Recenze: Banana Split Card Game – udělejte si pořádný zmrzlinový pohár

Banana Split Card Game - balení

„Dal bych si jeden zmrzlinový pohár, prosím.“ Když si takto objednáte svoji oblíbenou pochoutku v cukrárně, netušíte vlastně vůbec, co se vlastně děje za dveřmi kuchyně. Nahází kopečky zmrzliny jen tak do sklenice, pak ji něčím zalejí a hotovo? To by si mohl myslet nějaký nezkušený konzument pohárů, ale my víme, že je za tím mnohem víc.

K tvorbě speciálních zmrzlinových pohárů totiž je potřeba nejen zkušenost, ale také radost a láska, s níž vznikají. Teprve pak mohou přistát na stolech zákazníků a chutnat jim tak, jako od nejlepších cukrářů. Chtěli byste v jednom takovém podniku pracovat? Je tu příležitost, která se neodmítá! Ale nezapomeňte – žádné uždibování!!

Banana Split Card Game je nenápadná karetní hra, která by vás ale svým proužkovým obalem určitě na pultě obchodu zaujala. Jenže v České republice momentálně není vůbec k dostání, což je docela škoda. Národ mlsalů jsme pořádný a navíc Banana Split jako zmrzlinový dezert u nás začíná být známý a populární.

Banana Split Card Game - připravená hra

Zmrzlina mezi dvěma polovinami banánu a na nich pařížská šlehačka politá čokoládou. Na to se prostě nezapomíná. Jejím milovníkem bude jistě i Judy Boginski-Barbessi, tvůrce této karetní hry, kterou distribuuje v zemi jejího původu, Spojených státech amerických, společnost U. S. Games Systems, Inc. ze Stamfordu.

Pruhovaný design vás neopustí ani ve chvíli, kdy otevřete víko. Mlsat očima budete i dál, uvnitř totiž najdete dvě hromádky karet. I ony mají na svých zádech pruhování, jako nějací vězni. Především modré čtvercové karty toppingů vypadají, jako by byly oblečené do vězeňského mundúru. Navíc jejich počet převyšuje všechno ostatní, co v pevné kartonové krabici najdete. Je jich totiž 102.

Ke hře budete ale potřebovat také 30 karet objednávek s červenými pruhy, čtveřici elegantních stojánků z tvrdého papíru a jeden rozkládací herní plán. Ten je ovšem jako jediný menším zklamáním, protože je ve skutečnosti vyrobený pouze z papíru. Takže bude na stole vytvářet vrásky a nebude vypadat tak pěkně, jako by to bylo s deskou kartonovou.

Banana Split Card Game - herní plán

Na rozloženém herním plánu najdete dvě dobírací místa, jedno odkládácí pro čtvercové kartičky toppingů a ve středu pak čtyři pozice pro vyložené karty objednávek, které se snažíte splnit. Tyto podélné karty budou uprostřed ležet obrázkem nahoru. Vy na něm kromě hotového produktu a jeho názvu ve spodní části uvidíte především dvě důležité informace. V pravém sloupečku seznam ingrediencí, které k jeho tvorbě potřebujete a vlevo nahoře v kolečku počet bodů, které za jeho dokončení získáte.

Bohužel v kuchyni, do které jste nastoupili, není takový pořádek, jaký by měl být. Předchozí kuchtík byl pořádný bordelář a suroviny rozházel po celé místnosti do různých chlazených poliček. Některé jsou schované opravdu pečlivě nebo zastrčené až úplně dozadu za jiné krabice. Každá objednávka, která ve váš první den v práci přijde, bude tedy výzvou. Musíte prostě nejdříve najít všechno, co k tvorbě poháru potřebujete. Naštěstí na to ale nejste sami. Budete soupeřit s dalšími zmrzlináři.

Přitom se jedná pouze o čtveřici různých surovin, které budete hledat. Jsou to čokoládový krém, nablýskané červené třešničky, přesladká šlehačka a různobarevné posypávací drobení, které se používá stejně jako peckovité ovoce ke zdobení. Mezi těmito kartami je ale zamíchaná také čtrnáctka akčních karet, které vám umožní dělat speciální tahy.

Banana Split Card Game - připravená hra

Každá partie ale začne rozložením herního plánu a zamícháním obou balíčků. Ty položíte na jejich místo a čtyři horní karty objednávek už rovnou rozložíte do středu. Pak si už jen vyberete jeden ze čtyř dostupných stánků. Tuto zástěnu si položíte k sobě a bude vám sloužit jako úkryt pro vaše nastřádané ingredience. Do začátku naštěstí nějaké najdete, takže dostanete hned pět náhodně dobraných karet surovin.

Ve svém tahu pak máte na výběr jen a pouze dvě možnosti. Buď si doberete jednu kartu toppingu nebo začnete vyrábět jeden ze zmrzlinových dezertů. Při jeho výrobě je ale důležitý a jasně stanovený postup, takže musíte přidávat suroviny ve stanoveném pořadí. To je napsané na každém úkolu v pravém sloupečku a vy musíte postupovat odshora směrem dolů.

K tomu, abyste si úkol rozpracovali a položili si ho před sebe, vám stačí pouze vlastnit (tedy mít schovanou ve svém stánku) první surovina. Můžete na pohár zahrát libovolný počet karet, pokud budete dodržovat pořadí. Dokonce můžete objednávku v jednom kole vzít i splnit. V takovém případě si kartu vezmete k sobě a položíte si ji do svého bodovacího balíčku. Ten rozhodne na konci o vítězi.

Banana Split Card Game - rozehraná hra

Pokud si ale nějaký pohár pouze načnete a nedokončíte, tak vám v následujícím kole přibude třetí možnost akce, která nahrazuje zahájení nového poháru. Protože je tvorba zmrzlinových dezertů důležitá práce, můžete se vždy věnovat jen jednomu. Dokud máte nějaký rozpracovaný, nemůžete si ze středu vzít nový. Proto můžete kartu toppingu ze svého stánku jako novou akci zahrát na tvořený pohár.

Naštěstí se v této hře dezerty nekazí, takže můžete mít pohár rozdělaný i několik kol. Čím déle ho ovšem máte, tím více riskujete. Soupeři si na kartu určitě také brousí zuby a mají možnost vám ji ukrást. K tomu slouží akční karta Scoop, která ukradne celý pohár včetně už použitých ingrediencí. Šikovný soupeřivý kuchtík se vám prostě namotal pod ruce a než jste se nadáli, sklenice byla pryč.

Kdykoliv si líznete akční kartu, můžete ji buď použít hned nebo (jako třeba v případě Scoopu) si ji schovat na později. Jsou zde kartu umožňující dobrat si z balíčku více karet toppingů nebo hrát ještě jednou.

Banana Split Card Game - rozehraná hra

Jak objednávky berete, okamžitě je nahrazují nové. Tím se postupně propracujete až na konec balíčku a to i přes speciální objednávky na Banana Splity. Ty můžete získat buď za kartu žolíka, nebo jedním kusem každé dostupné ingredience. Za odměnu máte rovných dvacet bodů.

To vám při závěrečném součtu karet výrazně pomůže v boji o vítězství. Hra končí ve chvíli, kdy dojdou karty v balíčku objednávek, tedy po dokončení třiceti objednávek. Nyní si hráči sečtou body za všechny svoje dokončené poháry a ten s nejvyšším součtem se stává mistrem kuchyně a může si za odměnu dát jeden skutečný pohár.

Banana Split Card Game je hra, u které dostanete chuť na něco dobrého. Neustále koukáte na krásně vypadající obrázky dezertů, hrajete si s čokoládou a sladkostmi. V podstatě je tak povinným příslušenstvím hry také nějaká ta tabulka čokolády, kterou si hráči postupně ukusují, aby byl dojem ze hry dokonalý.

Banana Split Card Game - karty

Hra si nezakládá ani na paměti ani na jiných schopnostech. Je jednoduchou kombinační hrou, ve které záleží hodně na štěstí při losování karet toppingů. Musíte si ale také vybírat správné objednávky, které jste schopní co nejrychleji dokončit.

Banana Split Card Game vám nabízí dva způsoby hraní. Můžete střádat ingredience za zástěnou a začít i dokončit pohár v jednom kole. Ale riskujete, že vám jej vyfouknou soupeři a získají body místo vás. Nebo si můžete pohár vzít k sobě a nechat jej vyložený a rozpracovaný před zástěnou. Co když ale má některý ze soupeřů kartu Scoop a vyfoukne vám pohár dřív, než vám přijdou správné karty? Navíc se rozpracováním omezujete, protože si pak nemůžete brát žádné další karty, dokud objednávku nedokončíte.

Proto alespoň v našich hrách příliš hráči rozpracovávání pohárů nevyužívali. A to je škoda, protože právě z toho pramení hodně zábavy při hře. Bez ní si hráči v podstatě jen sbírají karty a snaží se sebrat objednávku dřív, než soupeři. Možná by to chtělo nějaké povzbuzení, které by hráče motivovalo, aby jej nedokončovali ve stejném kole. Třeba za každé kolo rozpracování by dostali jeden bod navíc, nebo něco podobného. Sice k tomu ve hře nejsou žetony, ale to si určitě každý šikovný hráč vyřeší doma po svém.

Banana Split Card Game - karty

Žolíka jde použít namísto libovolné jiné karty, ale proč si ho raději nenechat a nepočkat na Banana Split? To je další z rozhodnutí, které budete muset podniknout. Ostatně všechny akční karty s sebou nesou nutnost správného načasování. Přitom si ale hra zachovává velice jednoduchá pravidla a mohou ji hrát bez problémů i menší děti.

Není žádných pochyb, že u nás v redakci jsme fanoušky her o jídle. Bylo to vidět na recenzi hlavolamu Čoko IQ (recenze) i na hodnocení unikátní hry A la Carte (recenze). A tak i Banana Split slavilo úspěch nejen u dětí, pro které je primárně určeno, ale i u našich redaktorů. A to přes svoji viditelnou jednoduchost. Některé hry umí ale i přesto zaujmout a Banana Split Card Game je jednou z nich. Možná za to může pěkné zpracování nebo rychlá herní doba. To nevíme. Ale už teď máme chuť na další dávku zmrzliny.

AutorJody Boginski-Barbessi, Mike Fitzgerald
IlustraceJody Boginski-Barbessi
VydavatelAMIGO, U.S. Games Systems, Inc.
Rok vydání2007
Minimální věk6 and up
KategorieCard Game
MechanismyOpen Drafting, Set Collection
RodinaFood & Drink: Bananas, Theme: Food / Cooking
Alternativní názvyBanana Split Card Game

Banana Split Card Game je karetní hra, ve které je tvorba zmrzlinových pohárů postavena přede vše ostatní. Hráči se snaží sestavit jednu ze čtveřice dobrot, které si zákazníci objednali. Musí k tomu ale sehnat všechny potřebné ingredience a počítat s tím, že mezitím jim může pohár vyfouknout někdo jiný. Akční karty, které umožňují braní soupeřových zmrzlin, jsou jedním z hlavních faktorů zábavy. Bohužel jejich potenciál není dobře využitý, protože hráči nemusí vůbec rozpracované poháry mít. Místo toho stačí jen počkat, nasbírat karty, a pak objednávku dokončit v rámci jednoho tahu. Stále existuje šance, že ji někdo splní dřív než vy, ale tahle možnost dojem z hezké a jednoduché hry trochu kazí. Jinak na vás ale čekají lákavé portréty mnoha různých zmrzlinových pohárů, na nichž byste si určitě rádi pochutnali. Hru si mohou snadno zahrát i menší děti, což je právě jedním z důvodů, proč byste si právě tuhle mohli pořídit. Je vhodná pro všechny, kdo mají chuť čokolády, zmrzliny a jednoduchých karetních her.

+ téma pro mlsné jazýčky
+ hráči si kradou poháry
+ pěkné ilustrace