Recenze: Terra Evolution – země zdrojem života

terra-evolution-01

Na počátku všeho byly oceány. Celá planeta se vlnila, ale z vody už záhy vystoupily první ostrůvky. A se vznikem prostoru se zrodil život na souši. Plocha ostrovů se rychle zvětšovala, staly se z nich kontinenty a na nich vznikly celé populace stvoření. Jenže nic netrvá věčně, a zvířata čas od času vymazala z povrchu nějaká nečekaná katastrofa. A takový koloběh života je tu s námi až dodnes.

Nezáleží pak ani na tom, na jaké planetě se zrovna nacházíte, bude to pokaždé stejné. Všechny planety mohou být Země, jak ukazuje desková hra Terra Evolution, kterou si pro nás připravila společnost Mindwarrior Games (Realm of Wonder). Hru vytvořil tým autorů Jaana Hintsanen, Tomi Rantala a Esa Wiik.

V  krabici najdeme převážně karty s číslicemi a je jich opravdu úctyhodný počet přesahující 250 kusů. Hráči do začátku dostanou sadu sedmnácti karet. Sedm z nich představují kontinenty. Ovšem planeta každého hráče má na začátku pouze jednu kartu představující oceán zakrývající celou plochu. Po pěti kartách pak má hráč od populace (slouží k nákupu) a stejný počet karet prvních vodních stvoření Bilateria. Ve středu stolu je pak prostor pro nabídku karet, kterou hráči vyplní sadami různých typů karet stvoření, populace a katastrof.

terra-evolution-06

Ve svém tahu postupně budou hráči zabydlovat svoji planetu kartami. Jejich pořadí ale musí odpovídat vývojovému diagramu, které jsou vyobrazeny na pomocných kartičkách. Všechno tak začíná u již zmíněné Bilaterie, od které jde vývoj k rybám, ale také ke krátkým větvím hmyzu. Karta je umístěna k některému z kontinentů, kde se buď objeví nově nebo nahradí svého předchůdce. Vyřazená karta je přesunuta do balíčku fosilií.

Zaplnění kontinentů znamená nové karty populace. Ty slouží jako body a to v závislosti na číslici ve středu přidané karty (na siluetě zvířete). Navíc karty biodiverzity (symboly ve středu dolní hrany karty) umožní zlepšit fungování planety.

Hned poté má hráč možnost vyložit nový kontinent a zahrát novou katastrofu. Ta její aktivaci musí hráč zaplatit částí svojí populace, ale může tak zaútočit na nějaký kontinent soupeře. Teprve poté si mohou hráči nakoupit novou kartu z nabídky ve středu stolu. I za tyto karty se platí populací. Místo pořizování nových karet za peníze si může hráč také vzít horní kartu z balíčku fosilií. Zbývající karty hráč zamíchá, položí pod balíček a dobere nových pět karet.

terra-evolution-03

Cílem hráčů je sbírání a zvětšování balíčku fosilií. Právě z něj se počítají vítězné body a jejich potřebný počet závisí na množství účastníků v partii. K tomu hráč musí mít také oba konečné živočišné druhy z vývojového pavouka na své planetě. Pak už vlastnictví nějakých 17 až 22 vítězných bodů stačí na vítězství.

Terra Evolution začíná budováním balíčku. Součástí karet v ruce jsou ale také karty kontinentů, které hráčům poskytují prostor k vývoji jejich živočišných druhů. A katastrofy zase pořádně zamíchají už zahranými zvířaty.

Ovšem právě titulní evoluce je hlavní hvězdou celého průběhu. Hráči mohou přikládat vždy karty pouze takových druhů, které mají na jejich planetě vývojové předpoklady. To omezuje taktické možnosti a výběr, ale také ovlivňuje nákupy hráčů.

terra-evolution-08

Problém jiných deck-buildingových her je zbavování se karet. Tady karty mizí z rukou rychle vlastně samy, protože hráči je přikládají ke svým kontinentům. Velmi zajímavý prvek hratelnosti tak má za následek, že Terra Evolution je opravdu dostatečně unikátní. Jenže stačí to k tomu, aby hra byla také zábavná?

Bohužel ne tak docela. Originalita nestačí a průběh partie samotné nenabízí dostatečné taktické zadostiučinění. Největším problémem je ale fakt, že průběh podporuje bohaté a dává jim stále větší výhodu. Díky tomu se stávají ještě bohatšími a těžko se taková situace dá zvrátit. Pouze karty katastrof znamenají útok na soupeře a to si je hráč musí ještě nakoupit.

Hra sice není tak závislá na náhodě, protože obsah balíčku se neustále mění. Větší problém je ale chybějící variabilita, protože každou partii se setkáte se stejnými stvořeními a jednotlivé souboje tak vypadají hodně podobně. Dalším problémem je délka partie, která ve vyšších počtech přesahuje hodinu a to je příliš. Navíc karty katastrof jsou velmi silné a mohou být další cestou (asi nechtěnou) k vítězství.

terra-evolution-11

Terra Evolution je nakonec hra ne tolik o evoluci, která vypadala tak slibně, ale o konfliktech a útočení na soupeře. Hráči musí dobře plánovat nákup karet a poté je vhodně rozmisťovat na svých planetách. Originální nápad je velkou devízou hry, která ale v oblasti hratelnosti tak dobře neuspěla.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJaana Hintsanen, Tomi Rantala, Esa Wiik
IlustraceCharles R. Knight, Esa Wiik
VydavatelMindwarrior Games
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 4
Herní doba45
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(4 voters)
KategorieAnimals, Card Game, Prehistoric
MechanismyCard Drafting, Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Set Collection
RodinaCountry: Finland, Crowdfunding: Kickstarter, Theme: Evolution

Více o hře.

Recenze: Terra Evolution – země zdrojem života
Terra Evolution přináší do budování balíčku nový smysl. Hráči totiž svoje karty pokládají ke kontinentům a sledují strom evoluce krok za krokem. Jedná se o výborný nápad, jehož zpracování ale nakonec trochu zaostává. Hra není dostatečně zajímavá při opakovaném hraní a navíc má tendenci být dlouhá s vyšším počtem soupeřů. Grafika to také nezachrání. Terra Evolution je mixem radosti a zklamání.
Klady:

+ velmi originální princip evoluce
+ konfliktní
+ karty se v ruce neustále točí
Zápory:

- délka partie ve vyšších počtech
- chybějící variabilita
- hratelnost není to, co by mohla být
- generická grafika
2.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Scheffeln – Zbohatlík se správným odhadem