Každý dílek je jedinečný a obsahuje vždy tři barevné čáry, které začínají na jedné hraně a vedou na další. Jednou na sousední, jindy úplně jinam, vždy ale vytváří barevný propletenec, který jako by čekal, až ho s něčím spojíte.

Tantrix Pocket - připravená hra

V první řadě je Tantrix hra a jako k takové budeme k Pocket Tantrix Game Pack přistupovat. Na začátku každého souboje si tak účastníci vyberou barvu, kterou budou chtít reprezentovat (jednu ze čtveřice modrá, žlutá, zelená a červená). Všechny dílky pak nasypou do pytlíku a každý z hráčů si vytáhne celkem šest hracích žetonů, které rozloží před sebe obrázkem nahoru.

Ve svém tahu vždy zahraje hráč jeden ze svých kamenů a přiloží jej k již vytvořenému vzoru tak, aby barevné linie na sebe navazovaly. Poté si dobere jeden další kámen a partie pokračuje. Jenže už od pátého kamene se začnou na ploše vyskytovat takzvaná povinná místa. To jsou volné pozice, které sousedí se třemi již položenými kameny.

V tu chvíli se průběh hry mírně změní. Před volný tah, ve kterém může hráč pokládat kámen, kam chce, přijde na řadu ještě jedna část povinná. Tou je zaplnění všech povinných míst a to vždy po jednom, kdy si hráč okamžitě vytáhne ze sáčku nový žeton, aby jich měl stále šest na výběr. Tak zaplní všechny potřebné pozice s výjimkou těch, pro které nemá žádný vhodný kámen.

Tantrix Pocket - rozehraná hra

Teprve druhou fází tahu je nyní volná hra, která umožňuje hráči prodloužit čáry dle jeho přání. Tím ale vzniknou nová volná místa, která hráč ještě před koncem svého tahu je znovu povinen zaplnit. Pro pokládání nových kamenů existuje také několik omezení, která ale zajišťují, aby nevznikla na plánu nějaká nehratelná situace (například prostor obklopený čtyřmi kameny).

Partie končí položením posledního žetonu. Hráč dostane body za nejdelší čáru, kterou se mu podařilo vytvořit ze zvolené barvy. Ještě výhodnější (a také obtížnější) je vytvoření smyčky. V tuto chvíli má každý kámen, kterým čára prochází, hodnotu rovnou dvou bodů. Ten z hráčů, který má nejhodnotnější linii, se stává vítězem.

Tantrix je velmi elegantní logickou hrou, ve které mohou soupeřit nejen dva hráči, ale i více protivníků. Většina výsledku závisí čistě na pozornosti hráčů a jejich taktice, protože často kameny lze umístit na více míst. Je pouze na nich, jak je dokážou využít, aby vytvořili co nejdelší linii svojí barvy a současně dokázali úspěšně přerušit úspěchy soupeře.

Tantrix Pocket - rozehraná hra

Jediné, co při partii hráče omezuje, jsou povinné tahy. Zaplňování volných míst má ale svoji důležitou funkci, protože pouze tak mohou po celou dobu zůstat možnosti stejné. Tato místa obklopená třemi kameny nepřináší nikomu výhodu, protože ve výsledku je už předem dané rozložení čar, jak budou pokračovat. Takové tahy tak pouze přibližují konec partie. Protože hráči si zaplňují pozice i po svém tahu, vždy je to pouze o tom, že následující hráč v pořadí zaplní taková místa, na která jeho soupeř neměl vhodné kameny.

Do hry ale samozřejmě svým poměrem vstupuje také náhoda. Ta je markantní v dobírání nových kamenů a ovlivňuje šance hráče. Nejmenší vliv má ve dvou protivnících, kdy se hráči neustále střídají a stále si udržují kontrolu nad vývojem budovaných křivek. To ve více protivnících je partie více závislá na štěstí a hráči nemají tak dobrou možnost opravdu ovlivnit, jak všechno dopadne, protože než se znovu dostanou k tahu, často je situace úplně jiná. V obou případech ale souboj trvá rozumných maximálních třicet minut, přičemž ve dvou se s dobrým soupeřem lze dostat i na polovinu.

Pravidla samotná jsou provedena opravdu precizně. Je vidět, že Tantrix je ve skutečnosti i turnajovou logickou hrou. V brožurce tak najdete strategie a na co si máte dávat pozor. Lepší hráč se tak z vás stane během chvilky.

Tantrix Pocket - rozehraná hra

Jenže Tantrix, to není pouze hra. V krabičce k tomu dostanete (aniž byste to možná tušili), také pořádnou sadu hlavolamů. Ty jsou označeny barvami podle obtížnosti. Vždy jde nakonec o sestavování smyček. Právě zde využijete očíslování kamenů na zadní straně. Například ve výukových discovery hlavolamech hráči postupně zvětšují smyčku, jejíž barva se mění a určuje ji barva číslice na zadní straně právě taženého kamene (berou se popořadě).

Už kolem čísla deset se začne ukazovat, jak pevné máte nervy při odhalování správného tvaru. V rámci tréninku je možné si zahrát také duhové hlavolamy, které hráči jednoduše sestavují vždy ze všech kamenů jedné barvy (opět hovoříme o barvě čísla na zadní straně). Jejich velikost se pohybuje od devíti do patnácti a jedná se celkem o pět úkolů. Na konci pravidel jsou pak hlavolamy pro pokročilé, jejichž řešení nedá spát i opravdu zdatným luštitelům.

S Tantrixem si mohou také hrát menší děti. Lze si z něj vytvářet různé vzory, ať už symetrické nebo umělecké. Protože jsou samotné dílky pevné a dostatečně veliké, nemusíte se bát ponechat s hrou samotné i šestileté dítě. Na závěr pravidel se dočtete také velmi zajímavá čísla popisujících světové rekordy v této hře.

Tantrix Pocket - žetony

Tantrix Pocket je moc pěkným znovuvydáním logické hry. Je menší, přenosnější a funguje stále skvěle. Jeho největší předností ale zůstává to, že dílky lze používat různými způsoby. Partie jsou zábavné a stejně tak hlavolamy. Pokud jste tedy ještě o Tantrixu neslyšeli, pak vás teď možná začal oprávněně zajímat.

AutorMike McManaway
IlustraceMorgan Andersson, Mike McManaway
Vydavatel(Unknown), Coiledspring Games, Colour of Strategy, Ltd., Family Games, Inc., Gigamic, Grapet, Lervik Spill og Leker, Mind Games (II), quecke-verlag, Tantrix Games Ibérica, S. L., Tantrix Games Ltd.
Rok vydání1991
Počet hráčů1 - 6
(14 voters)
KategorieAbstract Strategy, Puzzle
MechanismyPattern Building, Tile Placement
RodinaComponents: Hexagonal Tiles, Containers: Unique Shape, Misc: LongPack Games, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyMagnetic Tantrix, Pocket Tantrix, Tantrix: Stay connected, Tantrix: The Game!

Tantrix i po několika letech zůstává stále svěží a kvalitní logickou zábavou. Svým hráčům nic neodpustí, ale současně je svazuje také řadou pravidel, kterými se musí řídit a trochu omezuje volnost. Přesto tvorba linií je zábavná a velmi taktická. Náhoda hraje roli v podobě dobírání nových dílků, které pak ovlivňují šance. Ale většinou není problém nalézt místa (i více), kam kámen doplnit. A pokud zrovna není s kým soupeřit, mohou si hráči prověřit svoje schopnosti u řady velmi obtížných hlavolamů. Tantrix je prostě kvalitní abstraktní hra.

+ hlavolam i hra v jednom
+ variabilní hlavolamy
+ taktický souboj