Recenze: 7 divů světa Duel

7-divu-sveta-duel-01

Tři a půl divu pro každého? To si dělají legraci? Jsem makedonský král a chci mít všechny divy světa jen a jenom pro sebe. Prý nepotřebuji Egyptské pyramidy ani maják na ostrově Faru. Podstrčili mi Artemidin chrám v Efesu, Mauzoleum v Halikarnassu i Feidiova Dia v Olympii. Ale na Visuté zahrady Semiramidiny nemám nárok a Rhódského kolose si máme rozdělit? Nikdy! To budu raději bojovat než se spokojit s málem!

Do velkého souboje dvou mocných králů nás zavede desková hra 7 divů světa: Duel, která navazuje na obrovský úspěch rychlé draftovací hry 7 divů světa. Za hrou stále zůstává Antoine Bauza jako hlavní autor, ale přizval si do party druhého designéra – Bruno Cathalu. O ilustrace se postaral Miguel Coimbra a za hrou zůstala jako temná eminence společnost Repos Production (vyšla v roce 2015). Do češtiny nám ji v překladu Filipa Stránského přináší firma ADC Blackfire.

Malá čtvercová krabička nám ukáže, jak by mohlo vypadat město se všemi těmi krásnými stavbami. Ale my už spěcháme do nitra, kde čeká na hráče protáhlá herní deska s propojenými stupnicemi obou hráčů. Právě na ni hráči umístí podélné vojenské žetony na spodní políčka, nahoru zase náhodných pět disků pokroku. Figurku konfliktu pak postaví na střed té hlavní stupnice ve středu.

7-divu-sveta-duel-07

Každý z hráčů ze společné zásoby dostane sedm mincí. Poté si ze společného výběru divů každý vybere postupně tak, aby měli oba soupeři čtyři karty divů. Ty si rozloží před sebe. Karty věků rozdělí pak soupeři na tři hromádky podle zadní strany a z každé z nich odstraní tři náhodné kusy, se kterými se nebude hrát. Naopak do posledního třetího věku přimíchají tři karty cechu.

Partie samotná se pak dělí do tří věků. Na úvod každého z nich hráči společnými silami připraví nabídku karet věku a rozloží je do různých sestav. Nabídka budov vytvoří řady, z nichž některé jsou odkryté, zatímco identita jiných je naopak utajená. Hráči se v každém z kol postupně propracovávají nabídkou karet. Vždy si ve svém tahu mohou vybrat jednu kartu z nabídky a použít ji některým ze tří možných způsobů. Karta je ale k dispozici až ve chvíli, kdy není překrytá žádnou jinou kartou.

Tím hlavním využitím pro každou sebranou kartu je samozřejmě její zařazení do svého impéria. Za postavení ale musí hráč zaplatit zdroje v podobě mincí nebo zdrojů. Ty lze získat ze schopností jednotlivých staveb, které mají vždy svoje produkované suroviny natištěné v řádku záhlaví. Tyto zahrané karty by si hráči před sebe měli v rámci přehlednosti skládat podle barev. A protože jich bude hodně, je nejlepší ponechat viditelnou právě jen tu hlavičku se zdroji. Nic jiného na kartě není k dalšímu průběhu partie potřeba.

7-divu-sveta-duel-03

Pokud ale není karta pro hráče úplně vhodná nebo si ji nemůže dovolit, lze ji využít hned dvěma dalšími způsoby. Za odhození karty dostane vladař bez otázek dvě mince a k nim případě i další bonusy za finanční budovy ve městě. Nebo může energii svých stavitelů nasměrovat k divu světa, pro který opět potřebuje jednu kartu z nabídky. Její cenu ale neplatí. Místo toho potřebuje vytáhnout z kapsy pořizovací cenu samotného divu.

Takový div přináší velkolepé odměny různých druhů. Oba protivníci pak bojují hned ve třech porovnatelných oblastech. Tu první reprezentují symboly štítů na červených kartách. S jejich přírůstkem se přesouvá převaha na stupnici konfliktu a tím se přibližují k možnému vojenskému vítězství. To lze ale dosáhnout pouze v případě, že hráč posune figurku konfliktu až na konec stupnice. Vyhrát předčasně lze ale také prostřednictvím vědy. Za nasbírané páry symbolů pokroku hráč dostává destičky. Pokud nasbírá všech sedm, pak vyhraje v důsledku vědy. V případě, že se bez rozhodnutí dostanou až na konec třetího věku, rozhodnou o vítězi body vítězství z budov, divů, ale také za mince, vojsko či pokrok. Ten, kdo má bodů v součtu nejvíce, se stává vítězem.

7 divů světa: Duel je parádní karetní hrou pro dva protivníky. Velmi překvapí, jak se podařilo autorům převést koncept založený primárně pro více protivníků do podoby čistého duelu. Hra nabízí ohromnou variabilitu, nabídku karet a volnost, jak dosáhnout vítězství.

7-divu-sveta-duel-10

V nabídce jsou neustále tři možnosti vítězství. Hráči navíc mají kdykoliv na výběr z dostatečného množství různých staveb. A pokud jim náhodou žádná nesedí, mohou některou z nich použít jiným způsobem. Všechno to je neustále ve jménu postupu, nic není do počtu. Karty nepřináší ale pouze vítězné, vojenské nebo vědecké body, ale také nutné suroviny. Bez nich bude hráčům stavební motor pouze škytat a pomalu popojíždět. Zásobu zdrojů je třeba podporovat, naštěstí jednotlivé karty přispívají svými zisky v každém kole znova. Jsou to totiž většinou doly.

Hra se může tvářit jen jako hloupé bojování o karty, ale ve skutečnosti je tu prostor i pro taktiku. Karty nejsou dostupné od začátku zdaleka všechny a je třeba počítat i s šancemi dopředu. Oba protivníci musí být schopni se adaptovat na vyvíjející se situaci a měnit svoji taktiku v průběhu souboje.

Ale právě tady současně vynikne také druhý podstatný prvek partie – štěstí. To je také místo, kde by mohla krabička ztratit svoji přitažlivost pro některé hráče. To proto, že rozložení karet je zčásti neveřejné a hráči se musí spoléhat na to, že jim přijde pod ruku ta správná karta. Stejně tak dobře jim ji ale může ukrást protivník.

7-divu-sveta-duel-11

Do hry ale zasáhnou i destičky pokroku. Ty umí také často zamíchat situací a dokonce umožňují útočit na protivníka a připravit jej o mince. To dělá vědeckou cestu ještě o kapku přitažlivější. Nesmíme ale zapomínat ani na divy a různé karty.

Bitvy jsou velmi dynamické. Hráči si vyměňují tahy rychle za sebou a nemusí se bát, že by museli čekat a nudili se. To platí ale také pro celkovou dobu partie, která zůstává i v této nové krabici velmi příznivá. K půlhodince se obvykle přiblížíte, ale nemusíte se bát, že byste ji překročili. Tím se hra udržuje v ranku příjemných karetních her, které si rádi vybalíte kdykoliv je trocha času.

7-divu-sveta-duel-15

7 divů světa: Duel je parádní duelovkou, která se řadí na špičku mnoha žebříčků. To proto, že kvalitních her pro dva není příliš a tahle se rovnou řadí mezi ty úplně nejlepší. Variabilita, rychlost, provedení i různé cesty k vítězství jsou všechno ingredience, které tomuto úspěchu nedávají šanci na zklamání. 7 divů světa: Duel potvrzuje svoji roli na špičce.

AutorAntoine Bauza, Bruno Cathala
IlustraceMiguel Coimbra
VydavatelRepos Production, ADC Blackfire Entertainment, Asterion Press, Boardgame Space, CoolPlay, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Hobby Japan, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Ludicus, Ponva d.o.o., Pridemage Games, Rebel Sp. z o.o., Siam Board Games, Sombreros Production, Ігромаг
Počet hráčů2 - 2
(112 voters)
KategorieAncient, Card Game, City Building, Civilization, Economic
MechanismyEnd Game Bonuses, Income, Layering, Market, Modular Board, Multi-Use Cards, Once-Per-Game Abilities, Open Drafting, Set Collection, Sudden Death Ending, Tags, Tech Trees / Tech Tracks, Tug of War, Variable Player Powers, Variable Set-up, Victory Points as a Resource
Rozšíření7 Wonders Duel: Agora, 7 Wonders Duel: Pantheon, 7 Wonders Duel: Solo, 7 Wonders Duel: Statue of Liberty Promo Card, 7 Wonders Duel: The Messe Essen Promo Card, Leaders (fan expansion for 7 Wonders Duel)
RodinaAncient: Babylon, Ancient: Egypt, Ancient: Greece, Constructions: Pyramids, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Google Play, Game: 7 Wonders, Game: 7 Wonders Duel, Mechanism: Tableau Building, Misc: Watch It Played How To Videos, Players: Games with expansions that add solo play, Players: Two-Player Only Games, Versions & Editions: Two-Player Versions of More-Player Games
Alternativní názvy7 Csoda Párbaj, 7 Cudów Świata: Pojedynek, 7 Divů světa: Duel, 7 Чудес: Дуэль, 7 สิ่งมหัศจรรย์ ดวล, 7 원더스 대결, لعبة مبارزة العجائب السبعة, 七大奇蹟 對決, 七大奇迹:对决, 七大奇迹:对决, 七大对决, 世界の七不思議:デュエル

Recenze: 7 divů světa Duel
7 divů světa: Duel je fantastickou karetní hrou pro dva protivníky. Místo klasického draftu, který by ve dvou postrádal smysl, nabízí novou myšlenku s pyramidou. K té se sice váže náhoda, ale i tak funguje velmi dobře. Skvělý zážitek ze hry ale dělá hromada možností. Nezklame ani kvalitní zpracování a především skvělá herní doba. 7 divů světa: Duel byste měli mít, o tom není žádných pochyb.

+ více cest k vítězství
+ dostatečně variabilní
+ některé karty na začátku kola zakryté