Recenze: Fluxx, neobyčejná karetní hra

Fantasticky učesaná blondýna se poklidně procházela se svým malým psíkem po parku. Náhle ji oslovil záhadný mladík s lákavou nabídkou. Mladá slečna na něj jen zhypnotizovaně zírala a přikyvovala každému jeho slovu. Chtěla být slavnou topmodelkou a procházet se po světových molech. Ale to on nemohl vědět. Nebo ano? Z nějakého důvodu mu uvěřila a slíbila, že se vydá k němu do pomalované maringotky. On jí na oplátku splní sen.

Luxusně oblečený černoch vystoupil z taxíku a kráčel směrem k vysokému mrakodrapu, kde ho za pár minut čeká důležitá schůzka. Ve výtahu potkal okouzlující slečnu s nabídkou, která se neodmítá. Chtěl se přece zbavit téhle nudné práce a stát se barmanem na některém ostrově v Tichomoří. Bez váhání zmáčkl tlačítko s písmenem P, které je dovezlo do přízemí. Ruku v ruce se slečnou odešli do nedalekého parku.

Ukázkově zbláznění lidé se tlačili kolem dřevěného pojízdného domu cirkusáků. Všichni se cpali dovnitř. Nikdo nevěděl, co ho tam čeká, ale bezmezně toužili po tom, aby se to dozvěděli. Uprostřed seděla stará žena, mohlo by jí být už pár století. Třímala v ruce balíček karet, který občas promíchala. Nebyla to žádná kartářka nebo šarlatánka, která chtěla z lidí vymámit peníze. Byla to stařena, která se zamilovala do karetní hry Fluxx. Hrála ji tak dobře, že ji dosud nikdo neporazil. Hledala tedy po světě někoho, kdo by se stal jejím rovnocenným soupeřem. Tomu přislíbila splnit vše po čem, kdy toužil.

Xylofon, na který hrál opičák v koutku, odstartoval novou partii. Setkala se v ní hloupě vypadající blondýnka a velmi přitažlivý černoch. Stařena jen nevěřícně zakroutila hlavou nad výběrem soupeřů. Prvním vyloženým cílem byla cesta na měsíc raketou.

X hodin trvala hra, kde se urputně snažili k vítězství prodrat všichni tři hráči. Stará babka několikrát téměř vyhrála, ale do hry se dostala horká radioaktivní brambora, která na okamžik překazila snadnou cestu k vítězství. Jeden z hráčů ji ale držel v ruce. Teď už mu zbývalo jen vyložit ten správný cíl, pomocí něhož by vyhrál. A zanedlouho se mu opravdu zadařilo zahrát pašáka znaku míru a splnit tak úkol Mír (ne válkám). Místo toho, aby se stařena nad prohrou rozzlobila, objevily se jí v očích dětské jiskřičky radosti z nálezu vynikajícího spoluhráče. Často za ním pak jezdila na poklidný ostrov, kde spolu s místními obyvateli hrávali karetní hru Fluxx.

Fluxx klame už obalem své malinké krabičky. Na ní naleznete totiž několik kreslených planet se Sluncem v pozadí. Je pravda, že Fluxx vás může vzít na cestu do kosmu, ale především to bude opačně. I kdybyste letěli do kosmu, budete si s sebou chtít Fluxx. Sice předbíhám už teď výsledek recenze, ale u této hry je již od prvního pohledu vidět, že máte do činění s něčím výjimečným.

V počátečních okamžicích nejistého seznamování a oťukávání vám pomohou pěkně přeložená česká pravidla. Karty samotné bohužel nejsou přeloženy do češtiny. Proto je v krabičce přiložen i druhý list papíru s překladem funkce všech zásadních karet. Těch najdete v základním balení celkem stovku.

Pravidla, podle kterých budete tuto karetní hru hrát, budou pokaždé jiná. V návodu existuje pouze několik základních mezí, kterých se musíte držet, o všechno ostatní se postarají už samotné karty. Že vám to přijde nemožné? Možná. Ale ne ve světě Fluxxu!

V balíčku najdete celkem pět různých druhů karet, plus další dvě nazvané základní pravidla a meta pravidla, která používají zkušenější hráči pro urychlení průběhu partie ve více hráčích.

Před hrou je nutné všechny karty s výjimkou dvou zmíněných pečlivě zamíchat do jedné hromádky a rozdat každému tři z nich. Do středu stolu jsou vyložena základní pravidla, která označují povinnosti všech účastníků v počátcích hry. Ukládají dobrat si jednu kartu z balíčku a jednu z ruky zahrát.

Každý z druhů karet se používá odlišně. Hráči se už od začátku snaží sbírat kartičky pašáků (keeper) a vyhýbat se strašákům (creeper). Pašáky mohou soupeři za cenu akce vykládat na stůl před sebe a tím se přiblížit vítězství. Strašáci je naopak ve většině případů výhře vzdalují, ale pokud vám přijdou do ruky, musíte je okamžitě vyložit před sebe a není před nimi úniku.

Výchozí pravidla tahu hráčů modifikují kartičky s názvem New Rule, tedy Nové pravidlo. Mají za úkol rozšiřovat stávající povinnosti hráčů. Díky nim si můžete dobírat v každém tahu třeba pět karet, ale mohou také ovlivnit počet karet, které si můžete na konci každého tahu ponechat v ruce pro další použití nebo počet pašáků vyložených na stole. Nových pravidel je celkem 24 a už samy o sobě zaručují různorodost každého souboje.

Pravidla však pouze omezují počínání hráčů na stole. Co ke hře opravdu potřebujete, jsou kartičky 29 cílů. Právě ty určují, které kartičky pašáků potřebujete zrovna k vítězství. Většinou se jedná o kombinaci dvou karet, například Čas jsou peníze, kdy vám k vítězství stačí mít před sebou vyloženy karty času a peněz. Někdy se zadaří do cílů propašovat i povinnost držet některého ze strašáků, například Přežrat se čokoládou (pašák Čokoláda + strašák Smrt).

Celou hru mohou ovlivnit i akční karty, které umožní soupeřům některé nestandardní věci, jako brát si z cizí ruky, krást některé pašáky jiným hráčům, ale také třeba prohledávat hromádku odložených karet.

Všech pět typů dohromady vytváří neustále se měnící podmínky, které vás nutí být pořád ve střehu. Úkoly se mění jako na běžícím pásu, někdy se potýkáte s nedostatkem karet v ruce, jindy musíte hrát všechny, které si líznete a někdy máte problémy všechny ty karty v ruce udržet.

Fluxx prošel velkým vývojem od svého prvního uvedení na trh v roce 1996. Nyní, od roku 2008, je k dispozici již verze 4.0, která je dokonale zoptimalizována pro hráčský zážitek.

Hra byla v roce 1999 oceněna intelektuální cenou Mensa Select. Ona v podstatě ani tak o inteligenci není, často je hra založena na náhodě, ale přesto vám vhodné plánování může cestu k vítězství velmi zjednodušit.

Pokud si všechny karty pečlivě prohlédnete, naleznete mezi nimi i tři bílé a nepopsané. Nejedná se o tiskovou chybu ani černý žertík autorů, ale naopak o mrknutí tvůrců směrem k hráčům, takzvané Fluxx Blanxx. Fluxx je totiž otevřen vašim modifikacím a přímo se očekává, že si budete vytvářet svoje světy, akční karty a pravidla. Z Fluxxu se tak stává naprosto neomezená zábava.

Svět již spatřilo také velké množství vtipných variant, jako je mimozemský Martian Fluxx, hororový Zombie Fluxx, rodinný Family Fluxx nebo třeba přírodomilný EcoFluxx. Kromě těchto samostatných variant, které sice jdou se základní verzí hry použít, ale za určitých obtíží, existují i malá rozšíření pro původní Fluxx. Jedná se o celkem čtrnáct karet – sedm se židovskou a sedm s křesťanskou tématikou.

Škoda, že se hra nestane tradiční českou domáckou zábavou. K tomu jí totiž chybí lokalizace samotných kartiček. Angličtina je překážkou pro mnoho příležitostných hráčů a kazí obrovský potenciál Fluxxu na českém trhu.

Můžete ho hrát ve dvou i v šesti. V páru se dočkáte velmi rychlých partií, ale ty pravé a delší bitvy nastávají až s přibývajícími soupeři. Ale bez ohledu na počet karbaníků poskytuje hra od Looney Labs ohromnou porci zábavy, napětí v každém duelu a zároveň tahy, při nichž se nikdo nenudí. Fluxx je exxtra zábava, a pokud vám nevadí angličtina, neváhejte a fluxxujte s námi.

AutorAndrew Looney, Kristin Looney
IlustraceRaúl Castellanos, Michael Hays, Naomi Kageyama, Andrew Looney, Barbara Spelger
VydavatelLooney Labs, AMIGO, Black Monk, Edge Entertainment, Hexagonal, Hobby Japan, Hobby World, Iron Crown Enterprises, Monkey Time, Pegasus Spiele, PS-Games, Raven Distribution, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání1997
(50 voters)
KategorieCard Game
MechanismyHand Management, Set Collection
RozšířeníChristian Fluxx, Fluxx Blanxx, Fluxx Dice, Fluxx Promo Cards, Fluxx: 10th Anniversary Party Promos – Expansion Card Pack, Fluxx: BoardGameGeek Expansion, Fluxx: Creeper Pack, Fluxx: International TableTop Day Expansion, Fluxx: More Actions, Fluxx: More Rules, Fluxx: More Surprises, Fluxx: Party Favors, Fluxx: PB&J Fun Pack, Fluxx: Sham-Bo, Fluxx: Twist Gaming Promo Cards, Fruitcake Fun Pack, Jewish Fluxx, Solo Fluxx, Stadt Land Spielt Limitierte Sonderdrucke 2015
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Game: Fluxx, Misc: Mensa Select
Alternativní názvyפלאקס, フラックス, フラックス v5.0, 浮言浪語

Recenze: Fluxx, neobyčejná karetní hra