Recenze: Nemesis Lockdown – krev rudá jako planeta

5

Mysleli jsme si, že jsme tu hrůzu nechali za sebou. Že životy všech těch děsivých organismů zůstal na palubě lodi. Chtěli jsme začít nový život na rudých planinách Marsu. Jenže jsme se mýlili. Dokázali nás sledovat a my se teď znovu třeseme strachy.

Ačkoliv po svém boku nebudete mít Ripleyovou, budete se muset opět postavit cizím formám života, které jsou překvapivě krvelačné. Dramatický zážitek slibuje pokračování obrovského hitu Nemesis, které dostalo do vínku podtitul Lockdown. Designérem samostatně hratelného pokračování je Adam Kwapinski a hru vydává uctívaná firma Awaken Realms. Na palubě vesmírného plavidla původní hry zněla čeština a totéž platí i pro základnu na planetě Mars. Opět za to můžeme poděkovat lokalizaci od firmy MindOK.

Masivní krabice nabízí na víku setkání člověka ve skafandru s jinou formou života. Na úvod si hráči opět připraví herní plán tak, že vyloží desku a tu zaplní různými úrovněmi místností. Do každé z nich pak vloží také žeton průzkumu. Sekcím nastaví energii. Na plánu je také stupnice času, kam kromě ukazatele položí také žetony Systému nakládání kapslí. Stranou od plánu připraví hromádky žetonů, balíčky karet, pytlík s vetřelci a laboratoř, která bude zkoumat slabiny. Zatím bude vybavena nějakým vajíčky vetřelců.

Dějiště je připravené, nepřátelé jsou na místech, ale ještě je třeba vyřešit, kteří hrdinové se do boje pustí. Hráči si tedy vyberou svoji postavu, získají figurku, akční karty i předměty. Ukazatel znalostí položí na laboratoř. Před desku svojí postavy položí hráči plastový stojánek na inventář, který nemá nikdo ze soupeřů vidět. Jednotliví hrdinové k tomu dostanou žeton terminačního rozkazu a také osobní a služební úkoly, které drží skryté před soupeři.

Každý hráč má svůj dobírací balíček, ze kterého si na začátku kola dobere nové karty. V ruce by jich měl mít pět, aby měl dobrý výběr. Poté se hráči střídají na tahu a každý má šanci provést až dvě akce z pozice své postavy. S pomocí akcí se při tom hrdinové mohou pohybovat po stanici, a to klasicky nebo opatrně, čímž nezpůsobují hluk a nemohou k sobě přilákat nežádoucí pozornost. Postupně tak objevují prostředí stanice a nové místnosti, odhalují připravené žetony průzkumu a mohou i způsobovat hluk, který láká pozornost okolních vetřelců.

K tomu mohou také využívat své specifické karty z ruky, které jim umožní interagovat s okolím a především jim jejich aktuální pozice umožní aktivovat jednotlivé místnosti a jejich vybavení. Hrdinové se tak mohou léčit, analyzovat vzorky sebrané v opuštěných místnostech, ale také operovat, vysávat vzduch ze stanice, vysílat signál a mnoho dalších možností, které přispívají k ohromující bohatosti celého zážitku.

Hráči se musí prostřednictvím akcí vypořádávat s událostmi, které si na ně stanice i vetřelci připravili a platí za ně odhozením karet z ruky, které pak nemohou použít pro jejich specifické schopnosti. Právě proto je druhou částí každého kola fáze událostí. Na jejím začátku se hráči zaměří na počítadlo času, protože v některých kolech dojde k vystřelení záchranné kapsle tak, jak bylo naplánováno na začátku partie. Vetřelci se pohybují po stanici, útočí na hráče a losováním žetonu z pytlíku se vyvíjí svými postupnými fázemi z larvy postupně dál a čím větší vetřelec je, tím lépe slyší, takže provedou kontrolu hluku a může tak lokalizovat nedaleko se pohybující lidské terče.

Ale i hráči se mohou nepřátelům bránit. Při popisu možností jsme totiž vynechali boj, takže je nyní na čase si o něm něco povědět. Na nepřátele lze střílet nebo útočit nablízko, ale vždy k tomu pomohou kostky, které lze podpořit dalšími výhodami. Pokud je toho na hrdinu moc, může se pokusit ustoupit dříve, než dostane příliš zásahů. Ale postava může také zemřít.

Pokud na hráče zaútočí vetřelec, mohou získat kartu infekce spolu se zraněním. S pomocí skeneru zjistí, jestli se na kartě ukrývá zašifrovaný text Parazit, který znamená, že se v těle oběti usídlil parazit.  Významnou důležitost má první kontakt s vetřelci. V tu chvíli si totiž všichni hráči musí zvolit své zaměření pro celou partii, protože si musí zvolit pouze jeden úkol ze dvou, které mají dosud na ruce.

Analýzou získaných vzorků postupně zjišťují hráči slabiny vetřelců. Při pohybu na sebe upozorňují nepřátele, pokud se nesnaží zakrývat svoji přítomnost, což je energeticky náročnější. Mohou se ale pohybovat servisními chodbami a jinak využívat výhody, které skrývá stanice.

Jenže klidný průběh prozkoumávání a bojů naruší další události. Některá zařízení se porouchají a vyžadují opravy, jindy na stanici vznikne požár. Hráči se musí vypořádávat s řadou nečekaných nepříjemností a musí jim určit prioritu.

Nahoře v celém žebříčku je ale přežití. Zachránit se mohou hráči pouze několika způsoby, které ale současně mají další podmínky. Lze uniknout kapslemi, které se vystřelují v konkrétní čas. Lze se před nepřáteli zachránit i zavřením v komoře, ale nesmí dojít k sebedestrukci celého zařízení. Pokud uplyne čas, který celou partii tiká, dorazí na planetu záchranné komando. To ale s sebou nese destrukci a zastřelí na potkání každého, kdo není zavřený v izolaci. K tomu si hráči musí zkontrolovat, jestli nejsou nakažení. A do celého vyhodnocení ještě vstupují terminační rozkazy, které mohou zcela zvrátit zdánlivě jasný výsledek. Každý hráč má svůj vlastní. Tak či tak nakonec vyhraje jen malý zlomek hráčů, protože přežít takovouto apokalypsu není nic jednoduchého.

Hrát Nemesis Lockdown je skvělý zážitek. Odvíjí se před vámi jak nějaký napínavý film, jenže tentokrát jsme v hlavní roli i v křesle režiséra vy. Jenže nemůžete sami rozhodnout o tom, kdo zemře a kdo přežije, protože vše je mixem náhody a dobrého rozhodování.

Hráči mají v každém kole obrovskou šířku možností, ze které není snadné si na první dobrou vybrat. Je třeba mít týmový plán a sledovat jej pečlivě, nechat se odklonit pouze situacemi, které jsou nezbytné pro přežití. Všichni účastníci musí spolupracovat, ale jen do určité míry, protože pořád musí myslet jen a jen na svoje přežití. To si dokážou zajistit a promyslet pouze sami.

Na první pohled vám může připadat, že Nemesis Lockdown je pořád tím samým, jako původní hra. Ale ve skutečnosti nejde jen o přemístění dějiště. Tahle hra je opravdu úplně jiná, i když se hraje opravdu podobně. A pak je tu energie. Kamarád, bez kterého se vaše postava ocitne ve tmě, která si s vámi nepůjde sednout na čaj, ale přinese vám pořádné mrazení v zátylku.

Pokud nemáte rádi těžké hry, pak byste se asi téhle novince měli vyhnout. I když všechno jde podle plánu, stačí jedna drobnost a najednou se vše začne hroutit jako domeček z karet a vám nezbývá než sledovat špičaté zuby v posledních vteřinách života. Vítězství je cenná komodita, za kterou budete opravdu vděční.

Navíc jednotlivé postavy mají každá svůj balíček, což podporuje už tak vynikající variabilitu. Za ní samozřejmě stojí rozložení místností a další spousta karet pro všechny možné situace. Jste na Marsu, takže základnu lze dokonce opustit.

Zpracování je naprosto špičkové. Krásné figurky, skvělé a přehledné karty, hromada potřebných žetonů a tmavý, ale detailní herní plán. Všechno vyladěné s fanoušky tak, aby poskytovalo radost a nic zde nekazilo radost z prožitku. Planeta je stejně rudá, jako vaše krev, která poteče proudem. Budete potřebovat odhodlání a nervy z ocele, abyste obstáli v nové zkoušce, která lidstvo potkává. Pokud selžete, zemřete nejen vy, ale ohrozíte tím budoucnost celého lidstva. Vítejte v horroru plném zvratů. Neváhejte a ponořte se do hry Nemesis: Lockdown.

+ atmosféra
+ variabilita a znovuhratelnost
+ spousta akcí k dispozici