Recenze: Whats He Building in There? – na cestě za strojem zkázy

Whats He Building in There? - balení

Vždycky jsem snil o tom, že to budu já, kdo zničí celý svět. Už od plínek jsem vyráběl předměty, které kolem sebe šířily destrukci. Prskající štěrchátko a odbrzděný kočárek ale byly jen začátek. Teprve, když jsem dospěl, nadešel čas konečně využít všechny moje znalosti. Vydal jsem se do Londýna, který je základnou všech správných padouchů a sotva jsem dorazil, zastihla mne zpráva o tajné soutěži zloduchů. Kdo zničí zemi nebo se tomu nejvíce přiblíží, vyhrál..

A do soutěže se určitě přihlásíte i vy. Desková hra Whats He Building in There k tomu doslova vybízí. Vyšla pod hlavičkou firmy Baksha Games zásluhou mnoha hráčů, kteří její vývoj podpořili na serveru Kickstarter. Po výrobních problémech se nakonec přecejen dostala k novým majitelům a jedna zamířila i k nám do redakce. Jejím autorem je Sean Scott Garrity.

Na hráče v partii čeká role šíleného Doktora, kterého vidíme na popředí vynálezů, stojícího u tlačítka „Vůbec nikdy nemačkat“, které nejspíš spustí okamžitou zkázu Země. Naštěstí zatím nefunguje, takže ještě máme čas rychle nakouknout do krabičky a podívat se, co si na nás autor připravil.

Whats He Building in There? - připravená hra

Tím hlavním je herní plán, který je pořádně dlouhý a nabízí spoustu míst pro karty, ale také postavení figurek. Ty jsou na dně krabice, jsou dřevěné, mají na první pohled rozcuchané vlasy, ale nevypadají nijak neobyčejně. Tedy na poměry dřevěných figurek. Nikdy byste neřekli, že se jedná o doktory se silou zničit celou naši planetu a jejich poskoky. To vše pak v různých barvách hráčů.

Ale herní plán v tom není sám, protože z tvrdého kartonu jsou vyrobeny také destičky stroje zkázy a únikového prostředku, který Doktor použije, jakmile jeho plán bude dokončen. Scotland Yard mu tímto způsobem nestihne zatnout tipec. Tyto destičky v sobě mají zářezy a dají se ve dvojici vždy propojit, takže pro partii vytvoří zástěnu. Na jejich přední straně pak najde hráč požadavky surovin na dokončení první, druhé a třetí fáze vedoucí ke zničení světa nebo dokončení únikového stroje.

Nemohou chybět ani karty. Malé představují zdroje, je jich 175 a jejich prostřednictvím do hry zasáhne celkem šest druhů (například sklo, dřevo nebo železo). S jejich pomocí mohou doktoři konečně získávat karty částečných vynálezů, které potřebují na cestě za úspěchem. Ty představují jednotlivé karty, které mají na sobě nejen portrét objevu, ale také požadavky na jeho dokončení. Liší se také barvou pozadí na světlejší a tmavší, podle čehož se pozná, který z hráčů byl prvním vynálezcem daného předmětu.

Whats He Building in There? - rozehraná hra

Partie je připravena rychle. Stačí jen položit do středu herní plán a každému z hráčů dát všechny dřevěné žetony jeho barvy. Čtyři figurky si nechá pro sebe a ostatních pět kostiček rozmístí na plánu na nejrůznější ukazatele. Každý v roli vědátorů pak dostane jedno zadání na zařízení konce světa. K němu připojí druhou náhodnou desku popisující, jak plánuje uniknout. Oba plány jsou spojené a potřebují nějaké prostředky. Do začátku dostanou ale pouze někteří hráči zlaťák jako kompenzaci svého pořadí. Je třeba také určit začínajícího hráče a umístit počítadlo tahů.

Karty zdrojů pak rozdělí hráči podle typu vedle plánu. Obchody se surovinami zamíchají a na herní plán položí z balíčku tolik karet, kolik je v partii hráčů. Vedle nich je místo také pro karty černého trhu, které budou v nabídce vždy čtyři. Zbývající karty vynálezů jsou v balíčcích po třech (s tmavou kartou nahoře) rozmístěny k horní hraně herního plánu.

Hráči se pak střídají v aktivaci svých poskoků a vědců, které postupně vysílají na plán, aby vždy splnili nějaké poslání. Tou hlavní je zcela zřejmě zisk surovin, který je umožněn prostřednictvím karet budov. Ty se postupně v průběhu partie mění a hráči je mohou využívat, stejně jako černý trh umožňující například směnu některých zdrojů.

Velmi důležité jsou také všechny čtyři stupnice. Především pak Genius at Work, která znamená, že se váš doktor zkázy zavře a zkoumá. Kostička se tak posouvá o tři nebo dvě pozice vpřed. K závěrečnému spuštění vynálezu je tato snaha stejně důležitá, jako manuální práce poskoků, kteří mají svoji vlastní stupnici. Každý plán má svůj jasně daný požadavek obou těchto zdrojů, stejně jako samotných surovin.

Vysílání figurek na herní plán probíhá do předem stanovených pozic. Ty jsou podle barvy ještě odlišené, takže některé mohou být aktivovány pouze doktorem a na jiné mohou zase pouze poskoci. Hráči pak postupně podle očíslovaných polí vyhodnotí akce, získají karty surovin nebo postup vpřed. Teprve poté mohou vynalézat samotní hráči a to nákupem karet ležících u horní hrany plánu. Zde jsou důležité objevy, které teprve mohou vést k úspěšnému dokončení nástroje zkázy. Pouze první, kdo ale vynalezne konkrétní typ, pak dostává od ostatních za využití patentu peníze.

Na konci každého kola jako správní spořádaní občané doktoři zaplatí nájem, doplní nabídky všech karet a pokračují ve vynalézání v dalším kole. Teprve poté, co je odehráno všech patnáct kol, mohou hráči využít všechny nastřádané materiály a vědomosti k dokončení svých podlých plánů. Každá snaha nabízí hned tři úrovně úspěchu. Pokud se někomu nepodaří dosáhnout ani té nejnižší, automaticky prohrál.

Cílem všech hráčů je získávat body, ke kterým mají různý přístup. Oceněny budou nejen samotné vynálezy a únikové plány, ale také pozice na všech stupnicích od důležitých manuální práce, přes kreativitu až po volitelný sociální život a domácí mazlíčky. Ty jsou na konci sečteny za všechny dokončené úrovně projektů, ale některé odměny budou nižší, pokud hráč použil lepicí pásku. Vítězem a nejlepším zlým vynálezcem se stává hráč, který v tuto chvíli má na svém kontě nejvíce bodů.

Whats He Building in There je ve své podstatě naprosto jednoduchá hra s vysíláním dělníků, tedy worker placement. Když se na ni podíváte s odstupem, zjistíte, že na ní není vlastně vůbec nic zvláštního. A přesto právě možnost stát se zlým, pořídit si stejně ošklivého mazlíčka a zničit svět, je ohromně lákavá.

Ačkoliv jsme tu již měli podobné hry, nikdy nebyly takto dopracované do posledního detailu, který sleduje život nepochopeného génia. Pravidla jsou ve své podstatě jednoduchá, ale rozhodnutí nejsou, protože možností na herním plánu je spousta, stejně jako cest k vítězným bodům. Nejdůležitější jsou ale oba plány, jejichž alespoň částečné splnění je třeba, aby se vůbec váš vědátor mohl kvalifikovat na soutěž o titul největšího zlouna.

Whats He Building in There? - desky

Hra je zajímavá nejen rozdělením dvou rolí – vědátor a dělník, která každá má svoje dané pozice. Potěší i (ne tak úplně nová a originální) možnost být první ve tvorbě vynálezu a mít z toho pak zisk až do konce hry. Nejvíce se nám ale líbí rozdělení úkolů na dva, takže hra je variabilní a hráči pokaždé bojují za jinou kombinaci. Náhodně přicházející karty zdrojů jinak zaručují další variabilitu, která by jinak nebyla nijak slavná.

Svoje volby je třeba hodně dobře promýšlet, protože času je málo a stihnout vše, co byste chtěli, se moc dobře nedá. Proto je třeba dělat kompromisy tak, abyste měli šanci na umístění. Zvlášť když nevíte, jak si stojí ostatní. V tomto je hra napínavá až do posledního okamžiku. V průběhu hraje výraznou roli i náhoda, která je ale pro všechny stejná a zahrnuje postupné odhalování karet, které lze obsazovat a sbírat s nimi zdroje.

Ačkoliv je Whats He Building in There? v podstatě velmi podobná jiným worker placement hrám, přesto z ní máte překvapivě odlišný pocit. A díky tomu vás opravdu od začátku až do konce baví. Hra je pak lepší s vyšším počtem, zatímco ve dvou trochu drhne, protože nabídka karet je příliš omezující. Hráči se v partii mohou velmi dobře blokovat, což je legrace a pramení z toho další úroveň taktiky. Partie se také může díky široké nabídce možností zpomalit s přemýšlivějšími účastníky.

Whats He Building in There? - karty

Herní plán je přehledný, stejně jako karty a všechny symboly. Hra sice nějak nevyniká grafikou, ale obecně zpracování komponent je na vysoké úrovni. Právě kvůli požadavkům na kvalitu se podle vyjádření vydavatele také zdrželo původní vydání hry, která jinak vznikla zásluhou podpory fanoušků na serveru Kickstarter.

Whats He Building in There? je překvapivý hit, který je ohromně zábavný a to přesto, že je to další worker placement v řadě. Pocitově je dostatečně odlišný, ale především nabízí skvělé téma, kterému nikdo neodolá. A právě tu titulní otázku se celou dobu hraní ptáte sami sebe: Co to tam ti ostatní kutí?

AutorSean Scott Garrity
IlustraceSean Scott Garrity, James Van Niekerk
VydavatelBaksha Games
(5 voters)
KategorieEconomic, Industry / Manufacturing
MechanismyHand Management, Open Drafting, Worker Placement
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Whats He Building in There? je opravdové překvapení, protože ačkoliv používá zaběhnuté mechanismy a nepřináší nic výrazně nového, pocit ze hry je opravdu svěží a zábavný. A jako taková u nás uspěla hra především ve vyšším počtu hráčů, kde opravdu exceluje. Vše je napínavé a těsné až do posledního kola. Hráči sbírají suroviny s pomocí náhodně otáčených karet, které jsou v každém kole jiné. Právě tato náhoda je současně zajímavou volbou, ale i nevýhodou, protože občas hráče výrazně omezuje v jejich plánech. Spřádání zlých úmyslů je ale především náročné s tou spoustou dostupných činností. Whats He Building in There? je nenápadná hra, která si zaslouží vaši pozornost.

+ výborný a zábavný worker placement
+ skvělé téma
+ poctivé zpracování