Recenze: 1, 2, 3 Hex Herbei!

1-2-3-hex-herbei-01

A zase ty čarodějnice! Jako by byly všude, i dnes mi ztěžují život. Ječí, smějí a baví se v údolí, když já potřebuju v jeskyni spát. Říkal jsem jim to už několikrát, ale nebraly moje varování vážně. Prý mají nějaké závěrečné zkoušky nebo co. Ale to mě nezajímá. Ukážu jim svůj ohnivý dech!

Draci nás ale tentokrát nebudou zajímat. Jsou jen kulisou kdesi v pozadí. Mnohem důležitější ve hře 1, 2, 3 Hex Herbei! jsou čarodějnice. Vytvořila ji dvojice designérů, Marco Teubner a Frank Bebenroth, kteří ji vydali s ilustracemi Andrease Bessera pod záštitou společnosti HABA a to v roce 2017.

Na víku velké žluté krabice nám ukazuje jeden z čarodějů, co dokáže. Uvnitř na hráče ale nečekají nějaké velké a objemné komponenty. Těmi nejzajímavějšími a největšími jsou dvoudílné průhledné věštecké koule. Její dvě poloviny do sebe jednoduše zacvaknou. Předtím ale ještě musí hráči naplnit každou z koulí čtyřiatřiceti žetony nápověd. Jedná se vždy o lehce odlišné sady symbolů.

1-2-3-hex-herbei-06

Ve středu stolu pak hráči vytvoří společný plán z osmi trojúhelníkových dílků, které do sebe zapadnou oušky do zářezů. Napříč začarovaným lesem vede ukrytá stezka, která vytváří kružnici s milníky a také siluety nápověd na obvodu. Každý ze soupeřů si vybere jednu z nabízených dřevěných figurek čarodějnic a položí před sebe také kulatou kartonovou obroučku. Ta slouží jako základna pro jednu z věšteckých koulí, které jsou už v tuto chvíli naplněné žetony. Všechny postavičky startují na společném místě na plánu, kam je účastníci v tuto chvíli položí.

Hráči na začátku každého (s výjimkou prvního) kola předají svoji věšteckou kouli soupeři po levé ruce nebo ji položí do stojánku, pokud tento hráč nehraje. V každé partii jsou použity všechny čtyři magické koule.

Potom hráči začnou současně hledat jednu ze čtyř siluet, které ukazuje následující výseč v pořadí po směru hodinových ručiček, na kterou by se rádi posunuli (každý má ve své kouli jednu z nich). Mohou libovolně třást koulí a snažit se dostat jeden z kýžených výsledků na povrch. Jakmile se to někomu podaří, vykřikne „Konec magie!“ a opatrně položí svoji kouli do středu plánu tak, aby si úspěšné kouzlo mohli ostatní soupeři zkontrolovat.

1-2-3-hex-herbei-03

Pouze ten, komu se to podařilo, může posunout svoji figurku vpřed o jeden krok. V případě, že by se hráč spletl nebo nebyl schopný dokázat svůj úspěch, všichni vezmou svoje koule zpět a pokračují v současném hledání. Hráč, který postupem partie zůstane nejvíce pozadu, získá jednu novou možnost. Pro hledání mu přibude ještě jeden symbol a to zářící bílý obrázek na následujícím milníku. V případě, že najde právě tento obrázek a je v hledání nejrychlejší ze všech, může se dokonce posunout na pozici těsně za nejbližším soupeřem.

Jakmile jedna z čarodějnic dosáhne cílové políčko se vstupem do učitelova tajného pokoje, stává se vítězem a nejlepším žákem celé univerzity.

1, 2, 3 Hex Herbei! je fantastickou akční hrou, která nadchne každého malého čaroděje a čarodějnici, kteří bydlí s vámi doma. Možná tak nevypadají, ale jsou tam. Mají jen pár let a neustále podezřele hodně otázek. Nenechte se oklamat jejich vzezřením, jakmile se jim dostanou do ruky čarovné koule, dokáží s nimi zajímavé věci!

1-2-3-hex-herbei-12

Hlavním středobodem celé zábavy je třesení průhlednými koulemi ve snaze najít jeden ze třiceti žetonů a odhalit jeho obrázek. Pouze tak je možné vyvolat kouzlo, o které se hráči snaží a posunout se tak o políčko kupředu. K tomu potřebují hráči dobré oko, šikovnou ruku a samozřejmě také trochu štěstí. Všechno dohromady pak znamená, že by mohli být úspěšní.

Partie má tedy velmi jednoduchá pravidla. Tím nejsložitějším, co na hráče čeká, je mechanismus dohánění. Ten přidá do výběru ještě pátý obrázek. Zajímavé však je, že nikdo nikdy neví, kterou ze čtyř siluet zrovna ve svojí kouli nalezne. Bylo by možné si napříč partiemi zapamatovat, které obrázky spolu sdílí stejnou nádobu (nebo si to přečíst v pravidlech, kde jsou seznamy vytištěné pro případ rozsypání žetonů), ale brzy stejně ztratíte přehled. To proto, že koule neustále mění majitele.

1-2-3-hex-herbei-14

Každé kolo je tak velmi napínavé, protože hráči si musí navíc pamatovat potřebné obrázky. Jejich pořadí na cestičce se s každou partií mění. Plán hráči sestavují z výsečí vždy znovu a náhodně, takže je to vše pokaždé trochu odlišné. Ale u téhle hry vlastně ani nějaká podobnost reálně nehrozí, protože ji nebudete vůbec vnímat.

Hra je samozřejmě zaměřena především na menší děti. Už od pěti let mohou vyrazit do kouzelnické školy a hledat obrázky. Zpočátku jim to bude dělat trochu potíže, ale postupně se zdokonalí a současně jim to pomůže také ve vývoji. Motorika, postřeh i paměť. To všechno je potřeba k vítězství v té správné kombinaci. A přesto se ani rodič nebude stydět si 1, 2, 3 Hex Herbei! s dítětem zahrát. Náplň je sice bláznivá, ale hra i tak zůstává legrační a zábavná. Jen je třeba především u těch menších dát pozor na dvoudílné koule, které se při pádu mají tendenci otevírat. A takový ztracený žeton by tady byla velká nepříjemnost.

1-2-3-hex-herbei-18

1, 2, 3 Hex Herbei! je lákadlem pro děti už ve chvíli, kdy zjistí, že zde mohou něčím třepat a míchat. U malých hráčů to má překvapivě velký úspěch. Ačkoliv tak hra nevyžaduje nějakou taktiku, ale jen šikovné ruce, je v první řadě zábavná. K tomu navíc je 1, 2, 3 Hex Herbei! také velmi originální a i to je jeden z důvodů, proč ji budete chtít mít doma pro svoje potomky.

AutorFrank Bebenroth, Marco Teubner
IlustraceAndreas Besser
VydavatelHABA
Herní doba10
Minimální věk5 and up
KategorieChildren's Game, Fantasy, Real-time
MechanismyPattern Recognition, Roll / Spin and Move
Alternativní názvy¡1, 2, 3, hazlo aparecer!, 1, 2, 3: Conjure Up for Me!, 1, 2, 3: heksenmie!, 1, 2, 3: indizio, vieni a me!, Petits sorciers

Recenze: 1, 2, 3 Hex Herbei!
1, 2, 3 Hex Herbei! si vás získá především svojí originalitou. I z ní pak plyne atraktivní hratelnost, která vynikne především při zapojení dětí. V partii se malí hráči snaží třesením koulí odhalit jeden z obrázků a to rychleji než ostatní. Každý tam má jen jeden, jehož objevení mezi 34 žetony je částečně dílem náhody a také šikovnosti. 1, 2, 3, Hex Herbei! je svojí jednoduchostí přístupná i menším dětem a pro ně představuje výbornou zábavu.

+ zábavná akce
+ hledání žetonů v kouli je originální
+ trénuje děti