Recenze: Zephyr Winds of Change

zephyr-winds-of-change-33

Už od dětství jsem si představoval, že létám nahoře v oblacích. Rodiče i kamarádi mě měli za blázna. Vždyť tam mohou jen ptáci! Jenže pak nastala revoluce a s ní nástup létajících strojů, které rozsekávají mraky na kusy svými obřími křídly a kanóny. Jenže jejich cílem není mírumilovné plachtění, ale válka a kořist. Jakmile se objevila nabídka na pozici technika na jedné z nich, neváhal jsem ani na chvíli. Byl jsem odhodlaný, že budu bojovat za dobro a nastolím mír v oblacích.

Jenže abychom se k takovému klidu zbraní dopracovali, musíme jako hráči nejdříve zvládnout na jedničku manévrování se svými letadly a porazit všechny, kteří vnáší do oblak zášť. V deskové hře Zephyr: Winds of Change všechny hráče čekají velkolepé vzdušné bitvy a to pěkně společně. Stolní zábavu si pro nás připravila dvojice designérů, Jon Mietling (současně autor ilustrací) a Aaron Kluck, kteří hru vydali v roce 2017 s logem společnosti Portal Dragon. Nic z toho by ale nebylo možné, pokud by nedosáhli úspěchu v crowdfungingové kampani na Kickstarteru (téměř 1000 fanoušků vybralo přes 50 tisíc dolarů).

Na všechny vzdušné bojovníky čeká masivní a extrémně těžká krabice s řadou zajímavých postav a létajících strojů na víku. A mohou za to v první řadě mohutné dvouvrstvé hráčské plány. Každý patří jednomu létajícímu stroji, který je vidět shora a nabízí řadu rozšiřujících slotů na siluetě i vedle. Dole pak jsou pozice pro karty posádky, do které se nepočítá kapitán – tím jste totiž vy. Právě tady začíná příprava, protože každý si musí vybrat jedno plavidlo. K němu dostane kartonovou figurku ve stojánku, dva žetony (míření a schopnost), složený ukazatel šrotu (který zde slouží jako měna) a akční balíček karet této konkrétní lodě.

zephyr-winds-of-change-05

Celý tým hráčů si vybere svoji misi. Její splnění je úkolem celé partie. Na první pozici této karty je třeba položit kostičku, která ukazuje časový postup partie. Hra bude mít právě tolik kol, kolik je políček v této linii. Ty mohou být ještě rozdělené na stínované regiony. Právě tato karta současně určí, jaké karty úkolů (assignment) je třeba do hry zařadit a jaké startovní suroviny hráči dostanou. Všechny ostatní součástky pak vytvoří zásobu poblíž herní plochy a není jich zrovna málo – jsou zde karty posádky, nepřátelských lodí, jejich komandérů, ale také karty vylepšení a náhodné balíčky bojů (skirmish) a loupení (scavenge).

Samotná hra má velmi jednoduchý průběh, v jehož náplni se budou hráči střídat. A celý průběh určuje karta mise. Na začátku každého nového regionu (tedy i na začátku partie) dostanou hráči každý jednu kartu úkolu. Ta pak vyobrazuje několik tras, kterými se může loď vydat na své cestě. Místo cesty na nový úkol se ale mohou hráči také rozhodnout pro patrolu. Právě v tuto chvíli budou moci utratit své finance za novou posádku nebo vybavení lodi. To s sebou přináší nejen dílek, ale také kartu do balíčku kapitána.

Kdykoliv se vydají po cestě nějakého úkolu, posouvají se po předem dané trasy a obvykle si mohou vybrat, jestli se chtějí utkat s náhodným soupeřem z bojového balíčku nebo zažít nějakou nečekanou událost z hromádky karet loupení. S využitím svého balíčku se musí pustit buď do bitvy, nebo do plnění nějakého úkolu.

zephyr-winds-of-change-01

K tomu už musí hráč využít svůj balíček karet. K těm startovním kartám si postupem času přidá nákupem další akce, které se dělí na tři typy podle pozice na palubě – střelba, technologie a manévrování. Lodě pak dávají svému majiteli možnost dobrat si určitý počet karet z balíčku a z něj pak volit svoje řešení situace. Na úvod mají bez posádky hráči jako kapitáni možnost provést jednu libovolnou akci, ale s najatou posádkou se tyto možnosti rozšíří a hráči zvládnou i více akcí naráz.

Z poražené lodě nepřítele lze získat také nějaké suroviny. Ty si pak hráči okamžitě poznačují na svém otočném ukazateli. Cíle se liší podle zvolených misí. Těžší z nich pak na konci proti hráči postaví nějakého silného protivníka. Nepřátelské lodě ale také uštědřují zranění hráčům. Kola pak pokračují, jak lodě proplouvají určenou trasu až do chvíle, kdy buď splní požadavky mise, nebo neuspějí.

zephyr-winds-of-change-09

Zephyr: Winds of Change se tváří velmi jedinečně, ale v srdci každé partie dýchá opět starý dobrý deckbuilding. Je ale velmi dobře skrytý mezi mnoho jiných mechanismů a je tu jen jako doplněk, který potřebujete k úspěchu.

Stavba balíčku je ale důležitá, protože bez většího počtu silnějších karet se hráč prostě ke konci každého scénáře neobejde. A jednotlivá vylepšení lze nakupovat nejen jako vybavení lodi. Ještě důležitější jsou ale postavy, které se skládají ze dvou částí – frakce a na ni položené průhledné karty s postavou. Když mají štěstí, mohou dostat ještě nějakého zvířecího společníka.

zephyr-winds-of-change-18

Úroveň lodí protivníků je vždy určena aktuální fází partie. Čím později se bitva odehrává, tím silnější nepřátelská loď je. Hráči na ni totiž podle toho rozmisťují kostičky. A čím více kostiček, tím více štítů k překonání a tím více zranění, které je schopná loď hráči uštědřit.

Kromě toho všeho potřebujete k vítězství také štěstí. Některé události jsou rozhodované hodem kostky a to platí také pro útok nepřátelských lodí. Ony i samotné karty jsou z balíčků odhalované náhodně, někdy mohou hráči sednout lépe a jindy na ně nemusí být připravený. Je tedy třeba mít na své straně náhodu.

Dnes už ale není v módě hrát každou partii znovu, protože tím ztrácíte spojení s těmi předchozími. A tak i Zephyr nabízí možnost kampaně. Jednoduše stačí postavit karty misí do řady. Hráči si poté mohou přenášet libovolná vylepšení s sebou do dalších partií, ale musí počítat s tím, že všichni nepřátelé v pozdější fázi budou mít tu nejvyšší třetí úroveň.

zephyr-winds-of-change-24

Určitě byste nečekali, že zdánlivě takto našlapaná hra se úplně v pohodě vejde do jedné hodiny času. Herní doba totiž obvykle odpovídá jen dvaceti minutám na hráče, čímž se přes hodinu zdaleka nemusí dostat. Partie je ale díky tomu lepší v nižších počtech, kdy hráčů není tolik a vše je dynamičtější. Navíc vás krabice dokáže překvapit ještě jednou, protože v pravidlech jsou uvedena speciální pravidla pro sólo hru. Ty navíc fungují opravdu dobře a dělají ze hry zajímavý zážitek, i pokud nemáte zrovna s kým hrát.

Jediným prvkem, který by si určitě zasloužil vylepšení, je příručka. Pravidla jsou zvláštně strukturovaná a není jednoduché z nich vyčíst všechno potřebné rychle a pohodlně. Ovšem veškerý negativní dojem z učení vás přejde, když si hru rozložíte. Luxusní dvouvrstvé plány, podařené ilustrace a nádherné průhledné karty. To všechno vytváří dokonalý steampunkový zážitek.

zephyr-winds-of-change-30

Zephyr: Winds of Change je velmi zajímavou a zábavnou hrou ze steampunk prostředí. Vládne jí luxusní zpracování a solidní zábava. Ta sice není extrémně výjimečná, ale i tak se hra řadí mezi velmi příjemná překvapení a zážitky. Především díky velmi variabilní možnosti vylepšování lodí a napínavým (a těžkým) scénářům. Zephyr: Winds of Change letí na vlně deckbuildingové zábavy.

AutorAaron Kluck, Jon Mietling
IlustraceJon Mietling
VydavatelPortal Dragon
Herní doba270
(6 voters)
KategorieAdventure, Card Game, Exploration, Fighting
MechanismyCooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building, Modular Board, Role Playing, Variable Player Powers
RodinaComponents: Transparent Elements, Crowdfunding: Kickstarter, Theme: Steampunk

Recenze: Zephyr Winds of Change
Zephyr: Winds of Change zaujme už tématem a grafikou. Ale hra samotná nakonec také nezklame, protože hráči si v ní budou vylepšovat svoje plavidlo a bojovat o společné splnění scénáře. Je na to všechno omezený čas, ve kterém hráči potřebují trochu štěstí, ale především dobrou schopnost budovat svůj balíček nákupy nových karet. Hra sice zpomaluje s počtem hráčů a první učení může chvíli trvat, ale nakonec vás Zephyr: Winds of Change odmění příjemnou zábavou.

+ kooperativní steampunk
+ zpracování
+ možnost kampaně