Recenze: Únikovka Loupež v Benátkách

unikovka-loupez-v-benatkach-01

Spousta spokojených klientů, kteří se denně vrací. Hromada kamer a nepředstavitelné zabezpečení. Metr tlustá stěna trezoru, ke kterému zná kód jen pár vyvolených. A obrovské hory peněz! Není řeč o bance, ale o kasínech! A právě jedno takové místo plné žetonů a hazardérů jsem se rozhodl vykrást. Neudělám to ale sám, najal jsem si tým parťáků.

Plán, který nemůže selhat, vymyslela designérská dvojice Martino Chiacchiera a Silvano Sorrentino a společně jej vložili do krabičky s názvem Únikovka: Loupež v Benátkách. Jedná se už o třetí pokračování v řadě těchto únikových karetních her. I tentokrát propůjčil svoje kreativní ilustrace kartám Alberto Bontempi a celý výsledek vydává také jako svoji třetí hru v sérii firma Albi kompletně v češtině.

Tyto krabičky, ve kterých hrají roli pouze a jen karty měly zatím vzestupnou tendenci. Po nepříliš přesvědčivém prvním dobrodružství přišel skvělý detektivní zážitek v Londýně. Nyní se podíváme do dalšího slavného evropského města – do Benátek. Nebudou se ale kochat památkami – jejich cíl bude jediný: kasíno.

unikovka-loupez-v-benatkach-07

Už po otevření hráči zjistí, že pod balíčkem karet je nově čeká ještě jedna záludná komponenta. Plán loupeže, který zatím mají zakázané otevírat. My vám pouze prozradíme, že v něm stojí pokyny, které si hráči musí zapamatovat. Žádné poznámky ani nic takového! Pouze vaše paměť.

To ale není jediný prvek, ve kterém se novinka liší. V průběhu partie budou hráči společně řešit vizuální hádanky, rébusy i další logické úkoly ve snaze dostat se až na konec. To je všechno stejné a dostat se až na konec je společná představa.

Jenže na cestě budou každý mít svoji vlastní postavu se specifickými dovednostmi! Ty navíc budou tajemstvím před ostatními, jak už v takovémto zlodějském týmu bývá zvykem. Hráči ale mohou v případě, kdy se dovednost (jasně popsaná na kartě postavy) stane aktuální, ji vlastními slovy popsat ostatním. Tím se hráči daleko lépe sžijí s příběhem.

unikovka-loupez-v-benatkach-05

Tady ale nastává také jiná změna oproti ostatním dvěma Únikovkám. Tahle je lepší ve více hráčích a to nejlépe až v šesti! Hráči totiž pak budou mít každý svoji vlastní postavu, za kterou přinesou do týmu nějakou tu schopnost. Příběh jim je tak mnohem bližší, zatímco ve větším počtu mají jednotliví spoluhráči pod kontrolou více charakterů a to celkový záměr narušuje. A rozhodně to je pozitivní vzhledem k novému velkému důrazu na paměťový prvek.

No ale finále je nově opravdu famózní a přináší příjemný vrchol. Na to se můžete těšit. Propracujete se k němu v ideálním případě do jedné hodiny času, protože jinak vám stopky už budou dopředu naznačovat, že jste neuspěli v tom hlavním – dodržení stanoveného časového limitu.

Kde ale nová krabička trochu škobrtá je obtížnost a logičnost některých řešení. Opět jsme měli pocit, že čas od času něco drhne, někdy je chyba velmi pravděpodobná, jindy se prostě počítá s přehlédnutím nebo nepozorností. Ale i když autoři očekávají chybu a chytře vám ji podstrčí, neočekávejte žádné ústupky. I tak si za každý  omyl nebo chybnou odpověď musíte udělat křížek na záznamovém archu. A těch v našem případě bylo tentokrát opravdu hodně.

unikovka-loupez-v-benatkach-04

Možná nám obtížnost nebo hádanky prostě jen osobně nesedly. Jiná testovací skupina potíže s úkoly neměla. A právě tady se ukazuje obecná slabina všech únikových her – pokud vás zastihnou zrovna v ne dokonalém rozpoložení, může se to podepsat na celkovém zážitku. A to poměrně výrazně. I tak jsme u hry strávili zábavnou více než hodinu, to je třeba i tak připomenout a uznat.

Únikovka: Loupež v Benátkách pokračuje ve snaze posouvat jednoduchý karetní koncept s otočením jedné karty za druhou o krůček dál. A tentokrát to je trochu do světa zážitků a paměti, které do hry přidávají zase ty svoje prvky a celkově tak začínají tvořit zajímavý a bohatý zážitek. Tento vývoj nemusí sednout úplně každému, protože hra se stává těžší a některé hádanky jsou náchylné ke zbytečným chybám. Celkově je ale Loupež v Benátkách velmi originálním pokračováním této řady.

AutorMartino Chiacchiera, Silvano Sorrentino
IlustraceAlberto Bontempi
VydavatelDV Games, 999 Games, ABACUSSPIELE, Albi, FoxGames, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lifestyle Boardgames Ltd, Ludicus, MEEPLE, Mercurio
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 6
(5 voters)
KategorieCard Game, Puzzle, Real-time
MechanismyCooperative Game, Memory, Variable Player Powers
RodinaCategory: Escape Room Games, Cities: Venice (Veneto, Italy), Country: Italy, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Deckscape (dV Giochi), Theme: Burglary and Heists
Alternativní názvy¡Escapa! Golpe en Venecia, Cărți Escape: Jaf în Veneția, Deckscape: Braquage à Venise, Deckscape: Furto a Venezia, Deckscape: Raub in Venedig, Deckscape: Roubo em Veneza, Deckscape: Ληστεία στη Βενετία, Escapa: Golpe en Venecia, Escape Room: Skok w Wenecji, Pocket Escape Room: Diefstal in Venetië, Szabadulópakli: A velencei meló, Únikovka: Loupež v Benátkách, Únikovka: Lúpež v Benátkach, КвестМастер: Ограбление в Венеции, 이스케이프 덱: 베니스의 도둑들

Recenze: Únikovka Loupež v Benátkách
Únikovka: Loupež v Benátkách posouvá hranice svojí malé krabičky zase o kousek dál. Tentokrát zábava není jen o otáčení karet, ale je tu několik nových prvků. Díky nim není veškerá pozornost soustředěná na střed stolu. Hráči si užijí zajímavý příběh, který je tentokrát lepší ve vyšším počtu kvůli lepšímu zážitku. Celkově je partie těžší a drobnosti vás mohou stát výhru, některé úkoly jsou opravdu záludné. To ale není na škodu, pokud máte rádi výzvu. Únikovka: Loupež v Benátkách sice není pro nás osobně nejlepší z řady (tou zůstává Zkáza Londýna), ale drží se předchozí krabičce zdárně v patách!

+ nové zajímavé prvky
+ hra je těžší
+ lepší ve více hráčích