Recenze: Torres – stavějte hrady a obsazujte je rytíři

torres-04

Torres je již starší kousek, který se narodil ještě v minulém tisíciletí a tuto hru, která vyhrála v roce 2000 nejprestižnější cenu Spiel des Jahres postupně vydalo množství velkých vydavatelství – ABACUSSPIELE, F.X. Schmid, Ravensburger či Rio Grande Games. Za hrou stojí dvojice autorů Wolfgang Kramer a Michael Kiesling, které mají na svědomí také Tikal, El Grande, Princess of Florence či další věže – Asaru.

Právě například s Tikalem, držitelem stejného ocenění o rok dříve, má hra mnoho společného. Každý hráč má několik akčních bodů, za které buď staví, nebo pobíhá s rytíři. Dvě průběžná hodnocení a jedno závěrečné. Stavění dílků na společném plánu, což podobně jako pyramidy v Tikalu může znamenat, že si něco hezky postavíte, ale v pravý čas Vám na stavbu naběhne jiný hráč a oboduje si zásluhy sám. Jednodušší Tikal s více stavěním a ve středověkém pojetí.

Ale začněme od začátku. V krabici nás čeká jednoduchý materiál, který svědčí o tom, že ve hře nebudou složitá pravidla a množství výjimek a speciálních pravidel, které bude muset hráč znát a při jednotlivých situacích hry speciálně aplikovat. Jednoduchý šachový plán se čtvercovými poli 8×8, 92 stavebních kamenů, rytíři ve čtyřech barvách a 4 druhy karet – dva typy přehledových, akční a mistrovské pro rozšířenou verzi hry.

torres-19

Pravidla se dají vysvětlit do 15 minut, jde o to především představit, co každý hráč ve svém tahu za akční body (AB) může provést. Hra se skládá ze tří velkých kol (roků), na jejichž konci se vždy oboduje stav, kterého jste dosáhli. Kolik má každý hráč v daném roce tahů, záleží na tom, kolik hráčů hraje. Samozřejmě čím méně hráčů, tím více tahů pro každého hráče. Během celé hry se dostanete na tah 10 – 12x a vždy použijete 5 AB. Celkem tedy není složité hru odehrát během jedné hodiny.

Co tedy za akční body vytvořit? Můžete nasadit nového rytíře, kteří, pokud jsou ve správný čas na správném místě, zajišťují hlavní přísun bodů. Pokud budete mít více rytířů dobře rozmístěných, lépe můžete zareagovat na změny a nově rostoucí hrady na plánu. Rytíře nasazujete jedině vedle již vašich dříve stojících. Další možný tah je samozřejmě pohyb rytířů. To zahrnuje několik omezení. Nahoru lze stoupat jako po schodech pouze po jedné úrovni, dolů můžete skočit, jak chcete. Zajímavé je proběhnutí skrz hradu. Na jedné straně dveřmi do hradu vlezete a vylezete kdekoliv jinde, to vše za jediný AB.

Pohyb rytířů je klíčovým prvkem hry, stejně jako druhá stěžejní část, což je stavění nových dílků. Můžete rozšiřovat jakýkoliv hrad, a to buď do výšky, nebo do rozlohy, avšak nikdy nelze přiložením dílku spojit dva hrady v jeden, vždy tedy bude na pláně rozestavěných 8 hradů. Pokud si tyto dva faktory sečteme, vyjde nám, kolik za každého rytíře dostaneme bodů. Počet bodů se rovná výška hradu, na které se váš rytíř nachází, krát plocha daného hradu (počet políček, na kterém se rozkládá). Každý hrad si takto může jednotlivý hráč obodovat jen jednou (využije nejvyššího rytíře), což vás motivuje se nestarat jen o jednu Babylonskou věž, ale rozvíjet několik hradů současně. Klíčem je rozvíjet a současně se šikovně vyšplhat na nejvyšší místo hradu s tím, že se budete snažit eliminovat riziko, že by se cizí rytíř na nové přístavbě dostal nad vás (a tím měl za „Váš hrad“ více bodů).

torres-12

Tak jak každý hráč představuje prince, který se chce zavděčit svými stavitelskými činy králi, je ještě jedním bodovacím prvkem právě král, který každý rok chodí na kontrolu hradů a hráči se snaží při bodování mít svého rytíře ve stejném hradě, jako je král, a navíc ještě na stejné úrovni (výšce). V prvním kole na 1. (zisk 5 bodů), ve druhém na 2. (zisk 10 bodů) a ve třetím na 3. úrovni (zisk 15 bodů navíc). Král samozřejmě mění své ležení a tyto body navíc často rozhodují o celkové bodové převaze.

Prvek náhody je minimální, počet akčních bodů je stejný a pravidla jednoduchá, a tak záleží jen na každém hráči, v jakém pořadí své akce provede, a tedy jaké riziko při realizaci svého plánu podstoupí. Bodování je velice těsné a napětí trvá až do konce hry.

Důležitým faktorem zábavy, ale také částečné náhody, jsou akční karty. Ty do hry vnášejí nejen variabilitu a překvapení, ale také různé nadstavbové verze. Standardní verze doporučuje za 1AB vzít si jednu akční kartu. Ty vám následně vylepšují vaše akce, například místo 5 akcí máte akcí 6 či 7, můžete se pohnout diagonálně, můžete vložit dílek hradu přímo pod vašeho rytíře, můžete vyskočit rytířem nahoru o 2 úrovně, můžete přesunout stavební kámen (tedy cizí hrad zmenšíte a váš zvětšíte) nebo můžete svým rytířem přeskočit jiného, atp. Akční karty jsou vlastně uložené AB, když už nic moc nevíte coby a zároveň použité v pravý čas znamenají rozhodující a nečekaný tah.

torres-11

Jaké jsou tedy doporučované další varianty hry, které určitě stojí za zmínku a vůbec není třeba se jich bát? Každý může například dostat jen 10 akčních karet své barvy a při braní akčních karet vezme 3 a 2 vrátí zpět na svůj balíček či dospod. Ještě pokročilejší verze, kterou určitě doporučuji, je, že rovnou máte všechny své akční karty v ruce, tedy za hru je všichni zdarma můžou právě 1x použít s omezením 1 karta na 1 tah. Hra má v základní verzi doporučené pravidelné rozestavění základních jednodílných hradů. V pokročilé si můžete základní hrady rozestavět podle svého. Poslední variantou je zapojení mistrovských karet, které do hry vnášejí speciální bodovací úkoly na celou hru. Ty se buď vyhodnocují při každém bodování, nebo jednorázově až v závěru hry. Zde třeba máte body navíc za každého rytíře, který stojí na kraji plánu; rytíře, kteří vytvářejí diagonální řadu; rytíře na všech výškových úrovních apod.

Hra je skutečně velice jednoduchá a přitom silně chytlavá. Kvalitou a schůdností se zavděčí i úplným začátečníkům. Tahy se rychle střídají a celkově na pláně zažíváte maximální interaktivou mezi sebou. Nestává se, že by hráč při prvním bodování byl na tom tak špatně, že by již neměl šanci na výhru. Těsné bodování, pohyby a stavění bok po boku, stejně jako férové a stejné podmínky zajišťují, že všichni hráči budou do hry ponořeni až do konce. Hra je samozřejmě lepší a především zamotanější při více hráčích (3-4), ale velice vyrovnaná a hratelná je také v duelu dvou princů (či princezen, dámy s touto hrou nemají problém).

torres-22

Hra Torres se svým principem řadí mezi skutečné legendy, o čemž svědčí i červeně ověnčená figurka s cenou za rok 2000 na krabici hry. Jednoduchá pravidla s menším prvkem náhody a přitom velkou znovuhratelností a zábavou. Otevřená začátečníkům a odehraná do jedné hodiny s požehnanou dávkou interaktivity. Myslím si, že jde o moderní typ hry, který přežije stovky svých následovníků a který si najde místo v každé sbírce. U těchto her není důvod se jich zbavovat, koupíte a zůstanou i pro další generace. Pro děti i seniory. Pro začátečníky i profesionály.

AutorMichael Kiesling, Wolfgang Kramer
IlustraceAlessandra Cimatoribus, Michael Menzel, Franz Vohwinkel
VydavatelF.X. Schmid, HUCH!, ABACUSSPIELE, Devir, IDW Games, Ravensburger, Rio Grande Games, Swan Panasia Co., Ltd., Tilsit, White Goblin Games