Recenze: Battle of Four Armies

Battle of Four Armies - balení

Přes zelené pláně prchalo stádo laní. Za nimi se zdálky ozývalo dusání a podivné plechové zvuky. Ty vyplašily úplně všechna zvířata žijící v jinak klidném lese. Dokonce několik starších stromů se sesunulo přes cestu, kterou zrovna mířil do hlavního města kočár. Kromě zvuků však nikde nebylo nic vidět.

Jediní ptáci, kteří vyletěli z korun popadaných stromů, mohli vše vidět z jiného pohledu a mezi stromy zahlédli lesklé postavy rytířů. Na druhé straně planiny rudě zářily uniformy městských bojovníků a zprava se řítila armáda lesních mužů podporovaných několika podivnými dřevěnými stvořeními. Všechny tři armády se pomalu blížily k hlavnímu městu, kde se mělo rozhodnout o nástupci zesnulého krále.

O této památné bitvě vypráví i desková hra ze stáje Victory Point Games, společnosti, která se zaměřuje čistě na strategické hry různých žánrů. V její nabídce najdete sci-fi, sportovní, válečné i fantasy hry. A právě zde najdete v nabídce také jednoduchou strategickou hru s názvem Battle of Four Armies.

Battle of Four Armies - detail herního plánu

Hra vznikla v roce 2011 z hlavy Nathana Hansena. Podobně jako všechny ostatní hry od Victory Point Games, ani ona se neukrývá v žádné krabici. Pokud si ji tedy objednáte, dostanete tajemnou zapečetěnou obálku, ve které najdete všechny potřeby k hraní.

V případě Battle of Four Armies se jedná o poměrně malý (cca 20×15 centimetrů) zavírací pytlík komponent, který má na tloušťku přibližně jeden centimetr. Při vybalování z obsahu vidíte pouze titulní stránku, která vám sděluje, o jakou hru se jedná, kdo je jejím autorem a co od ní můžete očekávat.

Jedná se o dva tvrdé papíry, které lemují vše ostatní – především dva malé vycvakávací aršíky s pěti žetony pro každou stranu konfliktu (dohromady jich je dvacet), tedy ve čtyřech barvách se znaky dané armády. Kromě nich pak jsou uvnitř také přeložené 2 A4 stránky pravidel potištěné z obou stran barevným návodem s názornými příklady. Poslední součástí, která je také přeložená napůl, je herní plán, znázorňující údolí rozdělené na devatenáct šestistranných polí.

Battle of Four Armies - připravená hra

Tím výčet komponent končí, ale my se ještě společně na chvilku vrátíme k dílkům armád. Většina z nich je stejná s výjimkou takzvaných Mounted Units s pismenkem M na žetonu.

Partie samotná začíná jednoduše – hráči si mezi sebe na stůl položí mapu údolí a každý si vezme žetony svojí armády. Tím je příprava dokončena a může začít samotná bitva, na jejímž konci budeme znát nového krále údolí.

Hráč má ve svém tahu dvě základní možnosti – posunout již vyloženou jednotkou nebo přidat na mapku novou ze svojí zásoby. Nového vojáka lze položit (i přesunout) na všechna pole sousedící s některými z jeho kolegů, kteří už v údolí jsou. Zároveň však můsí být položeno na místo, které má nepřerušené propojení na kraj mapy odkud jednotka dorazila. Pokud takové propojení neexistuje, pak nelze přidat na mapu jednotku. Armáda si tak neustále zachovává kompaktnost a nemůže dojít k jejímu roztroušení. Pokud o nějaké jednotky přijdete, musíte se vrátit na okraj pro posily.

Battle of Four Armies - žetony

Svoje jednotky můžete také po mapě přesouvat, ale i po tomto pohybu musí sousedit s nějakou přátelskou jednotkou. Ovšem tímto pohybem můžete současně nějakou jednotku nechat samotnou za sebou, na což musíte dávat pozor. Snadno o ni lze přijít.

Protože ve chvíli, kdy se některá z jednotek ocitne proti přesile (v sousedství) dvou či více nepřátelských jednotek, je zajata a umístěna mimo mapu do držení soupeře. K zajetí může dojít i při vašem vlastním tahu (neuváženým nebo úmyslným pohybem). V takovém případě dostane soupeř za odměnu ještě jeden pohyb navíc. V některých tazích dokonce může dojít i k několika zajetím současně.

Ve chvíli, kdy má soupeř alespoň dva zajatce vašich barev a současně vy máte v držení alespoň jednu jeho jednotku, můžete se pokusit s jednou z nich utéct. Stačí vzít žeton a hodit jím jako mincí. Pokud se vám to podaří, za odměnu získáte jednoho zajatého vojáka zpět do rezervy. Nebo nechcete spoléhat na štěstí a můžete se soupeřem provést výměnu zajatců.

Battle of Four Armies - rozehraná hra

K těmto strategickým tahům máte ještě navíc jednu specifickou možnost s jednotkou označenou písmenem M. Můžete si ji totiž kdykoliv vzít zpět do zásoby z herního plánu a v příštím tahu ji umístit třeba jinam.

Hra Battle of Four Armies představuje v podstatě jednoduchou strategickou hru. Podle kategorie zařazení se jedná o fantasy hru, čemuž odpovídají také ilustrace na žetonech i na plánu. Bohužel fantasy tematika nijak nezasahuje do průběhu hry samotné, což je možná trochu škoda. Všechny strany jsou totožné (s výjimkou ilustrací) a nemají tedy žádné speciální dovednosti.

Ze strategického hlediska je výborný nápad udržování celé armády pohromadě. Musíte velmi pečlivě plánovat přesun vojsk, protože celou armádu přesunout není vůbec jednoduché. Na druhou stranu v průběhu hry již armádu pohromadě udržovat nemusíte, protože na konci musíte obsadit alespoň tři ze čtyř cílů na mapě k vítězství. Musíte tedy chytře nechávat osamocené a využívat rychlého přesunu.

Battle of Four Armies - žetony

Jedná se o malou a nenápadnou hru, která je překvapivě takticky náročná. Ve dvou hráčích to až tak nevynikne a příliš soubojů si neužijete, ale ve chvíli, kdy se herní plán pořádně zaplní, je hra plná zajetí a je napínavá až do posledních okamžiků.

Největší zábavou je zajímání nepřátel. To se totiž děje v podstatě neustále, protože na mapě je opravdu málo místa. Nikdy se sem nemohou vejít všechny žetony hráčů. Především tedy v případě, že hraje více hráčů. Právě v nejvyšším počtu čtyř je hra nejlepší a stále proměnlivá. Ve dvou je spíše podobná šachům a svoji zábavnost ztrácí.

Bohužel co ji sráží dolů je zpracování. Jednoduchý tvrdý list papíru a několik čtvercových žetonů vám dává nutnost zapojit vlastní fantazii. Navíc s ohledem na provedení najdete v obchodech za Battle of Four Armies poměrně vysokou cenu. Právě tato cenovka by opodstatnila nejvíce využití nějakých graficky hezčích žetonků nebo alespoň mapy z tvrdého kartonu.

Battle of Four Armies je hra taktická a nemá v ní žádné místo náhoda. Pokud vám nevadí její zpracování a máte rádi taktické bitvy, pak jí můžete dát šanci. Především pak ve čtyřech hráčích. Hra by měla v sobě obsahovat nádech fantasy, ale není dostatečný a rozhodně zde chybí nějaká větší možnost identifikace s armádami, třeba nějaké speciální schopnosti. Takhle zůstala hra pouze na půlce cesty.

AutorNathan Hansen
IlustraceTim Allen
VydavatelVictory Point Games
Rok vydání2011
KategorieAbstract Strategy, Fantasy
MechanismyHexagon Grid
RozšířeníBattle of 4 Armies Expansion Kit: The Battle is Joined
RodinaSeries: Battlesson (Victory Point Games)

Recenze: Battle of Four Armies
Battle of Four Armies je hra, která staví na jednoduché strategii pro všechny. Pokládání dílků na mrňavý hrací plán a neustálé konflikty mají za úkol přiblížit vojenskou hru obyčejnému publiku. O stejnou věc se pokouší také její zařazení do fantasy tématiky, které však poznáte možná ze dvou či tří obrázků v celé hře. Zpracování této hry neodpovídá ceně, kterou si za ni autoři účtují. Chválíme nápad udržovat armádu pohromadě a posunovat vždy dílek pouze na začátek nebo konec jejího voje. Bohužel nic z toho nestačí, aby vás pobavilo na výrazně delší dobu.

+ jednoduchá strategie
+ zajatci
+ rychlá herní doba