Recenze: Kosmonauts – závod napříč sluneční soustavou

Kosmonauts - balení

Na myse Canaveral všechny přihlížející zahalil sloup dýmu ze čtveřice startujících lodí. Na špici se chvilku držela červená loď Ruské federace a teprve za ní stoupají do oblak i ostatní tři barevné lodě. Jenže hned na oběžné dráze se situace mění, když se každá z lodí vydává jiným směrem. Žlutá Čína letí směrem k Merkuru, další dvě posádky zatím udržují kolmý kurz. Jen zelená Evropská Unie se mírně odchýlila. Jsou to technické problémy? Zatím nemáme žádné zprávy! Ale zdá se, že je všechno v pořádku, raketa dále manévruje a míří k Marsu.

O pár minut později už slyší jen ticho. Radiový signál zmizel a posádka zůstala sama ve vesmíru. Bez šance na pomoc, kdyby se něco nepodařilo. Navigaci sice řídí počítače, ale ty nakonec zase poslouchají mne. Jmenuji se Ralf a jsem pilotem téhle lodě. Jsem si jistý, že pro USA tenhle závod vyhraju..

Můžete Ralfovi jeho plány překazit v deskové hře Kosmonauts, Jejím vydavatelem je portugalská společnost Mesa Board Games. Přitom ale paradoxně oba autoři pochází z Ruska a jmenují se Yury Yamshchikov a Nadezhda Penkrat. Dodání hry na evropský trh zajišťuje společnost Heideberger Spieleverlag.

Kosmonauts - připravená hra

Přesně tak, vy pozorní čtenáři máte pravdu, jednu takovou hru už jsme tu měli. Jmenovala se High Frontier (recenze), ale ta je určená pouze pro opravdu náročné hráče. V Kosmonautech je všechno mnohem jednodušší a zaměřené na trochu jiné publikum, jak se už brzy společně přesvědčíme.

Hra vás na první pohled zaujme, ne klasickým čtvercovým formátem krabice, ale ilustrací vesmírné lodi na víku i nápaditým názvem, který vypadá spíš jako KOSMONAVTS. V jejích útrobách se ukrývají pravidla formátu A4 o délce osm stran, ale nenechte se zastrašit, hra je jednoduchá a návod obsahuje řadu příkladů a obrázků.

Co vás ale zaujme v krabici nejvíc, je krásný čtvercový herní plán sluneční soustavy. Trasa jednotlivých planet zde sice neodpovídá skutečnosti, protože všechny obíhají v symetrické kružnici kolem Slunce, ale důležité je, že každá z nich zde má svůj prstenec, po kterém bude ve hře putovat. To všechno protíná elipsa pro Halleyovu kometu, která je třešničkou na dortu v seznamu cílů závodu. V každém rohu je pak soustava sedmi šestiúhelníků, které představují kontrolní panely vesmírných lodí.

Kosmonauts - připravená hra

Uvnitř krabice pak najdete hráčské plány, na nichž je portrét všech osmi planet se symboly, které jim odpovídají. Najdete tu ale především nákres svojí lodi. Po jejích stranách jsou zatím prázdné nádrže na palivo. Naštěstí technologie pokročila dostatečně na to, abyste si jej byli schopní za pomoci robotů získat i na okolních planetách. Před lodí pak jsou tři pozice pro štíty.

A dál? Samozřejmě nemohou chybět populární dřevěné kostičky. Je zde 48 žlutých představujících obyčejné palivo, šestnáct červených má větší hnací sílu a je označované jako hyper-palivo a zbylých dvanáct šedivých kostek představuje energii ve štítech lodi.

Dřevěný materiál neopustíme ani ve chvíli, kdy se vydáme za hráči. Jejich vesmírnou loď představuje jeden velký barevný dřevěný kužel. Menší dřevěné žetony slouží k přehledu, který hráč je který. No a pak už je tu jen devět žetonů planet, respektive osm planet a pak Halleyova kometa. Ke zmíněným kolečkům dostanete ještě příslušenství v podobě archu s nálepkami. Ty použijete na vyzdobení vašich vesmírných lodí a také na označení jednotlivých planet jejich znaky.

Kosmonauts - připravená hra

Kromě přistávacích žetonů očíslovaných od jedničky do čtyřky pro každou planetu už nás uvnitř čeká jen balíček karet. Je tu třicítka nečekaných událostí a šestnáct karet misí, které mají dohromady tři úrovně.

Na začátku partie si každý vybere jednu barvu, ke které si může, ale nemusí, ve své fantazii přiřadit nějakou velmoc, jako jsme to udělali my na začátku článku. Od této barvy dostane jeden barevný žeton a vesmírnou loď. To by mu ale nemělo stačit, protože k hraní potřebuje ještě malý plán. Palivové nádrže své rakety okamžitě natankuje osmi kostičkami obyčejného paliva a dvěma hyper-paliva.

Ale co Sluneční soustava? Na tu nesmíme zapomenout. Hráči si mezi sebe náhodně rozdělí kameny všech kamenných obyvatelů kroužících kolem slunce a rozloží je na libovolné místo na oběžné dráze patřící právě této konkrétní planetě. Země je nejdůležitější, protože zde všichni začínají a položí na její aktuální pozici svoje kameny lodí.

Kosmonauts - rozehraná hra

Pak už jen seřadíte žetony bodů pro jednotlivé planety od nejvyššího nahoře k nejmenšímu dole, zamícháte karty událostí a tři z nich odhalíte. Každý hráč dostane také jednu kartu mise z každého ze tří roztříděných a zamíchaných balíčků.

Teď konečně může vesmírný závod začít a zahájí ho, stejně jako každé další kolo, fáze událostí. Po ní budou následovat ještě tři další sekce, kterými hráči postupně společně projdou, zahrnující především pohyb lodí a planet.

Ale teď se vraťme zpátky k události. Na hráči, který má kartičku instruktora (byl na začátku partie zvolen náhodně) je, aby vybral jednu z trojice otočených karet. Ty se dotknou všech závodníků stejnou měrou. Musí se bránit nějakým nečekaným událostem, nebo mohou naopak využít nějakých příznivých podmínek ve svůj prospěch. Některým nepříjemnostem se můžete vyhnout zaplacením poplatku nebo třeba tím, že zrovna vaše raketa sedí na povrchu planety. Poté kartu odložíte a do nabídky přiložíte novou pro příští kolo, takže je opět na výběr z trojice událostí.

Kosmonauts - rozehraná hra

Teď čeká na hráče utrácení cenného paliva. Jeho položením na kontrolní panel v odpovídajícím rohu herního plánu stanoví svoji rychlost. Ty tam zůstávají i do následujících kol. Celkem můžete kostičky benzínu pokládat na libovolné ze šesti políček a stanovit tak nejen svoji rychlost, ale také směr. Místo, kam položíte palivo, odpovídá směru, kam loď ve skutečnosti poletí.

Pokud chcete zpomalit, musíte utratit kostičky v opačném směru, než letíte. V tu chvíli odstraníte kostky z obou protilehlých míst a získáte tím svoji novou rychlost. V případě přistání se na kontrolním panelu nenachází žádné kostičky, ale místo toho je položený žeton lodi v jeho středu.

Když si všichni naplánují svůj pohyb, dojde na třetí fázi, která je jeho realizace. Směr, kterým vaše raketa poletí, určují právě vyložené kostičky paliva. Za každou kostičku zážehu se může posunout loď o jedno políčko v daném směru. Jejich správnou kombinací se tak můžete pohybovat i napříč šestihrannými pozicemi na herním plánu. V jakém pořadí zážehy provedete v případě, že máte kostičky na více pozicích, pak záleží jen a pouze na vás. Pohyb je tak naprosto libovolný, ale musíte dodržet přesně směr a rychlost, kterou jste si naplánovali..

Kosmonauts - rozehraná hra

Pro přistání na planetě musíte svůj pohyb ukončit právě na její aktuální pozici. Ta se od minulého kola nezměnila, protože planety se hýbou až po lodích. Za přistání dostanete odměnu v podobě přistávacího žetonu v nejvyšší bodové hodnotě, která na vás zbyla a ještě není v majetku ostatních protivníků.

V průběhu přistání na planetě můžete také doplnit palivo. Musíte jeho těžbě obětovat celé jedno kolo, což je v závodě, velice těžké rozhodnutí. Často vám ale jiná možnost nezbývá, protože už by vám palivo na další cestu nevystačilo.

Na mapě také jsou pozice, kde není bezpečné se zdržovat. Pokud na takovém místě zastavíte a chcete čekat do příštího kola, bude vás to stát jednu kostičku štítu. A ten je cenný, protože vás chrání i proti nečekaným událostem a nelze jej žádným způsobem opravit. Navíc ke konci hry můžete energii ze štítů spálit i jako normální pohon, proto je důležité s nimi opravdu šetřit.

Kosmonauts - rozehraná hra

Samozřejmě vás může potkat i situace, kdy vaše loď je zničena, třeba opuštěním solárního systému. Za zničení se ovšem nepovažuje, pokud vám dojde palivo, proto dávejte dobrý pozor, kolik kostiček vám zbývá. V takové situaci se loď vrací na poslední planetu, kterou navštívila a bude pokračovat v závodě právě odsud.

Před koncem každého kola se posunou planety ve směru svého oběhu vpřed na následující pozici. Podle svojí rychlosti přeskakují vždy o několik políček vpřed. Loď se pochopitelně posunuje s planetou, pokud na ní stojí. Hráč může tímto způsobem také mimo pohyb přistát na planetě, která se posune na místo, kde se nachází jeho loď.

Tak hráči navštěvují jednu planetu za druhou tak dlouho, dokud jim nechybí pouze jedna. V tu chvíli se mohou sami rozhodnout, jestli navštíví i poslední místo v sluneční soustavě, kde nebyli, nebo se vydají k Zemi a ukončí svým přistáním hru. Všichni soupeři si sečtou svoje získané vítězné body za planety a splněné tajné mise (karty). Hráč s nejvyšším bodovým ziskem vítězí.

Kosmonauts - karty

Kosmonauts je hra, která přináší vesmírný závod po planetách až k vám na sedačku. Nikde se o ní moc nemluví a je tak trochu nenápadná v celém tom startovním poli deskových her představených v loňském roce. A věřte nám, že to je škoda, protože její hraní je ohromná zábava!

Už jen samotná myšlenka pilotování lodi a navigování na přistání na pohybující se planety rozechvěje nadšením každého fanouška vesmíru. A teď si přestavte, že díky výborně vymyšlenému systému pohybu, máte naprostou kontrolu nad tím, co vaše raketa dělá. Můžete s ní manévrovat, jako byste opravdu byli ve vesmíru. Jen s tím palivem je třeba nakládat opravdu opatrně.

Herní prožitek je umocněný pohybem planet, které vám úkol rozhodně neulehčí. Trefit se na ně není jednoduché, protože v každém kole poskočí vpřed. Zárukou úspěchu tak je dobré plánování na začátku hry, kdy stanovujete sami pro sebe pořadí, ve kterém je navštívíte. Je dobré, abyste to vypočítali tak, že vám samy planety svým pohybem pomohou a posunou vás blíž dalšímu cíli.

Kosmonauts - zadní strana herního plánu

Všechno to hodně zamotává Halleyova kometa. Ta protíná kruhovou dráhu všech planet svojí elipsou a udělá vám nejednu vrásku na čele. K správnému manévrování potřebujete odhad a velice dobrou představivost.

A tady narazí mnoho hráčů, kteří touto schopností neoplývají. Kosmické lodi manévrují přesně podle rozvržení kostiček. Musíte tak být schopni přenést kýžený pohyb z plánu na kontrolní panel. Kostičky lze k dosažení cíle zkombinovat vždy několika způsoby a záleží jen na hráči, jak efektivní způsob objeví.

Partie je překvapivě rychlá, protože až na okamžiky, kdy hráči přistávají na stejných planetách, mohou všichni hrát v podstatě současně a pohybuje se kolem 45 minut až hodiny. Díky tomu všechno krásně plyne a zážitek je opravdu poctivý.

Kosmonauts - karty

Ale ačkoliv jsou Kosmonauts dobrou závodní hrou ve vesmíru, pořád tomu něco chybí. A to je právě chvíle, kdy vstupuje na scénu jedna specialita. Pokud budete hrát Kosmonauty podle základních pravidel, dostanete pouze poloviční zábavu. Za účelem větší napínavosti a rozhodovacích možností hráče vznikla oficiální pokročilá pravidla (základní jsou lepší na naučení, pak doporučujeme hrát podle pokročilých), která však nejsou dodávaná v krabici s hrou. Místo toho si je musíte stáhnout třeba na serveru BoardGameGeek: pokročilá pravidla Kosmonauts.

Předně se daří těmto pravidlům odstranit vliv náhodného losování karet misí. Hráči si vybírají dvě z nabídky čtyř, které dostanou a mají tak větší kontrolu nad svými plány už od začátku. Díky tomu je ve hře výrazně menší množství náhody. Do hry zavádí dva druhy doplňování paliva – doplnění pouze pěti kostiček nebo celkové natankování, které však stojí žeton štítů.

Na jednotlivých planetách je menší počet žetonů, což má za následek těžší rozhodnutí a víc napínavých soubojů. Zatímco v původní verzi každý dostal za přistání nějaké body, tady všechno berou jen první a druhý hráč. K ukončení hry stačí navštívit (a posbírat žetony) alespoň od čtyř planet (což je výrazně méně). Díky tomu je partie kratší a dynamičtější a pohybuje se pod hranicí 45 minut.

Kosmonauts - karty

Pokročilá hra také výrazně vylepšuje partii ve dvou a třech hráčích, kdy vyřazuje některé náhodné žetony planet. Ty nemusíte navštěvovat, ačkoliv na nich můžete zastavit kvůli natankování. Toto nové pravidlo přispívá k bližšímu souboji mezi menším počtem raket, které mají větší šanci na to, že se setkají.

Kosmonauts jsou závodní hrou, která se nám moc líbí svojí atmosférou i důrazem na plánování hráčů. Ve hře s použitím pokročilých pravidel není téměř žádná náhoda a vše záleží na schopnostech soupeřů. Zážitek zaručuje skvěle vymyšlené plánování pohybu a neustále přesouvající se planety. Pokud hledáte nějakou unikátní závodní hru, pak už dál čekat nemusíte, protože Kosmonauts vás zaručeně dostanou!

AutorNadezhda Penkrat, Yury Yamshchikov
IlustraceFilipe Alves, Gil d'Orey
VydavatelHeidelberger Spieleverlag, MEBO Games, MESAboardgames, RBG, Rightgames RBG SIA
(6 voters)
KategorieScience Fiction
MechanismyAction Queue, Hexagon Grid
RozšířeníKosmonauts: Promo Event Card #31
RodinaOccupation: Astronaut, Space: Earth's Solar System, Space: Neptune

Kosmonauts jsou závodní hrou, která si za svoje hřiště vybrala naši sluneční soustavu a všechny planety, které v ní obíhají. Do mixu přidala ještě Halleyovu kometu a přinesla nám na zlatém tácu skvělou zábavu. Prvním krokem k výbornému zážitku je manévrování lodí, které budete provádět za pomoci vykládání kostiček paliva. Na šestistranném kontrolním panelu je můžete rozdělit podle svých představ a právě podle toho se pak vaše loď pohne – ve směru každé z vyložených kostiček o jeden krok. Tím mají hráči na svými plavidly dokonalou kontrolu, přitom ale mechanismus současně skvěle simuluje let ve vakuu. I tady musíte vynaložit stejnou sílu na zabrzdění, protože setrvačnost je v podstatě nekonečná. Hráči se snaží navštívit co nejrychleji planety a dostávají body podle pořadí, ve kterém na jejím povrchu přistanou. Jenže planety se každé kolo posouvají a tím vám hodně ztěžují celou situaci. Body dostanete ale i za tajné mise rozdané na začátku partie. V krabici bohužel nenajdete pokročilá pravidla, která z partie odstraňují hodně náhody a dělají z ní opravdu bitvu plánovačů. Někteří hráči budou s manévrováním bojovat, ale nakonec se nechají pohltit nekonečným vesmírem a atmosférou závodu. Kosmonauts je hra pro všechny, kdo jsou závodníky tělem i duší, ale i pro ostatní hráče, kteří si chtějí užít soupeření ve vesmíru.

+ skvělý pocit ze závodu po planetách
+ unikátní způsob manévrování raketou
+ trefování na pohybující se planety