Recenze: Kids Trivia Plus – žirafí znalosti

Kids Trivia Plus - balení

Žirafy vědí víc, než by bylo zdrávo. Jsou to velice chytrá zvířata, a pokud nějaké vyzvete na souboj ve znalostech, možná budete svého rozhodnutí litovat. Těmhle stvořením s hlavami v oblacích se totiž vědomosti ukládají po celé délce jejich krku. Alespoň to tak vypadá, protože dobře vystudovaná žirafa vám umí odpovědět vlastně na jakoukoliv otázku.

A právě z dílny těchto zvířat pochází karetní hra Kids Trivia Plus. Ukrývá ji vysoká plechová krabička, která by vlastně zvládla možná v bezpečí přepravit i nějakou opravdu malou žirafu. Jedna taková na vás ostatně bude koukat z víka, které ale ještě zvedat nebudeme. Musíme si nejdříve říct, že žirafám s vydáním pomohli ve firmě Paul Lamond Games a v naší zemi si můžete hru koupit zásluhou společnosti Angličtina-hry.cz. Nelekněte se pokud ji nenajdete v nabídce, hra momentálně prochází drobným faceliftem, po kterém se na pulty obchodů znovu vrátí.

My se zase pro změnu vrátíme k naší kovové krabičce, ve které se možná schovává i ta bájná žirafa. Ale mnohem pravděpodobnější je, že uvnitř najdeme pořádnou horu karet. Celkem jich jsou ohromující tři stovky a zaujmou vás především tím, že na jedné straně najdete velký obrázek a na opačné straně pak otázky k němu. A to rovnou tři. Každá karta má také svoje pořadové číslo v červeném kolečku, jednu zajímavou znalost, úkol a především i odkaz na další karty v balíčku, které obsahují zajímavé a relevantní informace.

Kids Trivia Plus - rozehraná hra

V krabičce se nachází také krátký popis jednoduchých pravidel a v přepážce po straně také obyčejná tužka, kostka a bloček ke sledování skóre pro každého hráče. Tato tabulka obsahuje tři řádky – pro každou ze tří očíslovaných otázek jeden – a pět sloupečků pro křížky za správné odpovědi.

To všechno má jediný smysl existence – doprovázet vás na cestě skrz 900 otázek za vítězstvím. Na začátku partie připravíte hromádku karet (nemusíte vytahovat všechny) a zamíchané položíte do středu. Každý hráč dostane jeden bloček, zatímco tužku si můžete klidně půjčovat.

V průběhu partie si hráči navzájem čtou jednu z otázek (náhodně určenou hodem kostkou) a na druhém hráči je, aby odpověděl správně. V takovém případě si může poznačit do správného řádku jeden bod. Za špatnou odpověď se žádný trest nekoná, ale v obou případech musí hráč, který četl, sdělit ostatním ještě zajímavý fakt uvedený na kartě.

Kids Trivia Plus - karty

Pak na řadu přichází zase další hráči – jeden čte a druhý odpovídá. Všichni účastníci se střídají tak dlouho, dokud se někomu z nich nepodaří nasbírat ve svém bločku alespoň tři křížky v každém z řádků. Samozřejmě můžete obtížnost i zvýšit, proto je bloček větší.

Kids Trivia Plus je znalostní hrou, která vás na první pohled překvapí svým zpracováním, obrázky a také odkazy mezi kartami. Ty nabízí rovnou druhý způsob hry, ve kterém hráči získávají body podle čísel karet. Sami si mohou vybrat vždy jednu kartu z odkazovaných čísel na kartě a za správnou odpověď si ji mohou ponechat. Jedná se o zajímavou variaci, ve které si musíte dávat pozor, abyste volili vysoká čísla, protože téma karty stejně dopředu nevíte.

Díky provázanosti informací je Kids Trivia Plus unikátním zážitkem ke hře a také způsobem, jak se vlastně šikovně vzdělávat. Například karta s motýli se odkazuje na sousední čísla včel, hmyz a mravence. Některé karty mají více odkazů než jiné (třeba světlo má rovnou šest kamarádů).Je to taková malá encyklopedie, ve které se sice hůř hledá, ale o to lépe vás zase ty znalosti naučí. Neocenitelné jsou barevné ilustrace, které ke každé kartě patří a jsou její velice důležitou součástí.

Kids Trivia Plus - rozehraná hra

Stejně zásadní součástí hry jsou také akce, které vám umožňují si užít zábavu i osamotě. Když použijeme znovu příklad s motýli, nakreslíte v něm půlku motýla s vodovkami a přeložením papíru získáte zcela stejnou druhou polovinu. Jindy vám akce zadá úkol zjistit další informace k věcí na obrázku, nechá vás vzpomínat na věci stejné barvy nebo něco vytvářet (například hru Hadi a žebříky).

Samozřejmě, že herní doba je opravdu rychlá a jedna partie netrvá víc, než třicet minut. Ale pak jsou tu úkoly akcí, které vám mohou zabrat mnohem delší čas a slouží nejen pro soupeření a spíš jako nápady na činnosti, když se zrovna nudíte.

Největší překážkou pro hraní může být úroveň znalosti anglického jazyka. Protože karty se zabývají různými obory, narazíte zde určitě na slova, která nebudete znát. Tím, že si je najdete ve slovníku, znovu zmoudříte. Ale takové listování už není pro každého a hra se díky pokročilejší angličtině hodí především pro starší děti. Pro ty sice nejsou tak úžasné samotné fakty na kartách, ale hra má svůj důležitý přínos v rozšiřování slovní zásoby.

Kids Trivia Plus - karty

Bohužel hra Kids Trivia Plus u nás nefunguje stejným způsobem, jako v zemi svého původu. Určitě bude velice dobře použitelná jako učební pomůcka nebo zábava pro starší hráče, kteří zvládají angličtinu dobře. Pro takové milovníky znalostních her jsou ale některé otázky příliš jednoduché. Naštěstí ne všichni víme všechno a k vítězství potřebujete více správných odpovědí. Kids Trivia Plus je principem jednoduchá a provedením zajímavá hra, která si svoje zájemce určitě najde.

VydavatelPaul Lamond Games Ltd
Rok vydání0
Počet hráčů2 - 0