Recenze: Amazonie – hluboko v pralese

Jsme daleko od civilizace. Všechny ty stroje, továrny a bezdrátové sítě jsme nechali daleko za sebou a můžeme si plnými doušky užívat přírodu a její obyvatele. Ti si nás prohlíží s až překvapivou důvěrou, která naznačuje, že příliš lidí ve svém životě nepotkali. Je to místo, kde všechno existuje v naprosté harmonii, kterou nic nemůže nahradit.

Na výlet do pralesa se můžeme vydat i my a nechat se obklopit nedotčenou přírodou v deskové hře Amazonie. Tu vytvořil designér Tim Eisner a vytvořil ji pod záštitou společnosti Lucky Duck Games. Život deštnému pralesu dodal svými ilustracemi Vincent Dutrait a všechna zvířátka se naučila česky zásluhou firmy MindOK, která přináší hru v kompletní lokalizaci.

Malá krabička je pokrytá modrou oblohou a veselou zelení, mezi kterou se vznáší barevní papoušci. Uvnitř pak hráči najdou spoustu karet. Ty větší s nápisy přírůstek vezmou a vytvoří z nich řadu s vzestupnými čísli 1 až 3. Vedle ní vytvoří zásoby tří doplňovacích balíčků pralesa. Z libovolné z těchto hromádek rozloží do středu nabídku karet obrázkem dolů – jednu do prvního sloupečku, dvě do druhého a tři do třetího. A zatímco stranou připraví hráči balíček karet klíčení, zásobu stromů, žetonů bodů, trofejí a zvířat, každý si vezme jednu startovní kartu kmene.

Soupeři se na tahu střídají a vždy mají nejdříve šanci podívat se na karty, které leží ve sloupci s číslem jedna. Může se jednat o jednu nebo více karet, ale hráč si vždy může ponechat buď všechny nebo celou sadu vrátit zase zpět a podívat se na karty v dalším sloupci v pořadí. V případě, že hromádku vrací, přidá k ní navíc vždy ještě jednu novou kartu z dobíracího balíčku pralesa.

Dřív nebo později by si hráč měl některou sadu vybrat. Může být plná přírodních karet a vidiny bodového zisku, ale stejně tak může jít o karty nepříjemné, prezentované zde jako nebezpečí. Hráč se snaží nic neprotaktizovat, protože pokud i třetí sloupec vrátí zpět, musí si jako náhradu vzít jednu náhodnou kartu z dobírací hromádky.

Tak či tak, jednu nebo více karet, všechny musí ještě v rámci svého tahu použít a přiložit, pokud je to možné. Skládají z obrázků sady, ale především jim před očima rostou stromy z kmenů a každý musí být nakonec zakončený korunou.

Dobírací balíčky jsou rozdělené čísly na hromádky proto, aby se celá partie mohla rozdělit na trojici období. Ještě než na konci každého z nich získají body, nejdříve provedou poslední úpravy svého pralesa s pomocí karet semínek (vyrostou nové karty), požárů (karty musí odhodit) a zvířat (různé efekty). Teprve potom získají body za všechny nové a plně vzrostlé stromy (zkompletované korunou) a nastřádané rostliny a počasí.

Partie pokračuje dalšími obdobími až do momentu, kdy dojdou všechny karty. V tu chvíli je třeba obodovat ještě zvířata (především páry) a odměnu za největší prales na počet stromů. Taková trofej má hodnotu rovnou deset bodů. Hráč, který v součtu má nejvíce bodů, vypěstoval ten nejhustší a nejkrásnější prales.

Amazonie je jednoduchý souboj o body pro dva hráče. Té vévodí draft, který se odehrává na začátku každého kola. Ale není nijak náhodný, oba soupeři mají vždy úspěch ve vlastních rukou a závislý čistě na jejich náročnosti.

Hráči si totiž vybírají z balíčků, které vidí postupně a musí se rozhodnout, který si nechat. Nesmí se ale vrátit k těm, které už odmítli. Někdy se risk vyplatí, jindy ne, ale vždy jsou tahy zajímavé. Jelikož se jedná o hru pro dva, často si hráči jedním tahem mohou udělat průzkum pro druhý a mít alespoň nějakou představu, jaké karty s v některé z hromádek nacházejí.

Jejich zařazení do vlastní sbírky pak už je vlastně jednoduché, protože hráč si musí ponechat všechny karty. Výjimkou jsou pouze koruny, které nelze nikam umístit. Hráči se jinak snaží sbírat sady zvířat, využívat jejich speciální efekty, vyhýbat se nebezpečným požárům a chorobám, plánovat zisky karet se semínky a přerůst velikostí lesa své soupeře. I po odehrání jednotlivých období se totiž rozdávají trofeje za stromy, konkrétně za ty nejvyšší. Navíc trofeje mají podobu opravdových kartonových stromů.

Jednotlivé tahy jsou příjemně rychlé, protože hráči si jen prohlíží karty, případně nějaké doplní. Jejich zařazování do sad a do lesa už mohou dělat v průběhu tahu soupeře, takže se vlastně hráči střídají téměř bez čekání.

Hráči ale od začátku nehrají se všemi kartami. Některé jsou označené speciálním symbolem a jsou určené pro pokročilé. Tak se objeví nové rostliny, zvířata i nebezpečí, jako například blesk nebo orchidej, se kterými se při seznamovacích partiích nezačíná. I tady se projevuje velká zásoba 140 karet, z nichž 28 je pokročilých.

Téma je vynikající. Síla planety tu proniká skrz naskrz všemi kartami a mechanismy. V době, kdy nás pralesy a jeho obyvatelé potřebují nejvíc za celou historii, je pohled na záplavu všech těch živočichů pohlazením pro všechny milovníky přírody a zvířat.

A těm udělá radost i špičkové zpracování. Všemu vládnou samozřejmě ilustrace na kartách pralesa, ale neméně potěší i možnosti skládat stromy z džungle včetně koruny. A poslední třešničkou jsou samozřejmě trofeje v podobě stromů a žetony zvířat. Kromě pravidel hra nabízí i druhou složenou brožuru, ve které najdete rejstříd jednotlivých karet a popis schopností zvířat.

Ačkoliv neustále mluvíme o hře dvou soupeřů, v pravidlech lze najít i variantu pro tři a čtyři soupeře, která umí také překvapit. Nově ale jednotlivé balíčky, které lze odhalovat, neleží všechny společně uprostřed, ale některé náleží pouze dvěma sousedům. Nechybí ale ani sólová varianta, kde hráč nebojuje s nějakou nudnou tabulkou, ale s opravdovým soupeřem, s Duchem pralesa. Ta je velmi chytře navržená, protože neživý hráč si bere vždy balíček s největším počtem karet a není tak vůbec jednoduchým protivníkem a hra v jednom je překvapivě zábavná.

Amazonie se tím řadí i do série her, které se snaží vrátit lidem oči. Rozpomenou se, že nemají žít ve virtuálním světě svých počítačů a telefonů, ale v tom krásném světě kolem sebe? A až to zjistí, nebude už pozdě? V téhle hře si ale podobné otázky klást nemusíte. Můžete krásně vypnout na nějakých 45 minut, po které celá partie bude trvat. Amazonie je relax, krásně se na ni dívá, pěkně se hraje a ještě k tomu máte dobrý pocit i ze svých rozhodnutí, které máte pod kontrolou. Tohle všechno navíc velmi dobře ladí s její specializací na dva soupeře. Amazonie je nečekaným překvapením, které umí skvěle pobavit.

Recenze: Amazonie – hluboko v pralese
Amazonie je velké překvapení, kterému se daří ihned zaujmout grafikou, ale udržet pozornost tím hlavním – hratelností. U spousty dvojic se stane obrovským hitem, ale potěší i sólisty a umí zabavit i v momentě, kdy přijde návštěva. Navíc roste s hráči, kteří mohou postupně přidávat karty pro pokročilé. Hra má zajímavou rozhodovací fázi, ve které hráči musí myslet na svoje sady zvířat, ale také na jejich schopnosti a při tom se vyhýbat negativním událostem. Pokud vás baví bodovací hry, pak hra nemá žádný skutečný zápor. Amazonie je vynikající hra plná pučící zábavy.
+ vynikající ve dvou hráčích
+ skvělé varianty pro jednoho i více
+ ilustrace a zpracování