Recenze: Ticket to Ride Amsterdam – koně nebo vlaky?

ticket-to-ride-amsterdam-15

Slyšel jsem o novém, moderním způsobu přepravy zboží. Jmenuje se prý vlaky a jedná se o obrovské stroje na páru, které jezdí po dvou pásech vinoucích se krajinou. Moc tomu nevěřím. Kdo by takové tratě stavěl? Raději se spolehnu na svoje osvědčené spřežení. Na koně se mohu vždy spolehnout a zavedou mě přesně tam, kam chci.

Do historie se vracíme s deskovou hrou Ticket to Ride: Amsterdam, která patří do nové edice menších a rychlejších variant populárních vláčkových her. I tuto novinku vytvořil Alan R. Moon a její vydání stále zaštiťuje Days of Wonder. Hru v Evropě distribuuje Esdevium Games a jedná se o žhavou novinku představenou na Vánoce 2020.

ticket-to-ride-amsterdam-05

Jenže tentokrát tu žádné vlaky nenajdete, jak už napoví víko malého boxu. Uvnitř hráči naleznou rozkládací herní plán se starodávnou mapou holandského hlavního města. Políčka jednotlivých náměstí jsou propojena jedním nebo více barevnými políčky, které čekají na vytvoření propojení. Samotní hráči si každý ze dna boxu vyloví svoji sadu plastových povozů a ukazatel ve stejné barvě položí na startovní políčko s hodnotou nula. Pak ještě zbývá připravit karty – zamíchat trasy a rozdat každému dvě (alespoň jednu z nich si musí hráč ponechat), ale míchat je třeba také vozíky. Tady jednotliví účastníci dostanou také dva exempláře, ale dalších pět náhodných karet vytvoří společnou nabídku.

Pak už vše probíhá přesně tak, jak jsou hráči Ticket to Ride (u nás nově jako Jízdenky, prosím) zvyklí. V tahu si mohou hráči vybrat z několika akcí, kde hlavní a nejčastější je dobrání karet ze nabídky a to hned dvou. Nabídka v ruce se tak rozšiřuje, aby nakonec mohli za sadu stejné barvy položit své vozíky na plán. Lze tak ale vždy položit pouze celou skupinu propojující jedno náměstí se sousedním.

ticket-to-ride-amsterdam-01

Která místa spojit? V tom by měli mít hráči jasno, jakmile se podívají na svoje karty tras. Tím hlavním smyslem celého snažení hráčů je právě splnění těchto úkolů. A to lze dosáhnout pouze tak, že hráč propojí dvě místa na kartě s pomocí vozíků své barvy.

To všechno určitě zní povědomě, ale nemusíte mít strach, že veškerý rozdíl oproti klasice by byl v grafice a provedení. Ačkoliv právě tato stránka novinky je opravdu zajímavá, především zaujmou figurky vozíků, ale i dobová grafika a mapka Amsterdamu.

ticket-to-ride-amsterdam-09

Hlavní novinkou jsou ale karty zboží a odpovídající ikony na některých spojovacích dílcích mapy. Ty totiž jsou lákadlem, které by mohlo změnit plány hráčů při propočtech spojení náměstí podle karet úkolů. Pokud totiž hráč se svými vozy využije trať s ikonou zboží, může si vzít jednu z karet zboží v zásobě. Tu si ponechá před sebou a na konci partie dostane body právě podle této sbírky navíc ke všemu jinému.

Hráči tak mají při své snaze nové pokušení, jak nastřádat cenné body. Těch je oproti velkému Ticket to Ride výrazně méně, takže se každý počítá. Samotné úkoly mají totiž hodnoty pohybující se kolem pěti bodů.

ticket-to-ride-amsterdam-11

Jenže tam, kde je snaha udělat si s vozy zajížďku, je třeba myslet i na potíže. Především mají hráči omezenou zásobu svých povozů, takže pokud jim někde nevystačí, nic jim nepomůže. Druhým problémem pak mohou být karty úkolů. Pokud si totiž právě v důsledku zajížďky hráč vypotřebuje více vozíků, nemusí mu pak stačit na dokončení všech zakázek. No a každá taková karta, kterou na konci hry nesplnil, znamená rovnou odečtení její hodnoty.

Partie končí sotva začne. Jakmile někdo z hráčů má poslední dva nebo méně vozů, odehraje se poslední kolo a všichni počítají body. No a takový konec nastane během patnácti minut, což je opravdu dřív, než se nadějete.

ticket-to-ride-amsterdam-12

Ticket to Ride: Amsterdam je novou generací propojovacích her. Ještě jednodušší a rychlejší než originální verze. Na někoho to může být až příliš. Ale díky rychlosti partie těžko odoláte nutkání si zahrát znovu, ačkoliv ve hře nelze nějak budovat plány nebo využívat taktiku. Vše je o rychlosti a schopnosti co nejlépe pracovat s omezeným prostorem jednoho města. Ticket to Ride: Amsterdam je výbornou hrou pro zpříjemnění krátké volné chvilky. Na to je perfektní.

AutorAlan R. Moon
IlustraceCyrille Daujean, Julien Delval
VydavatelDays of Wonder, Rebel Sp. z o.o.
Rok vydání2020
Herní doba15
KategorieTrains
MechanismyHand Management, Network and Route Building, Open Drafting, Set Collection
RodinaCities: Amsterdam (The Netherlands), Components: Map (City Scale), Game: Ticket to Ride (Official)
Alternativní názvy¡Aventureros al tren! Amsterdam, Les Aventuriers du Rail: Amsterdam, Wsiąść do Pociągu: Amsterdam, Zug um Zug: Amsterdam

Ticket to Ride: Amsterdam je rychlou zábavou, ve které sotva se objeví vozíky na plánu, už se hra chýlí ke konci. Hráči rychle propojují, jejich zásoby mizí a brzy bude jasný vítěz. Dynamika partie je velká, ale právě proto není prostor pro nějaké složité plány. Je třeba jít cílevědomě za svým už od prvního tahu, protože prostoru na chyb moc není. Hra nabízí zajímavý nový způsob sběru bodů a také nové téma. Ticket to Ride: Amsterdam ukazuje, že přerod na rychlejší variantu funguje.

+ vozíky a historie
+ karty zboží motivují hráče dělat zajížďky
+ rychlost partie