Recenze: The Key Murder at the Oakdale Club

Stalo se to zase. Sotva jsem přišel do klubu, sebral své vybavení a vyrazil k první jamce, uslyšel jsem výkřik. Není to poprvé, co se v mém okolí stal zločin. Jako bych to přitahoval. Jenže tentokrát jsme na odlehlém místě a bude trvat několik hodin, než policie dorazí. Proto raději vezmu věci do svých rukou, využiju svých zkušeností z detektivních vyšetřování a sám vraha odhalím.

Detektivní práce čeká také na hráče, kteří projeví zájem o hru ze série The Key. Tento konkrétní příběh nese jméno Murder at the Oakdale Club (Vražda v klubu Oakdale) a na svědomí ji má designér Thomas Sing. Hru vydává společnost HABA, jako jednu ze svých her „Game Night Approved“ pro starší hráče. Tento díl je označená na krabici jako středně obtížný.

V podlouhlé krabici s portréty tří podezřelých najdou hráči čtyři zástěny. Každý si rozeberou jeden kus, složí jej tak, aby měli před sebou všechny potřebné informace na její vnitřní straně a k tomu si vezmou také jednu fixu a vyšetřovací složku. Do středu stolu pak položí jeden z barevných klíčů, který určí variantu hry a obklopí jej téměř dvěma stovkami karet – získaná svědectví a výsledky laboratoří.

Hráče nečekají žádné tahy. Všichni dělají svoji detektivní práci současně a jakmile se vše spustí, mohou si vybrat jednu libovolnou kartu ze středu stolu. Při tom u všech karet musí dávat dobrý pozor na barevné čtverečky označující, pro které případy jsou dané informace užitečné. Pokud karta neobsahuje barvu zvoleného klíče ležícího uprostřed, neměli by si jí hráči všímat, protože by jim mohla poskytnout nesprávná vodítka a svést je na špatnou stopu.

Po celou dobu hráči řeší tři zločiny a mají tři podezřelé, ale potřebují přiřadit toho správného ke každé vraždě, zjistit použitou vražednou zbraň, odtajnit místo činu a přiřadit únikové golfové vozítko. S pomocí nápověd na kartách mohou hráči postupně vyřazovat jednotlivé možnosti a odškrtávat si je na své zástěně.

U svědectví to je jednoduché – stačí si přečíst text výpovědi a podle toho se zařídit, pokud se nejedná o duplicitní informaci, kterou už hráči podal svědek jiný. Všichni se snaží v té kupce sena zvané hromada karet najít ty správné svědky. S nimi mohou kombinovat také výsledky z laboratoře, které mají rovnou čtyři různé typy. Může jít o výsledky DNA z vražedné zbraně, výsledky detailního průzkumu obviněných, detail fotografie a záběr na hodinky nebo dokonce upřesnění značky vozidla.

Hráči tak poctivě křížkují a značí své získané informace do tabulky tak dlouho, dokud jim nezbude pouze dvanáct nevyřazených políček. Na znamení svého prvního místa si může vzít klíč ze středu a sledovat ostatní, jak se snaží vyřešit případ dalším braním karet.

Vše i nadále probíhá v reálném čase, bez tahů. Jakmile si všichni myslí, že mají nalezenu kompletní kombinaci místa, vražedné zbraně, pachatele a únikového vozu, tak ze svých výsledků s pomocí tabulek vytvoří čtyřmístný kód odpovídající řešení. Nejdříve si svoje řešení může zkontrolovat ten, kdo ukončil analýzu důkazů jako první a má v držení klíč. Pokud na desce s řešeními existuje tato kombinace číslic, hráč do otvoru vedle kódu může nastrčit klíč a po otočení se dozví, jestli jeho řešení je správné. Klíč musí odpovídat barvě na zadní straně.

Ale to ještě neznamená, že je známý vítěz. Všichni, kdo se dostali úspěšně k správnému řešení, nyní sečtou všechny své nastřádané karty vodítek. Suma jejich hodnot uvedených v pravém horním rohu je pak čas a náročnost, kterou řešení hráče stálo. Tím nejlepším vyšetřovatelem se stává hráč, který má nejnižší součet.

The Key: Murder at the Oakdale Club není vůbec jednoduchou dedukční hrou. Na první pohled nabízí naprosto jedinečné mechanismy, které jinde nenajdete. V první řadě vás zaujme fakt, že se vše děje bez tahů. Díky tomu vše neuvěřitelně odsýpá a není výjimkou, že máte případ vyřešený během dvaceti minut.

Hráči se přetahují o karty, kterých je ale tolik, že to vlastně moc nevadí. Jde o to, kdo najde kterou, a jak se mu zrovna hodí do krámu. Je třeba o tom přemýšlet dopředu s využitím informací na přední straně, protože podle ikon a barev se lze zaměřit na konkrétní téma. Jestli se bude daná stopa hodit nebo ne, to už pak závisí také na štěstí.

Zatímco na kartách výslechů jsou texty sloužící jako vodítko a vyřazovací podmínky, na výsledcích z laboratoře vynikne hravost. Na kartách jsou totiž dokonce i sekvence DNA, kterými lze identifikovat pachatele podle jeho otisků.

Druhým naprosto jedinečným momentem je to, že hráči řeší hned tři zločiny. Díky tomu je informací opravdu hodně, jde o pozice hodinových ručiček i o poznávací značky golfových vozíků. Vše je třeba poskládat dohromady tak, aby to dávalo smysl a vše drželo pohromadě, jako každá správně připravená obžaloba.

Posledním opravdu zajímavým faktem je to, že The Key je znovuhratelný. Volbou klíče si zaručíte, že na vás čeká jiná kombinace řešení a dokonce použijete i jiné karty. Tento nápad je skvěle vyřešený a nabízí znovuhratelnost při zachování tajemství a dedukce. Ale přesto nakonec vyčerpáte všechny možnosti, když vyzkoušíte i poslední barvu klíče.

Zpracování je výborné. Zástěny jsou popisovatelné, takže hráči mohou vždy vymazat a značit znovu, aniž by potřebovali nějaké bloky nebo papíry. Každý hráč má navíc neustále po ruce vše důležité, protože má svůj vlastní nápovědní bloček s mapou golfového hřiště a dalšími údaji. Třešničkou na dortu je pak závěr, kdy hráči své řešení ověřují s pomocí klíče tak, jak napovídá název celé hry. Jedinou záludností tak zůstává moment, kdy na konci partie musí každý z hráčů vygenerovat svůj jedinečný kód řešení.

The Key: Murder at the Oakdale Club je velmi originální dedukční hrou, která je skvěle vymyšlená a ubíhá opravdu parádním způsobem. Nalezení řešení je náročné, ale ještě mnohem těžší je to udělat efektivně a vyhrát v partii. Pokud tedy nebudete hrát sólovou verzi, která je také v pravidlech dostupná a kde vyhodnotíte úspěšnost v tabulce. The Key: Murder at the Oakdale Club nás potěšil svým napínavým a rychlým pojetím dedukční zábavy.

The Key: Murder at the Oakdale Club je něčím novým a neotřelým, ačkoliv staví na základech klasických dedukčních her. Ale tady na vás nečekají žádné pečlivě promyšlené tahy a čekání, ale místo toho dostanete stresující vyšetřování zločinu, ve kterém tiká čas. Každá karta navíc potřebná k řešení vás může stát vítězství, což na každého hráče přináší tlak. The Key: Murder at the Oakdale Club je zajímavou hrou, která má jen drobné vady na kráse.
+ originalita
+ hra v reálném čase
+ rychlost