Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Základka aneb škola hrou – učte se být chytřejší

Základka aneb škola hrou - balení

Základní škola. Líheň talentů, géniů i flákačů. Místo, kam Bart s Lízou nepřestali chodit ani po dvaceti letech. Budova, na kterou budeme všichni vzpomínat: někteří jako na úvodní šanci se něco naučit, další jako místo plné kamarádů a poslední jako na první vězení.

A tyhle vzpomínky znovu a ještě lépe ožijí, když se před námi objeví kufřík se hrou Základka aneb škola hrou, kterou si pro nás připravil Jirka Mikoláš. Jeho firma Jirasgames využívá marketingové a distribuční podpory firmy Presco Group a kromě nové verze Puffyho (recenze) s pořadovým číslem 2.0, představili také druhý díl Zapadákova (recenze). Autor se tedy zdá být jasný, ale s Jirkou u kormidla stál také Igor Mandík. A co grafik? Celý design a ilustrace si vzal na starost Petr Skriečka. Hra vyšla na podzim roku 2013.

Krabice je docela velká, ale především je opravdu těžká. Uvnitř se nachází velký herní plán, ale především 400 karet, které mají svůj výrazný podíl na hmotnosti. Naleznete je uvnitř ve čtyřech různých barvách označujících jednotlivé předměty: Matematika, Přírodopis, Vlastivěda a Český jazyk. Všechno důležité, co by takový páťák měl znát.

Základka aneb škola hrou - připravená hra

Jejda, to jsme vám ještě neřekli? Hra je vědomostmi stavěná právě na úroveň testování pátého ročníku a hodí se tedy pro vylepšování znalostí právě kolem tohoto věku (krabice říká o stupeň níž a výš). Tak teď už to víte.

Plán je zpracovaný jako kruh o třinácti políčkách s názvy měsíců, ale také políčkem start a dvěma červenými vysvědčeními. Každé kulaté místo udrží více figurek, ale především jsou na něm navěšené další ikonky s důležitým významem.

V krabici ale najdete také několik archů s žetony, které mají na jedné straně hvězdičku a na druhé vždy jednu z pěti známek. Dále dostanete dřevěné žetony s písmenky A, B a C, přesýpací hodiny, figurky a dvojici kostek. Ale to pořád není všechno, protože pro každého hráče je připravená jeho deska představující žákovskou knížku s kolečky pro umisťování známek.

Základka aneb škola hrou - připravená hra

Tentokrát jsme měli těžkou úlohu ve volbě jedné ze dvou v pravidlech popsaných her, kterou budeme popisovat jako základní. Nakonec to vyhrála první varianta U tabule a to proto, že využívá herní plán.

Každý z hráčů si vybere jednu svoji figurku a postaví ji na pole start. Před sebe si položí desku se žákovskou a vysvědčením. Vyberete si jeden předmět, ve kterém chcete soutěži a jeho karty zamíchané položíte do středu herního plánu. Vedle něj položíte žetony známek, kostky a přesýpací hodiny. Výbavu doplňte ještě papírem a tužkou, které budou potřeba ve volnějších předmětech.

Po plánu se chodí vždy o jedno políčko vpřed, přesně tak pomalu, jak utíká čas do prázdnin ve škole. Jakmile hráč na tahu svoji figurku posune, vezme kostku a hodí číslo. Už předem ví, že byl vyvolaný, ale hodnota kostky určí konkrétní látku. Navíc čísla pět a šest fungují jako záchranná brzdy. Od špatné známky se můžete zachránit některým z tvůrčích zábavných předmětů.

Základka aneb škola hrou - rozehraná hra

Ale ještě než se začneme bavit a smát, pěkně zpátky k tabuli. Jednička až čtyřka jsou čísla, která určují pouze číslo otázky, na kterou bude odpovídat. A čím je hodnota bližší jedničce, tím těžší bude správně odpovědět. Některý ze sousedů hráče vezme kartu (ne horní, ale druhou, na jejíž správné odpovědi hráči nevidí) a přečte text a možnosti u hozeného čísla.

Hráč sám odpovídá. Správná odpověď mu zaručuje známku o jedna horší, než je hodnota otázky. Zkoušení ale pokračuje na stejné kartě dál postupně těžšími otázkami a to do chvíle, než hráč odpoví špatně nebo dokud nejsou vyčerpány všechny otázky až po číslo jedna. I nyní ale platí, že dostane známku o jedna horší, nejlepší tedy může být dvojka. Tento žeton vezme a položí jej na žákovskou do řádku odpovídajícího předmětu.

Pětka nebo šestka znamená, že vás čeká hodina v jednom ze zábavných předmětů. Který to bude závisí buď na vaší volbě, na sousedovi nebo na ikonce na herním plánu. Čeká vás zpívání nějaké písničky – čím delší úryvek, tím lepší známka, nebo sportovní výkon (například dřepy), jejichž velký počet vám zaručí jedničku z tělocviku.

Základka aneb škola hrou - rozehraná hra

Pak jsou tu ale dva kreativní předměty, ve kterých nejdříve na papír napíšete tajně nějaké dvouslovné spojení. Pak je vaším úkolem ztvárnit toto téma obrázkem (nebo pantomimou) tak, aby jej spoluhráči uhodli. Můžete si vybírat, kdo bude hádat. I on dostane v případě správné odpovědi jedničku. Ale vy dostanete takovou známku, kolik hráčů musíte vybrat, než zazní vámi napsané spojení. A protože se na tyhle předměty ve škole nedává takový důraz, pravidla doporučují, abychom nastavili jako nejhorší známku trojku. Díky tomu zůstávají stále důležitější vědomosti.

Jakmile figurky dosáhnou pololetí, hráči si spočítají průměry za jednotlivé předměty a odpovídající známku položí na svých deskách napravo do sloupečků pro vysvědčení. Pak hra pokračuje druhým pololetím, dalším vysvědčením a hráč s nejlepšími známkami se stává vítězem partie.

U Základky těžko říct, co je vlastně hlavním záměrem. Pobavit nebo připravit děti vědomostmi na další krok v jejich vzdělávaní – na srovnávací testy? Nakonec se zastavila někde uprostřed, což sice je dobře pro nás hráče, ale přece jen trochu škoda, protože mohla být ještě o malinko lepší.

Základka aneb škola hrou - detail herního plánu

První verze je jasně směřovaná na trénink a v základním předmětu zde nejde dosáhnout jedničky, zatímco druhá se vyloženě nehodí pro soupeření dvou hráčů. Jmenuje se Sázka na znalosti a nevyužívá herní plán. Místo toho potřebujete jen karty všech čtyř předmětů, hlasovací žetony a svoji žákovskou. Na této verzi hry se nám nejvíce líbí mechanismus sázení na správnou odpověď.

Podle toho, jak jste si jistí, můžete rozmístit žetony představující odpovědi A, B a C na stupnici známek od jedničky do pětky. Dostanete známku pod žetonem se správnou možností. Co vám ale brání neustále vybírat známky 1, 2 a 3? Bonusové hvězdičky, které dostanete, pokud některé odpovědi položíte na čtyřku a pětku. Za ně si pak můžete nakupovat vylepšení.

Některé otázky jsou přece jen sporné. Například jsme narazili na otázku, která věc snižuje tření, a zjistili, že je to kolo. To sice je do určité míry pravda, jenže otázka nám připadá nesprávně formulovaná a je matoucí. Naštěstí takových problémů jsme na kartách více nenalezli, což v počtu 1600 otázek je nakonec docela fajn.

Základka aneb škola hrou - karty

Na hře je vidět, že otázky sestavovali učitelé. Představují šikovný průřez látkou celého předmětu pro daný ročník, což je určitě chvályhodné. Proto hra opravdu může sloužit snadno nejen jako zábava pro rodinu, ale i jako učební pomůcka.

Karty obsahují pod otázkou a možnostmi ihned i správnou odpověď. Díky tomu platí ve hře trochu netradiční pravidlo, že nesmíte dobírat horní kartu z balíčku, aby nikdo nemohl podvádět. To trochu ztěžuje hru a při braní karty se na to musíte zpočátku soustředit víc, než je zdrávo.

Hra určitě narazí také na rozporuplné pocity u dětí. Zatímco některé si budou s nadšením hrát na školu, stát u tabule a bavit se testováním vědomostí, druhé už samotný název dokonale odradí. Můžete jim vysvětlovat, že ve hře jsou i zábavné mezihry a že vědomosti jsou vlastně jen částí cesty, jak se dobrat k vítězství. Slova jako vysvědčení, žákovská a známky chtějí slyšet jen, když zazvoní.

Základka aneb škola hrou - karty

Přes tyto zřejmé nedostatky je Základka čerstvým závanem vzduchu do vědomostních her. Je vidět, že autor se nebojí vymýšlet nové prvky a mechanismy tak, abychom jen nechodili po plánu, spoléhajíc na náhodu, jako v řadě znalostních her na českém trhu. Bez ohledu na téma, atraktivitu pro některé děti a nerozhodnost v zaměření, tato hra má konečně smysl.

Výtvarka má možná částečný původ v autorových dřívějších hrách, takový mix Fantastátu (recenze) a Bizzarie (recenze). Ovšem zajímavé je, že na krabici nejsou mezi vtipnými předměty uvedené Pracovky, jako by byly doplněné na poslední chvíli. To ale ničemu nevadí, protože všichni máme rádi pantomimu – je to nejzábavnější část mnoha párty her.

Tak trochu doufáme, že se v nabídce později objeví další karty s úrovněmi pro mladší a starší děti. Koncept hry k tomu vyloženě vyzývá a nevidíme důvod, proč hru nějakými malými karetními rozšířeními neobohatit, aby s ní mohly děti dál růst. Obtížnost těchto karet totiž ve velké většině případů není žádnou výzvou pro dospělé, a proto budou spíš soupeřit ve hře děti mezi sebou.

Základka aneb škola hrou - známky

Základka je novým evolučním krokem vědomostních her a to správným směrem. Znalosti konečně přebíjí náhodu v důležitosti a vlivu na vítězství. Nestačí jen vstoupit na správné políčko ve správný čas, pokud chcete dobrou známku, musíte prokázat vědomosti. No tak se nestyďte a pojďte k tabuli ukázat, co ve vás vězí!

Recenze: Základka aneb škola hrou – učte se být chytřejší
Základka aneb škola hrou si bere za úkol především připravit děti na plošný test, který nově následuje po pátém ročníku školní docházky. V nabídce je obrovská zásoba otázek ze čtyř předmětů. Ale nemusíte mít strach, protože všechno to odpovídání na otázky bude ozvláštněné dalšími zábavnými činnostmi, jako je zpívání, kreslení nebo pantomima. I tyto schopnosti musíte ovládnout, abyste mohli vítězoslavně ukázat vysvědčení svým rodičům. Základka nabízí unikátní herní mechanismus a hned dvě verze hry pro různé počty hráčů. Důležité ale je, že v partii nehraje takovou roli náhoda. Jen škoda, že hra se příliš zaměřuje na svůj naučný aspekt a přestává být především hrou. Některé děti také může zastrašit fakt, že budou dostávat známky nejen ve škole, ale i doma a díky tomu je může Základka odradit. Karty pak mají drobný technický nedostatek ve zvolených barvách, které jsou příliš výrazné. Jinak je ale Základka velice dobrou znalostní hrou, která se může směle chlubit, že je nejoriginálnější na českém trhu.
Klady:

+ nejoriginálnější znalostní hra na trhu
+ příprava na plošný test v pátém ročníku
+ otázky vznikly ve spolupráci s učiteli
+ dva způsoby hry
+ výborný nápad sázení na výsledek
+ aktivní předměty
+ výrazně menší vliv náhody
Zápory:

- děti nebudou mít radost ze získávání známek i mimo školu
- až příliš výrazné barvy na kartách ztěžují čtení
- hra je někde napůl cesty mezi tréninkovou pomůckou a hrou
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Jackal Archipelago – souostroví ve tvaru lebky