Recenze: The King’s Armory – královská obrana

the-kings-armory-01

Každý si myslí, že jeho hrad je nedobytný. Postaví pár zdí, jeden zákop a kasají se, jak jsou v bezpečí. Jenže to neznají naši armádu, před kterou se všechny obranné valy třesou strachy. Zdi se sypou dolů raději už dopředu, protože je to bezbolestné. A obyvatelé hradů kapitulují jeden za druhým. Jak jste na tom vy?

Jak je důležité nepodcenit obranu hradu, nás učila už spousta her, ale všechny se odehrávaly na obrazovkách telefonů nebo počítačů. To proto, že žánr tower defense je stále ohromně populární. O to překvapivější bylo, že dosud neexistovala žádná výrazná hra na toto téma. A právě proto je tu konečně The King’s Armory, kterou vytvořil John Wrot pod hlavičkou své malé firmy Gate Keeper Games. Řekl si tedy o pomoc a podporu fanoušků, kteří na serveru Kickstarter vybrali devadesát tisíc dolarů. Kampaň se odehrála už v roce 2013.

Tohle sice není žádná velká krabice, jenže to nic nenapovídá o využití prostoru. Při vybalování jejího obsahu budete mít tak trochu pocit, že je krabice uvnitř větší než zvenku. V krabici tak je řada komponent, kterým vévodí velké oboustranné dílky mapy (rozdělené každý na šestnáct čtverečků) a k nim patří i okrajové dílky. Karty začnou u těch velkých věnovaných hrdinům, žoldákům, ale také bossům, všichni mají na kartách vypsanou řadu schopností a také statistiky. Karty zobrazují ale také odměny, vybavení nebo posily. Pro hráče je dále připravena hromada žetonů, ať už představují příšery, hrdiny, žoldáky nebo dílky životů a dalších statusů. Obsah zakončují dvacetistěnné kostky.

the-kings-armory-08

Na začátku partie si hráči vyberou společnými silami jednu z připravených map nebo si vymyslí svoji vlastní. K tomu ale také určí obtížnost celé hry počtem zranění povolených pro hrad a sestavou nepřátel. Herní plán je vybaven součástkami, mezi které patří i obranné věže poskládané z tvrdého papíru. Hráči roztřídí žetony a také karty, které navíc ještě zamíchají. Každý z hráčů dostane pod svoji kontrolu jednoho hrdinu a k němu také dvě karty výbavy. Každý pak položí svoji jednu startovní věž na libovolné místo kolem příjezdové cesty a blízko ní bude začínat také samotný hrdina.

Snažení hráčů se dělí na vlny, se kterými se musí hráči vypořádat. Jejich počet mezi pěti a sedmi si zvolili na začátku. Na začátku každé vlny s pomocí tištěné tabulky a kostky určí počet a úroveň příšer, které vstoupí na plán na startovním místě.

V tuto chvíli se všichni noví útočníci posunou kupředu, ale také jsou aktivované případné efekty, které na ně hrdinové uvalili. Případné rozdvojení cest je vyřešeno barvou šipky pro každý žeton. Na konci svého pohybu každá obluda útočí a vybere si podle pravidel svůj cíl.

the-kings-armory-03

Pak už je čas na to, aby se hrdinové také ozvali. Každý má k dispozici několik akčních bodů, které lze libovolně rozdělit. Jsou tu v nabídce různé útoky i speciální akce a každý má možnosti jiné a čistě svoje. A pak je samozřejmě v nabídce pohyb, který se liší rychlostí a také stojí jeden akční bod. Útoky fungují zblízka i na dálku a poškození závisí na použitém útoku. Současně mohou svému terči uštědřit i nějaké další efekty, které jej zpomalí nebo zraní.

Teprve poté je na čase, aby se pohnuly i postavičky nepřátel, které jsou na plánu již z předchozích kol. Ty se budou posouvat podobně, jen závisí na jejich pořadí a po své cestě mohou narazit také na případný cíl – zbrojnici.

Jednotlivé vlny nejsou hned po sobě, ale v čase mezi nimi mají hráči ještě možnost léčit své svěřence, získat finance a ihned je utratit. A tady nastává jedna z hlavních částí celé hry, protože v nabídce je řada aktivit od stavby věží, najímání jednotek a jejich vylepšování a samozřejmě také získávání karet vybavení. Hrdinové a další postavy obránců mohou nyní zaujmout novou výhodnou pozici pro následující vlnu.

the-kings-armory-13

Partie může předčasně skončit, pokud jsou vyřazeni všichni hrdinové nebo jsou body života hradu zkráceny na nulu. Naopak hrdinové vyhrají, pokud ustojí všechny vlny a to včetně té poslední, na jejímž čele jeden hlavní bos. Teprve pak se mohou všichni radovat společně.

The King’s Armory je jedinečná hra. Obsahuje všechno, na co jsme zvyklí u dobrodružných dungeon-crawlingů, ale přidává k tomu správu věží a možnost najímat nové členy vojska. Ale především nabídne vlny nepřátel, které kráčí nezastavitelně k vašemu hradu a jediný způsob, jak přežít, je zastavit je.

Každá taková partie je pak jedinečná, protože všichni hráči musí spolupracovat, domlouvat se a organizovat obranu. Protože je obtížnost nastavitelná, umí hra pořádně potrápit úplně každého hráče a nezávisí na jejich zkušenosti.

the-kings-armory-07

Ve hře je obrovská spousta detailů, které hru dále zesložiťují, ale také obohacují. V popise pravidel jsme napsali pouze základní průběh partie a to, jak se mohou hrdinové s napadením vypořádat.  Hráči tak mohou například bránit příšerám v dalším pohybu a nalákat je na sebe. Jsou tu samozřejmě nájemní bojovníci, kteří mají hned několik úrovní a také mají hráči na výběr mezi bojovníky a lučištníky.

Už samotná volba obtížnosti je velmi komplexní. Je pak samozřejmě nemožné nějak bodově ohodnotit úspěch či neúspěch hráčů, takže není možné porovnávat své výsledky. Ale o tom bránění v této hře není. Je to o zážitku a ten dostanete mírou vrchovatou.

King’s Armory je ale unikátní ještě v jednom prvku. V průběhu je možné, aby se do partie přidávali noví hráči nebo naopak někteří odcházeli. Pravidla s tím počítají velmi chytře a kompenzují snížení nebo zvýšení obtížnosti pro novou sestavu hrdinů. Je dobře, že hra tento prvek řeší, protože jednotlivé partie jsou dlouhé a dosáhnou snadno i tří hodin. V takové situaci pak může snadno nastat, že někdo potřebuje skončit dříve než je znám výsledek.

the-kings-armory-17

Boj využívá dvacetistěnné kostky. Jejich výsledek musí přesáhnout nepřátelskou schopnost vyhnout se zásahu. Ale množství zranění závisí čistě na typu útoku a ne na tom, jak dobrý a úspěšný hod to byl. Hráči ale mohou zasadit také kritické zásahy, pokud dokáží hodit dvacítku.

Hrad může bránit jeden hráč o samotě nebo celý tým sedmi hráčů. Tabulka vln nepřátel to bere v úvahu a upravuje správně množství nepřátel. Díky tomu je rozdíl v počtu pouze v čekání na následující tah, ale jedná se o kooperativní hru, takže se všichni neustále podílí na domluvě. Navíc pravidla nabízí dokonce variantu pro děti, která je notně zjednodušená.

Pravidla jsou naprosto detailní, plné všech podstatných informací. Na konci brožury najdeme i rejstřík s popsanými důležitými výrazy a jejich významem. Celkově tak zpracování nebylo podceněno ani v nejmenším. Hra vypadá parádně a má i solidní grafiku. V obchodě na adrese http://www.gatekeepergaming.com/products-page/expansions/ najdeme také dostupná rozšíření, ať už nové hrdiny nebo nepřátele. To dále zvyšuje variabilitu, která už je tak úžasná.

the-kings-armory-22

Není důvod zastírat, že jsme z The King’s Armory nadšení. Patří k absolutně nejlepším kooperativním hrám, které jsme mohli vyzkoušet. Je to také částečně dané neotřelým herním mechanismem, kdy se hráči nemohou nájezdníkům nijak vyhnout a musí se s nimi vypořádat. The King’s Armory je pro každého milovníka kvalitních her jasnou volbou!

AutorJohn Wrot!
IlustraceMatt Bulahao, Joshua Calloway, Jason Juta, Angel Lopez, Tadas Sidlauskas, Adelson Tavares
VydavatelGate Keeper Games
Počet hráčů1 - 7
Herní doba240
(6 voters)
KategorieFantasy, Video Game Theme
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Network and Route Building, Variable Player Powers
RozšířeníThe King's Armory: Alexian the War King, The King's Armory: Artaxerxes the Jester, The King's Armory: Asphar the Barbarian, The King's Armory: Fairytale Expansion Set, The King's Armory: Firepower Expansion Set, The King's Armory: Kickstarter exclusive extras, The King's Armory: Reward Expansion Set, The King's Armory: Rhette the Pirate, The King's Armory: Robin Hood the Sharpshooter, The King's Armory: Zoe the Ninja
RodinaCategory: Tower Defense, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Players: Games with Solitaire Rules

The King’s Armory je prakticky bezchybným zpracováním tower-defense žánru do stolní podoby. Nese si s sebou tak všechny klady i zápory. Hráči mají výsledek pod kontrolou, když se snaží pozičně bitvu zvládnout. Hra je ohromně variabilní s řadou bossů, hrdinů a příšer. Celá hra nabízí různá rozestavení cest a potenciál pro vytváření kampaní. Z každé partie si odnesete řadu zážitků, protože hra trvá několik hodin. Není ale nutné, aby celou dobu bojovali stejní hráči, protože pravidla umožňují odchod či příchod. The King’s Armory vlastně ani neumí být nudná a nabízí parádní zábavu.

+ obrovská variabilita
+ otevřené různým počtům hráčů
+ vysoce taktické